Dag zwarte piet :-(

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juffie26, 4 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Ik vind overigens het plaatje een paar pagina's terug van zwarte piet in de jaren 50 echt wel duidelijke overeenkomsten vertonen,en ben blij dat die niet meer bestaat.Maar de zwarte piet van nu lijkt daar gelukkig niet meer op.
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.154
    113
    Klopt is hier een buurtvereniging die t al 50 jaar doet. Wij zelf betalen ook voor een piet hoor, vallen niet onder de doelgroep en dat is prima.

    Dus vragen we t maar de ouder(s) zelf wat ze willen, althans dat is t idee. En dan zien we t wel. We kunnen gelukkig splitsen dus team roetveeg en team volledig geschminkt bij niet unaniem besluit kan.

    Dus elk gezin krijgt de piet naar wens (of de cadeaukaart/waardebon in de bus voor degene die geen sint viert).

    En ik gaf al aan, de meningen over herkenbaarheid zijn verdeeld ook binnen de vereniging.
     
    fafa vindt dit leuk.
  3. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dan heb je uiteindelijk toch echt jezelf ermee.
     
  4. louan

    louan Niet meer actief

    En de rest? Plaatje erboven?
     
  5. louan

    louan Niet meer actief

    Nee hoor. Ik vier het gewoon, maar op een manier waarmee ik geen mensen kwets.
     
  6. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Ik zie in jou post 2 plaatjes.Zou je degene die je bedoeld nog eens willen plaatsen?Op deze 2 zie ik geen overeenkomsten.
     
  7. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.960
    6.077
    113
    Happyland
    In your eyes, Adje, louan en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. fafa

    fafa Niet meer actief

    Maar weet je... ik ben heel erg pro roetveegpiet (dat mag uit deze discussie wel duidelijk zijn) maar toch... ik snap de sinterklaascomités ook wel.
    Hoe voel je je als iets, waar je jarenlang je ziel en zaligheid, je vrije tijd en soms zelfs eigen geld in stopt, opeens zulke nare woorden toegeworpen krijgt als "racisme". Die herkennen zich daar niet in want ze hebben het altijd met de beste bedoelingen gedaan. Ik zou me verdrietig voelen.

    Ook praktisch gezien heeft nog nooit iemand in het spierwitte dorpje aanstoot genomen aan zwarte piet. En dan moeten ze nu opeens zichzelf problemen bezorgen (ivm herkenbaarheid) om andermans (namelijk de randstedelijke) problemen op te lossen.
    En zo gebeurt het wel vaker: Groningen verzakt om geld te verdienen voor Den Haag, om maar een voorbeeld te noemen.

    Ik begrijp het gevoel van de sintcomités echt ook. Die voelen zich nu door "stadse fratsen" met hun rug tegen de muur gezet.

    En daarmee wil ik niet zeggen dat we het dan dus maar moeten laten zitten. Maar wel dat we de dialoog op zn minst anders moeten gaan voeren dan "Zwarte piet is racisme" Daar word ik zo treurig van :(
     
    lies276, Paardenbloem, cactusje en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Ik vier het zelfs met mijn eigen negroïde man en zijn familie...ik heb me gelukkig nog nooit ongemakkelijk gevoeld,en hij nog minder,Dus nee,niet iedereen voelt zich ongemakkelijk als hij het viert met donker gekleurde mensen,al kan ik me voorstellen dat er genoeg zijn die dat inmiddels wel hebben,na de afgelopen paar jaar.
     
    lies276 en Oceanna vinden dit leuk.
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hij is helemaal nog niet veranderd. Misschien op tv en in een paar steden. Maar bij de meeste lokale intochten en op scholen e.d. is hij nog pikzwart.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dus jij hebt geregeld meegemaakt dat je op basis van de kleur van je haar bent geweigerd bij sollicitaties, je mocht vaak cafés niet in en mensen wilden niet naast je zitten in de bus... wow.
    Ik denk dat je niet gediscrimineerd bent, maar gepest. En pesten is ook naar en fout en slecht en moet aangepakt worden. Maar dat is niet hetzelfde als gediscrimineerd worden en stelselmatig op verschillende plekken buitengeslotsn worden.
     
  12. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik spreek even over mijn situatie maar nee, ik ben nog nooit vanwege mijn haar afgewezen of huidskleur maar ben wel degelijk afgewezen vanwege het feit dat ik te dik was. Is toch ook discrimineren?En dat gebeurd ook op dagelijkse basis oftewel Bodyshaming. En dan ben ik nog gewoon een echte kaaskop ook.

    Je doet het nu net overkomen alsof de donkere mensen echt alleen maar gediscrimineerd worden en dat is natuurlijk gewoon kul. Je kan niet het ene discrimineren noemen en het andere pesten.

    Ik ben van mening dat het ook allemaal iets erger gemaakt dan het is, ik kom uit hartje Rotterdam heb echt een genoeg surinaamse vrienden en heb werkelijk nog nooit iemand zien opstaan omdat er een surinaams persoon naast een blanke ging zitten, en heb ook werkelijk nog nooit gehoord dat surinaamse mensen niet cafés binnen mochten. Ik vind dit trouwens wel leuk praat materiaal voor op een volgend surinaams feestje, denk dat ze zich kapot lachen als ik ze dit vertel.
     
    lies276, Paardenbloem, bloem82 en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief

    Ik werd zeker wel buitengesloten op basis daarvan.
    Kinderfeestjes werd de hele klas uitgenodigd behalve ik.
    Ik mocht nergens aan meedoen , zowel van blank als donker niet.
    Maar goed blijkbaar noemen ze het dan in 1 keer pesten.

    Kijk die voorbeelden die je geeft liegen er niet om en dat zou inderdaad niet mogen.
    Kan me niet voorstellen dat het vandaag de dag nog zo is.
    Mensen die dit wel doen zijn gewoon fout bezig.( en dan druk ik me zacht uit )
    Maar de vergelijking met zwarte piet begrijp ik gewoon niet
    Die bestaat niet echt

    Zwarte piet word in mijn ogen ook niet buitengesloten, die word omarmd door heel Nederland
     
    lies276, bloem82 en Oceanna vinden dit leuk.
  14. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Mag ik even zeggen dat ik dit oprecht een hele nette opmerking vind. Je bent de eerste die ik begrip zie tonen.
     
    lies276, bloem82 en Oceanna vinden dit leuk.
  15. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb ooit een donker vriendje gehad en hij mocht bepaalde cafés in onze provinciestad inderdaad niet in. Terwijl ik met blanke vriendjes dat probleem niet had. Terwijl die ook gewoon een spijkerbroek en sneakers droegen (want daar werd hete aan vaak op gegooid). Dus fijn @Debaky dat jij die ervaring niet hebt. Maar om nou te doen alsof het dus niet voorkomt, vind ik naïef.
     
  16. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Zelfs de grootste racisten zijn blij met zwarte piet. (Of toch degene die ik gekend heb)
     
    Pantoffelheldin vindt dit leuk.
  17. Posh

    Posh Niet meer actief

    Mijn man heeft dit ook inderdaad, hij mocht vaak ergens niet naar binnen en hij is zelfs niet bij iemand thuis niet welkom geweest.
    Terwijl Surinamers zelf de meest gastvrije mensen zijn.

    Hij werd laatst nog etnisch geprofileerd door de politie. Openlijk, zonder schaamte.

    Maargoed, zolang er hier zó hard geroepen wordt dat “iedereen gediscrimineerd wordt”, en dat donkere mensen zich maar aanstellen veranderd er natuurlijk nooit wat.

    Het enige wat veel mensen willen is gewoon de erkenning dat racisme nog steeds relevant is, en zolang dat, onder andere hier, zo afgewimpeld wordt, zal het nooit veranderen. Erkenning van het probleem is al 1 stap in de goede richting.
     
    rocketscience, femkes, KleineLai en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.260
    1.090
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Juul75 en louan vinden dit leuk.
  19. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

Deel Deze Pagina