Dag zwarte piet :-(

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juffie26, 4 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. louan

    louan Niet meer actief

     
  2. fafa

    fafa Niet meer actief

    Denk je dat echt? Welnee joh... dit gaat nog jaaaaaaaaren duren, vrees ik.
     
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    99% van de mensen die nu en vroeger leefde hadden absoluut geen kwade bedoelingen met Zwarte Piet. Het was een kindervriend en niet meer dan dat (nou ja, vroeger nam hij je ook mee naar Spanje, maar whatever) , maar nu weten we beter. Om nu te zeggen dat je geen kwade bedoelingen hebt kan niet meer, want je weet wat Zwarte Piet teweegbrengt bij sommige mensen. Je kan niet zeggen 'Ik bedoel het niet zo' want daarmee zeg je dat je gaat verbeteren, dat je dingen anders gaat doen. Door dan hetzelfde te doen als eerst zijn 'Ik bedoel het niet zo' loze woorden. Het zijn de daden die tellen.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  4. fafa

    fafa Niet meer actief

    Hmmm, tsja. Als je een goed onderbouwd, met bronnen gestaafd artikel beschouwt als een mening, waar je het wel of niet mee eens kan zijn, ipv een geschiedkundig onderzocht feit, dan denk ik dat de discussie maar op moet geven :( Dan komen we er nooit uit.
     
    jessy77, Adje, Trirani en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Kweenie, in de afgelopen jaren is er veel veranderd. Het begon jaren geleden met een andere haardracht en tot vorig jaar zelfs de extreme stroopwafelpiet. Nu zijn de roetveegpieten aan de beurt en ik denk dat die wel door zullen zetten. Volgens mij zijn de voor -en tegenstanders van Zwarte Piet wel voor roetveegpiet.
    Maar we gaan het zien :)
     
  6. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik denk persoonlijk dat het nooit volledig zal verdwijnen maar dat er met enkele aanpassingen over een paar jaar nog steeds volledige zwarte pieten zullen zijn.

    Het zou gewoon zoveel mooier zijn als we beide toestaan zodat iedereen het kan vieren op de manier zoals die het zelf wilt.
     
    lies276, Oceanna en Pantoffelheldin vinden dit leuk.
  7. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Misschien is dat uiteindelijk wel het beste, stoppen met de hele discussie.
     
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Zolang het geen mensen kwetst, dus wanneer het overduidelijk geen huidskleur meer is denk ik dat de tegenstanders geen problemen meer zullen hebben. Heel veel roetvegen zal imo ook echt wel prima zijn. (Ja, je hebt de extremisten natuurlijk die hem helemaal weg willen, maar die zul je zelfs hebben als we ipv pieten kerstelfjes gaan doen of zo, haha)
     
  9. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Wederom ga jij mij dingen in de mond neerleggen die niet kloppen. Wij vieren het niet met kwade bedoelingen, en net zoals vele met mij vertellen wij de kinderen dat zwarte piet zo zwart van het roet is, wat miszeg ik daarmee? Ik zeg echt niet tegen mijn kinderen dat zwarte piet een slaaf is en dat hij lijkt op andere donkere mensen. Wat voor kwade bedoeling heb ik dan?
     
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Ik zeg niet dat je kwade bedoelingen hebt. Ik zeg dat je niet kan zeggen dat je geen kwade bedoelingen hebt als je doorgaat met precies hetzelfde al wetende dat je mensen kwetst.
    Bijna iedereen heeft de beste bedoelingen, maar bedoelingen alleen zijn niet genoeg.
    'Ik bedoel je geen pijn te doen door over je voet te rijden.' Nou, doe dat dan ook niet meer nu je weet dat het pijn doet ;)
     
    femkes en fafa vinden dit leuk.
  11. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dat is echt een vergelijking van lik me vessie en dat begrijp jij ook. De hoeveelheid mensen die hier echt letterlijk pijn van hebben zijn er echt maar heel weinig en die kijken er zelf met een verkeerde manier tegenaan. Neem een voorbeeld aan de mensen in bijvoorbeeld Curacao, die vieren daar gewoon zwarte piet zoals iedereen zwarte piet kent. Zijn die dan hun eigen volk pijn aan het doen? Kom toch op joh. Heb vrede met roetveeg pieten en de aangepaste pieten, het is zo simpel.
     
  12. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Wat jullie moeten doen? Niet in de negatieve zin kijken naar zwarte piet, zie hem niet zoals je hem nu ziet, vat het niet persoonlijk op want het is niets persoonlijks. Vertel je zelf dat mensen het feest vieren met goede bedoelingen en dat ze het echt niet doen om jou persoonlijk te kwetsen. Als jij jezelf 100x op een dag gaat vertellen dat iedereen het met kwade bedoelingen doet en iedereen het negatief bedoeld, tja dan zou ik het ook gaan geloven maar dat is jezelf iets aanpraten wat er niet is.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  13. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Ik vraag me oprecht af waarom jij zo graag blackface erin wil houden? Wat voegt dat dan voor je toe? Waarom zijn heel veel zwarte strepen op het gezicht niet genoeg?
     
    Angel1980 en louan vinden dit leuk.
  14. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Nee, ik vind het een goed voorbeeld. Je weet dat Zwarte Piet mensen pijn doet, maar dat maakt je niet uit blijkt uit je daden en uit het feit dat je zegt dat het er maar weinig zijn (Dus? 100 mag wel, 1000 niet of zo?)
    Je zegt wel dat je het zo niet bedoelt, maar je rijdt ondertussen wel over hun tenen (om even bij mijn voorbeeld te blijven). Je zal het niet zo bedoelen maar laat dat dan zien. Stop met over tenen rijden en pas Zwarte Piet gewoon aan.

    En je kan niet voor een ander bepalen wat hij/zij voelt en mag voelen. Zeker als het gaat om huidskleur, dat is gewoon heel gevoelig.
    Op Curaçao is op Curaçao, ik weet niet hoe het daar precies zit. En dat weet jij ook niet , je leest enkel de media, je woont daar niet, je spreekt niet met iedereen daar. Dus laten we het bij onszelf houden, Nederland.
     
    femkes, louan en Mar76 vinden dit leuk.
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113

    Ze zijn nog aan t inpassen hoe t vorm te geven. Wat minder schmink is niet heel ingewikkeld, (eerder een heel stuk makkelijker!) maar de ene ouder wil dat wel de ander niet, de ene vrijwiliger is bang t feest te verknallen voor die kids en meer slecht dan goed te doen etc..

    Tis allemaal nog ff zoeken en schakelen voor dit soort kleine clubs. Dit wordt ook al jaren gedaan met eigen middelen, ook bijv bij verjaardagen en de feestdagen maar ook tussendoor zijn er dingen. Soms specifiek de ouderen, soms alle kinderen, soms bijstandsgroepen, soms de hele wijk (daar is dan weer vanuit de gemeente budget beschikbaar), etc. dr zijn verschillende programma's die in algemeen ledenoverleg worden vastgesteld. Dus daar komen o.a. de stereotype gevallen vandaan. De buurt vereniging is er al zo'n 50 jaar.

    Voorstel is gedaan om de keuze bij de ouder(s) te laten en dan evt gesplitste teams te werken. Ene team zwart geschminkt voor degene die zich daar als vrijwilliger wat comfortabeler bij voelen en de ouders die dat aangaven. Andere team roetveeg. Misschien is de optie van dump de cadeaus in t donker en ram op de deur en verder geen piet te zien ook inderdaad een idee als aanvulling, zal t doorgeven dat is nog wel een goeie.

    De optie van een cadeau/waardebon ipv cadeau's is er voor degene die wel in aanmerking komen maar gewoon geen sint vieren, die hebben we ook die is 2 of 3 jaar geleden ofzo gekomen. Wordt niet veel gebruik van gemaakt begreep ik maar de optie is er.

    Het is niet dat ze (de vrijwilligers) niet willen, ze zoeken nog naar de handigste weg.

    Paar jaar geleden was alles volledig geschminkt. Kan best zijn dat dit jaar iedereen roetveeg wordt als iedereen roetveeg aangeeft, maar dat zien we de komende week wat er uit komt.
     
  16. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik hoef niet alleen zwarte piet te behouden hoor, ik zou het fijn vinden om het beide te doen, zowel zwarte piet als roetveeg piet. Waarom? Omdat ik daar zelf gewoon leuke herinneringen aan heb, zwarte piet is zo zwart omdat hij zo vaak door de schoorsteen is geweest, zo hoort zwarte piet er voor mij uit te zien. Daarnaast kunnen wijzelf gewoon nog voor zwarte piet spelen bij familie leden, met roet vegen gaat dat vanwege de herkenbaarheid gewoon niet. En nogmaals, oorbellen, dikke lippen en kroeshaar mogen ook van mij gewoon weg hoor als iemand daar hinder aan ondervind maar ik begrijp gewoon de hele issue niet van de zwarte kleur. Denk ook niet dat ik het ooit zal begrijpen omdat ik het gewoon pure onzin vind.
     
    lies276, regenboogworst en giebel vinden dit leuk.
  17. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    #1397 Pipo30, 20 nov 2018
    Laatst bewerkt: 20 nov 2018
    Het is hier op school,zit zelf in de organisatie,en op het dorp(man in comite voor het eerste jaar)overigens geen punt van discussie tijdens de vergadering,het meest snelle punt zelfs,er wordt gestemd,wie is voor volledig geschminckte zwarte piet,dat is de laatste vraag hierover,want de handen gaan unaniem omhoog...ben bang dat dat hier voorlopig echt niet gaat veranderen.(eigenlijk ben ik stiekum blij)
    Ik kan trouwens met de beste wil van de wereld geen overeenkomsten vinden in de huidige zwarte piet of roetveegpiet en blackface...ligt dat nu aan mij?Het is voor mij echt een raadsel hoe ze hier bij komen...
     
  18. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik pas zwarte piet toch aan? Hier geen kroeshaar, dikke lippen of grote oorringen hoor, maar wel een zwarte smink.

    En nee ik lees niet enkel de media en nee ik spreek niet iedereen net zoals ik ook niet iedereen spreek in Nederland, ik ken mensen die daar wonen die ik vaak genoeg wel spreek en dan hebben we het er wel eens over. En hoezo mag ik het niet met hun vergelijken, Curacao hoort toch bij het Koninkrijk der Nederlanden? Of word het jullie dan te heet onder voeten als ook zij zich er mee zouden bemoeien. Als hun ineens allemaal anti piet waren geworden dan waren ze zeker wel allemaal welkom geweest in de discussie o_O
     
  19. louan

    louan Niet meer actief

    #1399 louan, 20 nov 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2018
    Maar dan vraag je mij om mijn geschiedenis te negeren. Nee die kleppen zijn nou eenmaal af, ik kan het Zwarte Piet als karikatuur niet negeren. Dat voelt gewoon niet goed. Ook al weet ik dat er geen kwade bedoelingen zijn, dat geloof ik echt. Kan ik niet doen alsof dat karakter er niet is. Niet als ik weet dat de confrontatie.pijn doet. Overigens niet bij mij.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Die plaatjes geven mij antwoord...en de zwarte piet op het eerste plaatje is geen piet van nu,die hebben namelijk allemaal gymschoenen;)
    Ik ben in ieder geval niet gek,ik zie geen overeenkomsten,en dat is niet om dwars te zijn,voordat die kaart hier getrokken gaat worden,of dat ik het niet wil zien,ik zie het gewoon niet.
     
    Oceanna vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina