Hallo allemaal, wij zijn inmiddels al ruim een jaar bezig, maar helaas nog steeds geen wonder voor ons. Mijn man heeft als eerste onderzoek gehad, zijn zaad is erg slecht\zwak, waar er normaal 20 zitten heeft mijn man er maar 3. we krijgen als het goed is volgende week een doorverwijzing naar de gyn ( weet ook niet waarom de ha er zolang op wacht , maar goed) Heeft er iemand hier hetzelfde die mij nog een beetje hoop kan geven, want ik hoor wel eens wat over slecht of zwak zaad, maar waren die resultaten ook zo laag als die van ons ? wachtend op een sprankje hoop.....
hallo Elfje Arwin, ook met weinig of zwak zaad kan je baby's krijgen hoor. alleen via de natuurlijke weg gaat het niet zo makkelijk. meestal helpen ze je dan in het ziekenhuis. ik denk dat ze het zaad beoordelen 'per gezichtsveld'. helaas zegt dat getal '3' dus niet zo heel veel. misschien moet je man bij de gyn. weer een zaadtest doen, en dan krijg je een goede uitleg van de gyn hoe goed/slecht het zaad is, en legt zij uit welke behandeling vervolgens het beste bij jullie past. succes!
Hey Elfje Arwin, Ik veronderstel dat je het over het aantal zaadcellen hebt? Dat moeten er normaal inderdaad 20 miljoen zijn. Mijn man had bij zijn eerste staaltje ook "maar" 3,1 miljoen zaadcellen, bovendien waren er veel afwijkend van vorm en waren ze te traag. Bij het 2de staal waren het 40 miljoen zaadcellen, nog steeds wat traag en afwijkend van vorm. Hij is bij de uroloog geweest, en neemt nu medicatie in, er was niet echt een oorzaak voor het zwak zaad. Als alles goed gaat hebben wij deze maand onze eerste IUI. Je ziet dat 2 stalen dus erg kunnen verschillen, dus nog niet wanhopen! Heb jij al onderzoeken gehad of nog niet? Want bij ons was het ook nog eens zo dat ik geen eisprong heb. groetjes
@ellenVL, dat geeft me zeker weer wat hoop !, Vorige maand heb ik netjes mijn ei gehad, maar deze maand is ie nog steeds niet geweest (zit al op dag 22) volgens de temp. meth. Dus ja misschien heb ik de ene maand wel een ei en de andere maand niet, ik weet niet of dat kan... Volgende week krijgen we waarschijnlijk doorverw. naar gyn, en dan pas gaan ze ook bij mij onderzoeken neem ik aan
Veel succes bij de gyn! En probeer er nog niet te veel aan te denken, het kan allemaal nog best meevallen. Laat je weten hoe het verlopen is?
Inderdaad laat je nog niet helemaal onzeker maken. Wij hadden bij 1e zaadtest ook slechte uitslag. De uitslagen daarna waar in ieder geval goed genoeg. Het is en blijft een moment opname. En net zoals rach zegt gelukkig kunnen ze tegenwoordig heel goed een extra handje helpen. Succes bij de gyn. Gr vruchtje
Jij ook bedankt, Elfje . Zit een beetje met dezelfde onzekerheid :-? Bij ons was het <1 Maar eerst dat 2e onderzoek dus maar afwachten... Heel veel succes!
Nou, daar was ik weer. Het zaad was nog steeds slecht, totaal geen verbetering. Dus hebben we een doorverwijzing gekregen naar de gyn. Dus ben benieuwd hoe het verder gaat.... IK kan begin april al terecht , en dan horen we wel of wij ook in de MMM terecht komen ! Liefs elfje
Ha Elfje Arwin, Wanhoop inderdaad niet: er is zooooveel mogelijk these days! Ook mijn mannetje en ik zitten in de medische molen en ook het zaad van mijn man was niet goed: te traag. We zijn een keer zwanger geweest met een soort van lucky shot en ik heb JUIST het idee dat als er een oorzaak wordt gevonden (namelijk het zaad) dat IUI dan goed kan helpen. Zoals het zich aanhoort gaan jullie ook voor een vruchtbaarheidsbehandeling in aanmerking komen en omdat er een erden is waarom het bij jullie zo lang duurt zou ik maar goede hoop hebben! Ik merk ook dat het zelfs went om in de medische molen te zitten en dat met uiten van verdriet en teleurstelling dat het niet spontaan lukt het erg goed te doorstaan is. Ik wens je heel veel succes! Liefs, Koosje
Het is niet leuk om te horen dat er problemen zijn met de zaadkwaliteit... Hier ook erg slechte zaadkwaliteit, we hebben in totaal 3 zaadonderzoeken gehad en helaas voor ons ging het alleen maar achteruit. Het 3de onderzoek waren er zelfs maar 200.000 zaadcellen waarvan slechts 3% goed beweeglijk was. Normale hoeveelheid per ml is 20 miljoen......... Gelukkig bestond er voor ons nog wel de mogelijkheid om een kindje van ons samen te krijgen door middel van ICSI. De weg is lang en niet makkelijk maar aan mijn banner te zien wel gelukt en daar gaat het om.. Heel veel sterkte en succes!
Dat is zeker zo....en ik vind het ook verbazingwekkend hoe lang en hoe sterk dat nog doorwerkt bij de man...hoewel wij het al een tijd weten en het zaad helemaal nog niet eens zoooo heel slecht is, doet het mijn mannetje toch heel veel en voelt hij zich erg falen. Dit bespreken en samen ook verdrietig en kwetsbaar kunnen zijn om de molen waar je ineens in belandt en nooit had gedacht in te gaan belanden, is zooooo belangrijk! Koosje
lieve meiden, Ik las het toppic en moest gewoon even reageren! Wonderen bestaan en ze kunnen een hele hoop in de MMM! Het is wel zwaar maar wil jullie een hart onder de riem steken! Manlief had eerste onderzoek 0 zaadjes na operatie 100.000 en weer drie maanden later 200.000! Bijzonder weinig en zonder ICSI geen eigen bio kindjes voor ons zo was het oordeel......toen de maand voor onze eerste poging een wonder namelijk een spontane zwangerschap! Ben nu al eindje op weg.....! 2 jaar lang hebben we een erg zware tijd samen meegmaakt van hoop en wanhoop en veel teleurstellingen! Probeer elkaar altijd te vinden in je verdriet! heel veel sterkte! Liefs Nina
Helaas hier ook slechte zaadkwaliteit. We weten nog niet hoe slecht, mannetje moet eerst in april nog een test doen. Verder heb ik ook nog eens PCO dus dat schiet ook niet op. Wij krijgen eind april verder behandelplan te horen en dat hangt dus grotendeels af van de tweede zaadtest. Het is niet leuk om te horen maar wij kunnen er goed over praten en het ligt bij ons ook aan ons allebei dat scheelt ook denk ik. Maar we zitten nog vol goede moed. Wij worden ook papa en mama. Voor jullie allemaal veel sterkte meiden. Liefs Zora
Hoi Elfje Arwin, Jammer dat de zaadkwaliteit van je mannetje niet beter was, maar je mag de moed nog niet verliezen hoor, er zijn zoveel mogelijkheden de dag van vandaag... Wel fijn dat je zo snel bij je gyn terecht kan, hopelijk heb je dan meer duidelijkheid over hoe het nu verder moet. Veel succes!
@Elfje Arwin, mijn mannetje had ook verminderde zaadkwaliteit. Bij ons hebben ze meteen IUI voorgeschreven en zie mijn banner. Ik zat in eind september bij arts voor onderzoeken, begin november gestart met IUI en 2x was het raak. Het kan echt hoor. Moed niet opgeven! @Zora: mag ik vragen waarom er tussen onderzoek 1 en 2 zoveel tijd zit? Hebben ze aangegeven waarom ze niet na 2 weken of zo nog eens een test wilde doen.
Ja hoor, dat mag je vragen. Het had eigenlijk twee redenen. 1.) de kwaliteit kan verandert om de zoveel tijd vandaar dat ze er ongeveer drie maanden tussen wilde omdat de omstandigheden dan weer anders zouden zijn. 2.) Ik heb PCO en mijn BMI is 25,7 dus iets te hoog. En net toen we onze tweede afspraak in het ziekenhuis hadden werd ik 'al' na 39 dagen ongi. Ik was toen net 2 kilo afgevallen dus fert. arts dacht dat het daaraan kon liggen. Dus voor ik medicatie zou krijgen wilde ze eerst mijn cyclus bekijken na nog een paar kilo afgevallen te zijn. Ik moest dan eind april/begin mei weer een afspraak maken en mannetje moest daarvoor dus nog 1 test doen zodat we verder behandelplan kunnen bespreken. Dus vandaar. Edit: ben er nu wel luchtig over maar was er niet zo blij mee. En nog niet hoor vind dat ik al lang genoeg wacht. (sorry voor degenen die al langer wachten).
O oke... duidelijk antwoord En snap dat je er niet zo blij mee bent. Als je eenmaal een kinderwens hebt, dan kan het niet snel genoeg gaan. Ik heb onze arts daarom ook wel 1000 keer bedankt. Hij heeft alles zo snel in gang gezet... Mensen zeiden ook weleens: ben je 9 maanden na MK al naar gyn gegaan. Ja ik was vrij snel zwanger en opeens na MK 9 maanden niets! En achteraf maar goed dat we in september zijn gegaan, want het bleek niet voor niets en het heeft ons alleen maar geholpen. Heel veel succes met alles!
Hey dames, thanks allemaal ! Geeft me wel weer wat moed, ik zie er best wel tegenop die MMM, maar ja het leven gaat nu eenmaal niet over de rozen.... Ik hou jullie op de hooste van alles ! Liefs elfje