Dag zwarte piet :-(

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juffie26, 4 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.045
    6.157
    113
    Happyland
    Ja sorry hoor, ik word hier een beetje simpel van. :p

2. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Nee, je snapt me niet.
    Ik heb, totdat er opeens mega demonstraties kwamen, nooit maar dan ook nooit geweten dat zwarte piet kwetsend was. En volgens mij velen met mij.
    Jii weet dus wel dat roodharigen vaak een pispaaltje zijn, en vele met jou. Maar toch zie ik nog steeds gewoon rode pruiken hoor... niemand die er wat mee doet. (Nu even dit als voorbeeld he)

Oceanna vindt dit leuk.
  3. louan

louan Niet meer actief

Maar het is toch de tegenpartij die zn mond opendoet. Jij wil dat we nu gewoon stoppen met die pruiken zonder dat de roodharigen zelf hier bezwaar op hebben aangetekend.

Zwarte Piet wordt al heel lang als scheldwoord gebruikt. Zo las je in mijn stukje toen ik ongeveer 7 was dat mjnn vader voor Zwarte Piet werd uitgemaakt. Dat is 30 jaar geleden. Er is ook al door iemand hier heel goed uitgelegs waarom het destijds niet zo aan de orde was en nu wel.

4. louan

louan Niet meer actief

Ik ben kapot. Energie is op hahah:$:D.

5. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Waarom niet? Omdat nog niet iedereen het volledig eens is over alle aanpassingen? Daar zal eerst een middenweg in moeten worden gevonden toch? Zo moeilijk is dat niet om te begrijpen lijkt mij.

lies276, Butchke en Pantoffelheldin vinden dit leuk.
  6. Mammielove

Ik ga zo eerst eens terug scrollen naar de desbetreffende kleurplaat, waar ik kroeshaar zag en oorbellen, maar dunne zwarte streepjes als lippen.. en ik had mn lenzen echt al in ;)

Ik ben @tuc heel dankbaar voor de gedeelde foto. En volgens mij is iedereen het ermee eens; zo hoort het :)
    Dus roetveegpietjes en zwarte pietjes, witte en bruine pietjes, geen oorbellen en kies een leuke haardracht.

Einde discussie :)

tuc en Debaky vinden dit leuk.
  7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Het kan inderdaad zo simpel zijn.

8. Mammielove

Echt, je kan me opvegen maar ik zie hier echt totaal geen herkenning naar dikke surinaamse (zoeloe? ;)) lippen....
    Weet je waar ik wel gelijk aan dacht? Aan een clownsmond en dat dat is gedaan om een grapig detail toe te voegen voor een kindertekening...
    Maar ik zal wel heeeeeel erg dom zijn nu dat ik hier geen dikke lippen in zie :oops:

9. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.592
    29.129
    113
    Het is juist een perfect voorbeeld van de typische Afrikaanse karikatuur.
    Zie de vergelijking maar:
    Angry_King_in_Tintin.JPG

jessy77, Adje, In your eyes en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Posh

Posh Niet meer actief

Ah fijn, lekker van die schreeuw berichten op Facebook van de voor en tegenstanders. Ben zo blij dat ik daar niets van mee krijg.

11. Mammielove

En hier zie ik dan weer totáál geen zwarte pieten in. Maar ik moet schijnbaar wat zien wat kwetsend is.

Oceanna vindt dit leuk.
  12. Posh

Posh Niet meer actief

Geef het maar op ;)

13. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.592
    29.129
    113
    Dat zijn ook geen zwarte pieten, dit zijn Afrikanen. Precies mijn punt dus.
    De huidige Zwarte Piet is niet zwart door de schoorsteen, hij is zwart omdat hij een (karikatuur van een) Afrikaan is.

fafa en Zara75 vinden dit leuk.
  14. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dus, de kleurplaten van de Clowns ook maar aanpassen? Of is dit ineens weer anders?

lies276, Anna009 en Oceanna vinden dit leuk.
  15. Mammielove

Waarom? Hij is zwart door het roet, hij lijkt dus niet eens op een afrikaan!

16. Mammielove

Als je m zwart kleurt, zwart haar geeft en rode lippen, is t toch net een zwarte piet?

sleutelbloem en Debaky vinden dit leuk.
  17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Nou precies. Maar hier zal vast wel weer een antwoord op komen dat dit eeeeecht anders is :rolleyes:

Mammielove vindt dit leuk.
  18. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Toch grappig als je je uitspreekt voor zwarte piet krijg je bepaalde opmerkingen over je heen en worden mensen heel fel.
    Maar als je een bericht deelt van een donkere man die het onzin vind dat er zo over zwarte piet word gedacht Dan word het niet gelezen of zo aan de kant geschoven.

Bijzonder

Vooral.blijven volhouden dat het een gelijkwaardige discussie is

sleutelbloem, SAARC, regenboogworst en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. louan

louan Niet meer actief

Nee hoor. Ik ben oprecht moe van het typen en discusieren. Mn vingers doen ook pijn van het typen. En ik heb veel getypt kun je niet ontkennen. Misschien kom ik er later op terug.

Deel Deze Pagina