ik hecht ook zeker waarde aan cultuur. Cultuur kan heel mooie dingen brengen, Sinterklaas is ook echt een mooie traditie. Met 'maar een kinderfeest' bedoel ik dat het met enige onschuld bekeken moet worden, en niet dat het niet belangrijk is. Kinderen en ouders van nu bekijken het Sinterklaasfeest niet als een feest over onderdrukking en slavernij of whatever. Door Zwarte Piet gewoon aan te passen laten we juist zien dat we gehoor geven aan de mensen die we kwetsen zonder dat er moeilijke en hevige discussies over geschiedenis aan vooraf moeten gaan. (But I guess that ship has sailed )
Ze is een individu met een mening, meer niet. Niet iedereen die hard roept heeft een grote stem in iets.
Precies, ik denk dat door hem geen gekunsteld negroïde uiterlijk meer te geven, je ook de schijn van een racistisch feest wegneemt. Lijkt me louter positief.
Maar wel een individu waar teveel mensen naar luisteren, een individu die haar bekendheid gebruikt om haar punt duidelijk te maken. Maar nogmaals ik stop er mee.
Ik weet niet wat voor statistieken er zijn over de invloed van Sylvana onder de bevolking, maar aan het aantal kamerzetels te zien is die niet gigantisch.
Dat heeft er toch totaal niets mee te maken? Of strijd zij in de tweede kamer alleen maar voor het verbod op zwarte piet? Sorry maar vind die vergelijking echt helemaal nergens op slaan. Maar goed.
Ja dat weet ik zelf ook niet zo goed moet ik zeggen. Ik heb de terminologie overgenomen van anti-racisme activisten. De redenatie daarachter is dat de verschillen op maatschappelijk niveau nou eenmaal bestaan, op dit moment. Ben je niet-wit, dan heb je een achterstand. Om daar wat aan te doen moet je dingen kunnen benoemen en daar valt het 'zwarte mensen' vs 'witte mensen' verhaal onder. Dat is overgewaaid uit de VS en daar is dat ook wel redelijk kloppend denk ik. De scheidslijn loopt daar vrij duidelijk (zij het niet exclusief natuurlijk) via etnische lijnen en het is wit/zwart (al heb geen idee of natives dan ook 'zwart' zijn of een aparte groep). Maar je kunt dat niet 1 op 1 door kopiëren naar Europa waar de situatie heel anders is en waar bovendien de geschiedenis heel anders is, van migratie (al dan niet uit koloniën) ipv slavernij. Nu zijn er wel meer dingen waar ik het met anti-racisme activisten niet mee eens ben. Bijv het 'white innocence' en vooral niet met het 'white helpers' verhaal. Maar goed, toch is er racisme, ook in Nederland. En dan vooral in de vorm van een systeem ipv sec op individueel niveau. Daar moeten we het hoe dan ook over hebben, de vraag is hoe je dat dan doet. En dus welke terminologie je daarvoor gebruikt. Mijn eigen voorkeur zou dan eerder uitgaan naar bijv 'gekleurde' mensen, of bijv autochtoon/allochtoon. Waar ik persoonlijk niet zo veel mis mee vond. Er zijn ook mensen die zeggen dat de terminologie niet zo zeer ter zake doet. Maar daar ben ik het (en in die zin dus een terechte opmerking van jou) het niet mee eens.
Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien ben ik mosterd na de maaltijd... Meerdere donkere mensen geven aan zich gekwetst en gediscrimineerd te voelen door het uiterlijk en verhaal van zwarte piet. Waarom denken blanke Nederlanders het recht te hebben dat af te doen als “onzin” en “aanstellerij”? ‘Wij’ kunnen niet oordelen over de gevoelens van een ander. Als meerdere mensen dit zo beleven, zit er misschien een kern van waarheid in. Tijden veranderen en cultuur verandert mee. Een zwarte piet met roetvegen? Helemaal perfect, past namelijk precies in het verhaal!
Je wil toch graag verder praten he? Jij begint over de grootte van het draagvlak van Sylvana. Ik zeg dat ik geen idee heb hoe groot dat is, het enige waar ik dat misschien aan zou kunnen zien is haar politieke succes, maar dat is niet om over naar huis te schrijven. Kortom: ik denk dat het wel meevalt met die zware stem. Eigenlijk zeg ik dat ik denk dat je maar wat roept, maar zo bot wilde ik niet zijn.
Het Sinterklaasfeest zou gewoon net zoals het Hadij Firoez feest al staat op de Unesco werelderfgoedlijst moeten komen te staan.
Dan snap jij de hele discussie nog niet helememaal.. ze hebben het al sinds dat hele gezeik niet meer over zwarte piet hoor, maar over piet. Zwarte piet is namelijk racistisch
@Debaky heeft wel degelijk gelijk dat er een groep is die doorgaat totdat zwarte piet/sinterklaasfeest helemaal verdwijnt. Dat types zoals Sylvana daar tot aan zetten is toch geen gekke gedachte.
Maar als ik mij als vegetariër gekwetst voel door christenen die kalkoen eten met kerst en moslims die lammeren eten met offerfeest... moeten zij dan voortaan maar vegetarisch eten op die feestdagen omdat ik anders mij niet gerespecteerd voel?
Toch bijzonder dat je serieus beweert dat @KleineLai de discussie niet begrijpt na alles wat ze in dit topic geschreven heeft. Heb je het überhaupt gelezen of wil je graag wat roepen?
Eerlijk gezegd vind ik het ook niet meer van deze tijd dat dieren geslacht worden voor een 'feest' dus wat mij betreft zijn dat samen met besnijdenis de eerste tradities die voor goed mogen veranderen. Maar het een sluit het ander natuurlijk niet uit, het staat los van elkaar. Dingen kunnen niet allemaal tegelijk veranderen.
Wie is ze? Ik heb niemand gehoord die zegt Piet, altijd gewoon zwarte piet. De discussie nu hier gaat over dat zijn uiterlijk wordt aangepast, niet zijn naam.
Ik ken veel van de anti-zwarte pieten club mensen. Daar zijn geen mensen bij die heel Sinterklaas willen afschaffen. Ze willen dat zwarte piet niet meer zwart is, dat is alles. En degene die daar over begonnen is, is niet Sylvana Simons. Dat is Jeffrey Afriyie, een anti-racisme activist. En ja, activisten zijn altijd mensen met sterke meningen, dat klopt. Maar als samenleving hebben we zulke gepassioneerde mensen nodig. Zij dagen de status quo uit en zetten daar vraagtekens bij. De samenleving wil stil blijven staan, zij willen naar van A naar Z en uiteindelijk komen we dan ergens in het midden van het alfabet uit. Zo gaan die dingen. Overigens speelt de hele discussie rondom Piet als sinds de jaren 70. En niet pas de afgelopen 5 jaar, zoals sommige mensen doen voorkomen. Dus dat men gaat actie voeren na 30 jaar praten snap ik wel.