Ehbo/reanimatie

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebloem92, 2 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mijn moeder appte net dat ze net iemand had gereanimeerd en nu in het ziekenhuis is.
    Dat zet mij wel aan het denken... ik heb geen ehbo cursus gehad en zou niet weten wat ik moet doen mocht er iets gebeuren met mijn kind of man of wie dan ook.
    Ik zou toch wel graag een ehbo cursus willen volgen.

hebben jullie ehbo gehad? Was dit verplicht voor werk of heb je er bewust voor gekozen?
    Of heeft iemand wellicht iets soortgelijks als mijn moeder meegemaakt?

2. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik heb kinder EHBO/reanimatie gedaan en gewoon EHBO. Ik heb er zelf voor gekozen aangezien ik het gewoon belangrijk vind.

Zelf nooit gereanimeerd, maar mijn vader heeft op Moederdag een hartstilstand gehad en die is dankzij snelle reanimatie van de buurman er heel goed vanaf gekomen.

3. Bollen

Bollen Fanatiek lid

22 jul 2013
    1.422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Ik ben verplicht voor mijn werk om elke keer een opfriscursus ehbo/aed te volgen. Ik werk bij de politie en dan gebeurd het nog wel eens dat er gereanimeerd moet worden.
    Ik vind het zelf een fijne gedachte dat ik, mocht het nodig zijn, de vaardigheden beheers om iemand te kunnen helpen!
    Dus ik zou zeker de cursus gaan volgen!

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik heb mijn kinderehbo gehaald toen ik aupair was. Toevallig vorig jaar weer een keer herhaald. Vind het wel belangrijk dat ik weet wat ik moet doen in een situatie met nood.
    Ik heb ooit een keer geholpen toen een vrouw op straat flauw viel. Heb haar in de zijligging gedraaid en bij haar gebleven tot de ambulance er was.

5. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Ik kreeg ehbo tijdens mijn opleiding. Ik heb er bewust voor gekozen om de herhaallessen te blijven volgen.
    Een jaar of 6 geleden heb ik iemands leven gered door te reanimeren .

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik heb het voor mijn werk. Anders zou ik het denk ik niet bijgehouden hebben waarschijnlijk (laksheid) .
    Gelukkig heb ik nog nooit iemand hoeven reanimeren. Het lijkt me érg heftig en collega's die het wel hebben meegemaakt, hebben er psychisch toch wel een tijdje 'last' van gehad (ze kregen wel begeleiding naderhand). Maar ik vind het wel geruststellend dat ik het kan, als het nodig mocht zijn (er vanuitgaand dat ik niet bevries) .

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik!

Ik heb vrijwillig via mijn verzekering de theorie behaald en heb daarna de praktijk ernaast gedaan. Niet vanwege mijn werk of iets, maar vanwege een onderbuikgevoel.

Ik eis van mijn gastouder dat ze een EHBO-diploma heeft. Van leerkrachten op de basisschool, van kinderdagverblijven, op evenementen moeten er EHBO'ers zijn, op random feesten, in het bedrijfsleven... Overal duiken ze op...

Maar op de plek waar ik (en de rest van mijn gezin) zich het meest veilig voelt en waar we allemaal het MEEST zijn van alle tijd -> thuis... Daar liepen geen EHBO'ers rond. Dat en ik vond het hypocriet dat iedereen die op een professionele wijze in aanraking komt met mijn kind een EHBO-diploma moest hebben maar dat mama zelf gewoon niet eventjes dat papiertje binnen sleept.

En nu heb ik hem, maar vervalt hij binnenkort (geloof ik) en dan nog was het geld mij dubbel en dwars waard want ik weet wat ik moet doen in bepaalde gevallen. Ik weet hoe ik wel (en niet!) moet handelen. En dat voelt wel fijn. En de eerste keer dat mijn zoontje zich verslikte in een stukje brood voelde ik mij warm worden en ik kreeg het spaansbenauwd, maar ik wist dat ik in zou kunnen grijpen als het nodig was - anders had ik waarschijnlijk heel paniekerig gedaan.

8. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ik krijg de cursissen van werk. Daar ben ik erg blij mee. Zeker een aanrader om te volgen.

9. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.424
    448
    83
    Limburg
    ik ben vrijwilliger bij het rode kruis, heb dus het ehbo diploma. Eens in de 2 weken bijeenkomst en een paar keer per jaar hulpverlening.

10. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Via werk.

Ik ben BHVer, incl ploegleider.
    Daar zit ook EHBO bij met AED. Ik vind deze cursussen erg belangrijk, zodat je in ieder geval weet wat je wel en niet moet doen.
    Helas is op werk het EHBO compleet uitgekleed en mis ik veel basiskennis voor de nieuwe EHBOers, maar ja, zij krijgen dan ook geen diploma meer, maar toch, EHBO is erg belangrijk.

Mocht je nooit een EHBO doen en ineens voor een reanimatie staan, of een fikse bloeding, of bewusteloosheid dmv val, dan heb je spijt dat je nooit EHBO hebt gehad.

11. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    super goed van je, dat wil ik dus ook. Mijn werk bied de cursus niet aan dus ik wil hem zelf gaan doen, wat heb je er ongeveer voor betaald?

12. adi

adi Niet meer actief

Mijn man is ook een BHVer, wij hebben bewust ervoor gekozen om 1 van ons deze cursus te laten volgen.

13. Joycey

Joycey Niet meer actief

Mijn verzekering had toen een aanbieding met punten die je spaart waarbij je het kon inwisselen voor +- 15 euro. Dan heb je de theorie. Daarnaast heb ik 1 praktijkavond gehad van volgens mij iets van 65-85 euro. Ik weet het exacte bedrag niet meer vanwege zwangerschapsdementie verleden jaar, sorry. Maar die was wel een heel stuk duurder!

14. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Ja ik heb het inmiddels gehaald.
    Juist naar aanleiding van iemand die in de trein, voor mijn neus in elkaar zakte.
    Ik had geen ehbo destijds, en dacht dat ze 'alleen maar' flauwviel. Helaas bleek het het ergste, een hartstilstand.
    Ik heb samen met 3 andere reizigers gedaan wat ik kon. 1 man reanimeerde haar, maar het was te laat, ze was al overleden voordat de trein na 15 min. bij het station stopte. Ambulance stond al klaar, en reanimeerde haar nogmaals. Vreselijk als je van binnen weet dat het niet meer zal baten. Ik heb me ZO schuldig gevoeld. Ik kon alleen maar denken, "had ik maar dit of dat gedaan" en "omdat ik niet kon helpen, is zij er nu niet meer."
    Het was een jonge vrouw van 21 (net zo oud als ik destijds)..

Dat gevoel dat ik haar leven had kúnnen redden, vond ik zo erg. Mocht het me onverhoopt nog een keer overkomen weet ik nu wat te doen.

15. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik heb kinder EHBO gevolgd, en kan ook een 'grote mensen' reanimeren. Mijn man is BHV'er.

Maar toen het puntje bij paaltje kwam, en ik een vriend dood vond, ging ik ECHT NIET reanimeren.
    Maar goed, misschien was dat ook wel omdat hij overduidelijk dood was.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.859
    19.255
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @MamaZe: Wat een heftige ervaring en wat goed van je dat je nu wel EHBO hebt. Bedenk wel dat de kans op een succesvolle reanimatie vrij klein is. Dus er is absoluut geen garantie dat ze het met jouw hulp wel had gered. Al kan ik me goed voorstellen dat je die gedachte toch hebt, dat is heel menselijk. Maar de realiteit is gewoon dat de kans het grootst is dat ze het alsnog niet had overleefd.

Ik heb destijds mijn ehbo-diploma gehaald op de opleiding (pabo) en sindsdien houd ik het netjes bij, al een jaartje of 14. Sinds een paar jaar ben ik de herhalingslessen wel zat, dus ik ga voorlopig elke twee jaar de competentie-toets doen. En ik volg ook nog bhv. Maar dat vind ik persoonlijk een waardeloze opleiding.

17. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.759
    904
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik heb mijn ehbo gehaald toen ik de opleiding voor doktersassistent deed. Maar nog nooit hoeven gebruiken, maar ik ga wel 2x per jaar op herhaling.

18. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Mijn man en ik hebben beide een BHV diploma, en dus regelmatig een opfriscursus.

19. Truelove

Truelove Fanatiek lid

30 mrt 2014
    3.006
    0
    0
    Bij ons ook verplicht op het werk

20. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik heb een aantal jaar geleden mijn BHV-diploma gehaald. Dit is inmiddels verlopen, maar ik weet dus wel wat ik moet doen in geval van nood.

5 jaar geleden waren we in Belgie bij een tankstation een vrouw onwel zien worden. Ik heb haar toen samen met mijn man gereanimeerd. Heel heftig, we weten tot op de dag vandaag niet of ze het overleefd heeft (ik vermoed van niet). Ze werd zo de ambulance ingeschoven en die reed toen weg.

Deel Deze Pagina