Hoi, Wat is nu precies de definitie van zelfstandig zitten. Is dit dat je kindje los kan zitten zonder ondersteuning? Of dat het echt van liggend/zij zelfstandig kan gaan zitten? Ons dochter kan nu voor het eerst zitten op de bank zonder steuntje en kan dan bijna minuutje zitten voor ze omvalt. Dus dacht dan kan ze dat met een paar weken vast helemaal alleen. Maar mag ze dan al in de kinderstoel of moet ze dan uit zichzelf kunnen gaan zitten?
Als het gaat om de kinderstoel, zou ik gewoon een beetje kijken of ze niet helemaal wegzakt. Welke stoel heb je? Uit zichzelf kunnen gaan zitten duurt nog wel even namelijk. Mijn zoon kon met acht maanden helemaal los blijven zitten als ik hem neerzette, maar hij zat al eerder in de kinderstoel. En uit zichzelf gaan zitten kan hij nog niet maar dat hoeft ook nog niet.
zelf zitten betekent dat ze zelf vanuit buikligging of kruipen gaat zitten.zelfstandig zitten is zonder ergens leunen rug recht houden als je haar ergens zittend neer zet.dus 2 verschillende dingen.
Zelf zitten = zitten op de grond (zonder steunen / kussens etc) waarbij de handen niet op de grond steunen en het kind een voorwerp kan oppakken en verplaatsen tussen de handen Zelfstandig gaan zitten = vanuit liggen (rug of buik) naar zitten (zoals hierboven beschreven) Volgens het CB mag een kind zitten als ze het eerste doen. Zolang een kind zijn handen nodig heeft om te kunnen zitten, moet het vooral niet te vaak zitten (rugbelasting)
wij hebben een kinderstoel van de ikea met baby verkleiner. Maar als ze dus helemaal een tijdje los kan zitten en vrij kan bewegen dan mag ze in de kinderstoel?
Zo denk ik er ook over. Mijn zoontje kan sinds zijn verjaardag zitten. Maar zelf gaan zitten kan hij nog niet. In de kinderstoel is mijn zoontje met 8 maanden gegaan. Alleen tijdens het eten en daarna er weer snel uit. Hij kon toen nog helemaal niet zelf zitten. Nu was mijn zoontje wel wat ouder maar de fysio adviseerde ons op juist te oefenen met zitten en evenwicht bewaren.
Onze jongste zit sinds ze 9 maanden is in de stoel, toen kon ze ook blijven zitten. Zelf GAAN zitten, doet ze pas sinds haar verjaardag!
M'n dochter zat stevig op ong 6 maanden, maar de kinderarts raadde aan om toch tot een maand of 9 te wachten om bv in een autostoel te gaan. Op de dag van haar 8 maanden kon ze zelfstandig gaan zitten en een paar weken later dus autostoel, winkelkarretje etc...