Dagindeling van mama

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Beebiewens, 22 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beebiewens

Beebiewens Actief lid

27 aug 2011
    289
    40
    28
    Zuid-Holland
    Er komen vaak topics voorbij met de dagindeling van de baby's, slaap- en voedertijden en zo, maar ik vraag me regelmatig af hoe de dagindeling van de mama's eruit ziet!

Ik ben namelijk toch nog ontzettend zoekende merk ik... Ik volg het ritme van mijn kleintje en hoewel zijn slaapjes nog iedere dag op verschillende tijdstippen plaatsvinden, zit er nu (met iets meer dan 3 maanden dus) wel enigszins structuur in de dagen; een herhaling van slapen/voeden/spelen/slapen, en 's avonds een bedritueel met om de dag een badje. Ik ben de komende maand nog fulltime thuis. En toch merk ik dat ik maar niet toekom aan mijn ellenlange to do-lijst...

Douchen en de was doen lukt nog, af en toe wat email beantwoorden ook, maar daar is dan zo ongeveer alles mee gezegd ;)... En dan kijk ik naar die vrouwen met 4 kids en een fulltime baan, die een schoon en prachtig ingericht huis hebben en er stralend bijlopen, en ook nog tijd schijnen te hebben voor hobby's en sociale contacten, en dan denk ik: HOE DOEN DIE MENSEN DAT???!!! (Gefrustreerd, ik?! :D)

Dus, mama's, brand maar los; hoe ziet jullie dagindeling met een kleintje eruit? Wat doen jullie allemaal op een dag, wanneer doen jullie dat en hoe lang doen jullie erover? Ben benieuwd :) !!

2. JeetjeB

JeetjeB Fanatiek lid

26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    Ik moet nog bevallen, maar ben hier ook érg benieuwd naar, dus ik lees even mee :)

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Een ritme ontdekte ik pas met 3 maanden en tegen de tijd dat ik weer 'aan iets toekwam' was ze 6 maanden. Nog altijd vind ik het lastig werk en zorg te combineren, ik werk namelijk thuis. Mijn dochter is dus altijd bij mij. Zo ziet het er nu ongeveer uit:

7.30 uur: eerste voeding, dan leg ik haar nog even in bed en ga ik douchen
    8 uur: dochter aankleden en op de speelmat
    8.30 uur: ik ontbijten en computer aan, e-mails beantwoorden,etc.
    9 uur: werken (zolang mijn dochter het toelaat)
    10 uur: dochter fruit in de kinderstoel, ik half werken, half met haar bemoeien
    11 uur: samen naar buiten, dochter meestal in de draagdoek
    12 uur: slaapje (meestal 1,5 a 2 uur). In die tijd lunch ik, probeer ik wat huishouden te doen en ga ik verder met werken
    13;30 uur: dochter boterham, dan voorlezen. In de schommelstoel, op de speelmat, etc. Ondertussen blijf ik werken ;)
    15 uur: boodschappen doen
    16.30 uur: beginnen met koken
    17.30 uur: dochter eet en als mijn man niet laat is, wij ook
    18.30 uur: begin avondritueeltje, pyjama aan
    19.30 uur: slapen
    20 uur: mama terug aan het werk tot ongeveer 22 uur.

Dit is hoe het er ongeveer uitziet, de tijden kunnen ook verschillen want ik volg mijn dochter inderdaad. Van het huishouden komt niet veel, dus het is hier gewoon rommelig (niet vies :D) en probeer het bij te houden in de weekenden.

4. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Poh ja! Ik vind dit ook wel lastig.. Maar ik weet ook dat het allemaal, naar mate de tijd vordert, veel makkelijker wordt!

Ik heb ook nog geen vast schema..over 2,5 week moet ik weer gaan werken, zie er dan ook best een beetje tegenop!

De dag begint hier om 06:30, baby krijgt dan de fles. Na het flesje even spelen in de box, ik snel naar boven om me aan te kleden en op te maken.

07:00 wordt de oudste wakker; die kleed ik direct aan. Daarna naar beneden en krijgt ze een boterham. Als de oudste een boterham eet, kleed ik de jongste aan.

Rond 08:00 gaat de jongste weer slapen.

Op crechedagen ben ik om 08:30 de deur uit om de oudste naar de creche te brengen. Op niet crechedagen gaan we soms naar buiten, soms ook niet.

Rond 9:30 fruit voor de oudste, om 10:00 een flesje voor de baby. Daarna naar buiten of spelen / slapen.

Op crechedagen ga ik de oudste om 11:00 weer halen.

Om 11:30/12:00 krijgt ze weer een boterham. Daarna gaat ze naar bed en slaapt ze 1 of 1,5 uur. Als ze wakker wordt, weer een stukje fruit en een koekje /snoepje.

Om 13:30 krijgt de jongste weer een flesje.

Tussendoor spelen, slapen, wandelen.

Rond 17:30 is het etenstijd. Baby eerst een flesje, daarna wij warm eten.

Om 19:00 begint het bedritueel; in bad / douchen, pyama aan, tanden poetsen, verhaaltje, slapen. De oudste ligt er dan om 19:30 in. De jongste gaat nog mee naar beneden en krijgt rond 21:00 haar laatste fles. (ze komt ook nog snachts).

Huishouden doe ik allemaal tussendoor, wanneer ik er een kansje voor zie.

Druk, druk, druk! Haha! Maar naarmate ze ouder worden, gaat het allemaal makkelijker!!

5. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ik ben het helemaal met je eens! Mijn dagen zijn wel rustiger naarmate de kleine wat ouders is geworden...maar je blijft er gewoon het overgrote deel van de dag mee bezig.

Hier mijn schema:
    Na een vroege ochtendvoeding wordt mijn zoon vaak rond 8: 30 wakker.
    8:30. Baby voeden
    9:00. Baby snel aankleden en zelf ochtendjas aan om te ontbijten
    Kleine speelt in de box
    9:30. Keuken opruimen
    10: 00. Samen spelen, boekje voorlezen, kleine rond half 11 in slaap.
    10:30. Douchen en aankleden, daarna koffie d drinken en dan is hij al weer wakker
    11:30. Kleine uit bed halen, hem wassen en aankleden
    Samen spelen
    12:00. Fles geven
    Dan bijv. Boodsch. Doen met hem in de wagen.
    2: 00. Fruithap maken.
    Smiddags slaapt hij vaak 2 uurtjes en dan heb ik tijd om op te ruimen of te strijken.... of te studeren want dat doe ik er ook nog bij...
    4:00. Bv geven, Samen spelen en in de boxspelen, ik tijd voor iets anders.
    5:30. Groentehap maken en geven
    Daarna eten voor ons maken en eten.
    7: 00. Fles geven en naar bed brengen.
    Dan savons tijd voor mezelf, meestal wel nog 2x naar boventoe
    Na zijn voeding van half 12 ga ik slapen

6. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    haha wat grappig... we schrijven inderdaad altijd alleen de schema's van onze kinderen en eerlijk gezegd bepalen hun ook wel het ritme van de dag.

Hier mijn schema als ik vrij ben:
    7 uur gaat de wekker jongste krijgt een fles in bed en de oudste maak ik wakker.
    Gordijnen en ramen open en allemaal naar beneden

7:15 onbijten, douchen aankleden en de oudste naar school brengen, om 8:10 lopen we weg en om 8:20 zijn we op school.

Ik loop altijd standaard door naar de supermarkt voor een paar boodschappen en weer op naar huis.

9 uur jongste weer naar bed en ik opruimen/ schoonmaken/ wassen

11 uur vers fruit maken en kopje koffie drinken en gtst kijken met de jongtse

12:30 broodje eten

13 uur jongste weer naar bed en ik het warme eten voorbereiden.
    Dan heb ik van half 2 tot half 3 heerlijk een uurtje voor mezelf lekker liggend op de bank tv kijken, boekje lezen of wat dan ook.

half 3 weer lopend naar school oudste ophalen.
    3 uur jongste weer uit bed gezellig samen thee drinken met een koekje en de schooldag doornemen.

Om 4 uur gaan we vaak nog even naar buiten, lekker wandelen.
    En als ik effe geen zin heb of het regent kijken we lekker een filmpje

om 5 uur begin ik aan het avondeten en om half 6 is mijn man thuis en zitten we eigenlijk ook al aan tafel.

Na het eten gaat de jongste nog even naar bed een half uur en doen we een spelletje met de oudste varierend tussen verstoppertje spelen of bordspel.
    Om 7 uur gaat de oudste naar boven vaak door mijn man, ondertussen ruim ik het eten af en de keuken op en het speelgoed van de vloer.
    De jongste gaat om 8 uur naar bed dat doe ik altijd en daarna is het of rust lekker op de bank achter de tv of een avondje weg...

Als ik werk:
    gaat mijn wekker om 6 uur douchen aankleden tassen klaar maken van de meiden. Mijn moeder komt om 6:45 bij mij thuis en ik fiets dan naar mijn werk. Als mijn moeder mijn oudste naar school heeft gebracht, doet ze heerlijk de was en maakt ze schoon bij mij.
    Om 15 uur ben ik weer thuis en haal ik de kindjes bij mijn moeder op en gaat de dag weer verder als een vrije dag.

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nou mijn zoontje is een jaar en ik heb er nog steeds moeite mee...
    Ook omdat ik gewoon een schijthekel heb aan t huishouden maar goed..

Ik doe meestal wat als mn zoontje slaapt. 2x per dag..
    En soms doe ik alleen t hoognodige zoals de afwas en beetje opruimen ofzo

8. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Mijn dochter is nu 13 maanden, maar ik vond dat ik met 3 maanden meer vrije tijd had dan nu.
    Ze sliep toen veel, dus ik kon meer mijn eigen ding doen. Zat met 4 weken alweer op het paard haha.

Maar dit is nu ons ritme op een vrije dag. Werk er zelf nog 1,5 naast.

Dochter is rond 6 uur wakker, speentje geven, nog even dommelen tot 6.30.
    Mama douchen, dochter in bed spelen tot 7 uur.
    Aankleden.
    7.15/7.30 ontbijten, brood en melk
    8.00 met mama mee paarden buiten zetten, stal mesten.
    8.30-10.00 dochter binnen spelen, alleen en samen. Rond die tijd doe ik meestal het huishouden. Ik betrek haar er vaak bij. Als het lastig is met haar erbij gaat ze even in de box met tv aan.
    10.00 drinken en fruit.
    10.30-11.30 wandelen/fietsen/ boodschappen of mee in de kinderwagen met klusjes op de boerderij.
    12.00 eten
    12.30 slapen tot 15.00-15.30
    15.30 koekje en drinken
    16.00-16.30 in de box met sesamstraat, dan ga ik koken
    16.30 eten
    17.00 met papa mee in de melkput schommelen, zodat ik nog wat klusjes kan doen op de boerderij. (beesten binnen zetten etc)
    17.30 toetje daarna even spelen.
    18.00 in bad met mama
    18.45 flesje melk
    19.00 naar bed.

Ik probeer zelf altijd voor 19.00 zoveel mogelijk klaar te hebben, zoals vaatwasser uitgepakt, keuken opgeruimd etc. dat ik zelf om 19.00 ook avond heb of evt nog wat aan mijn hobby kan besteden.

Rond 21.30/22.00 gaan we naar bed.

Dochter is aan het overgaan van 2 naar 1 slaapje, dus de ochtend moet ik haar rond 11 uur nog even door een moeilijk momentje lootsen.

Maar het klopt inderdaad dat je minder aan dingen toe kom.
    Soms doe ikz e nog eens een dag naar mijn moeder zodat ik wat dingen kan afwerken.
    Ik heb het geluk dat mijn man bij huis werkt, dus ik hoop dat zodra ze kan lopen, ze af en toe eens met mijn man mee kan helpen haha.

9. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    De mensen in mijn omgeving die beiden fulltime werken hebben kinderopvang én een hulp in de huishouding en doen in de weekend vaak ook nog een beroep op opa/oma want dan hebben ze een lekker weekend voor zichzelf ;)

Ik werk drie dagen, man 4 dagen (waarvan een halve dag thuis). Ik volg het ritme van de kinderen, met name halen en brengen (school en speelzaal, maar ook vriendjes en ballet). Huishouden doe ik een beetje tussen de bedrijven door (maar ben geen poetser), Jan is daar beter in. Koken doe ik vaak overdag, meestal zit M dan te tekenen (of is op school), S speelt of ligt te slapen en T helpt mee. De dagen staan echt wel in het teken van de kids, hoewel ik soms ook zeg: nu wil ik rustig een kopje koffie drinken met de krant - straks 'ben' ik er weer. M en T houden zich daar heel goed aan, S niet ;), maar dat komt wel.

Ik spreek ook regelmatig af met andere mensen met kinderen, nu vaak gewoon koffie drinken, bij beter weer in de speeltuin en in de zomer op het strand oid.

Sociale contacten 'overig'= avonduren, soms in het weekend (lunch). Maar het is zeker niet op het niveau van voordat we kinderen hadden. Toen was het bijna dagelijks, nu (veel) minder.

Boodschappen doe ik meestal rond de haal/brengtijden van M en/of T.

M en T waren (zijn) bang voor stofzuigen, maar S vindt het fantastisch, dus ook dat is al een 'activiteit' :D

Douchen doe ik voordat Jan weg is. Ook omdat ik ma-wo vroeg weg moet om kids weg te brengen, do-vr omdat ik zelf op tijd naar mn werk moet. Toen ik alleen M had, deed ik het rustiger aan: douchen als zij haar eerste slaapje deed. Of met haar in de wipper.

10. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Ik bedoelde ook meer richting de 2, 2,5.. Dan kunnen ze zich wat beter zelf vermaken, of 'helpen' in het huishouden (vind de oudste hier erg leuk!!)..

Het laatste half jaar, voordat de baby geboren werd, had ik mijn huishouden weer zo op orde zoals het was voordat er überhaubt kinderen waren..nu is dat weer zoeken..

Dat bedoelde ik dus eigenlijk..

11. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Schema van een maandag:

OCHTEND: iedereen in de kleren, Jan en ik douchen, ontbijt klaarmaken, koffie + krant (kinderen mogen bij het ontbijt ook een boekje). Jan gaat 7.30 de deur uit. Ik probeer om 8.15 weg te gaan, wordt meestal een kwartier later.

8.30-8.45 M in klas afleveren
    9.00 T op de speelzaal (is best een end fietsen, kom meestal net niet op tijd)

Dan ga ik naar huis, S aan fruit, later fles en naar bed. Dan ga ik wat huishouden doen (vaatwasser uitruimen, was draaien, beetje opruimen), wat eten, beetje rommelen, soms ook gewoon op de bank met krant, vaak wat werken. Als S wakker wordt lekekr met hem spelen. Als het mooi weer is gaan we naar buiten of haal ik T lopend op (ong half uur lopen).

13.15 T ophalen van de speelzaal, hij heeft dan al broodjes op, soms boodschappen doen, vanaf de lente gaan we dan even naar de speeltuin of kinderboerderij. Anders lekker thuis spelen. S krijgt brood.

15u M halen, soms om haar mee te geven aan vriendin, of vriendin gaat met ons mee (dan M halen om 17u). Nu vaak thuis spelen, soms S nog even op bed of lekker buiten spelen.

17u M en T kindertijd, S krijgt eten

18u eten

18.30 S naar bed

19u M en T naar bed

20u Journaal + rust! :D

Soms dus tussendoor wat extra huishouden, koken doe ik tijdens S slaapje of als T weer thuis is.

Op dinsdag fiets ik om 12.30 naar het station met S en dan draag ik hem over aan Jan (die haalt dan T op ed) en ga naar mijn werk.

Op woensdag geen speelzaal, M om 12.15 uit, om 14u ballet. Daarvoor of daarna spelen met vriendin.

Op donderdagen passen opa/oma op. Jan brengt M en T naar school. Ik ga tussen 7-9 naar mn werk (afhankelijk van rooster).

Op vrijdagen is Jan thuis. Ik werk dan. Geen speelzaal. Jan doet grote boodschappen met auto en T en S.

12. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Haha, ja als mama plan je je dagen gewoon om je kind heen:D

Hier gaat het nu heel redelijk, maar toen ukkie nog klein was kwam ik NERGENS aan toe, verschrikkelijk!

even het ideaalschema van een dag dat ik niet hoef te werken, het wijkt wel eens wat af hihi:

7.15 zoontje wakker, ik dus ook. Zoontje meteen aankleden, ik in badjas naar beneden.
    7.30 zoontje aan de boterham en daarna fles. Ik ontbijt terwijl hij aan zijn boterham zit. (handig dat ie zelf eet!)
    8.00 zoontje in box of op speekleed spelen, ik maak intussen de vaatwasser leeg en ruim de keuken op enz.. Daarna lekker samen spelen.
    9.30 fruit voor ons beiden
    9.45 zoontje weer naar bed, ik douche daarna en kleed me aan. Daarna huishouden.
    11.30 zoontje weer wakker. Lekker spelen samen.
    12.00 samen lunchen
    na de lunch boodschappen doen, wandelen, op bezoek bij iemand... maar net waar we zin in hebben of wat er gedaan moet worden.
    14.30 zoontje weer naar bed. Ik weer huishouden indien nodig, (op dit moment een megastapel achterstallige strijk aan het wegwerken) of lekker mama-tijd!
    16.30 zoontje wakker. Samen spelen.
    17.00 avondeten voor zoonlief.
    Zoontje lekker spelen.
    17.30 koken
    18.00 eten manlief en ik (hopelijk gaat dat binnenkort met zn 3tjes.. veel leuker!
    18.30 keuken opruimen terwijl manlief met zoontje speelt
    19.00 start avondritueel zoon (badje, flesje, tandenpoetsen enz.)
    19.45 zoontje naar bed
    rest van de avond: tijd voor onszelf!

het wisselt nog wel eens, vaak ga ik ook al sochtends boodschappen doen (dus voor zijn ochtendslaapje). Is maar net hoe het loopt.

13. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    als je kindje nog zo jong is, dan is het idd zo zoals je nu omschrijft...hoe ouder hoe makkelijker, hoe minder slaapjes, hoe meer ritme, hoe meer ze met jouw ritme mee kunnen etc etc ...hoort gewoon bij mama zijn...je past je leven aan dat van je kinderen, niet andersom...althans alleen als dat mogelijk is en iedereen daar gelukkig van wordt...

Mijn ritme? hmm alleen als ik een ritme Moet hebben ( omdat bijv een afspraak heb staan of de deur uitmoeten) dan probeer ik het zo te laten lopen dat ik kan doen wat ik moet doen...vrije tijd? jaaa als mn kindjes op bed liggen 1830/19uur...dan heb ik tijd voor van alles en nog wat

14. mamvan4boys

mamvan4boys Bekend lid

1 feb 2011
    770
    0
    0
    De full time werkende moeders zijn weinig thuis dus is er ook weinig tijd om je huis slordig te maken denk ik....

15. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    ja iedereen die ik ken met 3 of meer kidnerne, hebben vaak ook hulp in huishouding of een oma die helpt

Plus 4 kinderen, gaan er meestal al 2 naar de basisschool..dus zit je met max 2 kleintjes thuis ( waarvan ook op den duur 1 naar de psz gaat)

16. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Toen onze uk nog baby was, was er naar een paar maand ook pas een ritme. Probeer je kindje op vaste tijden in bed te leggen..

Ik probeerde hem 's ochtends als hij wakker werd altijd wakker te houden tot 12.00 uur. Daarna de fles en naar bed tot een uur of 15.00/15.30 uur. Dan ff lekker wandelen of weg. En/of in de box. Dan tegen 19.00 uur weer naar bed. Maakte hem in het begin nog wakker tegen 0.00 uur voor de laatste fles, zodat hij 's nachts niet kwam, maar dat gebeurde ook nog wel eens hoor.

Ga ook flessen en straks hapjes op vaste tijden geven. Een kind hecht heel veel waarde aan structuur..

17. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Oja en wat betreft huishouden en andere klussen. In het begin kwam ik ook bijna nergens aan toe. Ik probeer 's avonds nog wel eens wat te doen, maar meestal lag ik vroeg in bed.. Je kunt je moeder vragen om wat hulp in de huishouding ?! Ik heb daar veel baard aan gehad..
    Emailtje deed ik gewoon tussendoor als de kleine in de box lag of in zn wipstoel zat te spelen.

Op een geven moment word het allemaal makkelijker en kom je weer aan jezelf en andere dingen toe. Succes ;)

18. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Wakker houden tot 12:00 zou me hier echt niet lukken.. Als ze moe is, moet ze slapen..strakjes, met bijvoeding, komt er pas weer wat meer ritme in de slaaptijden (tenminste, dat is mijn ervaring..).. Dat de flesjes zo rond hetzelfde tijdstip liggen, is hier ook pas iets van de laatste week.. Maar goed, ik kies er dan ook wel bewust voor om mn kindje zelf te laten regelen.. (behalve met de laatste voeding, die gaat op mijn verzoek..)

19. eefje85

eefje85 Bekend lid

28 dec 2009
    592
    4
    18
    Ach... huishouden staat hier enigzins op een laag pitje, sociale contacten zijn minder. Komt allemaal wel weer!
    Ik probeer veel tussendoor te doen: even de wc schrobben terwijl de kindjes spelen, de douche schoonmaken terwijl ik er onder sta. Stofzuigen vinden mijn kinderen prachtig dus daar "helpen" ze me bij. Verder draai ik elke dag een wasje zodat ik nooit met enorme stapels wasgoed zit.

Douchen doe ik 's avonds als mijn zoontjes slapen, en als ik me aankleed en opmaak 's ochtends spelen ze op de overloop, daar staat een bak speelgoed.

Zo vind je steeds beter uit wat makkelijk is en wat voor jullie werkt!

20. Porsche

Porsche Niet meer actief

Hoi hoi

Lastig hè

Ik sta om 06.15 op ( eventueel doesje )
    07.00 kids wakker en dan aankleden
    07.30 samen een boterham eten
    08.00 klaar
    Dan mogen hun spelen en ga ik de vaatwasser uitruimen
    Om 08.30 schoenen en jas aan en dan richting school
    Ok ok het scheelt school is om de hoek hahah

Om 08.45 van terug ga ik bijv aardappels schillen iig een groot deel van het avond eten voorbereiden
    De jongste ( 8mnd leg ik in de box ) en de middelste 3 jr. Die zit op het aanrecht er bij :)
    Om 09.15 begin ik met fruitje te makende 09.30 eten we fruitje
    En gaat de jongste naar bed en dan doe ik samen met de middelste bijv de was vouwen/ strijken / was draaien en ophangen ...

En meer niet en zo verdeel ik iedere dag wat van het huishouden
    En ja heel eek dingen in de avond uren ..
    Doe bijv om 17.30 een machine was aan zetten die kan ik als de kids in bed liggen ophangen en dan nog een aan zetten en als ik naar bed ga ophangen

Wij hebben drie kids 5-3-0 :) man werkt veel
    Dus veel komt op mij neer
    Werk nog 3 dagen per week en is een heel geplan en geregel

In het begin kon ik me enorm druk maken om mijn huishouden maar nu ... Nu boeit het me niet ik zorg wel dat het niet vies is maar als het een rommeltje is BOEIEND!!!
    En wij hebben geen hulp van een poets vrouw/ opa of oma ...

Deel Deze Pagina