Dag zwarte piet :-(

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juffie26, 4 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Posh

Posh Niet meer actief

Hah die had ik nog niet eens gehoord, als we dan toch bezig zijn, misschien kunnen we deze dan ook vertalen naar de tegenwoordige tijd:

Zie de maan schijnt door de bomen.
    Makkers staakt uw wild geraas.
    ‘t Heerlijk avondje is gekomen,
    ‘t avondje van Sinterklaas.

Vol verwachting klopt ons hart,
    wie de koek krijgt, wie de gard.

:roflmao:

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat is het leuke, die roe komt dus nog wel overal voor. Dus de roe mag wel maar zwarte piet niet:confused:

3. Posh

Posh Niet meer actief

Is de roe de gard? Ik weet niet eens wat gard betekent moet ik heel eerlijk bekennen. Hele lied maar afschaffen :thumup:

Edit: zo zie je maar weer hoe je hersenloos zomaar dingen meezingt.

4. louan

louan Niet meer actief

Maar de discussie gaat toch ook niet over kinderen. Het gaat over volwassen donkere mensen die wel de geschiedenis kennen en die wel weten dat Zwarte Piet een nabootsing is van een slaaf. Het uiterlijk, de liedjes , die confrontatie is gewoon pijnlijk!! En nog wordt het gewoon ontkent hier! Dit zijn geen fabels mensen dit zijn feiten. Als dit geen feiten waren had Nederland er totaal niet mee ingestemd om veranderingen door te zetten. Want ze staan voor lul voor heel veel andere landen. Die doorvoering is er niet omdat een groepje loopt te blerren. Nee die doorvoering is er omdat Nederland dondersgoed weet dat zo een zwarte slaaf niet kan!!

Wat vragen we nou eigenlijk. Alleen een beetje medeleven maar dat is ver te zoeken.

Het zal een kind boeien hoe Zwarte Piet eruit ziet, waarom kunnen we dan geen rekening houden met mensen die gekwetst zijn en gepest worden? Is dat echt zo veel gevraagd?

Mar76, Zara75, femkes en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. louan

louan Niet meer actief

Het is de combinatie. Het geheel, een zwart persoon met de roe.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat is de roe idd.

7. Posh

Posh Niet meer actief

Dan is het helemaal een achterhaald lied.
    Maargoed, traditie he ;)

8. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Maar als we een roetveegpiet hebben kan die toch nog steeds zwarte piet heten omdat het dan duidelijk is dat het niet om de donkere huidskleur gaat maar om de zwarte roetvegen?

marb vindt dit leuk.
  9. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik ben van mening dat deze discussie heel veel verborgen racisme naar boven haalt en om die reden vind ik het des te belangrijker dat er drastische veranderingen komen. Dat er een grens getrokken gaat worden dat bepaald gedrag gewoon écht niet door de beugel kan.

Ik ben dit weekend heel erg geschrokken van een aantal vrienden van wie ik absoluut niet verwacht had zo te denken, en ik kan alleen maar denken dat als het mij al zo hard kan raken hoe dat dan voor een ander moet voelen. :(

Het enige wat de voorstanders in mijn ogen bereiken is bewijzen in hoeverre de tegenstanders al die tijd gelijk hebben gehad..

iMoeder, Zara75, marb en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik heb altijd gedacht dat een gard Oudnederlands was voor een garde. Die was nodig om de koekjes te bakken :oops:

Zara75, fafa en tuc vinden dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat vind ik ook. Maar "zwarte" piet wordt dus uit alle liedjes gehaald. Vind ik echt onzin.

Lisanne1811, lies276 en Juffie26 vinden dit leuk.
  12. louan

louan Niet meer actief

Ik wilde het niet zeggen van dat verborgen racisme. Maar ik heb liever dat je gewoon zegt jij rot buitenlander/zwarte dan er met bogen omheen loopt te lullen. Kweek dan wat ballen en zeg het in mn gezicht. Want de rest van het jaar doe je aardig tegen me:rolleyes:.

Voor de rest gewoon perfect verwoord. Ik snap niet dat het zo moeilijk is om te begrijpen.

femkes en In your eyes vinden dit leuk.
  13. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    #1073 Juffie26, 19 nov 2018
    Laatst bewerkt: 19 nov 2018
    Ik vraag me alleen serieus af waarom is dat nu ineens een probleem dat zwarte piet zwart is.....? Waarom was dat 50 jaar geleden geen probleem en nu de laatste jaren wel ineens? Vroeger werd zwarte piet wel echt als een dom persoon "gebruikt" vaak, kinderen waren er vroeger echt bang voor vertelde mijn vader. Kwam ook met een roe in zijn hand binnen. Toen kraaide er geen haan naar en nu is het opeens allemaal een groot probleem voor sommige dat snap ik dan dus oprecht niet.

Het is nu toch aangepast genoeg zou ik zeggen, waarom is het nu nog niet goed? Het is nu toch allang duidelijk dat het niet om donkere mensen gaat maar dat dat afhankelijk is hoeveel ze door een schoorsteen zijn gegaan. Het heeft dan toch helemaal niets meer te maken met donkere mensen die als slaaf gebruikt zouden worden.
    Ergens moet het ophouden en ik vind het hele verhaal nu aangepast en duidelijk genoeg, wat willen ze nu eigenlijk.....waar is het om te doen? Ze moeten allemaal wit worden...Ik snap het echt niet meer. En als ze allemaal wit zijn en door de schoorsteen gaan worden ze weer zwart en dan.... het is toch duidelijk dat het om roet gaat en niet om een huidskleur.
    Ergens moeten mensen er gewoon over ophouden en tevreden zijn met hoe het verhaal nu gemaakt is.

lies276 vindt dit leuk.
  14. fafa

fafa Niet meer actief

Daar had mijn jongste dochter gisteren al de oplossing voor. Die zong enthousiast: "wie de koek krijgt is de gans!"

Logisch, kind heeft geen idee wat een gard is.

Posh en In your eyes vinden dit leuk.
  15. Posh

Posh Niet meer actief

16. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Dat is al die jaren totaal aan me voorbij gegaan....ook mijn vader nu 62 jaar had er nog nooit van gehoord of gezien.

Dan nog dan is het toch prima aangepast nu. Piet is zwart door het roet en niet door de huidskleur probleem opgelost

lies276 en Fantykoekie vinden dit leuk.
  17. Posh

Posh Niet meer actief

Mijn moeder vertelde dat er in haar tijd ook al protesten waren. Die is 58.

Ik herinner mij ook niks van 97’, en heb mijn ouders er ook nooit over gehoord toen ik opgroeide. Maar het speelt dus wel degelijk al langer.

18. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Mijn ouders 62 en 59 hadden het nog nooit gehoord of gezien. Ook voor mijn schoonouders zelf de leeftijd is dit totaal onbekend....zaterdag nog aan mijn ouders gevraagd die hadden nog nooit gehoord van protesten om zwarte piet toen. Ik kan me ook totaal niet heugen dat het in mijn kindertijd een probleem was.

Maar goed Nu is het toch prima aangepast, piet is zwart door het roet en niet door de huidskleur probleem opgelost.

lies276 vindt dit leuk.
  19. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Dat met die liedjes; ik zing ze vanaf nu allemaal verkeerd denk ik. We waren hard mee aan blerren tijdens de intocht op tv, maar ik heb geen idee wát ze als 2e couplet zongen van Zie ginds komt de stoomboot, maar iig niet wat iedereen geleerd heeft. ;)
    Vond het wel ‘grappig’ dat ik toen savonds een post tegenkwam van een bner waarvan de kindjes aant het zingen waren bij hun schoentje.... jammer dat er ook dáárop dan weer een reactie moet komen van; oh schattig leuk, maar....... daar en daar kan je eens kijken voor een andere versie zonder roe, enz..... láát iedereen dan toch ook!!!!!

lies276 vindt dit leuk.
  20. fafa

fafa Niet meer actief

Serieus? Je vraagt je af waarom het vroeger, in de tijd dat vrouwen moesten stoppen met werken als ze gingen trouwen, kinderen vooral maar veel moesten huilen om hun longen te oefenen, en je een sigaretje aangeboden kreeg in de wachtkamer van de dokter, wél okee was, en nu niet?

Jeetje, er zijn zooooooveel dingen veranderd sinds die tijd. Waarvan men toen niet bedacht dat het ook wel eens beter kon. Voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen.

iMoeder, Zara75, louan en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina