Dagboek van een hormoonpompje

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nephthys, 5 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nephthys

    Nephthys Fanatiek lid

    9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Hey meiden,

    Na een jaar clomid, puregon en menopur eindelijk onze eerste goede eicel. Helaas niet zwanger. Menopur werkt dus voor mij, alleen ben ik hierdoor zoveel haar kwijt, dat ik toch over ben gegaan op het LH-RH-pompje.

    Omdat ik het doodeng vind en omdat ik mijn ervaringen wil delen aangezien hier (bijna) niemand ermee bekend is, wil ik in een soort logboek m'n ervaringen bijhouden :)

    Voor wie geschikt:

    Vrouwen zonder cyclus, vrouwen met pcos, dunne vrouwen en vrouwen die veel sporten.

    Werking:
    Het spul in het pompje stuurt elke 90 minuten een signaal naar je hypofyse. Je hypofyse gaat er vervolgens voor zorgen dat je lijf zelf LH en FSH aanmaakt (en later ook progesteron etc.).
    Resultaat; je lijf krijgt aansturing maar bepaalt zelf de benodigde dosis hormonen waardoor je geen bijwerkingen, geen overstimulatie en geen of minimaal cystes krijgt.
    Hier ben ik erg gecharmeerd van. :)

    Het pompje zit 24 uur per dag op je lijf en je moet het na 3 dagen verwisselen. Dit vind ik minder.. :(

    Verder gewoon fm en indien nodig pregnyl.

    Dag 1.
    Het pompje wordt na een grondige uitleg geplaatst. Het kan op billen, benen, armen en buik; buik is het handigst.
    Het vullen van de pomp en het aanzetten ervan dmv een computertje is echt wel even eng en onwennig. Als het pompje is opgeplakt, zet ik hem met het computertje aan. Even voel ik een (pijnloos) prikje; dit is een naaldje die even in je huid schiet en meteen weer terugschiet. Hij laat een dun slangetje achter dat blijft zitten. Hier gaat de vloeistof door.

    Ik durf me nog niet echt vrij te bewegen al moet dat wel kunnen; je kan ermee sporten, douchen etc. Enige waar je op moet letten is; geen bodylotion in de buurt en niet te heet/te lang douchen.
    Naarmate de dag vordert, gaat het steeds beter. Slapen zal wel een uitdaging worden.

    Dag 2.
    Slapen viel mee; redelijke nachtrust gehad.
    Ik probeer 20 minuten zachtjes op de crosstrainer te staan. Dit gaat prima, alleen het eerste dilemma dient zich aan; in het kijkvenster is er condens ontstaan door mijn lichaamswarmte. Ik kan niet meer zien of het mini-slangetje nog goed zit. Lichte paniek.
    Gelukkig trekt dit na een tijdje weg en zie ik alles weer goed.

    Boodschappen doen, huishouden; alles lukt, dat valt me mee.
    Wel heb ik pijn in m'n rug; blijkbaar toch aan het compenseren voor de beperktere bewegingen die ik blijkbaar doe. Ik hoop dat dit snel wegtrekt.
     
  2. Nephthys

    Nephthys Fanatiek lid

    9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Dag 3.
    Ik voel me echt een patient nu :( met zo'n apparaat op m'n lijf.
    Het moet er ook opblijven tot ik zwanger ben, dus ook tijdens het klussen. Ik baal.
    Gisteren en vandaag rugpijn; ben blijkbaar toch aan het compenseren voor bepaalde bewegingen die ik niet goed aandurf.

    Het apparaat moet morgen verwisseld worden; ik hou m'n hart vast.
     
  3. PrettyMuffin

    PrettyMuffin Bekend lid

    25 feb 2012
    937
    0
    16
    Hi Nepthys,

    Ik wil de je even laten weten dat ik het super stoer vind dat je dit met ons wil delen! Ik denk dat veel dames hier nog veel aan gaan hebben in de toekomst. Ik hoop dat het wisselen morgen mee gaat vallen en dit DE oplossing gaat zijn voor jullie. Knuffel!
     
  4. Nephthys

    Nephthys Fanatiek lid

    9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Dank je PrettyMuffin, das lief :).
    Ik blijf jullie ook volgen. Knuffel
     
  5. Paperdoll

    Paperdoll Bekend lid

    16 sep 2013
    591
    0
    0
    Noord Brabant
    Heej meid, phoe heej wat een gebeurtenissen bij jou. Kan me voorstellen dat het allemaal doodeng is zeker bij het "normaal" bewegen etc.

    Dat je je erg medisch voelt kan ik me heel goed voorstellen het is ook niet niks zeker omdat het op je moet blijven dat pompje.

    Ik ga heel hard voor je duimen dat het snel raak is zodat je er weer van verlost kunt worden.
    Vraagje nog moet je bij dit nog wel pregnyl spuiten? En krijg je ook de FM steeds?
     
  6. Hooverphonic

    Hooverphonic Fanatiek lid

    30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Jeetje wist niet eens dat dit bestond (wat natuurlijk heel mooi is) maar wel heftig hoor. Ik snap dat je er erg aan moet wennen. Hopelijk went het wel op korte termijn en is het resultaat straks super!

    Ik ga je volgen
     
  7. Weegbree

    Weegbree Fanatiek lid

    18 jun 2012
    2.560
    0
    36
    Noord-Holland
    Poeh heftig meis, maar alles voor dat ene goede doel. Dapper dat je het wilt delen! Wens je heeeeel veel succes!
     
  8. Nephthys

    Nephthys Fanatiek lid

    9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Bedankt voor jullie lieve reacties!
    @Paperdoll; Pregnyl kan erbij gebruikt worden maar hoeft niet. Aangezien ik met clomid alleen geen eisprong had (wel groei) doen we voorlopig dit ook in combi met pregnyl.

    Ook de fm blijven hetzelfde; maandag m'n eerste.

    Dag 4.

    Ik had al niet veel haar meer over na de laatste ronde Menopur maar door de stress van vandaag ben ik bang dat ik morgen de rest ook kwijt ben..
    Vandaag moesten we namelijk het pompje verwisselen;
    De laatste paar doseringen die ik toegediend kreeg, deden een beetje pijn maar dat kan als het er al zo'n tijd in zit.

    Verwijderen van het pompje ging goed. Het was even klooien met de vloeistof en het pc'tje dat erbij zat deed ook niet helemaal wat we eerst hadden gezien, maar uiteindelijk waren we zover dat we het nieuwe pompje konden vullen. Na het injecteren van de vloeistof, moet je 2 piepjes horen. Wij hoorden die echter al toen we halverwege waren.. Toch maar verder gevuld.

    Het pc'tje ging de instellingen regelen en.... een harde pieptoon die bleef aanhouden; foutmelding!
    Paniek!
    De pc gaf aan; verwijder pompje; ja leuk, maar er zit er geen op me!
    24-uurs service gebeld; waarschijnlijk is het een defecte pomp. Zucht; dat zul je altijd zien, meteen de eerste die we proberen kapot. Het opzuigen van de vloeistof uit het pompje om die in een andere te doen lukt natuurlijk ook niet. Helemaal opnieuw beginnen en een nieuwe vullen en plaatsen.

    Gelukkig lukt dit wel maar de stress en de schrik zitten er goed in. :(

    Oh, vergeten te vertellen; het pompje is 4 cm lang, 3cm breed en 1 cm hoog en heeft de vorm van een computermuis.
     
  9. Genesis

    Genesis Bekend lid

    19 jul 2010
    638
    0
    0
    fiancieel adviseur
    Wat een verhaal meid erg knap dat jullie dit doen.
    Natuurlijk alles voor het goede doel maar dat maakt het niet makkelijk.
    Wil jullie heel veel succes wensen en hoop dat jullie spoedig jullie doel zullen bereiken!

    Liefs Genesis
     
  10. Paperdoll

    Paperdoll Bekend lid

    16 sep 2013
    591
    0
    0
    Noord Brabant
    Jeetje je moet een hoop doorstaan meis een kapot pompje vreselijk vervelend. Ik duim heel hard voor je en ik ben benieuwd naar je fm maandag.
    Oké dus toch ook de combi me pregnyl. Ik hoop dat dit de juiste middelen zijn voor je nu ik gun het je zo.
     
  11. Marijnemijn

    18 apr 2013
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nepthys... Wat een gedoe... Ik vond de spuitjes menopur zetten al een gedoe maar dit is toch nog een stapje verder.... Maar hopelijk is het dit wel dat je aan je grote droom zal helpen....!!!!
     
  12. Nephthys

    Nephthys Fanatiek lid

    9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Lief, dank je. Ik hoop het ook!
    Anders terug naar menopur en kaal worden..
     
  13. Nephthys

    Nephthys Fanatiek lid

    9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Dag 5 en 6.

    Goed, ik ben van de schrik van het kapotte pompje bekomen. Gelukkig kan ik er nu ook de "positieve" kant van inzien; we hebben nu ook meegemaakt wat er gebeurt als het pompje stuk is en wat we dan moeten doen. Enger en erger kan het niet worden (hoop ik)..

    Aan het einde van elke dag heb ik nog steeds rugpijn; ik blijf wat voorzichtig met mijn bewegingen dus dat zal de oorzaak wel zijn. Ik vermijd geen bewegingen maar ben behoedzaam; ik kan dus wel alles doen. Stom eigenlijk want in je slaap doe je ook rare bewegingen en dan blijft het ding ook zitten.

    Ben minder zenuwachtig dan ik had verwacht voor morgen; de volgende pompwissel.

    Maandag de eerste fm; daar kijk ik meer naar uit.

    Goed nieuws; m'n haar valt een stuk minder uit! De laatste menopur is blijkbaar uitgewerkt :)

    Douchen kan idd met dit ding en daar ben ik ook blij mee. Niet te lang en te heet douchen, maar dat is niet erg. Het ding blijft goed zitten.

    Elke 90 min. geeft het een dosis en ik weet wanneer dat steeds is dus af en toe luister ik heel goed en hoor ik hem tikjes geven :). Een extra geruststelling dat hij het doet.
     
  14. pippeke

    pippeke Niet meer actief

    interessant joh! fijn dat je ons dit mee laat 'beleven'. veel succes!
    kan me zeker voorstellen dat het in het begin gek is om dat ding op je lichaam te hebben!
     
  15. Paperdoll

    Paperdoll Bekend lid

    16 sep 2013
    591
    0
    0
    Noord Brabant
    Heej meis vandaag de pomp wissel toch? Succes!! Hoop dat je allemaal gaat lukken.
    En morgen de spannende dag de fm ik hoop echt dat je resultaat geboekt hebt ik duim voor je.
     
  16. uptowngirl

    17 aug 2013
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat bijzonder en interessant om te lezen. Bedankt voor het delen en succes met de wissel!
     
  17. nana33

    nana33 VIP lid

    17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik wist niet eens dat dit een optie was. Heel interessant om te lezen! Ik gebruik zelf nu al bijna een jaar lang elke maand Puregon en heb ook echt mega last van haaruitval. Ik heb er gewoon kale plekken van op mn hoofd :(. Ik heb al maanden een sterk vermoeden dat dit door de hormonen komt, maar ik heb nog nooit concreet gehoord dat dit kan. Ook wel interessant om dit te lezen dus (maar leuk is anders...). Als je van Menopur haaruitval kan krijgen, zal het voor Puregon wel niet anders zijn, aangezien het bijna hetzelfde spul is alleen dan synthetisch.
    Veel succes!
     
  18. Nephthys

    Nephthys Fanatiek lid

    9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    @nana33; menopur en puregon veroorzaken allebei haaruitval volgens m'n artsen en de dingen die ik ervan heb gelezen. Bij mij was het ook heel erg; heb beide middelen gebruikt. Erg naar he?! Met dat pompje heb ik dat niet dus dat is fijn :) Het heeft wel nadelen maar dit is een groot voordeel.

    Bedankt voor alle lieve reacties :). Ik vind het leuk dat jullie het waarderen dat ik hierover schrijf en ik hoop zo ook mensen te helpen die zelf later aan dit ding moeten willen/willen.

    Dag 7.
    Rond 8 uur is het tijd voor DE wissel.. spannend. Ben zenuwachtig maar niet zo erg als bij de eerste keer. Ik heb 3 pompjes in huis dus het zou nog 2 keer fout mogen gaan ;) Daar gaan we niet van uit natuurlijk.
     
  19. jufbibi

    jufbibi Actief lid

    22 okt 2006
    105
    0
    0
    Nepthys, ik heb hier ook nooit over gehoord. Interessant om je ervaringen te lezen en fijn dat je een dagboek bij houdt. Fijn om te horen dat de 2e wissel beter gegaan is...het zal idd wel iets zijn waar je wat handigheid in moet krijgen. :D

    Hoe lang moet je zo'n pompje echt op je lijf houden? En wanneer moet je naar het zkh terug voor je fm? Na hoeveel dagen met het pompje?

    Heeeeeel veel succes en we hopen op een mooi resultaat! :)
     
  20. Nephthys

    Nephthys Fanatiek lid

    9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Dag 8.

    De tweede keer verwisselen van het pompje (dus de derde keer dat we de stappen moesten doorlopen dankzij het kapotte pompje...) ging goed! Wat een opluchting.

    Verder goed nieuws! Vandaag een follikelmeting gehad. Het is onduidelijk of de dag van plaatsing van het pompje als dag 1 of 3 gerekend moet worden dus de meting viel op ergens tussen dag 8 en 10.

    Resultaat; bms van 7,5 en 1 follikel van 12! Dat is voor zo vroeg in de cyclus en zo vroeg tijdens het gebruik van de pomp (je lijf moet toch even wennen) heel goed! De arts zei dat op basis van dit resultaat, ze voorspelt dat het binnen 6 maanden raak moet zijn! :) Jeej!

    Ook nog steeds geen bijwerkingen. Happy!
     

Deel Deze Pagina