Wil even mijn verhaal kwijt. Sinds 3 weken ben ik weer aan het werk na mijn zwangerschapsverlof. Heb thuis 2 zoontjes. Eentje van 2 jaar en me kleine baby van nu 4 maanden. Het werk valt me zwaar, ik werk dinsdag, woensdag en vrijdag. Mijn moeder pas opt deze dagen. Ook zei vertelt me regelmatig dat ze het zwaar vind vooral de dinsdag en woensdag achter elkaar. Mijn vader is in mei van de trap gevallen en kan sindsdien niet veel meer doen, voorheen hielp hij mijn moeder. Mijn ouders zijn 60 jaar. Nu heb ik overlegd met mijn collega's om mijn werkdagen om te ruilen, dus dat ik dinsdag vrij ben en de maandag ga werken, dus dat ik dan maandag, woensdag, vrijdag werk. Voor mij ook beter en ook voor mijn moeder. Mijn ene collega vind het goed, de ander doet moeilijk. Ze vind het goed tot eind december en in januari moeten we het maar verder bekijken. Ze reageerd via de mail ontzettend bot op mijn vraag. Ik heb het met haar gister besproken, toen zei ze van ik denk ook aan mezelf want anders zit ik vanaf janauri alleen op dinsdag. Ik zelf zit regelmatig alleen op vrijdag omdat mijn andere collega dan haar dag omruilt en de dinsdag komt werken, dan zitten we dus overbodig met 3 mensen op kantoor en zit ik vrijdags alleen, dan hoor je mij ook niet zeuren. Maar vooralsnog is zei wel elke woensdag vrij en werkt ze op vrijdag thuis terwijl haar dochter bijna 8 wordt. Ik vind het een rot situatie. IK ga tegenwoordig met tegenzin naar het werk dus zit er ook over te denken om ouderschapsverlof op te nemen. Dan wil ik graag 1 dag in de week dat opnemen, liefst dinsdag. Dan hoef ik maar 2 dgn te werken. Helaas is het bij mijn bedrijf volledig onbetaald. Moet het nog voorstellen aan de directeur en bekijken wat hij ervan vind. Denk dat het voor mijzelf ook beter is, tenslotte zegt zei ook van ik denk aan mezelf! Al met al een moeilijke situatie en merk gewoon dat ik met tegenzin naar m'n werk ga ook omdat ik mijn kids ontzettend mis en heb het idee dat het me niet gegund wordt om die dag te ruilen, tjaa dan maar ouderschapsverlof, dat mag de werkgever niet weigeren toch? Zo ben het kwijt, gelukkig!
Ik meen dat tot 50% van je uren mag hij niet weigeren, maar het gebeurt wel ten alle tijden in overleg. En als je werkgever gegronde redenen heeft waarom het niet mogelijk is heeft hij het recht om te weigeren. En let wel...hij heeft wel het recht om bijvoorbeeld te zeggen, prima, maar dan wil ik wel dat je de vrijdag vrij neemt en er de dinsdag en de woensdag bent. Dus dan is voor je moeder het probleem nog steeds niet opgelost. Ik zou gewoion eens in gesprek gaan en vragen wat daarin de mogelijkheden zijn. Ik zou hierover overigens niet met de directie, maar met personeelszaken over gaan praten. Succes!!