Ik wil dit voorjaar graag aan mn jongens van dan 4 en 7 laten zien hoe mooi Schotland is. Wie heeft er tips voor kindvriendelijke accomodatie en uitjes? voordat we kinderen hadden , zijn we 3x samen naar schotland geweest. We vinden de natuur prachtig, bergbeklimmen, distilleries, pubs... maar dat zijn nou eigenlijk allemaal geen dingen voor kinderen.
Wij zijn er afgelopen meivakantie geweest met onze camper. We hebben een rondrit gemaakt van Edinburgh, Stirling, Glencoe, Fort William, Skye, Inverness, Cairngorms, New Lanark en terug. Overgevaren via Hull. Onze kinderen van toen 4, 8 en 10 vonden het geweldig. We hebben de volgende uitstapjes gedaan, lichtjes geïnspireerd door de serie Outlander: Alnwick Castle onderweg naar Schotland (Harry potterkasteel) Edinburgh: het kasteel en de Royal Mile met name Stirling Castle Doune Castle Wandeling bij Glencoe mountain Glenfinnan monument Fairy Glen op Skye Clava Cairns Culloden battlefield Highlands Folk Museum in newtonmore Pitlochry zalmtrap Verder heel veel gestopt onderweg om hier en daar te kijken of korte wandelingetje te maken of even vissen of zo. De kinderen vonden alles even leuk en vonden Schotland net zo mooi als wij. Wij vonden het heel handig om met de camper te gaan, omdat je dan echt veel kunt zien in een korte tijd zonder steeds heen en weer te moeten rijden. We hadden ook enorm veel geluk met het weer. Van de 10 dagen heeft 6 dagen aan een stuk door de zon beschenen, ongelofelijk.
Ha goed om te lezen Luppy! Werden je kinderen niet "kastelenmoe" ? Alnwick en Edinburgh staan ook wel aan het begin van mijn lijstje, maar om ze dan nog meer kastelen te gaan voeren twijfel ik over. Eilan Donan Castle bij Skye hebben jullie dan overgeslagen? Wij gaan het met onze eigen auto doen, de boot is al geboekt Maar nu twijfel ik of we echt een rondreis gaan maken en iedere nacht ergens anders slapen.. of dat we minder vaak moeten verkassen. Ik twijfel of mijn kinderen dat wel leuk vinden. Aan de andere kant heb ik ook nog geen echt heel kindvriendelijke accomodaties gevonden, waar ik een week zou willen blijven met ze. Dus meer tips zijn welkom!
Wij hebben in 2015 onze eerste autorondreis gemaakt in Ierland (ong vergelijkbaar). Toen was de jongste 6 en ze hebben het er nog steeds over! Wij hebben toen van hotel naar hotel (dat was goedkoper) gehopt en soms ook met zwembad voor de kids. Je kan overal uitstappen en je kids meenemen op avontuur, met klimmen en klauteren en dat maakt het zo leuk! Nu gaan we elk jaar in de meivakantie naar Ierland (dit jaar staat ook al gepland) en gaan we een heuvelroute lopen. Ook hebben nu gekozen voor hostels, met familiekamer, dan kan je zelf lekker je eten maken en rustig zitten in de zitkamer en in de meivakantie zijn er geen jongeren te vinden, wel wandelaars etc. Ik zou niet direct iets zoeken voor kinderen want op een gegeven moment zie die overal iets spannends in! Dat je samen iets doen, vinden de kinderen vooral heel leuk! Wij hebben oa door het verhaal van Luppy dit jaar voor de zomer een camper gehuurd voor 20 dgn maar de route die moet nog uitgestippeld worden. Mijn kinderen kijken er ook erg naar uit. Het is maar net de kinderen zijn, hier hebben we ze zelf dingen laten ontdekken door juist niet naar massale campings te gaan, maar naar 2sterrren niets campings, hout sprokkelen, bootjes maken voor op de rivier, dammetjes bouwen, zelf een hengel maken etc.
De oudsten werden wel een beetje kasteelmoe, omdat we alle kastelen in de eerste 3 dagen deden met een soort museumkaart. Edinburgh Castle vonden wij zelf het minst interessant. Alnwick is echt heel gaaf en Stirling ook. Eilean donan stond wel op mijn verlanglijstje maar omdat wij onderweg besloten om langs een dorpje met palmbomen (naam even kwijt) te gaan lag dat niet op de route. Misschien kun je voor overnachtingen ook op campings zoeken. Engelsen zijn dol op stacaravans en die zijn overal te huur. En op campings is vaak ook wel een speeltuin enzo voor de kinderen. Wij wisselden de campings af met wildkamperen.