Eens! Klein off topic detail/leuk weetje; het sinterklaasfeest is veeel ouder dan 150/180 jaar. enkel zwarte piet is zo jong, al zijn de verhalen achter zwarte piet soms wel weer ouder.
Vandaag begon mijn zoon van 10 zelf over de discussie. Wij hebben het nooit met hem besproken dus ik was nogal verbaast. Hij is opgegroeid met zwarte piet, is zo blank als maar kan, en hij vind het rasisme en vind het niet kunnen, en vooral erg naar voor alle kinderen die hierdoor een rotgevoel bij Sinterklaas krijgen. Als je door een schoorsteen gaat ben je niet zwart, krijg je geen kroeshaar en geen rode lippen, waren letterlijk zijn woorden. Als een kind van 10 dit al zo duidelijk ziet, en zo makkelijk over iets heen stapt wat voor hem tot voor kort nog zo normaal was, waarom is het voor volwassenen dan zo moeilijk?! Ik vind overigens dat van hogerhand de regering desnoods maar knopen moet gaan doorhakken over hoe de intochten er volgend jaar door het hele land uit moeten zien zodat deze discussie voor eens en altijd afgesloten kan worden en er geen kindertjes meer tussen de extreem voor en extreem tegen demonstranten hoeven te staan tijdens de intochten.
Ik kan me dat jaar nog goed herinneren. Het laatste jaar dat mijn kind geloofde. Er waren al zoveel twijfels en vragen voorbij gekomen. Ik maakte me zo ontzettend druk, want ik wist zeker, dat zou zijn laatste jaar als gelovig kind verpesten. Hoe moest ik dat nou gaan verklaren?! En wat denk je? Het is hem niet eens opgevallen dat de pieten dat jaar anders waren dan voorgaande jaren. Dat was voor mij persoonlijk het bewijs dat vooral volwassenen problemen zien die er voor veel kinderoogjes niet zijn.
ik snap je, maar in het geval van mijn dochter ging dat dus echt niet op. die vond het echt zo raar....alsof er kaasmensen en stroopwafelmensen bestaan. En wees eerlijk, het IS toch ook echt niet logisch?
Toch heb ik daar minder medelijden mee dan wanneer een kind zich zorgen maakt of hij/zij dit jaar voor zwarte piet uitgemaakt zal worden vanwege zijn/huidskleur. Je hebt gelijk, logisch is het misschien niet maar ze zal er vast geen trauma van oplopen.
Tja, weet je, zo kunnen we de discussie wel weer van voor af aan beginnen. Heb ik geen zin in. Ik kan me nl niet voorstellen dat een kindje dat tijdens de sintperiode uitgemaakt wordt voor zwarte piet een groter trauma heeft dan het kindje dat het hele jaar uitgescholden wordt voor vuurtoren en rode kreeft. Wil ik niet mee zeggen dat het leuk/fijn whatever is, maar ik blijf de hele heisa eromheen enorm overdreven.
Discussieren heeft idd weinig nut wanneer je alleen een punt wilt maken en geen zin hebt in andermans commentaar Ik hou het denk ik maar weer bij lezen, stuk minder frustrerend
Precies. En daarom is deze discussie voor beide partijen hier dus ook echt zinloos. Iedereen heeft zijn eigen standpunt, water bij de wijn doen wordt niet geaccepteerd, dus is het einde zoek hier. Overigens gister hier de intocht gehad met ook alleen maar zwarte pieten. Gelukkig hier gewoon zonder gezeur en alleen maar blije, zenuwachtige kinderen. Ook weer bewezen dat zeker niet iedereen zich aangevallen voelt. Sommige vaders waten letterlijk nog zwarter Heerlijk dat dat hier gewoon kon met elkaar. Misschien volgend jaar met wat roetveegpieten er tussen, ook prima, maar hopelijk weer net zo gezellig.
Nee, een man van honderden jaar oud dat met een paard over de daken rijdt is wel lekker logisch . Hier tijdens de intocht in de provinciehoofdstad ook alleen maar zwarte pieten met kroeshaar en rode lippen. Ik vond het behoorlijk gênant, maar ik ga omwille van mijn kinderen daar niet met een boos hoofd staan en maak er op dat moment ook gewoon het beste van. Natuurlijk zie je dus een hoop blije gezichten, maar ik denk dat het leed wat het aanricht op zo dag niet zichtbaar is.
Ik had met mijn dochter van 10 gisteren precies dezelfde discussie tijdens het surprises maken voor school. Voor mijn gevoel kwam de vraag uit het niets, want ook wij hebben het er thuis niet over. Maar haar broertje van 8 gelooft dit jaar niet meer en ik denk dat ze daarom de vraag nu wel durfde te stellen. Mijn dochter reageerde precies zoals jouw zoon. Ik hoop dan ook dat over een jaar of 15/20, wanneer zij kinderen krijgen, ze net zo begripvol zijn als nu. Echt hoor, veel volwassenen hebben nog wel wat te leren in deze hele discussie.
Maar die pieten zijn er 1 jaar geweest en daarna nooit meer terug gekomen. Dat is volgens mij alweer 3 jaar geleden. Of heb jij ze daarna nog gezien? Ik vond die trouwens ook heel raar, net zo raar als mijn kind het uiterlijk van zwarte pieten vind aangezien dat niets met de schoorsteen te maken heeft.
En jouw kind vindt het wel logisch dat je als blank persoon met blond haar de schoorsteen ingaat en er zwart tot in je oren, met kroeshaar, met fel rode lippen, en in het ergste geval met gouden oorringen, er weer uitkomt?
Weet je... Eigenlijk heb ik heel weinig zin in de hele discussie. Maar ik heb me net wel laten verleiden tot een reactie dus dan nu nog maar even wat ik echt vind. Ik vind het van de zotte dat volwassenen zich, voor mijn gevoel, tegen wil en dank vast blijven houden aan een bepaald jeugdsentiment dat ze hebben. Dit terwijl ze weten dat er een behoorlijke groep Nederlanders pijnlijke associaties hebben bij deze traditie. Het feest verandert niet als piet verandert. Dat is in de loop der jaren wel gebleken met alle veranderingen die er al zijn geweest in het uiterlijk van de pieten.
Het is alleen maar niet logisch omdat dat het verhaal niet is. Zwarte pieten zijn ook niet logisch (en die bestaan op die manier ook niet), het hele sinterklaasfeest is niet logisch... maar daar hebben we met zijn allen een verhaal omheen gebouwd.
Mijn middelste begreep niet dat sinterklaas op tv was en al zo snel daarna ook in ons dorp. Ik heb haar uitgelegd dat er hulpsinterklazen zijn, dat de echte natuurlijk niet overal tegelijk kan zijn. Over de pieten hoor ik ze nooit. Mochten ze vragen hebben, dan leg ik uit dat mensen nu eenmaal verschillen, en pieten ook.Het hele verhaal is toch eigenlijk raar? Het hele verhaal IS toch ook niet logisch?
Wellicht zit ik er naast, maar in mijn omgeving merk ik dat de kinderen van mensen die fel tegen verandering zijn, zelf ook tegen zijn, het “niet meer leuk vinden”, en de kinderen van ouders die er wat genuanceerder in staan, er eigenlijk niet mee bezig zijn (ik hoor mijn kinderen er nooit over, behalve de oudste dan, die is 12). Jammer.
Nee, dat was ook volgens mij maar 1x, maar mijn dochter had het er vorige week nog wel over. Ze is nu 8, dus toen 5. Heeft blijkbaar flink indruk gemaakt. Overigens verbaas ik me over hoeveel kinderen slikken hoor. De sint is volgens hun echt bijna 1000 jaar oud en ze weten echt wel dat mensen niet zo oud worden. Overigens denken ze ook dat hij ooit dood gaat (horror!!!, daar hebben ze het met zijn tweetjes wel eens over, en dan????? ) Ook geloven ze dat de pieten zwart van het roet zijn (maar hun kleding niet) en zij geloven dat sint de sleutel heeft van ieder huis, dus piet gaat niet door de schoorsteen....