Dag zwarte piet :-(

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juffie26, 4 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. louan

louan Niet meer actief

Maar tijdens carnaval worden verschillende mensen geimmiteerd met sint niet. Dat is 1 karakter. 1 karakter all over the place. 1 dikke vette confrontatie voor velen volwassenen.

Jouw plaatje geeft verschillende karakters en dat zou een voorbeeld moeten zijn. Iedereen kan een pietje zijn daar hoef je niet zwart voor te zijn.

Posh vindt dit leuk.
  2. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Voor zover ik weet is deze geel en niet zwart. ;)

3. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.866
    5.139
    113
    Home
    Helemaal eens
    Is het nu roetveegpieten is het niet genoeg ze willen gewoon dat het niet meer bestaat

Mammielove vindt dit leuk.
  4. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar daar word nu toch aan gewerkt? Het begin is er toch? Je kan moeilijk verwachten dat dit binnen een dag overal veranderd is.

5. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.959
    3.838
    113
    Vrouw
    En voor zover ik weet zijn kleurtekeningen blanco. Kinderen kunnen zelf kiezen welke kleur ze die piet geven en die cirkel om die mond wil dus ook niet zeggen dat dat lippen zijn.

lies276 en Oceanna vinden dit leuk.
  6. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ik kom toch echt uit een boerendorp blijkt maar weer maar ik heb nog nooit bij ons in de buurt piet met een raar Surinaams accent horen praten. Betekent niet dat het ergens anders niet gebeurd maar ik ben er zelf echt niet mee bekend.

7. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Heee zwarte piet!!!
    Ja, echt een compliment hoor.:roflmao:

8. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Maar even kort door de bocht ,zo is het toch nu ook ??

Iedereen kan en mag piet zijn.

Debaky vindt dit leuk.
  9. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Sorry hoor maar ik zie en zag piet altijd als een lief persoon die kadootjes komt brengen. Tot op de dag nog steeds mijn favoriet. Die hele Sint met zijn staf die kon me wat. Gaf mij maar lieve piet.
    Nu denk ik alleen maar aub heel Nederland verander die piet naar roetveeg, pruiken weg en klaar met die hele rot discussie.

lies276 vindt dit leuk.
  10. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Je zegt het zelf al, het is nooit de intentie geweest om er een karikatuur van te maken, dat is iets wat mensen zelf verzinnen en ze maken het zelf erger dan dat het is.

Het is een beetje zoals kijken naar de wolken, als iemand er een hond in ziet dan zie je naar verloop van tijd zelf ook een hond terwijl dat het helemaal niet is want het is uiteindelijk gewoon een wolk.

Net zoals met zwarte Piet, als mensen blijven roepen dat het een slaaf is hoe meer mensen dat denken te zien, uiteindelijk is hét helemaal geen slaaf maar een hardwerkende man die zwart is van roet van de schoorsteen.

11. Pantoffelheldin

Hier even een bericht van een rooie dakduivel ( tja zo werd ik vroeger genoemd)
    Ik werd vroeger gepest om mijn prachtige rooie haren.
    Zowel door blanke kinderen als kinderen met een huidskleur.
    Welk steunpunt kan ik me melden ??
    Of is het omdat ik blank ben dat ik dan niet kan bepalen wat discriminatie of racisme is?

Want zo kunnen we nog wel even doorgaan in Nederland.
    Chinezen
    Turken
    Hindoestanen
    Amerikanen
    Duitser

Van alles is wel wat te zeggen, mag dat dan ook altemaal niet meer.

lies276, littlemunchkin en Oceanna vinden dit leuk.
  12. Posh

Posh Niet meer actief

De hele grondslag van de Piet moet veranderen. Ze zijn zwart door de roet, gelukkig gaan we daar steeds meer naar toe.

De Piet die we (tot nu toe) hebben is gebaseerd op een donkere knecht.

Ik heb eigenlijk geen zin in om er nog zo eindeloos op door te gaan, het plaatje van @tuc heeft wat mij betreft de perfecte oplossing.

13. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Punt is dat in de meeste gemeenten er niks veranderd is. Ze hebben geen gouden creolen meer in, maar that's it.
    Nou dat is een applausje waard hoor.

fafa vindt dit leuk.
  14. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Beter iets dan niets toch? Je kan niet verwachten dat ineens alles pats boem veranderd is.

15. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ik ga zaterdag hier naar de intocht met de kinderen. Ik ben heel benieuwd hoe ze er hier uitzien. Ik ga er van uit dat ze klassiek zijn. Net als in het stadje waar ik zaterdag ben geweest.
    Zelfs op de psz zijn ze klassiek.

16. Pantoffelheldin

De onzin van racisme simpel uitgelegd.
    Its all about the inside ❤
    FB_IMG_1542708276696.jpg

lies276, Anna009, Mammielove en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. louan

louan Niet meer actief

:roflmao::roflmao::roflmao::roflmao: sorry moest echt lachen.

Zara75 vindt dit leuk.
  18. louan

louan Niet meer actief

Iedereen heeft recht om zijn of haar stem te laten horen. Als jij dat wil dan moet je dat toch doen? Wie zegt dat het niet kan en wie zegt dat het niet mag?

Ik zou zeggen verzamel een aantal roodharigen die gekwetst worden en laat anderen roodharigen inzien dat het niet kan wat men doet. Zorg ervoor dat die rode pruiken afgeschaft worden.

Dit hele pietengebeuren is precies zo gegaan.

19. Pantoffelheldin

Ik sta er hoog boven wat mensen vinden van mijn rooie haren.
    Ik zie het als jaloezie , want blond of bruin is ook maar zo standaard.
    Dat pietengebeuren vond jij jaren geleden ook prima , je bent tot nieuwe inzichten gekomen en dat is prima.
    Maar respecteer ook de mensen die er absoluut geen kwaad mee bedoelen dat ze de beste man zo.willen houden zoals ze van vroeger uit hebben meegekregen.
    Zwarte piet is in niemand zijn ogen slecht en word ook niet vergeleken met een slaaf , dit is pas de laatste jaren.

En natuurlijk moeten we respect hebben voor de gevoelens van donkere mensen rondom sinterklaas.
    Maar respect werkt toch echt 2 kanten op.
    En van beide kanten is dat ver te zoeken en zal ook zo blijven ( ben ik bang ) als de toon van de discussie niet veranderd.

lies276, Mammielove en regenboogworst vinden dit leuk.
  20. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Waarom niet? Kinderen zien het toch ook op het Sinterklaasjournaal, trek dat dan meteen door naar de rest van Nederland en het is klaar. Bij de intocht in mijn woonplaats waren er nauwelijks volledig
    zwart geschminkte kinderen te zien, heb er een stuk of 3 geteld . Waarom dan toch zo stug blijven vasthouden aan die traditie? Bij mijn dochter kijken ze het Sinterklaasjournaal, dè kans voor de leerkrachten om vragen te beantwoorden. Voor mijn dochter is alles wat de juffrouw zegt heilig. :)
    Ik snap het probleem echt niet.

Deel Deze Pagina