Dag zwarte piet :-(

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juffie26, 4 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Oké en die vla vergelijking vind ik echt triest. Het is niet dat blanke vla door zwarte mensen bedacht is en dat zwarte mensen ons jarenlang misbruikt en gediscrimineerd hebben. Blanke vla hebben 'we' zelf verzonnen. In andere landen kennen ze vaak niet eens vla.

Hana84, Vulpen, Rosa5 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn buurmeisje van 5 is hyper-trots dat haar vader Piet is, zo rond november belt de Sint hem op en gaat hij helpen. Ook op school. En niemand die dat raar vindt hoor. Juist een enorme eer!

spruitje80, Nataly1972, MadeInUSA en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar áls iemand zich echt gediscrimineerd voelt door blanke vla, dan begint die persoon toch een rechtzaak tegen de fabrikant? Dat is je goed recht. Maar dan niet miepen dat iemand anders tegen 'zwarte Piet' is. Het is geen 'ik vind blanke vla goed, dús jij moet zwarte Piet goed vinden', zo werkt het niet.

Hana84 vindt dit leuk.
  4. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Helemaal mee eens! Sowieso heb ik nog nooit donkere mensen gezien die echt zwart zijn en nog nooit lichte mensen die wit zijn. Behalve misschien albino's maar die komen overal voor.

5. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik geloof niet dat iemand zich daadwerkelijk gediscrimineerd zal voelen door blanke vla :p

Hana84 en blossom85 vinden dit leuk.
  6. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Inderdaad, ik moet de eerste nog tegenkomen.
    Ik neem dat soort opmerkingen dan ook met een korrel zout. Gewoon hakken in het zand gedrag.

KleineLai en Lisanne1811 vinden dit leuk.
  7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat geloof ik ook niet, dus waarom het er toch telkens weer wordt bijgesleept als het om zwarte Piet gaat is me een raadsel.

Hana84 en Lisanne1811 vinden dit leuk.
  8. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar dat is toch met zwarte piet ook zo? We hebben dat toch zelf verzonnen? Het is een zelfverzonnen sprookje het is niet dat men dit verhaal heeft gemaakt om alle zwarte mensen belachelijk te maken. Althans, dat is niet wat ik mijn kinderen heb geleerd en dat is ook niet wat mijn ouders mij hebben geleerd en zo heb ik ook nog nooit tegen zwarte piet aangekeken. De volwassenen hangen dit er aan terwijl het zo onnodig is.

Ik vind het triest dat je dan wel mag aangegeven dat je tegen zwarte piet bent maar als iemand aangeeft dat Blanke Vla dan ook als iets discriminerend gezien mag worden dan is het ineens raar en moet er niet gezeurd worden. Dat is pas triest. Even voor de duidelijkheid, zwarte piet, blanke vla, joden koek, i dont care hoe het heet, ik hang er geen discriminerend kaartje aan.

Oceanna vindt dit leuk.
  9. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Omdat mensen een mening hebben zonder onderbouwing maar toch graag iets willen roepen denk ik.

Hana84 en MadeInUSA vinden dit leuk.
  10. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dat is altijd zo jammer in de Pieten discussie. Als je dus tegen de veranderingen en zelfs verdwijning bent dan word je menig met een korrel zout genomen en ben je triest. :rolleyes:

Oceanna en maartje84 vinden dit leuk.
  11. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik zeg nergens triest. En ik neem de mening van een "tegenstander" niet met een korrel zout.
    Ik vind de vergelijking met blanke vla totaal niet relevant. Dan krijg ik het idee dat die mensen het eigenlijke probleem niet begrijpen.
    Maar hey... Iedereen die zich gediscrimineerd voelt door blanke vla is vrij om te prostesteren.:thumup:

Hana84 vindt dit leuk.
  12. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Heb je mijn mening over zwarte Piet gelezen? Ik vind zwarte piet ook in niet discriminerend op zich (tenzij met overdreven Surinaams accent etc). Maar er zit gewoon veel pijn bij donkere mensen doordat zij vreselijke dingen hebben meegemaakt door toedoen van blanken, dus ik begrijp waar het gevoel vandaan komt. Blanke vla is nederlands, het begrip is bedacht door blanke mensen en blanke mensen hebben nooit zoiets meegemaakt dat ze zo lang volledig uitgebuit zijn door mensen met een andere huidskleur. Die pijn kan ik als blanke dus niet voelen, dus hoewel ik het er niet mee eens ben dat we nu roetveegpiet hebben en de manier waarop al helemaal niet, vind ik gaan klagen over blanke vla in deze context echt triest.

KleineLai vindt dit leuk.
  13. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Klopt. En daar wringt het denk ik bij vele.

Debaky vindt dit leuk.
  14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar het argument slaat kant noch wal; als iemand écht anti-'blanke vla' is, dan moet hij de anti-'zwarte piet'-ers juist extra goed begrijpen. (En de anti-'zwarte drop'-ers ook.)
    En als hij níet echt anti-'blanke vla' is, slaat het nergens op;'Ik vind blanke vla prima, dus jij mag zwarte Piet niet discriminerend vinden!'.

Lisanne1811 en KleineLai vinden dit leuk.
  15. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Weet je waar ik moe van word, dat eeuwige gejammer over de vergelijking tussen de slavernij en zwarte piet :rolleyes:

Ik stop er mee. Zonde van mijn tijd.

Klinker83, Oceanna, Marchella en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik begrijp beide kanten. Ik heb ook nostalgische gevoelens bij zwarte Piet. Maar ik snap tegenstanders ook en daar ben ik het toch net iets meer mee eens. Ik ben tegen het verdwijnen van zwarte Piet, maar wel voor verandering. Ik denk dat de roetvegenpiet de beste middenweg is waar de meeste mensen prima mee kunnen leven.

17. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.229
    28.211
    113
    Niet 'we' jij.. Jij denkt dat de tegenstanders roetvegen niet genoeg vinden. Als tegenstander zeg ik: roetvegen zijn genoeg.
    Zolang Zwarte Piet niet meer lijkt op een karikatuur van een Afrikaan dan ben ik tevreden. En ik denk vele ook, want dat het probleem zit vooral in het uiterlijk van zwarte piet. Ook is er een groep die tegen zwarte piet is vanwege de (juiste/onjuiste) geschiedenis maar daar ben ik het niet mee eens. De huidige zwarte piet is een onschuldig hulpje enkel in een verkeerd jasje.

Afkes 10tal, Florina en blossom85 vinden dit leuk.
  18. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Zoals ik al eerder zei, Sylvana Simmons en haar kornuiten hebben zelf geroepen net zolang door te gaan tot Zwarte Piet verdwenen is. Dus niet ik maar zij, de tegenstanders roepen dit zelf. Dit is dus niet iets wat ik in mijn hoofd haal. Dus voor jou is het misschien voldoende maar voor de aanstichters van dit gebeuren is het dus niet voldoende. Of spreek ik nu ook poep? :rolleyes:

Oceanna vindt dit leuk.
  19. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Jammer dat ze het gaan veranderen.. Mogen we nog wel zwarte piet zeggen? Of alleen piet? :|

Syane en Debaky vinden dit leuk.
  20. Manque

Manque Niet meer actief

Denk je dat Sylvana de representant is van iedereen die het een goed idee vindt om iets aan het uiterlijk van Piet te veranderen?

Deel Deze Pagina