Wat fijn zeg! En super dat je borstvoeding zo goed gaat echt fijn is dat he. Maar 1 borst sow heej wat super goed! En slapen van de kleine gaat ook goed dus dat is ook wel fijn. Moe dat geloof ik (ken het probleem hihi). Een ritme nee dat is er nog niet nee, hier ook niet hoor begint langzaam een beetje te komen maar goed de kleine komt wanneer ie komt dat is niet te "regelen" zeg maar. Dus go with the flow zeg ik altijd maar hihi. Hoe voel je je verder lichamelijk nu? je benen en de spataderen? en je buik etc.
De buik slinkt langzaam! De eerste weken leek ik nog 28 weken zwanger! Nu minder. Spataderen worden ook minder pijnlijk; wel blijven ze zichtbaar maar dat maakt me dan niet uit. Als die pijn maar weggaat! Vandaag en gisteren is het hel; Elize huilt hysterisch tussen alle voedingen door, ookal leg ik haar vaak aan. Clusteren? Krampjes? Wie zal het zeggen. Hoe herstel jij Paperdoll? Jouw zwangerschap was zwaarder dan de mijne!
Ja de buik kan wel tijdje duren mijne was vrijwel meteen weg maar ik heb nu echt los vel bah. Maar ja... Komt hopelijk wel weer goed. Ja indd als de pijn maar weg gaat he de rest is jammer maar goed dat hebben we er allemaal voor over gehad toch. Ik had dat ook hier heel erg huilen bij ons manneke was het echt vermoeidheid en overprikkeld zijn hij moest echt rust en regelmaat krijgen nu is het helemaal over hij huil alleen als hij honger heeft of een volle luier ofzo verder niet. Het is kost tijd je baby leren kennen en weten wat de behoefte is van je uk. Mijn herstel gaat verder wel goed bekkenklachten zijn zo goed als weg. Alleen nog wat daar bij mn schaambot maar denk dat dat ook door de bevalling is gekomen. En de knip heb ik best lang last van gehad maar is nu over die last. Verder voel ik me redelijk goed die hormonen in mn lijf doen mij kennelijk goed haha.
Even in de gate houden dat huilen van Elize. Is het met drinken zelf wel goed? Overstrekt ze dan ook? Spuugt ze? anders misschien iets van vsm voor krampjes proberen. Of infacol, hielp hier wel. Zielig is dat he? Wat je ook kan proberen is haar op jouw benen leggen en dan 'fiets' bewegingen maken met haar beentjes. (Sorry voor t ongevraagde advies )
Geen sorry zeggen voor advies! Deze jonge moeder is wat onzeker en kan best advies gebruiken. De fietsbewegingen lijken niet echt te helpen maar ze zet zich ook schrap als ik dat doe. Laat ik los, doet ze het zelf. Die drupels gebruik ik nu en we doen nog meer dingen die lijken te helpen! Namelijk: De schat van een kraamverzorgster reageerde op een berichtje met vragen over hysterisch huilen met de volgende zin; "Meid, geen zorgen, ik kom even bij jullie langs. Vind ik zelf ook gezellig." Veel tips gekregen; Steeds aanleggen (deed ik al maar niet na 15 minuten al; mag dus wel). Niet meer wakker maken als ze langer dan 3/4 uur slaapt; ze komt echt zelf als ze honger heeft en mijn borstvoeding is inmiddels voldoende op gang. Druppels tegen krampjes. Bij huilen van de moeheid even 2 minuten laten liggen; soms belemmer je dat ze in slaap vallen als je ze oppakt als ze huilen vanwege vermoeidheid. Het is niet erg als haar laatste voeding om 5 uur was; als ze na een drukke dag eindelijk slaapt om 6 uur, mag ze blijven slapen. Borst goed leeg laten drinken en verplicht een boertje tussendoor of 15 minuten wachten ivm beletjes. Hollands glorie noemde ze Elize; wat een gezond kind, lekkere spekarmpjes, goed gegroeid etc. Geen zorgen dat ze niet genoeg voeding zou krijgen. Blij!
Wat een lieve kraamverzorgster! Jullie doen iig genoeg om je kleintje te helpen. Krampjes zijn zo zielig. Zo'n nieuw kleintje in je gezin maakt je ook onzeker. Doe ik t allemaal wel goed? Waarom huilt ze? Over een tijdje weet je precies wat ze nodig heeft bij welk huiltje. Ik werkte in de kinderopvang met baby's. Had er de volste vertrouwen in dat ik t allemaal wel kon. Was baby's gewend... nou echt he... durfde ze niet in badje te doen. Aankleden ging maar langzaam. Was bang dat ik haar pijn deed. Was zo onzeker als de pest. Heb ik haar te warm aangekleed of juist te koud.. pffff maar t komt allemaal vanzelf hihi
Radeloos; de ergste dag tot nu toe. Ons meisje, 3 weken oud, deed het in de kraamweek fantastisch. Drinken, plassen, poepen, aankomen en normaal huilen. Nu, terwijl ik niets heb veranderd aan mijn eetpatroon of wat dan ook, heeft ze veel last van kramp en ook van andere huilbuien. Na elke voeding, en ik voed op aanvraag; ze krijgt alleen borstvoeding, huilt ze hevig en is ze ontroostbaar. Ze valt voor 5 minuten in slaap en dan begint ze weer. Speen, wandelen, laten sabbelen op tepel, tegen me aanhouden, zingen, praten, druppels tegen krampjes. Niets helpt. Ze krijst het echt uit soms maar dat kan van de kramp zijn natuurlijk. Hoe kan het zo veranderen terwijl ik niets anders doe/laat/eet/drink? Maandag het eerste gesprek met de consultatiearts; osteopaat opperen bij de arts? Kan een kleintje pas na de kraamweek last krijgen van de nek als er iets mis mee is?
Eej meis ik herken je problemen zoals je het omschrijft hier was dat ook zo. Zoizo had de kleine last van de geboorte z'n wervels en nek. Ik ben bij osteopaat geweest dat heft zeker geholpen. Daarnaast ook fysiotherapie gehad voor hem. Verder kwam ik er achter dat hij zoizo ingebakerd moest worden en heel veel behoefte had aan de rust en regelmaat. Ook hij krijste alles bij elkaar sliep soms even om vervolgens krijsend wakker te worden. Hij was oververmoeid door dat hij zo slecht sliep. Ik ben hem toen structureel als hij tekenen van moe zijn ging vertonen gaan inbakeren en hup bed in. In begin ging dat ook gepaard met huilen maar nu is het beetje jammere en dan slaapt hij. Een baby van die leeftijd kan maar even wakker zijn. Ik zal eens een site vor info door geven als je wil? Ik dacht nl ook dat hij heel veel krampen had ect hij spuugde ook flink maar dat bleek achteraf dus puur door z'n eigen onrust en vermoeidheid te komen heel zielig. Nu gaat et heel goed eb is hij super vrolijk als hij wakker word huilen is echt alleen nog als hij honger heeft een volle luier of echt heel moe is.
Osteopaat kan zeker helpen. En wat paperdoll al zegt. Inbakeren kan ook veel rust geven. Verder vind ik (persoonlijke mening) dat de kinderen van nu veel last hebben van (verborgen) reflux. Mijn dochter huilde ook veel. Onder het drinken was het goed. Daarna huilen en overstrekken, niks was goed. Ze bleek verborgen reflux te hebben. Nadat we met medicijnen gestart waren, had ik een ander kind.
Bedankt meiden! Denk niet dat het de reflux is (ken het) want meestal is ze pas een half uur na het drinken aan het strekken en krijsen (behalve sommige zware dagen) en ze doet het niet altijd. Inbakeren mag niet; ik heb een heupafwijking gehad als baby en uit voorzorg mag ik haar niet inbakeren daardoor. Maandag het eerste gesprek met de arts waar ik de osteopaat zal opnoemen. Vandaag ben ik supermam! Veel slaaptekort en toch de energie voor 2 wandelingen en voor het bevechten van de krampjes; Elize en ik tegen de buikpijn! Dus wandelen, druppels, boertjes laten, masseren, op buikje leggen, speentje, drinken en troosten. Resultaat; Ze was wakker van 10 tot 4 en nu slaapt ze dan toch Ze is van 3775 gram na de geboorte naar 4010 gram 3 weken later gegaan. Ondanks het vochtverlies na de geboorte en de meconiumluisres (veel).
Hmm lastig he konden ze maar zeggen wat er is. Ah dat van niet inbakeren snap ik ja Ben benieuwd wat ze zeggen osteopaat lijkt me in dit geval erg handig die kunnen dingen voelen die wij niet voelen. Super mam haha goed zo! Jeetje dan is ze lang wakker geweest. Is ze dan wel tevreden of ook niet echt? De kleine hier was ook super lang wakker maar totaal niet happy toen zo zielig. Hij was zwaar oververmoeid op een gegeven moment Wat super goed meid! Mooi gewicht. Afgelopen donderdag woog ons manneke 4660 (bij 9 weken) gekomen van geboorte 2900 ( en tot 2700 afgevallen). Heel trots ook!
Klinkt goed meis; jullie schat doet het goed! Elize is soms tevreden en lang wakker en soms ontevreden. We hebben steeds vaker de speen nodig...
Ja gaat goed allemaal. Dinsdag eerste dag naar Kdv heel spannend vind ik dat. Hmm ik snap het ja moet zeggen dat wij dat ook wel hadden in begin en ik niet wist wat ik moest doen. Speen wilde hij niet hij verkoos m'n vinger dus echt uren met de vinger in z'n mond. Ook niet heel handig
Week 4 na de geboorte. Onze kleine meid huilde steeds meer en had kenmerken van verborgen reflux. Consultatiebureau negeerde alle symptomen en keek alleen naar dat ze in 4 dagen niet genoeg was gegroeid. Ze begonnen zelfs over iets anders; hoort ze wel goed? Ha wilde er ook niks mee. We gaan het helemaal anders doen! Eigen maatregelen genomen tegen reflux, want cb en huisarts doen er niks mee; papje voor voeding en bedje/aankleedkussen/kinderwagenmatrasje iets omhoog en de kleine meid rechtop houden na een voeding. Dit lijkt te werken. Osteopaat zien we woensdag. De kip of het ei? De borstvoeding is afgenomen; wat is er eerst; slaaptekort - minder melk - huilen - (algemene) zorgen - minder melk etc. Onze meid was na wat bijvoeding rustig gisteren. Ik heb meer rust en slaap gehad en ga het allemaal positief benaderen: niet meer vanuit zorgen. Borstvoeding is nog niet gestopt dus dat gaan we redden met meer rust. Bijvoeding zolang nodig; dan heeft ze iig geen honger. Volhouden dat cb naar haar gehoor moet kijken en doen ze dat niet, stuurt de huisarts ons door naar de kno-arts. Als er iets mis is, hoeft het niet meteen het ergste te zijn en zo ja, dan is ze iig verder helemaal gezond. @Paperdoll; hoe was het bezoek aan het kinderdagverblijf. Erg huilen (jij en hij?)
Ow meid wat belachelijk dat ha en cb er kennelijk dus niks meer willen doen of naar willen kijken grrrr je zou ze wat he!! Goed dat je zelf op ontdekking bent gegaan en je gevoel heb gevolgd hierin! En heel fijn dat dat in elk geval wat lijkt te helpen. En bijvoeding in welke vorm doe je dat? kunstvoeding? Ik heb toen mijn mannetje zo onrustig was (vooral in de avond) ook 3 weken lang 1 voeding elke avond flesvoeding gedaan en dat hielp echt had van dat speciaal tegen spugen enzo. Nu gaat het heel goed en heb ik dat weer helemaal weg kunnen laten en volledig borstvoeding weer. Maar je productie loopt terug zeg je? heb jij een kolf? misschien kolven? Deed ik nl wel als hij die fles kreeg ging ik daarna kolven. Moeilijk hewat je zegt wat was er eerder de kip of het ei het is zoeken maar zoals je het nu doet lijkt me in elk geval top! Ja was best spannend zon hele dag kdv hihi, maar hij deed het super goed alleen met slapen heeft hij nog wat moeite daar maar ja logisch natuurlijk de rest gaat echt heel erg goed dus dat scheelt voor mijn gevoel ook ik voel me er goed bij zeg maar ondanks dat het wel moeilijk was hoor maar scheelt dat ik nog niet nu al aan het werk hoef dus dat ik nog ff goed kan wennen
Osteopaat, kolven en rusten Ben idd gaan kolven; als ze 2 uur niet heeft gehad en meteen na de voeding om het op gang te houden. Verder meer rust. In 4 dagen was ze met 2 flesjes bijvoeding en een paar hapjes papje johannesbroodpitmeel 150 gram aangekomen en had minder last van reflux. Wel poept ze minder maar nog wel elke dag 1 luier en veel plasluiers. Heb de CB arts even laten weten dat ik wel doorhad dat ze niets met mijn vragen deed. Raar trouwens; ik leg alle zorgen neer, zij vraagt letterlijk; Oke en reageert ze op jullie stemmen of is ze doof? In het dossier staat dat de gehoortest goed was. Ik me zorgen maken omdat ze niet reageert op onze stemmen of hard geluid en leg dit het 2e gesprek neer bij de arts en die zegt: "Die reactie komt pas met maanden." Waarom vraag je het dan als ze 3 weken is? Gewoon om af te leiden dus... Dat heb ik niet zo gezegd maar wel gedacht en ben tot de conclusie gekomen dat wij zelf onze koers bepalen en zij mogen controles en prikken doen. De kleine meid krijgt 2 flesjes bijvoeding (kunst) (60 ml, dus niet eens voor kindjes van 4 weken, wat ze nu ruim is) per dag en ik kolf en vang op van de andere borst als ze aan de ene drinkt en dat flesje krijgt ze 's nachts. Per voeding kreeg ze toen het heel slecht ging maar 10 goede slokken uit de borst, gisteren 30 en nu vanochtend 45 per borst dus de rust, minder stress etc lijken te helpen. Kan niet wachten tot het op normaal niveau zit! Woensdag nog even naar de osteopaat! @Paperdoll; wat fijn dat jullie kleine man het zo goed doet op de opvang. Slapen is moeilijk maar gaat vast snel beter. Zal voor jou ook een zorg minder zijn dat het goed gaat met hem daar! Ben echt blij voor ons beiden dat het na zo'nmoeilijk traject toch echt is gelukt; we hebben onze kleintjes! Leuk ook dat we elkaar tijdens alle stappen hebben gesproken en gesteund (oke jij mij meer dan andersom maar toch ).
Ah kijk ja dat is indd wel goed ja het kolven! Super dat ze het beter doet met die bijvoeding ik herken echt veel van dingen die je schrijft ook vooral de rust is zeer belangrijk he. De kleine hier was op een geven moment gewoon uitgeput en ging daardoor slechter drinken en nog onrustiger worden etc het was een visuele cirkel geworden. Ben blij te lezen dat jullie helemaal op je eigen gevoel af gaan en dat dat werkt. Ook erg stom ja dat ze van die dingen roepen en vervolgens gewoon niks doen echt belachelijk allemaal. Sommige cb's... zucht! Ben benieuwd wat de osteopaat zegt, of er iets uitkomt waar ze misschien last van kan hebben verder. Ja was heel gek maar toch wel een goed gevoel dat het goed gaat en super leuke vaste leidsters daar dus dat is ook wel heel fijn, dat slapen zal vanzelf wel komen is ook moeilijk natuurlijk hij is alleen zn eigen plekje gewent thuis. Ja toch, mooi he en bijzonder we hebben er voor moeten vechten en alles voor moeten geven en nemen maar het is gelukt. Heb jij dan ook dat als je met je kleintje samen ligt dat je soms gewoon tranen van geluk krijgt pfft ik ben zo'n emo soms haha maar echt hoe verliefd je kan zijn op je kleine. En super fijn alle steun, toen maar ook zeker nu nog toch alle dingen die nieuwe moeders tegen komen op de weg he toch fijn als je dat kan delen.
Delen is leuk en tips uitwisselen zeker! We verschillen iets want we hebben niet hetzelfde geslacht baby dus dat is ook leuk. Ja, ik kan regelmatig huilen van geluk en ik heb ook wel eens traantjes als ze huilt vanwege krampjes en dan een zacht huiltje/kreuntje laat horen en haar lipje pruilt en me met grote oogjes aankijkt van "Help me nou!". Laten we elkaar lekker blijven volgen en steunen!
Zeker weten ja, je loopt soms gewoon tegen dingen aan dat je denkt van heb ik dat nou alleen of... dus dan is delen zeker fijn! Ow ja heel herkenbaar ook, in begin toen hij het zo moeilijk had heb ik ook wat af gehuild omdat ik hem niet kon troosten ow zo zielig was dat. En die pruillipjes dan ja gossie!! Dat doen wel leuk, en gezellig!
Week 5. Gisteren een knoopje vd hechtingen laten verwijderen. Die zat er 5 weken na bevalling nog steeds zag ik. Het deed pijn en irriteerde. VK vond 2 draadjes van 4 cm en 3 knoopjes... Dat zat dus niet lekker! Alles weg nu en ik bloed na maar de irritatie is weg! Ik kan weer zitten . Morgen even naar de Osteopaat met ons kleintje voor de reflux en controle van d'r nekje (ik heb erg naar voren gedragen dus haar nekje zat erg schuin). Verder gaat het steeds beter met de borstvoeding. Vandaag had ze een aparte dag; weinig borstvoeding wilde ze, op vanochtend na (heel veel) en nauwelijks kunstvoeding die we erbij geven tot BV weer op peil is. Veel geslapen heeft ze ook. Sollicitatiegesprek gehad; Lid vd Clientenraad ih ZH. Ging goed ondanks mijn post-zwangerschapshormonen; ik zit in week 5 na de geboorte. Heb me goed kunnen presenteren en was geen warhoofd zoals soms thuis het geval is de laatste tijd. Ons meisje heeft de hele tijd geslapen (was mee zodat ik meteen kon voeden als ik klaar was; oma paste op).