Waar baseer je dat op? Als je ook eens alle reacties op social media leest en niet alleen degene die je wil lezen. Lees je ook dat menig donkere mensen complimenten geven aan de roetveeg piet. Ik zie meer donkere kindjes als pietjes waarvan d eiuders eerst tegen waren uit principe. Dus je kan wel blijven gillen dat we helemaal geen sint meer willen vieren maar dat is gebaseerd op niks. Op een klein groepje extremen. En zoals ik al eerder zei, mocht het doorslaan dan zullen genoeg donkere mensen hun mond daarover openmaken. Ik ook dat heb ik al eerder gezegd maar mijn posts worden gewoon genegeerd. Tja de waarheid is hard en deze proberen wij juist te verzachten.
Met de slavernij ja. Dat is aangepast en goed zo. Maar misschien mis ik wat? Gaat dit om dat klein groepje wat nog protesteert. Hoeveel procent is dat van de totale donkere bevolking hier in Nederland? Kom op.
Nee je mist niks. Voor mij is het ook goed zo, voor jou dus ook. Maar zodra iemand dst dus zegt is het niet waar want dit en dat en zus en zo. Niet goed genoeg dus.
Maar ipv te demonstreren op een kinderfeest kunnen degenen die tegen zwarte piet zijn toch beter hun eigen intochten regelen. Dan heeft iedereen de keuze. Of naar een intocht met zwarte pieten, of naar eentje met roetveegpieten en andere wensen. Is ook een veel leukere demonstratie dan gaan roepen en tieren. laat dan zien hoe ze het willen en wie weet komt er veel volk op af en gaat het overslaan. Nu zijn er dus 800 intochten geweest met alleen maar zwarte pieten. Dan kunnen er ook wel 50 intochten bijkomen met alleen maar roetveegpieten. Op tv zijn het ook (voornamelijk) roetveegpieten dus kinderen hoeven niet geconfronteerd te worden met zwarte piet als de ouders het niet willen. En op school worden ze er ook niet mee geconfronteerd want kinderen zien niet wat een gedeelte van de volwassenen wel zien.
Dit filmpje is echt geniaal! Snap dat dit een eye opener is, ze hebben zo ontzettend gelijk. Die laatste vrouw lol. Sta je daar voor joker met je zwartgekalkte kop. Het is toch ook om je kapot te schamen en alles onder het mom van een heilige traditie.
Mooi!!! Het is ook mooi om te zien hoe bn'rs ermee omgaan. Arie Boomsma heeft een mooi stuk geschreven op Instagram. Rosanna Kluivert met daaronder mooi commentaar. Georgina Verbaan werd met de grond gelijk gemaakt omdat ze naar de intocht van sint in Amsterdam was gegaan. Ik vraag mij af wie nu de extremen zijn als er niet eens een greintje begrip is voor iets heel normaals eigenlijk namelijk het gevoel van je medemens.
In mijn gemeente. Geen oorbellen, maar wel die pruik, gitzwarte schmink en rode lippen, dorpen om ons heen idem dito.
Ik snap niet dat de mensen die roepen dat de pieten zwart zijn van het roet niet de gelijkenis willen zien met de kwetsende blackface. De blackface die vroeger werd gebruikt om een donker medemens af te beelden. Een kwetsende karikatuur. Ik snap niet dat men niet snapt dat als we piet aanpassen wij de kans op kwetsende opmerkingen om iemand zwarte piet te noemen af neemt. Ik snap niet dat men zo wil vasthouden aan zoiets als een blackface piet. Iets waardoor mensen zich gekwetst door voelen. Iets wat een groep mensen buitensluit terwijl het ook Nederlanders zijn! Niet wij/zij maar gewoon wij. Een leuk feest voor ieder kind zonder kwetsende karikaturen. Zonder knechten! Ik hoop dat als mijn kinderen beter worden onderwezen zij de verandering zullen doorvoeren. Want ik geloof niet dat het onze generatie zal lukken.
Ik vind die hooligans echt ongelofelijk zeg. Net een paar filmpjes gezien waar je mond van open valt. Lopen ze daar te schreeuwen; ‘Jij verpest een kinderfeest! Hoerrrrr!! Zij is een kankerhoer, kankerhoer. Zij is een hoer van die zwarten! Zwarten hoerrrrr’. Vervolgens worden er eieren aan een peuter gegeven die tussen de schreeuwers staat. Dus kind gooit een ei naar de anti-piet demonstraten die daar rustig staan te chillen met een bord in hun handen. Wie verpest hier wat nou? En de redenaties hier zijn weer volstrekt belachelijk. Ja er lopen toch ergens in Nederland wat roetpieten rond. En piet is zwart van roet. Zo. Opgelost. Er is helemaal niks opgelost! Zwarte piet moet niet meer helemaal zwart gesminckt worden en dat kroeshaar, slaven oorbellen en de negerlippen moeten weg. Ja alle pieten ja, nee niet helemaal zwart meer nee. Hoe moeilijk is het nou mensen, waarom doe je alsof je het allemaal maar niet snapt? ‘Vrouwen moeten stemrecht krijgen!’ ‘Nou voorruit, we geven een paar vrouwen stemrecht’ ‘Nee, alle vrouwen.’ ‘Ja hallo, als jij nou even de trein pakt naar Utrecht, ben je een uurtje onderweg, kun je daar een vrouw zien met stemrecht. En nou niet meer zeuren hoor!!’ En dat ‘roetveegpiet is heus niet genoeg voor die anti-pieters’ is weer het nieuwe nep nieuws. Niemand heeft het even nagekeken, maar iedereen papegaait elkaar braaf na. Er zullen vast mensen zijn die van heel Sinterklaas af willen. Net zoals er mensen zijn die denken dat ze door aliens ontvoert zijn. Maar 98% van de anti-pieters vind roetveegpiet zonder neger-kapsel en negerlippen helemaal dikke prima. En feit is dan ook dat de gemeenten waar enkel en alleen roetveegpieten waren zoals Amsterdam en Utrecht, er geen enkel protest of incident geweest is.
En ik wil Gert-Jan Segers even heel veel kudos geven!! Heeft een heel mooi stuk geschreven op Facebook. Echt top gewoon dat eindelijk nou eens iemand in de politiek eens wat lef toont. Gert-Jan, ik zit niet op Facebook, maar heb het wel gelezen. Echt moedig.
Prima geschreven door meneer Segers. Ik hoop dat meer politici zullen volgen. En ook andere mensen die invloed hebben op de samenleving.
Ik was zaterdag dus ook in hoofddorp (winkelcentrum) en ik heb met veel verdriet en ook boosheid naar de zwarte pieten met rode lippen gekeken.. Het doet me oprecht zeer dat er zo weinig respect en inlevingsvermogen is, dat de politiek niet ingrijpt en dat mensen echt niet begrijpen wat er werkelijk aan de hand is en alles bagatelliseren omtrent zwarte piet. Ik heb een filmpje gezien van een groep mannen in Eindhoven die zich racistisch uitten, het ging doormerg en been.. Ik heb inmiddels zoveel weerstand ontwikkeld tegen het Sinterklaasfeest, dat ik dankbaar ben dat mijn kinderen oud genoeg zijn om te begrijpen dat we het niet meer vieren. Ik vind het ook heel heftig wat er nu in Nederland plaatsvindt. Ik sprak een vriendin/collega - psycholoog - die het zelfs opnam voor de zwarte piet. Mijn mond viel open, ze hield voet bij stuk en alle argumenten die ik aandroeg begreep ze, maar ze bleef bij haar standpunt. Ik ben enorm teleurgesteld in haar, maar blijkbaar ook erg naïef dat ik er vanuit ging dat mensen met een goed stel hersens en die in de zorg werken, dit wel zouden begrijpen. Zijn mensen dan zo bekrompen? Draait het dan echt allemaal om wat je zelf vindt en wil? Mijn hart doet pijn...