stamboom

Discussie in 'De lounge' gestart door Amanz, 3 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amanz

Amanz Lid

21 nov 2008
    40
    0
    0
    nu ik zwanger ben lijkt het me wel leuk een beetje onderzoek te doen naar mijn stamboom. maar hoe begin je met zo iets... of eigenlijk waar?

heeft iemand van jullie dat wel eens gedaan? hoe ver kwam je? en was het interessant?

2. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    ik weet alleen dat je genealogieclubs hebt (mijn vader heeft dat namelijk ook gedaan) misschien ff googelen daarop?

3. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Oh weet waar je aan begint :D. Het werkt enorm verslavend.

Het makkelijkste is om bij je familie bidprentjes ofzo te vragen en daarmee te beginnen. Google verder eens op Aldfaer. Dat is een gratis programmaatje dat je kan downloaden en dat heel makkelijk werkt. Dat heeft mij enorm goed geholpen.

Verder is het goed om te kijken of er websites in jouw provincie of woonplaats zijn die je kunnen helpen. Wij hebben in Brabant bijvoorbeeld de site www.bhic.nl. Dat is een hele goede en makkelijke site. Maar in de provincie Zeeland hebben ze bijvoorbeeld ook zo'n site (www.zeeuwengezocht.nl). Als je in Google je provincie of woonplaats + genealogie intikt komt je vaak al een heel eind!

Verder is Hyves een mooi middel om nog levende familieleden te vinden. Maak bijvoorbeeld een familiehyves aan waar je je informatie kan delen met nog levende familieleden. Zij kunnen je heel vaak ook weer verder helpen met info waar het jou zelf aan ontbreekt. Dat kan ooit makkelijk zijn omdat gegevens van mensen die leven vanwege de privacy niet op internet gezet mogen worden. Zorg er dus wel voor dat je de Hyves afschermt voor alleen leden om te voorkomen dat mensen erover gaan klagen ;).

Heel erg veel succes!

Groetjes,
    Josien

4. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

Hey

Mijn man heeft ook onderzoek gedaan voor zijn stamboom. (ligt momenteel in het ziekenhuis, dus kan hem niet vragen)
    Maar ik weet dat hij eerst is begonnen met op papier zetten wat je zelf weet en dan wat de opa's en oma's nog weten.
    En hij is echt in het archief hier in groningen geweest om in oude geboorte aangiftes te zoeken.
    Ook is het wel handig soms om het in de familie ff te vertellen waar je mee bezig bent, want misschien is iemand er wel al mee bezig...

Mijn man heeft tot 1605 familie kunnen terugvinden in de archieven.

handig site:

www.genlias.nl

succes alvast!

5. R1lana

R1lana Fanatiek lid

24 mrt 2009
    4.465
    0
    0
    Huisvrouw
    Venhuizen
    ik kan alleen aan google denken

6. droombeebje

droombeebje Bekend lid

7 jun 2009
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben onze stamboom ook uitgezocht. We zijn rond 1700 uitgekomen, dus niet slecht. Er gaat heel veel tijd inzitten, maar erg leuk om te doen. We willen nog verder gaan.

Allereerst ga je in de familie na wat ze weten. Trouwboekjes van opa's en oma's doen het altijd goed, want daarmee heb je soms en hele generatie te pakken. Misschien hebben zij zelfs weer boekjes van hun ouders. Je moet ook goed voor ogen hebben wat je wilt uitzoeken. Wij hebben bijvoorbeeld eerst de mannelijke lijn gevolgd. Daarna kun je steeds breder uit gaan zoeken. Kijk ook even of niemand de stamboom al heeft uitgezocht, want veel mensen zijn ermee bezig! Neem echter nooit zomaar gegevens voor waar aan!

Als je familie uit een bepaalde plaats komt, kun je ook kijken of daar iets van een oudheidkamer of historische vereniging is. Daar kun je meestal ook veel informatie krijgen. De webiste www.genlias.nl is ook een goede. Maar in verband met de privacy vindt je daar sommige gegevens ook niet. Hoe dat zit staat allemaal wel op de site vermeld. Op genlias staat ook wel wat uitgelegd voor beginners in stamboomonderzoek.

Verder heeft elke provincie een archief waar je terecht kunt. In Overijssel is dat bijvoorbeeld het Historisch Centrum Overijssel. Daar liggen dan alle overlijdensregisters, geboorteakten, trouwakten, enz. De burgerlijke stand wordt ongeveer bijgehouden vanaf 1811, dus tot dan is het meeste wel te vinden. Daarna moet je echt in de geschreven kerkregisters, belastingregisters, doopregisters, enz. gaan kijken. Daar gaat veel tijd in zitten. Maar het is echt leuk, bijna veslavend, om mee bezig te zijn. Het voordeel van het gaan naar zo'n provinciaal centrum is dat daar ook veel mensen zitten die er veel vanaf weten. Die kunnen je vaak veel verder helpen.

Nou, als mij nog wat te binnen schiet, zal ik het je wel laten weten. Succes ermee!

7. Amanz

Amanz Lid

21 nov 2008
    40
    0
    0
    Leuk die reacties, zo te zien zijn er meer die het interessant vinden

Ik ga mijn moeders stamboom uitzoeken want aan mijn vaders kant is dit al gedaan.

Het archief van mijn provincie zit hier vlakbij dus kga daar misschien eens neuzen....

eerst ff bevallen (ben over 2 weken uitgerekend)

Deel Deze Pagina