wel of niet doubleren groep 2

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Mamsie2010, May 27, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamsie2010

Mamsie2010 Bekend lid

Jan 1, 2013
    984
    6
    18
    Noord Brabant
    Afgelopen week hebben we gesprek gehad met de juf van mijn zoon (6 jaar) ze hebben aangegeven dat hij misschien dit jaar een extra jaar kleutert. Dit op de grond van dat hij een taalachterstand heeft maar verder doet hij het wel goed. Ze hebben in februari dit niet aangegeven en zijn cito was ook prima. Ik begrijp niet goed waar dit opeens vandaan komt ( voor ons dan opeens) ik vroeg waarom ze dit niet eerder hebben aangegeven maar hierop kregen we een onduidelijk antwoord, meer van tja dat hadden we moeten doen.
    Ik ben hier al de hele tijd over aan het nadenken wat is nu een verstandige keus. Hem wel overlaten gaan naar groep 3 of toch een jaar extra kleuteren.
    We hebben na de cito in juni nog een gesprek over wat het uiteindelijke besluit zal zijn. Maar toch laat het mij niet los

2. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik zou toch wel een goede reden eisen waarom dit niet eerder is aangegeven. Wat vind je zelf van zijn taalachterstand? Misschien een id om anders een logopediste in te schakelen.

3. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    En ook de ouders beslissen mee he, niet alleen school!

4. Mamsie2010

Mamsie2010 Bekend lid

Jan 1, 2013
    984
    6
    18
    Noord Brabant
    We hadden dit ook echt niet verwacht, wij dachten dat het gewoon prima ging. Mijn man heeft vandaag nog gebeld waarom ze het niet eerder hebben aangegeven maar dit kunnen ze niet onderbouwen. Ik ben het dan ook niet mee eens als mijn zoon zou moeten doubleren. Ik merk niet veel van een achterstand, ik heb oefeningen thuis voor taal omdat hij het leuk vindt en die doet hij goed, het gaat niet snel maar hij weet wel wat hij moet doen.
    Soms denk ik hadden ze maar gezegd dat hij niet mee kon of de kennis niet had dan was de beslissing veel makkelijker geweest

5. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Vervelend zeg! Dit is wel heel laat om te horen.

Tegen welke problemen loopt je zoon (volgens school) aan? De taalachterstand op zich zegt volgens mij niet alles. Welke belemmering verwacht school in groep 3? Hoe gaat school deze taalachterstand aanpakken als hij in groep 2 blijft?

Als school met dit advies komt, neem ik aan dat ze dat kunnen motiveren. Jullie hebben recht op uitleg en op een fatsoenlijk gesprek hierover.

6. Belbail

Belbail Bekend lid

Apr 23, 2016
    833
    6
    18
    Wat vervelend dat het je nu pas verteld wordt.. de leerkracht zal vast en zeker een goede motivatie hebben voor het doubleren, maar uiteindelijk maken jullie als ouders natuurlijk de keuze voor jullie kind. Waar maken jullie je zoon gelukkig mee? Een jaartje extra kleuteren kan heel fijn zijn als je zoon nog echt kan spelen, maar is hij al met letters bezig en vindt hij boekjes interessant dan is dat een goede start voor groep 3.

Volg je gevoel!

7. Mamsie2010

Mamsie2010 Bekend lid

Jan 1, 2013
    984
    6
    18
    Noord Brabant
    Ze hebben nu gezegd dat alles veel sneller gaat in groep 3 maar verder voor ons geen duidelijke reden waarom hij nog een keer groep 2 moet doen. Dus voor ons moeten ze een goede motivatie hebben waarom wel
    Hij is met letters bezig, alleen hij weet ze nog niet allemaal

8. Mamsie2010

Mamsie2010 Bekend lid

Jan 1, 2013
    984
    6
    18
    Noord Brabant
    Ik denk dat onze zoon als hij nog een keer groep 2 moet doen achter over gaat leunen en het wel makkelijk vindt. Hij roept al snel dit is te moeilijk maar met stimulans weet hij het wel maar ik weet niet of ze daarvoor tijd hebben in groep 3

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou het gesprek nog een keer aangaan. Het tempo in groep 3 ligt echt heel hoog. De meeste kinderen kennen volgens mij alle letters wel voor ze daar heen gaan. In groep 3 leren ze die nog icm een woord.
    Ws verwachten ze dat hij het tempo nog niet aan kan.

Maar het is wel laat dat ze ermee komen. Hier weet je rond de kerstvakantie al wel of je kindje doorgaat naar de volgende groep. Mocht er twijfel zijn dan hoor je dat dan ook.

10. Blink

Blink Actief lid

Jan 14, 2007
    259
    16
    18
    Ik zou hem dan juist door laten gaan naar groep 3. Lukt het daar dan idd niet dan een jaar groep 3 overdoen.

Bij ons hebben ze bij mijn oudste in de klas ook 2 kindjes groep 2 over laten doen. Nu hebben de juffen spijt dat ze dat niet in groep 3 hebben gedaan. Dan hadden ze de basis nog een keer gehad. Nu hebben ze het moeilijk en kan een jaar overdoen niet meer... Dus nu gaan alle kleuters tm december gewoon door naar de volgende groep. In groep 3 gaan ze kijken of het goed gaat. Zo niet dan een jaar overdoen.

11. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,245
    11,825
    113
    Vreemd verhaal zeg. Wat voor plan hebben ze gemaakt om die taalachterstand in te halen dan? Of wat gaan ze er nu nog aan doen? Hoever is hij precies achter dan? Wat kan hij al wel en wat nog niet? Wat zou hij moeten kunnen om naar groep 3 te gaan?
    Wat hebben ze hem extra aangeboden op het gebied van taal?
    Je kunt altijd bij de huisarts een verwijsbrief voor logopedie vragen. Die kunnen hem ook testen op zijn taalniveau.
    Ik zou op een zo kort mogelijke termijn een gesprek aanvragen en dit soort vragen gaan stellen. Laat ze het je maar uitleggen.
    Verder zou ik een kind niet zo snel laten doubleren in groep 2. Als het qua leeftijd een grensgeval is, is het een ander verhaal. Maar hij is al 6 jaar. Dan zou ik liever hebben dat hij het probeert in groep 3 en dan eventueel die groep over doet. Zeker omdat het op de andere gebieden goed gaat.

12. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,245
    11,825
    113
    Zeker hebben ze daar tijd voor. En anders zoeken ze maar een manier om die tijd te maken. Kom op. Er is echt veel mogelijk hoor.

13. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Vaag verhaal van school. Zodra ze dit merkten, hadden ze het bij jullie aan moeten kaarten en moeten kunnen onderbouwen. Hoe moet je die taalachterstand zien op de kleuterschool? Wat was zijn laatste cito-score voor taal?

14. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Je moet kijken met de juf welke einddoelen van groep 2 hij niet gehaald heeft. Een vb van de taaldoelen eind groep 2:

http://www.slo.nl/downloads/documenten/Schemas__Nederlandse__taal__MR.pdf/download

Het is niet waar dat een kind alle letters moet kennen aan het eind van groep 2. Ze moeten er ongeveer 16 kennen. Mijn zoontje kende er 13 en eenmaal in groep 3 kon hij binnen no time lezen en kende hij alle letters. Er wordt daar zoveel aandacht aan besteed datdenmeesten het wel oppikken dan. Hij leest nu eind groep 3 boven niveau. Ik zou dus vooral vragen welke doelen hij niet gehaald heeft. Hoe dat kan. Wat ze volgend jaar anders zouden doen of zouden aanbieden enz.

15. Mamsie2010

Mamsie2010 Bekend lid

Jan 1, 2013
    984
    6
    18
    Noord Brabant
    We hebben nog een gesprek na de laatste cito met de ib-er erbij. De vorige was een C terwijl hij eerst hier scoorde.
    Ik vind het ook vast en slecht van school om er nu pas mee te komen, ik heb vaak genoeg gevraagd hoe het ging en waar hij moeite mee heeft. Ik ga dit ook zeker aankaarten. En dan wil ik inderdaad weten welke einddoelen hij niet gehaald heeft. En wat het plan is hoe ze hem gaan begeleiden.
    Logopedie heeft hij gehad ik denk 3x het was niet nodig vonden ze hij praat goed en de woordenschat was ook goed.

16. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Zoontje had een 4 voor rekenen en 3 voor taal en is een november leerling en mocht toch door en niet verlengd. Nu in groep 3 komt hij meer dan prima mee. De juf hechtte geen belang aan de CITO maar keek naar hoe hij in de klas was. Hoe zit dat bij jullie? Verder is groep 3 wel echt een enorme verandering. Van twee jaar spelen komen ze meteen bij keihard werken terecht. En het kkmt vaak voor hun als een verassing. Daar kunnen ze het nog wel moeilijk mee hebben in groep 3. Bespreek goed alles door en hopelijk kunnen jullie een keuze maken want dit had echt al in de kerstperiode kenbaar moeten worden gemaakt (enige twijfel) of iets later maae niet nu je er bijna niets meer aan kunt doen.

17. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Jammer dat je geen vertrouwen heb in de juf. Zij ziet jouw kind 5 dagen per week en heeft waarschijnlijk jaren ervaring. Of is ze net begonnen met werken?

18. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Mijn dochter had een D voor taal in groep 2. Nooit enige twijfel over geweest om haar te laten zitten. Gelukkig maar, want ze komt prima mee, kon binnen no-time lezen in groep 3. Nu gaat ze naar groep 6 na de zomervakantie. Ze vermoeden wel al 2 jaar dyslexie, spelling is nog steeds waardeloos, een D/E, maar woordenschat een A, lezen is gemiddeld. Verder heeft ze voor andere vakken A's en staat ze gemiddeld een 8/9 op haar rapport.
    Kijk dus erg uit met laten zitten, want sommige tekenen van dyslexie zijn al vroeg aanwezig en mocht dat spelen, dan is blijven zitten nutteloos. Dat valt alleen pas te testen vanaf groep 4.
    We gaan dit jaar weer kijken of ze voor een test in aanmerking komt, ze is namelijk tot nu toe steeds nét niet slecht genoeg, maar aangezien het verschil tussen spelling en de rest van de vakken zo groot is, is dat opmerkelijk. Mijn man is ook dyslectisch, dus de kans is sowieso al groter.
    En cito-scores zeggen ook niet alles, ze moet toch ook zien hoe hij het in de klas doet en had dan al eerder aan de bel moeten trekken.

19. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    #19 Hippo89, May 29, 2016
    Last edited: May 29, 2016
    wil niet zeggen dat de juffen altijd gelijk hebben......soms schuilt er meer achter het kind.

ze willen mijn dochter ook groep 2 over laten doen, omdat ze faalangst heeft en nog steesd op haar handen reken, ze hopen dat ze dan groep 3 met meer zelf vertrouwen aan kan, maar ik als moeder ken haar en weet dat ze ten eerste groep 2 overdoen zal ervaren als falen, en ten tweede lijkt ze erg op mij en mijn faalangst ging pas weg toen ik kinderen kreeg, mijn ouders stuurden mij op een gegeven moment helemaal niet meer naar de winkel omdat als het niet in het schap stond ik uren rond liep omdat ik niet durfde te vragen of het op was of dat ze achter misschien nog wat hadden staan.
    sommige dingen zit er nu eenmaal gewoon in, en ook bij haar zal een extra jaar doubleren niet zorgen voor meer zelfvertrouwen in groep 3.

daarnaast heb ik zelf dyscalullie ( moeite met rekenen) en gezien dit erfelijk is zie ik het zo gebeuren dat over een aantal jaar onze dochter die diagnose ook krijgt. en dan is het heel jammer dat ze een jaar moet overdoen wat achteraf gewoon zin gehad heeft

wij hebben haar testen met behulp van de school interne begeleider externe begeleider en orthopedagoog om in iedergeval helder te hebben dat als we haar laten zitten dit ook het beste is voor haar en wij haar met een gerust gevoel in groep 2 laten..... maar daar is nu uitgekomen dat ze eigenlijk WEL naar groep 3 kan, alleen heeft ze goede resultaten behaald en kon ze zelfs aardig rekenen omdat het individueel ging....en dit kunnen ze in de andere groepen niet bieden, ook in groep 2 niet, dus weten ze nu niet wat ze moeten doen, haar in groep 2 laten en af en toe individueel eruit halen om te oefenen ? of toch groep 3 en geen kans op individuele aandacht en oefeningen... en als ze groep 2 nu over doet is het volgend jaar hetzelfde probleem.... geen mogelijkheid tot bieden wat zij nodig heeft en is het dus alsnog een jaar geweest waarin ze dan weinig is opgeschoten.

ze zijn het er nu allemaal over eens dat zij groep 3 inderdaad prima aan kan, maar wel met aangepaste lesstof, en werken in eigen tempo met soms individueel, de school word qua klassen weer aangepast, er komt 1 grote groep 3 of 2 kleine, als er twee kleine komen kan ze naar groep 3 en individueel ook aan lesstof aangeboden krijgen, word het 1 grote groep 3 dan kan het niet.

als wij gewoon uit zouden zijn gegaan van de juf....en ja dit is wat zij zelf zei.... dan had school nooit geweten dat zij veel meer in haar mars heeft en hoe open ze eigenlijk is.

en we vinden het prima als ze groep 2 over doet, maar dan hebben we wel SAMEN met de school gekeken naar alle opties en SAMEN de keus gemaakt dat groep 2 over doen op dat moment inderdaad het beste is voor onze dochter.

20. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen groep 2 echt niet, maar ik wil wel de reden onderbouwd hebben, en voor mijzelf ook duidelijk hebben dat dit inderdaad de beste optie is

Share This Page