Ik ben even heel nieuwsgierig naar hoe andere moeders hun dag ongeveer indelen, met aandacht voor de kinderen, het huishouden, etc. Hebben jullie een beetje structuur in de dag of zien jullie wel wat de dag brengt? Eerst had ik een behoorlijke structuur (ik heb een zoontje van 2,5): 06.30-07.30: boekjes lezen in bed bij mama 07.30-08.30: aankleden, ontbijten, even televisie kijken 08.30-09.30: Joey zelf spelen, mama aan het huishouden 09.30-10.00: fruit eten en wat drinken 10.00- 11.30: activiteit buitenshuis; zoals naar het bos, zwembad, bibliotheek 11.30 - 12.00: lunch 12.00 - 14.00: middagslaapje 14.00 - 15.00: samen puzzelen, kleien, creatief 15.00- 15.30: koekje en wat drinken 15.30 - 16.30: meestal even naar buiten 16.30 - 17.00: Joey even zelf spelen, mama eten koken' 17.00 - 18.00: eten, nog even televisie kijken 18.00 - 18.30: boekjes lezen en naar bed gaan. Nu is het middagslaapje er thuis helemaal uit en werd ik een paar weken geleden helemaal zat van de routine, waardoor het nu een beetje een 'ongeregeld zooitje' is... Ik weet niet wat ik nu prettiger vind, structuur of 'maar zien wat de dag brengt'. Als jullie zo naar mijn oude schema kijken, wat denken jullie er dan van? Hoe pakken jullie het ongeveer aan en hoeveel tijd speeltje jullie kleine alleen? Ik moet nog een paar weken tot mijn uitgerekende bevallingsdatum van de tweede en ik vind het af en toe gewoon echt vermoeiend, weet niet of dat door de laatste loodjes komt, of omdat ik even niet meer weet hoe ik de dagen in moet vullen...
Tjonge, Ik houd ook wel van structuur, maar bij jouw lijstje valt mijn mond open! RESPECT! Voor je kind is het super duidelijk en brengt het rust, maar voor jezelf kan het ook heeeeeelll saai worden denk ik zo.... Hier ook fruit/ boterham/koekje op bepaalde momenten van de dag. Maar daar kan best een uurtje verschil tussen de ene en de andere dag inzitten en kan ook ergens anders genuttigd worden!Huishouden prop ik er wat tussendoor. Snel een wasje/dweiltje/wc-tje boenen. Enfin ieder zijn manier !
Wow! Strak schema Hier helemaal geen structuur. Zie wel wat de dag brengt en waar ik wel en geen zin in heb. Gelukkig gaat het "alleen" spelen steeds beter zodat ik wat meer tijd heb met ons dochtertje. Het huishouden doe ik ff snel tussendoor of savonds als ze beide op bed liggen. Voordat we kinderen hadden was ik heel strikt met het schoonhouden van het huis. Nu laat ik vaker iets liggen of stel het een dag (of langer) uit. Probeer niet meer zo strikt te zijn in het huishouden. Anders ren ik de hele dag heen en weer en loop ik alleen maar achter de feiten aan. Daar word ik kriebelig en opgefokt van. Dus ik zie wel wat de dag brengt en waar ik wel en geen zin in heb. Het gevoel van "moeten" vind ik verschrikkelijk.
wat een strak schema! Wel goed denk ik. Ik heb het niet zo strak. Ze gaat gewoon mee boodschappen doen wanneer ik boodschappen ga doen, ze speelt in de tuin of binnen. Fruit komt wanneer het uit komt, lunchen wel op tijd. De dag loopt soms wat rommelig maar ze heeft nergens last van zo gaat het het beste bij ons
Is ook inderdaad wel een strak schema, ja... en werd op een gegeven moment ook wel saai. Maar nu ik het anders heb, minder structuur, denk ik ook wel vaak: 'wat zal ik nu weer eens gaan verzinnen?' Weet dus ook niet of de vermoeidheid komt van de laatste loodjes zwangerschap, of doordat ik nu geen strak schema meer heb. Aan de ene kant is een strak schema wel prettig voor ons allebei: het houdt de dag lekker overzichtelijk. Ik heb het voor een gedeelte afgekeken van het schema op het kdv waar Joey twee dagen per week naartoe gaat (peutergroep) en waar ik zelf op de babygroep werk, dus wat dat betreft heeft hij dan op het kdv ook een beetje dezelfde structuur, wat ook wel een beetje veiligheid biedt, denk ik. Aan de andere kant is het wel snel saai (en vond/vind ik het weleens moeilijk het helemaal anders te doen als mijn man vrij was/is, want die heeft nooit zoveel zin in mijn strakke schema, hahaha) en het geeft het na verloop van tijd idd het gevoel van: gáán we weer... Hmmmz, denk dat ik maar op zoek moet naar de gulden middenweg?? Nog één vraagje: komen de momenten van zelfstandig spelen ongeveer overeen met bij jullie thuis of is het (veel) meer of minder alleen spelen? Ben ik wel even benieuwd naar, want ik weet af en toe gewoon niet goed wat gemiddeld is voor deze leeftijd... x
Hier ook een redelijk open schema.. Dat begint al bij het opstaan. Op KDV dag moet hij er om half 8 uit, dus doet papa de deur open om 7.20. Op andere dagen wordt hij zelf wel ergens wakker tussen 7 en 8. Daarna kleren aan, ontbijten, rustig wakker worden. In de loop van de ochtend doe ik meestal uit buitenshuis. Dan kan een wandeling naar de supermarkt zijn, even naar de stad, de kinderboerderij, koffiedrinken op de inloop van het buurthuis etc. Daarom heen speelt hij voornamelijk zelf. Als hij aangeeft te willen kleien, dan doen we dat. Speelt hij lekker zelf dat laat ik hem zijn gang ga, en doe ik stukjes huishouden. En het fruit komt ook ergens, net waar het uitkomt. Lunch ergens tussen 11.30 en 12.30. En daarna naar bed.. Dan vanaf 15.00-16.00 wakker en nog even spelen, soms nog een boodschapje of nog even wandelen buiten. En wachten op papa. 17.30-18.00 avondeten. Daarna nog koffiedrinken met papa en mama, hij sap/thee/water. En dan spelen (zelf, of met 1 van ons) tot 20.15 dan thee en naar boven rond 20.30. Boven is het nog tandenpoetsen, washandje om de snoet, evt in bad (niet te vaak ivm drogehuid), pyjama aan, en slapen maar.. Dus eigenlijk een vrij los schema, gewoon kijken naar de kleine. Heeft hij honger dan eten we iets gepasts, heeft hij dorst dan drinken we wat, heeft hij slaapt gaat ie naar boven, wil hij zelf spelen laat ik hem zijn gang gaan, wil hij samen iets doen dan kan dat als ik niet net met iets anders bezig ben etc.. En op die manier draait het hier heerlijk..
De enige structuur die wij eigenlijk hebben zijn de eet- en slaaptijden. Daar tussen zien we wel wat we doen en waar en hoe we het doen.
@Mamsie; Vwb het zelf spelen; zoals ook andere dames schreven; is hij alleen bezig dan laat ik hem(maar zo ook bij de oudste van 4,5), wil hij mijn aandacht weer dan geef ik hem die. Het wisselt dus de hele dag door.Geen vaste momenten dus! Geniet nog van de rest van je zwangerschap; ik denk idd dat dat er ook mee te maken kan hebben dat je even zoekende bent.....Succes!
enige structuur wat wij hebben is de tijden van eten ,potje en slapen. verder heb ik geen schema en doen we hoe het net uit komt. huishouden word vaak gedaan tussen door of als esmee op bed ligt. spelen doet ze heel veel alleen en als ze samen wil spelen/lezen geeft ze dat heel goed aan.
Ook wij hebben geen vaste tijden voor spelen e.d. Als ze niet naar de creche gaat, ligt ze om half 1 tot half 3 in bed 's middags. En verder eten we rond 6 uur. Badderen doen we rond 7 uur en dan nog even spelen/tekenfilm kijken en om 8 uur naar bed.