Dag zwarte piet :-(

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juffie26, 4 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

En daarom moet de politiek zich uitspreken en een beslissing nemen dat we met de roetveeg piet gaan werken. Want zolang je het bij de mensen laat, zal het niet veranderen. Wij zijn primair ingesteld om alles zo houden zoals het is, zelfs zoiets kleins als een roetveeg piet. Verandering staat vaak gelijk aan weerstand.

En ik denk dat vooral een grote groep volwassen die zich minder heeft ontwikkeld, weinig maatschappijk besef heeft en een beperkt reflecterend en empathisch vermogen, vaak de mensen zijn die de dialoog niet aangaan (en ook niet in staat zijn dat te kunnen). En als de politiek hierin een beslissing neemt en er naar toe gaat werken dat er vanaf volgend jaar geen zwarte pieten mee mogen doen, dan is er duidelijkheid.

En natuurlijk weerstand (net als nu), maar dat is - zoals ik al zei - inherent aan veranderingen, maar dat komt t.z.t. ook wel weer goed. De geschiedenis laat dat keer keer op keer zien.

Verder kan ik me niet vinden in jouw vergelijking met vader- of moederdag. Gemis of verdriet is echt iets anders dan waar we het nu met elkaar over hebben.

iMoeder, In your eyes, KleineLai en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. louan

louan Niet meer actief

Waarom blijf je racisme ontkennen? Er worden talloze voorbeelden genoemd en toch probeer je het weer zo te draaien dat het aan die persoon zelf ligt.

jessy77 vindt dit leuk.
  3. Angel1980

Ik schrik hier ook van, heftig hoor! En ik snap jouw boosheid volledig, zou ik ook hebben. Ook zeker m.b.t. je zoon..

En ik ervaar ook wel een vorm van discriminatie, maar dan anders. Ik ben geboren in Polen, maar woon inmiddels zo'n 35 jaar in NL. Niemand ziet of hoort aan mij dat daar mijn roets ligt, tenzij ik Pools spreek met mijn moeder. Nu woon ik in een dorp met veel Polen die hier tijdelijk werken. Omdat mensen niet zien dat ik oorspronkelijk uit Polen kom, krijg ik de meest racistische opmerkingen te horen als het gesprek over de Polen gaat. En hoe raar en ongemakkelijk is het dan als ik uitleg dat ik daar geboren ben! En dan te horen krijgen dat ik zo ontzettend goed Nederlands spreek en dat het zo knap ik van mij :rolleyes:. En zo kan ik nog duizende voorbeelden geveven over wat men roept en zegt tegen mij als ze eenmaal weten dat ik uit Polen kom. Dus ik denk een beetje te weten hoe het voelt, al is het bij mij altijd indirect omdat ze het zien aan mijn huidskleur of aan een accent.

Zara75 vindt dit leuk.
  4. Angel1980

Dan ben je wel heel erg naïef als je dit denkt.. Een blanke man had niet genegeerd geworden en het is racistisch om te denken dat een man met een donkere huidskleur geen arts kan zijn.

5. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    Je zal mij niet horen zeggen dat het nooit voor komt. Tuurlijk komt het voor. Maar niet continue bij dezelfde persoon.

En die van de stagiaire met hoofddoek hoort hier ook al niet tussen, tenzij je het allemaal op de grote hoop wilt gooien. Want ja: OOK ik heb wel eens te maken met discriminatie. Alleen al omdat ik een vrouw ben, of blond, oh en omdat ik Nederlandse ben. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat óók buitenlanders Nederlanders discrimineren? Het werkt nl 2 kanten op, jammer genoeg.

Oceanna vindt dit leuk.
  6. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Wat bedoel je hier precies mee? Ik begrijp oprecht niet dat je racisme in Nederland kunt ontkennen.

Zara75 vindt dit leuk.
  7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Mijn man zoekt er niks achter, het gaat vaak om het moment. De blikken en de verbazing als hij zich als huisarts voorspelt spreken boekdelen.
    Echt als er 1 is die er schijt aan heeft wat men van hem vind is hij het wel.

Doe alsjeblieft niet alsof discriminatie en racisme niet voorkomt, helaas is dit er genoeg en zijn er mensen die er degelijks mee te maken hebben. En nee dan heb ik het niet alleen over kleur en afkomst, maar ook over vrouwen, gehandicapten enz.

Maar goed dit gaat niet meer over de pietendiscussie waarvoor dit topic bedoelt was.

Ik zag eergisteren een bericht over de hongersnood in Syrië, uitgemergelde kinderen. Vreselijk! En dan kijk ik naar alle commotie hier in Nederland rondom “zwarte” piet en dan vind ik ons echt ontzettend zielig. Vooral zielig dat we niet inzien hoe fijn we het eigenlijk in Nederland hebben! En hoe fijn het eigenlijk wel niet zou zijn als we Sinterklaas zo kunnen vieren dat iedereen hier zich prettig bij voelt.
    We zijn gezegend met dat we überhaupt het Sinterklaasfeest kunnen vieren in een veilig land.

Op mijn verlanglijstje voor Sinterklaas komt de wens dat we in Nederland weet wat toleranter worden naar elkaar. Dat we naar elkaar luisteren i.p.v. tegen elkaar schreeuwen, dat we weer durven interesse te tonen in elkaar. Maar vooral elkaars verschillen ook kunnen en durven te accepteren.

louan, KleineLai, Zara75 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Zij zouden een voorbeeld moeten zijn voor volwassen..

9. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    @Mammielove, van een christen had ik heel wat meer barmhartigheid verwacht Ipv het stelselmatig negeren en ontkennen van discriminatie en buitensluiten van bepaalde groepen.

Trirani, jessy77, In your eyes en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Ik vind het uiterlijk van Piet in zijn huidige vorm ( helemaal zwartgekalkt) het boegbeeld van racisme/ discriminatie whatever.
    En dat staan "wij" al jaren aan te moedigen. In 1e instantie onbewust, want we wisten niet beter.
    Nu speelt al jaren die discussie, er zijn historici die niet kunnen ontkennen dat Piet is voortgekomen uit racisme.
    De reacties uit het buitenland op Piet zijn niet mals en ook al weten ze het fijne er niet van, hij ziet eruit als Blackface en dat is al beschamend genoeg.
    Kom op Nederland , zet die sentimentele oogkleppen af!!

louan, Angel1980 en Afkes 10tal vinden dit leuk.
  11. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Ik vind het bijzonder dat je uit haar hele bericht alleen dit zinnetje quote.
    En vervolgens ga je haar dan verwijten dat ze dingen niet wil zien en ontkent.
    Jij negeert de rest van haar post ook gewoon.
    Of schrijft ze daar iets wat je liever niet wilt horen/ zien

lies276 en Oceanna vinden dit leuk.
  12. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Je man moest plotseling eerste hulp verlenen toch ??
    Was dus niet opgeroepen als arts maar toevallig ter plaatse ?? ( sorry als ik het verkeerd heb)

Als ik dan als ambulance broeder binnen zou komen zou ik ook niet gelijk denken , hey wat fijn de arts is er al.
    Ik zou dan ook denken dat deze persoon gewoon op de juiste plek op de juiste tijd was.
    Hoe groot is de kans dat je een arts treft. ( je kunt het natuurlijk ook niet aan iemand zijn neus zien dat ie arts is)

Daarbij zou ik het als familie prettiger vinden als ze eerst aandacht zouden besteden aan slachtoffer.

Jammer dat je man het zo ervaren heeft maar denk oprecht niet dat de ambulancebroeders er überhaupt zo mee bezig waren.
    Die hadden wel andere dingen aan hun hoofd.

@Angel1980 zie net dat het niet jou man was maar van @Lovely83

Angel1980 vindt dit leuk.
  13. rocketscience

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Dat had ik bewust gedaan omdat ik alleen niet begreep wat ze bedoelde met dat zinnetje. Waar ik uit opmaakte dat ze het daarmee over racisme in Nederland had.

Trouwens was mijn reactie niet als verwijt bedoeld aan sleutelbloem, maar in het algemeen dat IK niet begrijp hoe je racisme in Nederland kunt ontkennen.

14. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    De huidige zwarte piet lijkt niet op blackface!Vroeger leek hij er wel op,en dat is terecht veranderd.Nu lijkt hij er in de verste verte niet meer op,dus meer dan genoeg veranderd.

lies276 vindt dit leuk.
  15. rocketscience

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Heb je insta? Zoek dan eens op #intocht . Ik zie echt 95% pieten met blackface.

Zara75 vindt dit leuk.
  16. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Wil je daar een plaatje van sturen?een zwarte piet van dit jaar,en een plaatje van blackface van vroeger?Ik ben natuurlijk bereidt om mijn mening/zicht erop aan te passen,maar ik kan echt tot nu toe geen plaatje van een zwarte piet van nu vinden die overeenkomsten vertoont met blackface...en heb ze ook niet gezien.Of gaat het voor diegenen die de overeenkomsten wel zien dan enkel om de schmink?

lies276 vindt dit leuk.
  17. rocketscience

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Daarom vroeg ik me af of je instagram hebt. Ik weet dat het mag maar toch voelt het voor mij niet goed om zomaar foto's van instagram te plukken en hier neer te zetten in dit topic.

Het gaat (even voor mijzelf gesproken) inderdaad om de volledig zwarte schmink op het gezicht, tot in de oren, met daarbij rode lippen.

18. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Nee,ik heb geen instagram.Je mag de plaatjes ook in pb sturen...

Ok,duidelijk.Ik zie het anders,en ik vind alleen dezelfde kleur hebben geen overeenkomst.De rode lippen had blackface niet,er was juist een grote kring om de mond niet geschminckt,gewoon blank gelaten dus,voor mij ook geen overeenkomst.

19. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar volgens sommige valt jouw situatie dan weer onder '' Pesten '' en is dit niet discrimineren. Even voor de duidelijkheid, daar ben ik het dus totaal niet mee eens en vind ik dan in het zelfde hokje vallen. Maar goed.

Dat is wat mij de laatste paar dagen echt mateloos irriteert, het komt er bij mij op neer dat alleen donkere mensen zich gediscrimineerd kunnen voelen, althans, zo doen sommige het hier voorkomen. Ik ontken absoluut niet dat er gediscrimineerd word in Nederland, heb ook nog niemand gezien hier in het topic die het wel ontkent, jammer dat dan de woorden in je mond worden gelegd dat je het wel degelijk ontkent. Fijn dat je hier zelf nog mag praten :rolleyes:

Ik blijf het apart vinden dat mensen zich gediscrimineerd kunnen voelen door zwarte piet. Zoals iemand al eerder zei, Zwarte piet word op handen en voeten gedragen, is een held voor menig kind, hoe kun je dan in hemels naam in negatieve zin jezelf vergelijken met hem? Nee, ik zal het nooit begrijpen.

20. rocketscience

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Dan verschillen we daar in van mening. Ik zie toch ook vaak genoeg dat die grote kring rood gemaakt is.
    f869738a070a94fece1bc60f6ab35173.jpg

louan en Zara75 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina