Hou je je kinderen dan ook thuis van school in de weken er voorafgaand? De meeste basisscholen kijken namelijk gewoon het sinterklaasjournaal in de klas.
Ik denk dat het probleem van herkenbaarheid wel opgelost gaat worden. Misschien een pruik, een bril, een snor of een nepneus of zo
Ik vind het niet slaan op poep, ze heeft een punt. Zwarte piet doen we nog steeds met alle aanpassingen die er de afgelopen jaren al zijn toegepast. Waarom is dat niet voldoende? Waarom moet het volledig verdwijnen? Je snapt toch zelf wel dat we over een paar jaar alleen nog maar witte pieten hebben? En waarom is dat dan ineens niet discriminerend? Nog even en onze kleinkinderen voeren dadelijk nog de discussie waarom er enkel witte pieten zijn, voelen ze zich straks allemaal weer achtergesteld en gediscrimineerd omdat er geen zwarte pieten zijn. En ja dan kan ik mij voorstellen dat mensen gaan praten over Blanke Vla of een Joden koek of Zigeuner saus of noem maar op, waarom is dat allemaal niet discriminerend? En waarom is dat dan meteen praten over poep als iemand dit als punt aanhaalt?
Ja want dan zien die kinderen niet dat hun buurman ( bijvoorbeeld ) voor de deur staat als '' witte '' piet. Nee leuk joh. Mijn zoon kijkt al een jaar of 2 uit om mee te doen met de plaatselijke intocht als zwarte piet, als hij straks op het winkelcentrum loopt en ik kom daar met zijn nog gelovige broertje en vriendjes dan zien ze toch dat hij het is? Nee leuk joh, echt top! Godzijdank houdt onze gemeente vast aan de zwarte piet maar dan wel met de aanpassingen van de afgelopen jaren.
Ik zou het persoonlijk liever zien dat de steden en dorpen ook roetveegpieten gaan inzetten Maar wij blijven sowieso lekker thuis dit jaar, voor het eerst geen gelovende kinderen meer! Lekker bij de verwarming, sloffen aan, en niet zo idioot vroeg naar de stad om de beste plek aan de haven te vinden, daar kan geen enkele kleur piet tegenop
Dat gaat hier gelukkig niet gebeuren, is ook geen doen met herkenbaarheid (nee, ook niet met ruilen van pieten). Ik kan me voorstellen dat het nu best lekker is om geen gelovende kinderen meer te hebben. Heerlijk thuis inderdaad!
Omdat dit over woorden ging. Het woord negerzoen, het woord zwarte piet. Het is duidelijk waarom blanke vla wel mag en negerzoen niet. Daarom is het poep wat ze zegt. Verder vind ik dat je het zwarte pieten gebeuren overdrijft. Zwarte Piet gaat niet weg, hij veranderd alleen. Ook zie ik niet waarom zwarte piet wit zou worden? De persoon met de roetvegen kan een lichte of donkere huidskleur hebben, dat maakt toch niet uit voor de roetvegen?
Jij bent gewoon boos dat de traditie aangepast gaat worden. En dat mag en begrijp ik wel hoor.. maar daardoor kijk je niet naar het grote plaatje in de discussie maar alleen naar jouw eigen problemen met je zoontje. Wat ik -nog maals- wel begrijp hoor, maar zo wordt een discussie moeilijk omdat je het persoonlijk gaat maken.
Ik ga niet opnieuw de discussie aan, maar ik ben blij dat dit veranderd wordt. 'een kleine groep mensen' wordt er steeds gezegd, maar dat is niet waar. Ik vind het juist gemiep van de tegenstanders (van het aanpassen dus), die blijven er allerlei argumenten bij halen die dan weerlegd worden en dan is het ineens 'jamaar traditie'.
Wat als Blanke mensen zich nu gediscrimineerd voelen door het woord Blanke vla, is het dan nog steeds praten over poep? Of moeten ze zich dan niet zo aanstellen? En even voor de duidelijk, de naam Negerzoen is nooit vervangen omdat men moeite had met de naam, dit was een pure publiciteit stunt. En als zwarte piet wit word dan is het voor mij geen zwarte piet meer dus verdwijnt het in mijn ogen. Jij ziet niet in waarom pieten wit worden? Ze zijn er al, en laten we eerlijk zijn, de roetvegen zullen straks voor de tegenstanders ook niet voldoende zijn, die zijn pas volledig tevreden als het gehele feest verdwijnt.
Ja daarin verschillen we dan van mening. Voor mij is het niet 'maar' een kinderfeest. Ik heb moeite met culturele dingen die verdwijnen en het doet me soms ook pijn dat zo weinig mensen erom geven. Ik weet ook niet waarom ik die dingen zo belangrijk vind. Op vakantie in Schotland heb ik veel geleerd over de Schotse geschiedenis en dat die cultuur zo onderdrukt is doet me ook echt pijn. Ik ben een groot voorstander van het 'vermengen' van culturen en tradities, dus ik vind niet dat de Nederlandse cultuur verpest wordt (voor zover die al Nederlands is) als er dingen veranderen, maar het zou zo mooi zijn als de geschiedenis achter tradities erkend wordt en niet wordt verdrongen. Maargoed, volgens mij ga ik nu in herhaling vallen
Waar haal je dat nou weer vandaan? Ik heb echt nog nooit gehoord dat iemand de roetvegen niet goed genoeg vond
Jammer van het kinderfeest. Vin ik echt oprecht jammer. En mensen blijven altijd over dingen vallen. Hoor ze ook al over de Efteling dat daar ook dingen weg moeten omdat het racistisch zou zijn. Waar gaat het ophouden?
Ik ben inderdaad teleurgesteld dat het feest dusdanig word aangepast dat kinderen straks kunnen zien wie er achter '' Zwarte piet '' zit. Mijn jongens herkennen nu ook de kinderen van verschillende series. Het is dan toch niet geloofwaardig meer als ze dan straks '' Zwarte piet '' ook herkennen als hun oom, opa, neefje of noem maar op? Dan is de hele magie toch weg? Dus ja, ik vind het jammer dat het langzaam aan het verdwijnen is. Dat we aanpassingen hebben aangebracht aan het haar, oorbellen, rode lippen etc vind ik echt geen punt maar hoe het nu weer verder word aangepast vind ik inderdaad zonde.
Dat merk je doordat er steeds meer en meer aangepast moet worden. Die Sylvana Simmons en haar kornuiten roepen toch ook continue dat ze pas stoppen met strijden tot het volledig verdwenen is? Dus zo raar is mijn reactie toch niet?
Maar dat ís toch ook enorm racistisch in de Efteling? Net zoals het aanpassen van oude Suske & Wiskes met karikaturen als 'Banana', of de boeken van Enid Blyton waarin de zigeuners altijd de boeven zijn, etc etc, dat is gewoon niet meer van deze tijd.
Ik kan er niet mee zitten om eerlijk te zijn. Maar ik vind die eindeloze discussie elk jaar weer echt enorm ontwrichtend werken in onze maatschappij. Als je de berichten over en weer leest. Die zijn respectloos en om te janken.
Even helemaal los van de Pietentoestand: Ik vind dat gepraat over witte en zwarte mensen juist enorm fout, ook in die documentaire van Sunny Bergman. Tot welke tint hebben we het over wit, en tot welke tint over zwart? Er zijn niet twee kleuren mensen. Echt witte en echt zwarte mensen zijn er praktisch niet, het zijn twee woorden die worden gebruikt om te polariseren, om mensen met immens veel verschillende tinten huidskleur op de delen in twee fictieve groepen. Op die manier raakt ook allerlei andere terminologie met elkaar verweven zoals allochtoon-autochtoon, westers en niet-westers. Het is niet zo gek dat in een Sinterklaasdiscussie onmiddellijk over wij-zij gesproken wordt en het 'immigratievraagstuk' (wat dat dan ook is) er met de haren bijgesleept.