dagbehandelingscentrum

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door leco1980, 20 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

    IK zal mijn verhaal proberen in het kort te vertellen.

    Ons zoontje is 4,5 jaar oud en praat heel slecht, heeft een slechte concentratie, is heel erg druk.
    Via school zijn we het traject ingegaan bij integrale vroeghulp, daar is hij getest. Hij scoort best hoog, dr kwam uit dat hij een zeer lage concentratie heeft en de dingen die hij te makkelijk vind, weigert hij te doen (er zit best een koppie op) de moeilijkere dingen doet hij goed en met gemak. Alleen blijft zijn spraak heel erg achter, zijn woordenschat is heel groot, hij weet een heleboel maar kan het niet omschrijven.

    We gaan nu beginnen bij de fysiotherapeut met prikkelverwerking, de logopedie wordt weer gestart (deze was eerder stop gezet omdat ze geen voortgang meer zagen) en hij krijgt opnieuw een taaltest om te kijken hoe hij nu scoort.

    De klassen op school zijn groot, hierdoor geeft school aan dat ze weinig tijd hebben om apart met hem te gaan zitten/werken en hem de juiste aandacht te geven. Ook lopen ze hier tegen het probleem aan dat hij moeilijk stil kan zitten, let op alles en iedereen en weigert zijn werkjes te doen.

    Nu hebben we een gesprek gehad met alle partijen en daar is uitgekomen dat we of ambulante hulp krijgen op school met daarnaast fysio en logopedie of dat hij naar een dagbehandelingscentrum gaat waar alle hulp aanwezig is.

    Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En hoe is dat verlopen?
     
  2. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Niet helemaal hetzelfde en zitten hier nog midden in het traject, dus kan nog geen resultaat geven, maar mijn dochter heeft ook een spraakachterstand (heeft een klankontwikkelingsprobleem) en is ook gevoelig voor prikkels. Dus wel erkenning in je stukje.

    Zij heeft voor haar spraak een vroegbehandelingstraject bij Kentalis gevolgd van 2 dagen in de week en is daarna naar de reguliere basisschool gegaan met een verwijzing voor ambulante begeleiding. Tijdens de vroegbehandelingstraject bij Kentalis heeft ze ook een prikkelverwerkingsonderzoek gehad bij een fysiotherapeut en die zag inderdaad wel een aantal uitschieters, maar niet ' genoeg' om verdere fysiotherapie in te zetten. Wel een paar adviezen gehad om haar beter prikkels te laten verwerken (zoals bij de vroegbehandeling tijdens de pauze even afzondering door onder de tafel te zitten, andere benadering door de juffen d.m.v. grapjes en o.a. het gebruik van een kauwketting). Ze had inderdaad ook veel moeite met haar concentratie, maar dit is gaandeweg eigenlijk vanzelf beter geworden. Net als de prikkelverwerking, nu ze op de reguliere school zit heeft ze eigenlijk de adviezen niet echt meer nodig. Soms maakt ze nog wel eens gebruik van haar kauwketting (zit standaard in haar tas) en bij het overblijven heeft ze in het begin aangegeven dat ze graag alleen wilde zitten, maar inmiddels zijn we een paar maanden verder en zit ze weer gewoon in een groepje met het overblijven.
    De ambulante begeleiding is in februari gestart (duurde even voordat alle benodigde documenten goedgekeurd waren) en sindsdien krijgt ze 2x per week een half uur begeleiding van een ambulant begeleider op school. Die stemt dit met de juf af en meestal neemt ze mijn dochter mee uit de klas om 'spelletjes' gericht op haar taalontwikkeling te doen, meestal gecombineerd met een klasgenootje welke communicatief sterk is. Bij mijn dochter is het vooral gericht op het uitlokken van taal, in grote groepen wil ze vaak dichtslaan en zal ze niet veel praten, terwijl dat juist voor haar klankontwikkelingsprobleem van belang is. In kleinere groepen is ze veel meer aanwezig qua taal en praat ze ook gewoon, al dan niet altijd met de juiste uitspraak. Mijn dochter vindt de begeleiding heel leuk ken doet ook altijd enthousiast mee, dat vind ik al een heel groot pluspunt om het verder te stimuleren. Daarnaast heeft ze ook 1x per week logopedie gericht op de uitspraak en de bedoeling is dat dat ook gebundeld gaat worden met de ambulant begeleiding, zodat dit raakvlakken met elkaar heeft. Volgende week heb ik een tussentijds gesprek met de ambulant begeleider en de leerkracht om de voortgang te bespreken, dus dan zal ik ook wat meer inhoudelijk te horen krijgen hoe hun de voortgang zien.

    Dus hier nog geen resultaten ofzo, maar van wat ik tot nu toe ervaar van de ambulant begeleider ben ik heel positief. Goede communicatie met de leerkracht en goede samenwerking met mijn dochter. De ambulant begeleiding is voor nu voor een jaar ingezet en daarna zal gekeken worden of deze verlengt dient te worden of dat het niet meer nodig is.
     
  3. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
     
  4. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    #4 leco1980, 20 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2019
    sorry dubbele reactie
     
  5. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie, fijn dat het bij julie goed gaat. Hebben jullie zelf hulp gezocht? Bij ons hebben ze op de basisschool alles ingezet. Hiervoor zat hij op de psz met vve verklaring dit ging op zich best goed.
     
  6. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Wij zijn toen ze 2 jaar was vanuit het CB doorgestuurd naar logopedie en Kentalis, omdat ze toen nog nagenoeg niet sprak. Toen gestart met logopedie, maar dit tijdelijk even on hold gezet omdat ze totaal geen concentratie hiervoor had en met 2.5 jaar ook begon bij de PSZ en ik dat eerst even wilde afwachten. Toen echter bleek dat ze daar ook niet echt vooruitgang qua spraak liet zien weer logopedie opgestart en Kentalis doorgezet, waarna ze in mei 2017 onderzocht is en uiteindelijk in november 2017 gestart is bij Kentalis toen ze bijna 3.5 jaar was. Bij Kentalis zijn dus een aantal onderzoeken opgestart, maar ook daar heeft ze veel geleerd qua concentratie etc. Maar ben wel blij dat ze daar al die onderzoeken heeft gehad en ze daardoor gelijk met het arrangement op de basisschool kon beginnen (al heeft dat wel wat langer geduurd qua opstart).
    De PSZ waar ze toen op zat bood nog geen VVE aan, dus daar ging ze 2 dagdelen heen.

    Waar hangt het bij jullie vanaf of hij een arrangement gaat krijgen of dagbehandeling (is dat dan cluster 2?)? Gaan ze nu eerst een aantal onderzoeken starten?
     
  7. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.070
    113
    In mijn ervaring is dagbehandeling intensiever, met kortere lijntjes en veel betere onderlinge afstemming. Hiermee dus ook vaak efficiënter dan ambulant. Ook zijn logo en fysio die verbonden zijn aan dagbehandeling vaak meer ervaren in dergelijke problematiek bij jonge kinderen. En ze krijgen in kleine groepjes van ervaren (ortho)pedagogische medewerkers aandacht/stimulatie, die ambulant niet te leveren is in vergelijkbare uren.
    Gezien de combinatie van problemen op verschillende ontwikkelingsgebieden, zoals ik het lees spraak, gedrag en prikkelverwerking, zou ik mijn kind dagbehandeling gunnen, juist om dan op jonge leeftijd zo groot mogelijke stappen te kunnen zetten in ontwikkeling, waardoor je ook beter kunt aansluiten tegen de tijd dat het 'echte leren' moet beginnen (groep 3 zeg maar).

    Ook zou ik, maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit al gebeurd is, willen weten wat er aan de hand is. Is er sprake van een TOS, een verbale dyspraxie of ernstige fonologische stoornis, of... andere ontwikkelingsproblematiek die verklaard waarom het niet via het 'boekje' loopt? Met een diagnose kun je ook betere inschatting maken van wat je in toekomst kunt verwachten en welke behandeling het beste is. Onderzoek hiernaar gaat via een dagbehandeling vaak ook sneller/makkelijker.

    Mijn zoon heeft vroegbehandeling Kentalis gehad (4 dgn per week) en dat heeft ons veel gebracht. Ik heb het echt gemist toen het stopte en we opeens met 'losse' logopedie, 'losse' fysio e.d. te maken hadden, die moeilijk om 1 tafel te krijgen waren.

    Ik ken diverse kinderen die dagbehandeling hebben gehad op kleuterleeftijd (sommige voltijds net als mijn zoon, andere in combinatie met reguliere school), met uiteenlopende diagnoses en 'eindresultaten', maar die allemaal veel geleerd hebben op dagbehandeling.

    Dus als behandelaars inschatten dat problematiek ernstig genoeg is om indicatie voor dagbehandeling af te geven, dan zou ik het wel weten... doen!
     
    flipflop en Roanna vinden dit leuk.
  8. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Onze zoon (4) zat zo'n 8 maanden op medisch kinderdagverblijf.
    Dat was 5 dagen in de week van 8.45 tot 14.45.
    Het was zo'n fijne plek, je werd er gehoord en geholpen..
    Mijn zoon had een spraak en taal achterstand en daarbij gedragsproblemen.
    Hij kreeg er logopedie en fysiotherapie, in de groep werkten ze ook met gebaren.
    Hij vond het erg fijn daar en zijn spraak is echt enorm verbeterd in die tijd.
    Hij is daarna naar sbo gegaan en heeft net de diagnose autisme gekregen.

    Onze jongste (3) gaat er binnenkort starten.
    Hij gaat er heen omdat hij een prikkelverwerkingsstoornis heeft.
    Ook is hij nogal selectief met eten.
    Hij komt in dezelfde groep als zijn broer zat.
    Hij krijgt een proef plaatsing van 3 maanden,en dat kan verlengd worden naar 9 maanden als hij de prikkels aankan.
     
  9. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Ik ben zelf werkzaam in een kinderdienstencentrum. Daar komen kinderen met een ontwikkelingsachterstand op welk gebied dan ook. Ambulante hulp op school noem je, hoeveel uren krijgt hij dan? En daarnaast fysio en logo.
    In een dagbehandeling setting zal je zoon al deze dingen de hele dag krijgen aangeboden. De logopedist zal hem individueel zien maar zal haar adviezen ook doorgeven aan de begeleiding op de groep. De begeleiding op de groep zal de hele dag door bepaalde oefeningen te doen en in hun benaderingswijze naar je zoon stimuleren in zijn taal ontwikkeling. Net zoals fysio een heel nauw lijntje heeft met de begeleiding van de groep.
    Kortom in een dagbehandeling setting zal je zoon hoogstwaarschijnlijk sneller resultaten boeken dan in het reguliere onderwijs waar hij aan de zijkant wat extra ondersteuning krijgt.
     
  10. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    We zijn van de week al gestart bij de fysio en onze contactpersoon gaat contact opnemen met het audiologisch centrum voor 2 spraaktesten, ook ging ze kijken hoe lang het zou duren voor hij terecht zou kunnen op een dagbehandelingscentrum. Volgens mij is dat inderdaad een cluster 2.
     
  11. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    Er gaan zoiezo nog een aantal onderzoeken plaats vinden, want ook ik wil graag weten wat er aan de hand is met mijn zoontje. En je hebt helemaal gelijk, de lijntjes zijn veel korter, mijn voorkeur gaat ook uit naar een dagbehandelingscentrum maar mijn vriend is nog aan het twijfelen. Maar dat komt wel goed. Beter nu mee beginnen dan dat we over een paar jaar weer vast lopen.
     
  12. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie.
    Ik weet niet precies voor hoeveel uur dat is die ambulante hulp maar volgens mij is dat maar 1 a 2x per week, dat is dus ook wat mij tegenhoud. Ik hou liever de lijntjes kort en alles bij elkaar, anders wordt het alsnog zo druk en een heel geregel en gedoe. De fysio waar hij nu bij loopt heeft al aangegeven dat zij ook de kinderen begeleid bij de dagbehandelingscentrum en mijn zoontje was daar geweest samen met mijn vriend (ik was te werk) en het eerste wat mijn zoontje zei is dat het een lieve mevrouw was. Ik zei tegen hem gelukkig maar, daar is mama heel blij mee.
    Ik weet niet hoelang de wachtrijen hier zijn, maar in het gesprek kwam al naar voren dat hij waarschijnlijk met voorrang geplaatst kan worden.
     
  13. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je berichtje.
    Fijn dat het voor jullie zoontje zo goed geholpen heeft, hopelijk voor de jongste gaat het net zo goed.
    Hoe uit de prikkelverwerkingsstoornis zich bij jullie?
    Hier heeft mijn zoontje vooral last van geluid (mag niet stofzuigen bv) kan niet goed stil zitten, hele lage concentratie, ziet alles om zich heen, kauwt op de mouwen/koordjes van zijn trui.
    We hebben nu op advies van de fysio een bijtketting besteld, hopelijk kan hij daar wat mee.
     
  14. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Hij heeft vanaf de geboorte tot 6 mnd veel gehuild, sliep alleen op mij en was gewoon echt zielig. Waren bij verschillende mensen en artsen geweest..niemand wist wat te doen.
    Hij kon bij de geboorte niet drinken, dat reflex had hij niet. Dat is hem aangeleerd.
    Met 6 mnd kwamen we terecht bij een si therapeut, en die kwam toen 5 dagen per week langs om hem te helpen.
    Daar knapte hij echt van op.
    We kregen leef regels en onze woonkamer moest prikkel armer.
    Verschillende reflexen bleef hij lang houden die normaal uitdoven en anderen had hij niet.

    Wat nu zijn lijstje is zover ik weet..
    - geluid komt harder binnen
    - rest is onderprikkeld wat inhoud;
    - hij voelt pas op het allerlaatste moment dat hij naar de wc moet
    - voelt pijn minder
    - voelt temperatuur anders
    - is heel de dag aan het springen(beweging registreert hij ook niet goed)
    - ziet elk detail buiten
    - slaapt nog steeds slecht
    - eet beperkt
    - minder gevoel in zijn mond
    - kwijlt veel
    - heeft zwaardere schoenen nodig anders valt hij continu en moet een inlegzool in. Ook kan hij op bijna geen schoen lopen
    - kauwt op vanalles
    - heeft last van zijn benen als hij teveel prikkels heeft gehad (kan dan bijna niet meer lopen)
    - drukke plekken kan hij niet tegen en loopt hij van weg (school bijv)
     
  15. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn jongste heeft een jaar op het mkd gezeten en zit nu op sbo. Hij werd daar geplaatst omdat de basisschool niet lukte en de psychiater nog geen diagnose durfde te stellen. Wij vonden het mkd echt geweldig:

    - Onze fysio bleek daar te werken en nam zijn fysio daar gewoon over. Scheelde afspraken in vrije tijd en tijdens de borsteltherapie borstelde zij hem ook op school
    - arts, psych en vpk in huis dus medicatie werd heel goed gemonitord
    - onze psychiater was het mkd verbonden en kon dus proces diagnostiek doen en hem oa meerdere malen observeren
    - ze dachten goed mee mb mij ontzorgen
    - kleine groepen,huiselijke sfeer
    - gewoon algemeen goede begeleiding
    - zoon vond het er heel erg leuk
    - op zoons laatste dag stond zijn leiding te huilen, zó betrokken waren ze

    Nadelen:
    - minder focus op onderwijs. Mijn zoon is intelligent dus miste daarin wel wat maar haalde het ook snel weer in
    - extra wisseling van school

    Al met al was het een fijne ervaring en veel aan gehad.
     

Deel Deze Pagina