Bij de bevalling 5 maanden geleden ben ik flink gescheurd. Ik had dan ook behoorlijk wat hechtingen. Nu 5 maanden na de bevalling scheurt 1 plek die ook gehecht was nog regelmatig open. Precies op de plek waar het litteken zit heb ik dan een heel dun sneetje waar wat bloed uit komt. Het is niet diep ofzo maar vind het wel vervelend. Vooral als mijn man en ik gemeenschap hebben. Na een dag gaat het dan ook heel erg jeuken. Herkennen mensen dit en is dit normaal?
Oh wat vervelend, ik heb ook erg last gehad van mijn hechtingen ben ook geknipt en gescheurd, heb wel 7 maanden pijnlijke sex gehad en ook wel eens een keer bloed. Toen naar de huisarts gegaan en ze zei dat de wond niet echt open gaat maar het bovenste laagje zeg maar..haar "cure" was eigenlijk zoveel mogelijk vrijen zodat het gemasseerd wordt en daardoor het littekenweefsel wat soepeler wordt. Maar als ik jou was zou ik toch voor de zekerheid even langs je huisarts gaan om het even na te kijken, het kan geen kwaad en dan bne je in ieder geval gerustgesteld
Probeer 't goed schoon te houden (gewoon met water spoelen, niet ruw wassen met zeep ofzo) en verder kan het helpen 't wat te masseren. Als het dicht is, kun je ook masseren met een heel klein beetje babyolie (zonder parfum oid) of hypoallergene billencreme. Massage is goed voor de doorbloeding (dus genezing) en maakt het weefsel ook soepeler (dus minder kans dat het weer open 'scheurt'). Mijn knip is twee dagen na de bevallig vrijwel volledig open geknapt, opnieuw hechten was geen optie, dus moest het helemaal zelf genezen. Nu is mijn dochter 20 weken en heb ik nog een klein stukje dat steeds open gaat, maar volgens de gyn gaat ook dat vanzelf genezen zolang het maar tijd krijgt.