Ja echt... Waarom wilt men geen 'spenenkind' of moet het perse afgeleerd worden voor hun derde/vierde? Op het gebit na, kan het mijn inziens niet zoveel kwaad - en is duimen 10x schadelijker voor het gebit (ik kan het weten, ik was een duimer). Ik vind het bizar dat zoveel mensen er op tegen zijn. Bij de doop van onze schat werd hij zo'n 900x op de foto gezet door verschillende mensen. Sommige mensen werden echt boos om die speen en 1 iemand trok hem er zelfs gewoon uit omwille van de foto. De baby vond het op dat moment niet zo erg - ik vond het echter cru. Wat raar, toch?! Het is toch een baby met een bepaalde zuigbehoefte? Ik vind het overigens stiekem best wel schattig staan bij zo'n klein dotje Ik vind het prima als hij een speen heeft en het zal mij een zorg zijn of hij op foto's staat mét of zonder speen, zolang hij maar op foto's staat Mijn hummeltje is ongeacht de speen superdupercute; en de speen zorgt voor een extra ultra-factor Waarom zijn er speen-haters? Enlighten me? p.s. ja, wij horen geregeld rond kwart over 12 en kwart over 4 en kwart voor zeven een grote TOK op de slaapkamervloer van een speen die toevallig op de EJECT-stand van zijn mond stond en 2 meter verder terecht komt, maar dan nog ! CUTE!
Wij hadden tot 3 maanden de speen heel erg hard nodig ivm verborgen reflux. Ze vrat de speen bijna op, zo hard had ze m nodig! Ik ben dus per cyclus wel zo'n 30x heen en weer gelopen maar dit met zeer veel liefde. Ik wist nl hoe veel zuigbehoefte ze had. Na 3 maanden langzaam aan toch wel iets afgebouwd. Rond de 6 maanden alleen nog in bed bij de slaapjes. Voor onderweg in de auto is deze niet (meer) nodig. Heb m nog wel in de luiertas just in case. Onderweg in de buggy hangt ie nog aan een koord en pakt ze m als ze er behoefte aan heeft. Met winkelen gaat ie ook de luiertas in en als ik merk dat ze door drukte wat onrustig wordt, heeft ze er ook nog behoefte aan. Wat mij betreft, zeker tot haar 4e levensjaar, mag ze m van mij met liefde hebben. Bijt ze m kapot dan is het een ander verhaal (denk ik) maar zover zijn we nog niet.
Eh ik heb een beetje het gevoel dat dit berichtje een gevolg is van mijn berichtje... Ik ben zelf van mening dat het prima is dat mijn kindje een speen nodig heeft; zeker nu hij nog zo klein is. Ik denk alleen dat sommige kindertjes later nog een speen hebben als "gewoonte" en niet omdat ze hem nodig hebben. En ja dan vind ik dat een speen niet meer "hoort". Maar hé ieder zn ding toch? En met later bedoel ik dus allang kunnen lopen en buiten spelen met speen in. Nog gevaarlijk ook denk ik... Nou ja; zoals ik al zei; ieder zn ding toch?
Ik ben de speen ook dankbaar... Maar wel alleen bij slapen en als hij heel moe of ziek is. Ergens hoop ik wel dat mijn kersverse baby de speen niet nodig gaat hebben! We raken ze namelijk altijd kwijt
Nee nee Jouw bericht gaf voor mij alleen de aanleiding over de vraag WAAROM er mensen zijn die een bezwaar hebben bij een speen voor een baby. Waarom mensen erop tegen zijn en dat niet willen. En daarmee bedoel ik niet jou uitzonderlijk, maar gewoon in het algemeen. Ik lees het namelijk wel vaker hier op het forum en ik vroeg me af waar dat over ging. Buiten spelen met speen in? Tja, als ze een jaar of drie/vier zijn en zoetjes in de zandbak spelen zal het mij eerlijk gezegd ook een zorg zijn (even afgezien vanuit het oogpunt van hygiëne als zo'n speen erin valt, mja, een zandbak is sowieso niet hygiënisch). Als het schoolgaande kinderen zijn, groep 1 etc. dan begrijp ik wel dat het ongewenst is. Teveel gedoe met 25 kinderen en 25 spenen. Maar daarvoor? Waarom trokken mensen de speen uit de mond van mijn baby tijdens de doop??? (nogmaals; het boeide de baby niet, maar dan nog)
Zo had ik ooit ex-schoonfamilie op bezoek. Ook speen kwijt. Nergens meer gevonden, echt nooit meer. In huis alles op z'n kop gehad. Nooit meer gevonden. Vond het zo apart. Spenenkoord doet wonderen in de buggy / Maxi-Cosi maar die weet ze er nu af te friemelen. Gelukkig laat ze m meestal in de voetenzak glijden
Ik vind een speen niet erg. Zolang hij bij een bepaalde leeftijd alleen voor het slapen word gebruikt. Ik vind het geen gezicht als een kindje van 3/4 met een speen loopt. Pas zag ik ze met een speen in het zwembad. Dat vind ik dus echt niet kunnen. Dat heeft ook niks met zuigbehoefte te maken, maar met een verslaving die afgeleerd moet worden.
Ik vind een speen bij een kleine baby prima. Maar veel mensen leren het niet op tijd af waardoor een groot kind (3,4 jaar of zelfs ouder) nog steeds met zo'n ding in de mond loopt (vaak bungelend aan een koord). Dat is niet meer zo schattig (lees ziet er niet uit) maar het belangrijkste is dat je enorme schade aan het gebit kunt krijgen! Ook valt zo'n ding vaak uit waardoor je onhygiënische toestanden krijgt (veel kinderen stoppen zo'n ding zo weer in de mond als het op de grond heeft gelegen). Niet ieder kind zonder speen gaat trouwens duimen hoor. Dat is echt per kind verschillend. Dus als jouw baby een speen nodig heeft is het geen probleem. Maar ik zou het zeker niet aanwennen. Heel veel kinderen hebben hem na een paar maanden niet meer nodig of alleen bij het inslapen. Bij een baby is het afleren echt veel makkelijker dan bij een ouder kind!
Wij hebben er een stuk of twaalf. Voornamelijk voor de nacht wanneer wij in bed liggen en horen: TOK. Tien euro wedden dat hij hem weer eens onder ons bed heeft gespuugd, of onder zijn bed, of achter de commode of weetikhet. Om vervolgens beginnend gemopper te laten horen over die speen, die wil hij dan ineens (of drie uur later) terug. Je zou mij eens moeten zien uitkoken; ik heb een hele verzameling flessen en spenen
Ik heb tot mijn twaalfde geduimd Je had de tandarts moeten horen. Overigens is mijn voortand (ja die ene typerende duim-voortand, lol) vanzelf weer goed gaan staan door het toepassen van een tip van de tandarts. Een vriendin van mij (bijna 30) duimt nog steeds - niks aan te zien. Ik geloof ook niet dat het bij elk kind schade aan het gebit aanricht. En hoeveel schade kan een speen nou eigenlijk doen ten opzichte van een duim? Waarom maken we geen probleem bij het zien van een zevenjarig meisje dat na een lange schooldag thuis komt en op de bank voor d tv neerploft en vervolgens gaat duimen - en vinden we het rampzalig als haar zevenjarige broertje hetzelfde doet en tevens een speen in zijn mond stopt?
Hier ook een speen, wel geprobeerd hem af te leren, maar nog niet geslaagd. Met in slaap vallen vind ik het ook wel prima, maar ik wil 'm toch zeker weg hebben voor ze een kleuter is omdat het gewoon niet goed voor de tandjes is.
Speen uit de mond trekken vind ik idioot. Maar een kindje van 1+ die de hele dag met een speen rondloopt... tja... ik zou dat niet fijn vinden. Alleen bij slaapjes zou ik al veel minder een probleem vinden. M stopte met 8m zelf met de speen. T wilde m niet heeft een paar maanden geduimd. S heeft een paar maanden een speen gehad (verborgen reflux). L heeft nu een speen... (bij in slaap vallen maar niet altijd nodig en soms als ik onderweg moet terwijl het etenstijd is). Maar hier dus geen speen als gewoonte iets en zeker niet tijdens spelen.
Hier een duimer, heeft me een hoop traplopen gescheeld en vind dat leuker staan dan een speen. Bij een baby oké maar een speen vind ik bij 1+ eigenlijk al niet leuk meer. Hoop overigens dat als ie wat ouder is ook niet te pas en te onpas zit te duimen, is op een gegeven moment ook geen schattig gezicht meer natuurlijk...
Naarmate een kind ouder wordt is het slecht voor de ontwikkeling van de mond en gebit. In een iets later stadium gaat het kind leren praten. Voor de spraakontwikkeling is het slecht als een kind overdag steeds met een speen in zijn mond loopt en tegelijk woordjes zegt, zelfs al zijn dat op dat moment nog geen herkenbare woordjes. Het gaat erom dat hij daardoor zijn mond niet de juiste vormen kan geven om bepaalde klanken te maken. Als je tegen die tijd je kind moet laten afwennen dat het als het wakker is de speen krijgt, kan dat best veel strijd geven. Vandaar dat onze dochter alleen een speen krijgt als ze gaat slapen. Dat hebben we eigenlijk altijd zo gedaan, behalve toen ze echt nog een zuigeling was.
ik vind het belachelijk dat mensen de speen uittrekken bij een kleine baby. Ik vind het nog belachelijker dat het niet de ouders van het kind waren die het gore lef hadden zich er mee te bemoeien of het kind wel of niet een speen in had. Ik vind dat in principe elke ouder het zelf moet weten. Ja ze zeggen dat het slecht is voor het gebit. Ok dat zal dan wel. Ik heb er persoonlijk wel een hekel aan als kinderen een gaan praten en bij het praten de speen inhouden. Dat vind ik persoonlijk onfatsoenlijk overkomen. Hier heeft ze de speen enkel in bed en in de auto vind ze em fijn. En nu er weer een tandje aankomt lijkt ze er ook meer behoefte aan te hebben. Nou vind ik prima. Maar stimuleren doe ik niet.
Ik heb zelf ook veel geduimd als kind en daardoor ruim 3,5 jaar met een beugel gelopen dus snap wel wat je zegt. Mooi dat iedereen een eigen mening heeft. Hou ik van!
Oh ja en dat ze een speentje uittrekken voor een foto en dan nog sterker; een speen bij JOUW kindje uit de mond trekken vind ik ook belachelijk hoor!
Tot 6-9 maand hebben kindjes zuig behoefte. Daarna niet meer/minder/neemt het af en wordt het gewenning. Een manier om tot rust te komen. Ik zie dan de meerwaarde van de speen niet meer en als het bij het kindje past zou je het kunnen vervangen voor een knuffel oid. Emma gebruikte de speen vanaf een maand of 4 alleen om in slaap te vallen en had het daarna steeds minder nodig. Een hebben we hem langzaam weg gepakt vanaf 7md. Nu knuffelt ze met haar lammie. Duimt niet en speent ook niet. Het liep heel soepel, als het anders was gelopen had ze misschien nog een speen gehad. .. En speen bij een kind dat groter is vind ik alleen passen in bed. Daar buiten moet het gewoon mee kunnen praten en niet half lurkend aan een speen de glijbaan af gaan en iets onverstaanbaars mompelen.
Ik ben stiekem wel blij dat mijn dochter geen speen wil. Ik lees veel verhalen over op en neer om de gevallen speen terug te geven. Dat is hier niet het geval. Maar mocht ze er een nodig gehad hebben dan had ze hem gemogen. Ze duimt ook niet, zuigt af en toe op haar vingers maar niet veel. Persoonlijk vind ik +1 Met speen overdag geen gezicht.
Ik vind een speen bij een kind die het niet meer nodig heeft voor de zuigbehoefte echt geen gezicht. Mijn dochter had een speen, maar altijd alleen voor in bed. Toen ze ca. 2 was denk ik beet ze de speen kapot van het schildje en was het dus einde speen. Mijn zoontje zuigt helaas op zijn pink en ringvinger, ik vind dat niet minder erg dan een speen, maar wel lastiger onder controle te houden. Hij heeft ze altijd bij zich en ik kan ze er moeilijk afhakken . Hij heeft inderdaad ook de neiging om te praten met zijn vingers in zijn mond , maar daarvan zeg ik echt tegen hem dat hij eerst zijn vingers uit zijn mond moet halen.