Dagbesteding zoon (ASS) moet via jeugdzorg?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Sparky, Jul 10, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen. Mijn zoontje heeft de diagnose ASS gekregen (specifieke groep wordt nader bepaald) en wij hebben de tip gekregen te kijken naar dagbesteding hier in de buurt om uit te zoeken hoe wij hem het beste kunnen stimuleren om te leren en welke school hij heen moet.

Maar nou gaat de aanmelding bij die dagbesteding via Bureau Jeugdzorg... Ligt het aan mij dat ik daar eigenlijk helemaal niks mee te maken wil hebben als het niet echt nodig is? Je hoort tegenwoordig zoveel rare dingen.

Zijn er meer moeders hier die hetzelfde voor hun kind moesten regelen en ging dat ook via jeugdzorg?

2. Koon

Koon Niet meer actief

Ja die moeten de indicatie afgeven.
    Je krijgt dan een casemanager en die zijn vaak heel erg op afstand hoor. Ouders doen alles zelf verder, qua contacten met de groep, behandelbesprekingen etc etc.
    Je het niets te vrezen hoor, echt niet!

3. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ok dus het is dus niet zo dat jeugdzorg ineens gaat 'keuren' of je het allemaal wel goed doet enzo?

Niet dat dat nou echt een probleem zou zijn want andere instanties hebben natuurlijk ook meldplicht en dan zouden ze allang aan de bel getrokken hebben als ze ook maar enige twijfels zouden hebben. Had het mij ook niet voor kunnen stellen.

Maar ja, gevoelsmatig heb ik toch iets tegen jeugdzorg zeg maar.

4. miss40

miss40 Bekend lid

May 18, 2011
    543
    0
    16
    noord-holland
    Hoi Sparky, het klopt dat de indicatie altijd via buro jeugdzorg moet tegenwoordig. Toevallig hebben wij eind juni de diagnose A.S.S gekregen van de orthopedagogische instelling. Bij ons was het zelfs zo dat toen we vrijwillig een alert for you traject startten bij de zorginstelling, we toen al een indicatie aan moesten vragen via buro jeugdzorg, dan werd ook alles vergoed. Dus eerst hebben we toen een indicatie gesprek gehad bij buro jeugdzorg van een uur ongeveer. Mij stond het idee ook erg tegen omdat je veel nare dingen op het nieuws hoort over buro jeugdzorg, maar we hebben het wel gedaan omdat mijn zoontje hulp nodig had, dat ging bij ons voor. Toen we nu na een jaar onderzoeken de diagnose kregen is ons nu ook dagbehandeling aangeboden, dat gaat in augustus gebeuren. Het ging op de gewone basisschool niet zo goed, mogelijk kan hij na dat jaar weer terug naar de gewone basisschool hebben ze tegen ons gezegd. Hij komt in een observatiegroep voor kinderen met onder andere a.s.s. Sterkte ook!

5. Pickle

Pickle Fanatiek lid

May 7, 2010
    1,293
    5
    38
    Hier ook een zoontje met ASS op dagbehandeling, en de aanmelding is ook via BJZ gegaan. Ik had in het begin dezelfde rare bijsmaak als jij, maar we hebben onze contactpersoon bij BJZ in totaal twee keer gezien in ruim een jaar tijd, dus er is gelukkig totaal geen sprake van ongewenste bemoeienis etc.

6. miss40

miss40 Bekend lid

May 18, 2011
    543
    0
    16
    noord-holland
    O Ja, ik was vergeten te schrijven dat het over mijn jongste zoontje gaat, van 4.

7. Sparky

Sparky Niet meer actief

Bedankt voor jullie ervaringen. Zoontje zou hier ook op een observatiegroep komen voor kinderen met o.a. ASS.
    Maar hij gaat na de vakantie ook naar speciaal peuteronderwijs. Dan zou hij al met al wel heeeeel veel te doen hebben.
    Vanmiddag heb ik weer een afspraak bij de instelling die de diagnose heeft gesteld en ik zal dan overleggen of het echt noodzakelijk is. Zo ja, dan zullen we toch moeten kijken of hij minder vaak naar peuteronderwijs kan want anders hebben wij thuis alleen maar een zwaar overprikkeld kind.

8. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Het is idd een formaliteit (Die overigens wel 2/3 maanden kan duren).

Wij hebben inmiddels al de tweede indicatie vanuit BJZ voor Sven. Maar ze hebben hier nog nooit voor de deur gestaan. Alles ging schriftelijk of telefonisch. Wij hadden een indicatie voor alle dagdelen van de week voor een orthopedagogisch dagcentrum en in positieve zin hebben wij een heel ander kind teruggekregen.

Share This Page