Dagboek van een hormoonpompje

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nephthys, 5 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    De schrik zat er goed in! Ook buiten hoor ik overal piepjes en moet ik mezelf even streng toespreken.
    Nu ik weet dat die dingen snel stukgaan, brengt dat ook een zekere rust met zich mee. Het ligt niet aan ons en ik zorg voor een grote voorraad. M'n man is er altijd bij als we de pompwissel doen en dat helpt ook.

2. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    Meid wat maak je het spannend zeg!!!!
    Het zou toch helemaal fantastisch zijn als je............nee, ik spreek het nog niet uit, wil het niet jinxen.(schrijf je dat zo?)
    Nou goed je begrijpt me natuurlijk wel.
    En jeej, ook je haren weer mooi. Gaat super meid!!! Jij komt er wel hoor!!!

3. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Wat een goed nieuws allemaal! Ja die piepjes zullen je voorlopig nog wel even laten schrikken vrees ik. Ga lekker van je avond genieten en jouw zoveelste overwinning is binnen :D

4. helena80

helena80 Lid

30 nov 2013
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag Nephtys en andere dames, ik kwam op dit forum terecht omdat ik informatie zocht over het hormoonpompje. Nephthys, zo fijn dat je dit dagboek bijhoudt! Misschien moet ik binnenkort over van spuiten naar het pompje, dan weet ik een beetje wat me te wachten staat. Ik reageer namelijk niet altijd goed op het spuiten, soms een dun bms en ik word altijd weer veel te vroeg ongesteld. De laatste cyclus was er een cyste. Ik hoop dat dit door het pompje verholpen kan worden, ik zit nu al 1,5 jaar in mmm en ben zo toe aan iets positiefs!

5. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    Helena dan hoop ik dat je dankzij Nephthys wat meer informatie hebt kunnen krijgen en dat het voor jou ook gaat aanslaan.

6. helena80

helena80 Lid

30 nov 2013
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Esther, dankjewel voor je bericht! Ik ziet dat jij IUI doet en Pregnyl gebruikt. Gebruik je ook puregon? Wat zijn jouw ervaringen hiermee? Ik ben nl. wel nieuwsgierig hoe dik jouw bms gewoonlijk is bijvoorbeeld, aangezien het mijne volgens mij erg dun was altijd (5-6 mm). En hoe veel dagen je moet spuiten voordat je de Pregnyl mag zetten. Sorry voor de nieuwsgierige vragen :)

7. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Hoi Helena; alle vragen over het pompje zijn welkom dus wat je wilt; stel ze hier of in een privebericht. (Misschien is het lastig om helemaal naar het begin van dit topic terug te bladeren). :)

Ook ik heb puregon gebruikt en dat zorgde bij mij ook voor dun bms. Menopur hielp wel beter maar daar viel m'n haar van uit. Maargoed, ook met die middelen heb ik ervaring dus ook daarbij kan ik helpen :) En met mij vele anderen hier.

8. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Dag 29.

Kijk, daar doe ik het (ook) voor; mensen helpen die dit ook (misschien) moeten doormaken.

Welkom Helena80!

Dit dagboek helpt mij door de moeilijke tijd heen en als ik nog iets goeds terug kan doen, maakt dat me alleen maar blijer :).
    Heb in de post hierboven al wat neergezet voor je.

Vandaag even last van gevoelige tepels maar dat is nu weer weg. Maar.. nog steeds niet ongesteld dus de veel te korte 2e fase van de cyclus is verleden tijd met deze pomp. Het heeft zo zijn praktische onhandigheden, maar het werkt wel! Dinsdag testen :D

9. helena80

helena80 Lid

30 nov 2013
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Nephthys, superfijn dat je deze informatie deelt! Ik vroeg me af waarom jij in de eerste plaats in het ziekenhuis terecht bent gekomen.

Wat er bij mij precies mis is, weten ze niet zo goed. Als ik niet gestimuleerd word, groeien er in ieder geval geen goede eitjes.
    Ik heb eerst Clomid gehad, maar dat sloeg niet goed aan (werd er ook erg labiel van :)). Daarna een aantal maanden puregon en pregnyl.

Ze dachten dat dit werkte, maar na een paar maanden bleek uit het bloedonderzoek dat mijn progesteronwaarden na de Pregnyl veel te hard daalden en na een week was ik alweer ongesteld. Dat zou betekenen dat ik toch geen goede eisprong had gehad :(

Nu -deze ronde zijn mijn hormonen helemaal in de war- hebben ze bedacht dat puregon het waarschijnlijk toch niet is voor mij, en heb ik over een paar weken een afspraak met de arts om dit bespreken.

Ik ben wel geschrokken van de suggestie van het pompje omdat het me heel intensief lijkt (maar vooral ook omdat het hoofdstuk van hormonen spuiten nu lijkt afgesloten). Maar ik wil gewoon alles proberen.

Heb jij aan andere mensen over het pompje verteld? Kun je het verbergen onder je kleding?

10. helena80

helena80 Lid

30 nov 2013
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    En: wat spannend dat je dinsdag mag testen!!!

11. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    Nephthys, JEEEEJJJJJ nog steeds geen rood!! whoehoe!!!!!

Helena, nee ik gebruik menopur meid en heb daar eigenlijk geen bijwerkingen van. Ja natuurlijk wel iets, maar het is te doen. Gewoon iets vroeger naar bed. Mijn bms was bij de laatste echo 9,3 en toen was het eitje 17 mm ruim. Dus dat is nog iets doorgegroeid en zal rond de 10 hebben gezeten dan.

Bij mij weten ze ook niet wat het is. Ik kan wel zwanger worden. Al 2 keer geweest. De eerste keer van mijn zoontje en de tweede keer een bbz en hebben ze een eileider moeten verwijderen.
    Bij mij duurt het helaas minimaal steeds 17 maanden voor ik zwanger word, als het al lukt. Daarom hebben ze me ook zo lang laten doorlopen voor ze iets deden. Tot ik met mijn vuist op de tafel sloeg. Ben ook geen 18 meer inmiddels dus dat gaat ook meetellen.

12. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Hoi Helena.

Mijn man en ik wilden aan kindjes beginnen dus ik stopte een half jaar voor ons trouwen met de pil. Daar ben ik 15 jaar aan geweest omdat ik zware menstruaties had (2 weken hevig bloeden en dan 2 weken niet en dan weer). Na het stoppen met de pil, werd ik niet ongesteld. Ik had dus geen cyclus.

Alle onderzoeken waren goed dus ze wisten niet wat er aan de hand was. Dus werd het clomid (werkte niet), puregon (dun bms en alleen cystes/lege follikels, slechte progesteronwaarden) menopur (werkte wel, dik bms, follikelgroei, maar te vroeg ongesteld en haaruitval). Het zou kunnen dat voor jou Menopur ook werkt. Daar zit wat LH in en dat helpt voor het bms.

Het is een eng idee dat het spuiten misschien over is maar hier een troost; het pompje is heel natuurlijk; het stuurt je hersenen aan die die bepalen dat precies wat jouw lijf nodig heeft aan hoeveelheid hormonen. Zo voorkom je cyctes, overstimulatie EN je hebt minder kans op afwijkingen (dat heb je met spuiten namelijk iets meer dan normaal).

Er zijn overigens met hormonen spuiten, opties om te zorgen dat je niet zo snel ongesteld wordt (utrogestanbolletjes bijv) maar die krijg je alleen als je goed bms en een goede follikel had want anders heeft het geen zin.

Het pompje is 4 cm bij 3 cm en 1 cm hoog en makkelijk te verbergen onder kleding. Hij kan ook op je arm zitten maar op de buik is het het handigst. Het heeft de vorm van een computermuis. De pleister die om/aan de pomp vastzit is goed en zorgt niet voor irritatie.
    Je kan er gewoon mee douchen.

Ik heb na een tijdje mijn vrienden en familieleden die ik vaak zag verteld over deze trajecten. Dat was nog voor het pompje. Het was te moeilijk om stil te houden en zorgde vaak voor pijnlijke momenten (wanneer beginnen jullie eens aan kinderen etc.). Dat voeld erg fijn en iedereen was erg begripvol.

Ik vond het pompje een DOODENG idee maar het went gelukkig.

13. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    Moet je er wel bijzeggen dat die krengen wel eens kapot willen gaan;);):D

14. helena80

helena80 Lid

30 nov 2013
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meiden, dank voor jullie verhalen en antwoorden! Het is zo fijn om ervaringen van anderen te lezen. In mijn vriendenkring wordt iedereen juist heel snel zwanger (een paar zelfs de eerste maand na het stoppen met de pil!). Ik hoop zo dat het voor ons allemaal ook mag gebeuren binnenkort!

Nephthys, de utro bolletjes heb ik inderdaad de laatste keren geprobeerd en die stelden mijn menstruatie uit. Maar omdat ik nu een cyste had, een paar kleine eitjes en mijn hormoonwaarden heel hoog waren (een heel raar beeld vonden de artsen), moet ik acuut stoppen met prikken en begonnen ze dat het prikken toch niet de juiste behandeling is?? Soms vind ik het zo onduidelijk allemaal. Menopur zal ik ook voorstellen in het gesprek met de arts, dank voor de tip!

Wat betreft het vertellen aan vrienden en familie: veel weten het, maar sommigen ook niet. Soms vind ik wel fijn om bij mensen te zijn die van niets weten. Maar het kan inderdaad lastige situaties opleveren.

Esther, hoe heb jij dat gedaan, aan wie vertel je wel/niet over het traject waar je in zit?

15. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    Meid ik ben zo open als de pest whahaha.
    Ik heb vorig jaar een bbz gehad dus iedereen in mijn omgeving wist daar ook gelijk vanaf. Had ook een hele lange nasleep omdat ik zo verkeerd reageerde op de narcose. 3 dagen erna met ziekenwagen opgehaald omdat ik echt dacht dat mijn hart ermee stopte. Dit kwam dus ook door de narcose nog.

Dus op dit moment weet iedereen wel waar we mee bezig zijn. Als ze vragen hebben geef ik gewoon antwoord en zo niet, dan niet.
    Mijn eigen zus hoeft ook maar adem te halen en dan is ze zwanger om het zo maar te zeggen, maar gelukkig steunt ze ons hier wel goed in.

Ik heb geen zin om op mijn tenen te moeten lopen als ik last heb van de hormonen of weer ongi ben geworden, dus ik gooi het gewoon in de groep. Lucht ook op hoor.
    Ik leg het ze gewoon uit hoe het precies in elkaar zit en hebben ze dan nog vragen: gewoon vragen hoor.

Misschien heb ik geluk met mijn omgeving, misschien is het gewoon mijn eigen instelling, maar zo lang ik er relax mee om kan gaan vind ik het goed.

16. Paperdoll

Paperdoll Bekend lid

16 sep 2013
    591
    0
    0
    Noord Brabant
    Spannend allemaal, ik lees en duim volop mee!:)

17. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Hoe is het hier? Vol spanning klopt mijn hartje :)

18. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    #138 Nephthys, 2 dec 2013
    Laatst bewerkt: 2 dec 2013
    Dag 30 en 31.
    Klein feestje

Klein feestje vandaag want het is dag 28 van de cyclus en ik ben niet ongesteld! Dus het pompje zorgt ervoor dat ik een goede luteale fase heb of ik ben zwanger :D

En; m'n haaruitval van de menopur is eindelijk gestopt!

Gisteren de dag snel doorgekomen want we vierden Sinterklaas. Vandaag ging wat trager.

Als de test morgen uitwijst dat ik niet zwanger ben maar ik ben ook niet ongesteld, is dat wel lastig. De menstruatie moet met de pomp wel gewoon op gang komen namelijk. Dat zal dan misschien wel een beetje lastig zijn met testen en dan bloedtest om zeker te weten en dan de pomp verwijderen dat ik ongesteld kan worden, om hem er daarna snel weer op te plakken.

Hoe dan ook, het gaat beter dan met clomid, puregon en menopur (iig wat betreft de luteale fase; wat betreft vruchtbaar slijm en eisprong weten we het nog niet).

Assistente belde me vandaag; dokter was weggeroepen maar ze moest doorgeven dat we de volgende ronde gaan kijken of ik zelf een eisprong heb met de pomp. Geen pregnyl dus. Ben best benieuwd. Ik kon niet vragen naar hoe het team die beslissing had genomen want ik had de arts zelf niet aan de lijn maar ik spreek haar nog wel voor het zover is :).

Heb een magazine gekregen over vruchtbaarheidsproblemen en er stond een mooie uitspraak in:

People cry,
    not because they're weak.
    It's because they have been strong for too long.

Hoe is het met jullie?

19. Silver27

Silver27 Actief lid

14 okt 2013
    276
    44
    28
    Ben al heel wat dagen met je aan het meelezen. Wat super spannend allemaal voor je zeg. Ik hoop zo voor je dat je ons morgen heel goed nieuws te vertellen hebt :) heel veel succes!

20. helena80

helena80 Lid

30 nov 2013
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh wat spannend toch!! Ik duim heel hard voor je! Sowieso al een enorme verbetering.
    En: wat een ontzettend mooie uitspraak.

Deel Deze Pagina