Hallo meiden, ik hoop dat iemand me kan helpen. Mijn vriend moet belastingaangifte doen over 2013. Nu is er het 1 en ander veranderd in de situatie. bij de aangifte moet je aangeven of je een fiscaal partner hebt, maar ik weet dus niet of wij nou wel of niet fiscaal partners zijn. - sinds ongeveer zomer 2013 wonen we officieel samen. Hij had al een koophuis en daar ben ik bij ingetrokken. - We zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap of iets dergelijks. - We verwachten eind mei een kindje. - Hij heeft dit kindje al erkent bij de gemeente. zijn we dan wel of niet fiscaal partners van elkaar? ik hoop dat iemand me dit kan uitleggen in jip en Janneke taal
Voorwaarden fiscaal partnerschap U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet: U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten. U hebt samen een kind. 1 van u heeft een kind van de ander erkend. U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners. U bent samen eigenaar van een eigen woning. U bent beiden meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin). Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben. U was het jaar ervoor al fiscale partners. Denk dus van wel.
Umm, dat klopt maar toch moet ze even bellen met de belastingdienst denk ik. Want zo lang het kindje nog niet geboren is heeft hij 'de ongeboren vrucht' erkend en ik weet niet of dat geldt. Het makkelijkste is gewoon aangemeld worden bij ziin pensioenfonds, zekerheid voor jou en zekerheid voor de belastingdienst
ja nu je het zegt is het niet zo makkelijk Juul haha, weet ook niet wanneer hij het kindje heeft erkend en of het inderdaad ook voor een ongeboren kind geldt.
Dit gaat over 2013 hè dus als je de kleine in 2014 hebt erkend (papa) dan ben je in 2013 geen fiscale partners. Jij woont bij hem in en had in 2013 niks op papier staan als samenlevingscontract enz dan ben je geen fiscale partner. Mits je samen het huis hebt gekocht. Ook al sta je samen ingeschreven dan ben je geen fiscale partners...alleen als dit dus op papier staat mbt trouwen, samenlevingscontract etc Edit; jou situatie is precies hetzelfde dan mijn situatie. Wij zijn 2 weken geleden getrouwd, verwachten in mei ons eerste kindje, hij woont dan bij mij in en hij heeft de kleine in 2014 erkend. Dit alles was in 2013 niet en daar gaat t om. Ook al woon je samen...t huis staat op mijn naam.
Volgens mij kan je die vragen bij de aangifte ook beantwoorden en dan geeft de aangifte App aan of dit wel of niet zo is. Als ik je verhaal lees geldt dat over 2013 niet voor jullie.
Ik en mijn vriend staan ook ingeschreven op het zelfde adres, maar zijn geen fiscale partners. Pas als onze kleine geboren is worden wij fiscale partners volgens de belastingdienst.
Geen fiscaal partner! Ik woon ook in bij me vriend in koophuizen, zonder samenlevingscontract of dergelijke, en belasting gaf idd aan geen fiscaal partner. Dat ben je pas als je samenlevingscontract hebt of geregistreerd partnerschap!
Check dit nog maar even: Iemand staat op uw adres ingeschreven als je aan 1 van de voorwaarden voldoet, ben je fiscaal partner
Hohoho zodra je voor elkaar "zorgt" ben je wel fiscaal partner! Zijn manlief en ik in 2012 ook de boot mee ingegaan... Kon mooi 1800,- terug betalen over dat jaar, omdat we dus wel fiscale partners waren!! Dus als je langer als 6 maanden samenwoont, ook al heb je geen contract oid, ben je wel partners! Oh wacht... Er zit een verschil tussen fiscale partners en toeslag partners... ;p ik heb t hier over toeslag partners ;p sorry.... Maar om zekerheid voor alles te hebben kun je contact opnemen met de belastingdienst zelf natuurlijk!
ja maar ze is al 30 weken zwanger. Dus het is goed mogelijk dat haar vriend het kind in 2013 al heeft erkend.
Site van de belastingdienst: Vanaf wanneer bent u fiscale partners? U bent fiscale partners vanaf het moment dat u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat. Maar woonde u vóór die datum al samen? Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat u samen op hetzelfde adres stond ingeschreven bij de gemeente. Voorbeeld: U gaat samenwonen met uw partner op 1 mei en staat vanaf die datum samen op dat adres ingeschreven. Op 15 augustus trouwt u. U bent al fiscale partners vanaf 1 mei. Voorwaarden fiscaal partnerschap U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet: U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten. U hebt samen een kind. 1 van u heeft een kind van de ander erkend. U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners. U bent samen eigenaar van een eigen woning. U bent beiden meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin). Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben. U was het jaar ervoor al fiscale partners. Dus ja TS, jullie zijn wel degelijk fiscale partners. Hij heeft jouw kind erkend. Je bent 30 weken zwanger dus ik neem aan dat hij het in 2013 al heeft erkend?
Ja maar dat klopt dan toch niet want de BD geeft dit aan: U bent fiscale partners vanaf het moment dat u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat. Maar woonde u vóór die datum al samen? Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat u samen op hetzelfde adres stond ingeschreven bij de gemeente. Voorbeeld: U gaat samenwonen met uw partner op 1 mei en staat vanaf die datum samen op dat adres ingeschreven. Op 15 augustus trouwt u. U bent dan al fiscale partners vanaf 1 mei.
Als je in 2013 een half jaar of langer samenwoont ben je fiscale partners. Maar volgens mij is die keus aan jezelf. Maar in de regel kun je meer voordeel eruit halen als je fiscale partners bent.
hmm, ik ga voor de zekerheid toch maar even bellen/mailen met de belastingdienst. in 2014 worden we zeker fiscaal partners, maar ik twijfel nu over 2013 omdat er wel iets staat over het erkennen maar ik weet dus inderdaad niet of erkennen van een ongeboren vrucht daar ook onder valt... lastig lastig
Nee dat heeft te maken met toeslagpartnerd, dan geld de voorwaarde van 6 maanden. Hebt u meerderjarige huisgenoten die langer dan zes maanden op uw woonadres staan ingeschreven in het GBA met wie u een gezamenlijke huishouding voert, en zijn dat niet uw kinderen, kleinkinderen, ouders of grootouders, dan hebt u een toeslagpartner;
Ik denk dat je idd beter naar de belastingdienst stapt, die zijn thuis in die zaken en dan ben je zeker.