Dag zwarte piet :-(

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juffie26, 4 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Het eten van vlees heeft niks te maken met vegetariërs. Het is namelijk een handeling die geen invloed heeft op een andere persoon. Maar als Christenen vegetariërs als een soort slaafje of op een andere, voor jou onprettige manier zouden neerzetten... zou jij dat dan prettig vinden of zou jij je daardoor gekwetst voelen?

En als jij je als vegetariër gekwetst voelt, hebben miljoenen niet-vegetariërs dan het recht omdat maar onzin te vinden?

Huidskleur roept nu eenmaal veel meer sentimenten op want racisme en discriminatie is helaas nog veel voorkomend in Nederland. Als vegetariër heb je geen last dat je bijv. niet wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, maar donkere Nederlanders maken dat helaas te vaak mee.

2. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Het heeft wel invloed op andere levens, namelijk die van dieren. De ene soort belangrijker maken dan de andere heet speciecisme en ik vind het net zo erg als racisme. Maar ik ben niet voor het iedereen verplicht vegetariër maken, mensen maken hun eigen keuzes en ze gaan dwingen helpt niet.

3. K00

K00 Niet meer actief

Jeetje wat een dag vandaag..

Afijn, als mijn kinderen het leuk vinden, vind ik dat ook.
    Wel jammer dat het in de dorpen dan een keer ophoudt omdat alle pieten hier familie en vrienden van ons zijn en onze kinderen dat meteen door hebben...

4. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Dan heb je de aanpassingen van de afgelopen decennia blijkbaar niet meegekregen. Die ringen waren bijvoorbeeld al veel langer in de ban net als de haardracht etc.
    Overigens is er al meerdere jaren door tegenstanders van zwarte Piet aangegeven dat roetvegen ook niet akkoord was.
    Betreffende je eerdere reactie op mij, dat jij je mening niet baseert op angst betekent niet dat beslissingen daar niet op genomen worden. Of is kleinelai diegene die bepaald hoe het feest gevierd wordt met de landelijke intocht. Naar mijn mening is het dus diegene die het hardste dreigt diegene die zijn zin er doorheen krijgt. En daar hebben we genoeg voorbeelden van de laatste tijd. Daarbij geef je zelf al aan dat het jou niet boeit waar het op gebaseerd is daadwerkelijk maar dat jij vindt dat het op een karikatuur lijkt, dat is jou mening maar dus geen feit.

Syane, Debaky, Koektrommel en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Niet alles gelezen. Maar ik vind het jammer dat het aangepast wordt. Ik ben voor zwarte piet en vind roetveegpiet stom.

flowertje36, Debaky, Knuffelmonster en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Het gaat hier om de zwarte pieten met de landelijke intocht toch? Doordat zijn naam zwarte piet is, wordt zijn uiterlijk aangepast inderdaad. En daarom mag hij dus ook geen zwarte piet meer genoemd worden.

7. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Goed dat ze het veranderen. Dat iets altijd zo was is geen reden om het dan maar niet te veranderen. De samenleving en denkbeelden zijn veranderd, en ik denk datbhet goed is dat het sinterklaasfeest hier in mee gaat.

Aan zwarte piet vast willen houden uit nostalgie vind ik eerlijk gezegd een beetje sneu. De magie van het Sinterklaasfeest staat los van de kleur van de piet. Kinderen hebben er echt geen minder leuke dag door als de piet roetvegen heeft.

Vind het ook altijd zo frappant dat mensen zich altijd beroepen op de flexibiliteit van kinderen, maar als een kind mogelijk zn buurman zou herkennen onder de pieten is er ineens kortsluiting en jeugdtraumas...

Lelie89, Zoe123, Posh en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat mag je toch vinden en uitdragen? Maar het is geen argument in de Pieten-discussie.

Manque vindt dit leuk.
  9. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.215
    113
    huh? Nee zwarte piet krijgt geen ander uiterlijk omdat hij zwarte piet heet. Heb je überhaupt de discussie wel gelezen?

10. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Nee duhh, maar waarom zou je hem nog zwarte piet noemen? Als hij gewoon Piet had geheten al die tijd, was er lang niet zoveel heisa geweest hoor! Misschien was Sylvana er dan wel trots op geweest ;)

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Die volg ik niet? Het hele zwart schminken is het probleem, de naam komt daar nog bij...

12. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.215
    113
    ik kan je hele logica niet volgen. Dan kon ik al niet toen je over blanke vla begon waarover je zei dat het discriminerend was en dat later weer in trok.

Nee, het uiterlijk van zwarte piet wordt verandert want zijn uiterlijk is een karikatuur. Zijn naam is een andere discussie. Zijn naam zou best zwarte piet kunnen blijven imo aangezien zwarte piet zwart is door het roet. Maar goed , andere discussie dus.

Fuddey en Manque vinden dit leuk.
  13. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik heb op tv afgelopen jaar al wel gemerkt dat er alleen "Piet" werd gezegd zoals het Sinterklaasjournaal.

Oceanna, Tove, Mammielove en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Aan de ene kant vind ik het jammer dat het feest niet meer zal zijn zo als ik het mij herinner als kind. Aan de andere kant als een grote groep mensen er echt verdriet van heeft verpest dat ook voor mij de feeststemming. Mijn kinderen maakt het niets uit. Mijn zoon was op de twijfel leeftijd (wel niet geloven) toen de gekleurde pieten en roetveegpieten geintroduceert werden en het viel hem niet eens op (had ik niet verwacht).
    Ik hoop dat vooral de discussie en agressie tussen volwassenen hiermee klaar is en dat het weer een kinderfeest word zonder nare bijsmaak!

Rosa5, Lisanne1811, Zoe123 en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    Ik lig er niet wakker van....
    Het baart mij vooral zorgen dat volwassen mensen hele demonstraties houden voor of tegen zwarte Piet, beetje overtrokken van beide kanten.

Posh vindt dit leuk.
  16. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Ik maak me er niet zo druk om. Bij ons leeft t niet zo. We gaan niet naar intochten en onze kinderen geloven er ook niet in.

Ik vind t wel jammer dat iets wat al jaren bestaat en waar veel kinderen (en de iuders/grootouders) plezier aan beleven nu zo'n discussiepunt wordt.
    De haat voert soms de boventoon.. (Ik bedoel overigens niet in deze discussie, maar landelijk)
    En daar maak ik me zorgen over. De mentaliteit van sommige mensen is gewoon om te huilen..

Riene, Lisanne1811 en Posh vinden dit leuk.
  17. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

#177 DastyQueen, 4 okt 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 okt 2018
    Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik ben zeker niet van mening veranderd door angst! Zeker niet zelfs, dat zou eerder een reden zijn om dwars te blijven doen voor mij.
    Ik ben van mening veranderd door bewustwording. Ik heb met mensen gesproken die zich gediscrimineerd voelen. Kinderen die een hekel hebben aan de optocht omdat er dan "grappige" mensen zijn die roepen kijk nog een pietje haha (oh wat leuk!). Ik vind de roetveegpieten dus een prima alternatief om er voor te zorgen dat alle kinderen eej leuk sinterklaasfeest hebben (en dat daar dan een paar ouders bij zitten met bokkenpruik omdat ze moeite met vooruitgang hebben so be it!).

edit. het enige nadeel dat ik kan bedenken aan de roetveegpiet is dat kinderen hun oom, buurvrouw, winkelmedewerker gaan herkennen. Volledig geschminkt zijn mensen onherkenbaar. Maar wie weet is dit ook een volwassen denkwijze van mij en zien de kinderen dit niet door de hele sinterklaasspanning en magie.

Elsss, Zara75, Daniellexxx en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Posh

Posh Niet meer actief

He he! Eindelijk iemand die de knoop heeft doorgehakt.

Elsss, Luuz en itakepictures vinden dit leuk.
  19. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.215
    113
    Ik het ook over mijzelf. Ik baseer mijn mening niet op angst, noch doen de mensen in mijn omgeving dat. Daarbij zei ik ook al dat ik niet voor iedereen spreek. Dus je opmerking daarover begrijp ik niet. Mijn mening is slechts een mening, net zoals de jouwe dat is.
    Als jij het zo wil zien dat de hardste dreigers hun zin krijgen dan is dat zo. Ik zie dat niet zo. Ik zie het als dat een groep mensen die zich gekwetst voelen nu gehoord worden. De schreeuwers halen misschien het nieuws, maar achter de schermen praat en hoort men elkaar aan. Daarom denk ik dat er verandering komt.
    Maar als jij denkt dat het door de dreigementen komt dan mag je dat denken hoor. Linksom of rechtsom gaat het toch veranderen.

Florina, Manque en Posh vinden dit leuk.
  20. laurazoey

laurazoey Fanatiek lid

20 mrt 2015
    4.485
    2.225
    113
    Vrouw
    twente
    Mijn zoontje is pas 2 dus tegen de tijd dat hij het echt snapt is het hopelijk normaal met de roetvegen. Ik hoop dan wel dat er nu geen demonstraties meer plaats gaan vinden bij dit feest en dat het nu dan klaar is en weer gewoon een feest kan zijn. Het lijkt me lastig uitleggen aan kinderen als het elk jaar weer anders is.

En een goede vriend van ons is donker. Hij vindt het geweldig om aan de intocht mee te doen, en zelfs hij moet nog schmink op. Hij is heel erg pro zwarte piet en dat kan ik wel waarderen. Want daaruit blijkt dat niet elke donkere persoon zich aangevallen voelt. Mijn stiefzusje is donker en die voelt zich, samen met de Arubaanse kant van de familie niet gediscrimineerd. Zij vieren het ook normaal. En ja er zullen mensen zijn die zich wel gediscrimineerd voelen, en dan vind ik aanpassingen prima maar dan moet het wel klaar zijn nu.
    Ow en de manier waarop ze het vieren op de Antillen en bijvoorbeeld in Suriname is ook met zwarte pieten. Geweldig toch! Iedereen feest mee :)

Riene en littlemunchkin vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina