Het creatief zijn met opvoeden topic! (zo doe ik het.. en jij?)

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by tweemeisjes, Aug 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Mijn dochter van vier jaar is een (b)engel met een beste gebruiksaanwijzing. Ik zie de dames als legpuzzels. Mama begint aan een puzzel en wanneer de puzzel bijna af is komt er een kleintje aan wat de boel door de war schopt. De puzzel ligt weer in honderd stukjes en je kunt weer opnieuw beginnen!

Zo dacht ik toen ze kon praten aan een paar creatieve dingen, creatief benaderen dat deed mijn moeder altijd.

Ziek! (Ze was toen drie)

Toen mijn oudste ziek was en echt op de bank lag met waterige puppyogen wou ik het liefst dat IK het had en niet zij. Toch bedacht ik iets om haar aan het lachen te maken.
    Ze was best bang en ik heb geprobeerd op een leuke manier uit te leggen dat er soldaatjes in het lichaam aan het vechten waren om haar beter te krijgen.

Ja, denk je dan.. SAAI! maar nee hoor, ik heb een gezichtje op mijn wijsvinger gemaakt, en op de ander vinger een soldaatje.
    Zo heb ik haar dus proberen uit te leggen dat ze wel weer beter zou worden. Ze kon er om lachen (heel schorretjes) maar het heeft wel gewerkt. Als er nu iets van koorts opduikt bij de jongste, zegt ze meteen: ,, Mama, teken je dan een poppetje op je vinger?''

De koekjes fase.

Daar kwam ze ook door heen door het verhaal van de koning en de prinses.
    Je tekent/schrijft gewoon iets op met grote letters op een a4-tje of een tekenbord. met in de hoofdrol, Jou kindje.
    Ik heb het nooit te lang gemaakt, en zo duidelijk gemaakt dat teveel koekjes slecht zijn en dat groente en fruit (appeltjes enzo) veel gezonder zijn.

De stemmingspet!

Dit slaat misschien nergens op maar zo leerde ik haar wel een beetje kennen. Als mevrouw een off dag heeft, (die hebben we allemaal) pakt ze de pet met een :x gezichtje. Deze heb ik er met een stift op een pet getekend (witte pet!)
    Zo weet ik dus dat ze slecht in haar velletje zit, haha. Als ze heel erg boos op iets is (kan van alles zijn) geef ik haar een gekleurde stoffen roos.
    Ze zegt dan zelf, ben je boos? pluk een roos!

De ik zit overal aan in de winkel fase!

Ik gaf haar een papiertje (eigen lijst)
    Ze kan nog niet lezen, maar ik gaf haar een lijstje met brood en eieren (voorbeeld)
    In de winkel hielp ze me gewoon mee met de boodschappen zoeken!

De ik wil niet stoppen fase! (op de stoep en straat!)

De engste fase die ik gehad heb! Ik heb het nu zo aangepakt. Als we gaan lopen of fietsen zeg ik. STOP! dan stopt ze ook echt, ze had een fase dat ze doorging met rennen en me gewoon negeerde. Dit heb ik afgeleerd door gewoon terug naar huis te gaan! (niet meer naar de speeltuin)
    Als ik nu dus zeg: ,, Groen..'' dan loopt ze door, rood dan stopt ze! hoezo robot? maar het werkt wel.
    Ze rukte zich ook heel vaak los aan mijn hand,en dat vond ik gewoon echt doodeng!

Het stickersysteem.

Ik heb een groot roze vel gemaakt met vakjes!

Ze krijgt echt overal stickers voor!
    1. goed gedrag
    2. helpen! (op haar manier)
    3. lief zijn voor haar zusje!

Want mevrouw had het aan de mode om ook haar zusje van negen maanden ruw te behandelen. Dit vond ik totaal niet netjes. Ik heb toen eens laten zien op de computer met filmpjes wat zij allemaal wel niet deed op die leeftijd. Ze vond het prachtig! Nu snapt ze dus dat mijn jongste overal aan zit, en zegt er altijd achteraan: ,, Dat deed ik ook hé mama?''

Het vloeken!

Mijn oudste hoorde me het K*T woord roepen toen ik mijn hoofd heb gestoten aan een deur. (bult op de kop)
    Dit deed zo'n pijn dat ik heel hard riep: ,, K*T en auw!''
    Ze was toen net 2.5 jaar oud. Ze rende door het huis en riep de hele tijd K*t!
    Het was een naar woord om steeds te horen , dus wat heb ik gedaan? Ik ging om de tafel rennen en zei: ,, Brocoli!'' waarop mijn man zei: ,, Ohhhhhhh mama, das een stout woord''

Wat deed mijn meisje? om de tafel rennen met het woord brocoli. haha, iedereen speelde mee dat het een fout woord was!

Het ik wil niet opruimen en laat alles slingeren!

Toen ze bijna vier was speelde ze overal mee en wou het niet opruimen, ze zei dan: ,, Heb ik geen zin in!''
    Waarop ik zei: ,, Niet opruimen? dan doet mama het in de kliko!''
    Ze keek me hierop nogal uitdagend aan en zei: ,, Dat doe jij niet mama''
    Waarop ik haar nog een keer vroeg om het op te ruimen. Ze ging weer tegen me in met :,, Dat moet jij doen mama''
    Hoezo, poetsmiep? hoezo gek? Ik draaide me om heb een zak gepakt en daar al het speelgoed in gedaan. haha, netjes in de kliko en een half uurtje later er weer uitpakt.
    Tranen met tuiten huilde ze en gilde : ,, Haal eruit haal eruit!''
    Nu ruimt ze alles netjes zelf op, want anders gooit mama het weg!

Ik kom het nog aanvullen. Het komt over of ik een gemene mama ben, maar dit moet je lezen met een knipoog. Ze heeft dit allemaal net als ieder ander kindje uitgehaald....

2. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Geweldig, hahaha. Je komt helemaal niet over als een gemene mama. Hoe kom je erbij? Juist als een hele grappige en creatieve mama. Ik neem je tips in ieder geval graag over voor straks.
    Super!

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hier pakken we de meeste situaties ook met deze toon aan, werkt perfect!
    Wij houden niet van gedoe, er mag een hoop, er kan van alles maar wel normaal en veilig!
    Leuk topic dames!

4. tweemeisjes

Haha, het naar bed gaan is ook een hele leuke klus hier!
    Het is misschien net of we in het leger zijn. een kwartier voor bedtijd gaan we altijd nog even dansen op het liedje van: She's a maniac! haha!

Ik pak mijn fluitje (knalroze met de letter L) en fluit een keer.
    Dan zegt ze: ,, Ik moet naar bed'' haha.
    We gaan dan samen een knuffel zoeken, ik heb haar niet gewend aan een vaste knuffel maar moet er elke avond eentje van haar uitzoeken.
    Vanavond slaapt (de knuffel van ice age of dommel) bij je!
    Dit heb ik gedaan omdat er toen een knuffel kwijt was van haar en daar was een heisa over van heb ik me jou daar! pfft... die waren we kwijt geworden in Plopsa land!
    Dan gaan we samen tanden poetsen. Ze ligt helemaal dubbel als ik haar mond dan scan. (maak er een piepend geluidje van en zeg dan: ,, Mama moet nog ff helpen!) (dat geluid van als een vrachtwagen achteruit rijd)

Liggen is hier echt liggen hoor, ze heeft toen ze twee was een periode gehad dat ze om elke smoes terug kwam. Maar dat deed ze na drie keer niet meer.

We lezen samen een verhaal, meestal uit mijn eigen hoofd met een bord. Vaak over wat we hebben meegemaakt.
    ,, Dat mag niet hé mama? jou een klap geven?''
    Ze vraagt al ontzettend veel... pffttt.

Wat ze ook geweldig vind is een danskwartiertje. Meestal dans ik in de ochtend met haar samen op het liedje van Telekids... Oe, a, ochtendgymnastiek. daarna doen we ook samen de kleren aan en dan is het ook opschieten. Dat treuzelen van haar is nu helemaal uit! (gelukkig)

Ik vraag mezelf regelmatig af of ik wel goed in orde ben hoor!

en nee ik heb geen perfect meisje, maar ze weet nu een beetje hoe en wat..
    Vooral dat ze een gekke mama heeft!

5. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    leuk hoor

mag ik vragen hoe oud je dochtertje nu is
    ik herken veel wat jou dochtertje deed en mijn dochtertje dus nu doet
    maar ik heb veel geprobeerd maar het blijft een eigenwijs meisje en niks helpt

6. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    wat een leuk topic, en handig ga ik zeker in de gaten houden!!

7. tweemeisjes

Ja hoor! zij is vier!
    En ik schrijf het gewoon lekker van me af! helpt altijd. haha!

8. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Wat een leuk topic! Ik ga die dingen ook eens allemaal uit proberen hahahahahaha. Ik ga het hier in de gaten houden en zelf ook aanvullen als ik wat meer tijd heb!

9. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Als Yelena zit te gillen aan tafel negeer ik het en als dat niet werkt ga ik zelf nog harder gillen. Dan zit ze me heel schaapachtig aan te kijken en stopt ze er mee. Gaat ze weer wat anders doen.

10. tweeling

tweeling Fanatiek lid

Sep 9, 2006
    3,579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    wat een goed topic! dit neem ik mee voor mijn kleine meiden :)

ik zeg heel vaak tegen de oudste (ook de jongste natuurlijk) wat ben je toch lief, je luisterd goed, je bent echt een lieverd...iets in die trand
    ze is dan ape trots en doet nog meer der best!
    ook hier plak ik stickers werkt ook perfect!

11. tweemeisjes

De ik tel tot twintig en dan heb je je kleren aan...

De oudste heeft altijd alle tijd van de wereld met aankleden. Wat heb ik dus gedaan?
    Uitdagen, ik zeg dan: ,, Mama telt tot vijf en dan heb je je trui aan'''
    En zo kun je dat met alle kledingstukken doen, ze gaat nu zelf meeverzinnen en zegt dan: ,, mama tel jij tot vier? dan heb ik mijn linkerschoen aan!''
    haha heerlijk die snelheid soms!

12. Marlieke

Marlieke Fanatiek lid

Feb 19, 2007
    1,881
    0
    0
    fulltime huisvrouw en moeder
    Twente
    Leuk topic! Hier een ondernemende peuterpuber die telkens opnieuw (zo'n 100 keer per dag) mama's grenzen probeert te overschrijden...
    Het is leuk dat er wat pit in zo'n knaapje zit, maar soms...
    Driftbuien heeft ie ook geregeld. Slaan met zijn hoofd tegen de deur of op de grond is dan iets wat hij doet om de boosheid kwijt te raken. Eerst probeerde ik hem nog wel tegen te houden maar daardoor duurde de driftbui alleen maar langer en uiteindelijk sloeg hij toch wel een keer met zijn hoofd tegen de deur. Nu doe ik het niet meer en blijft het bij 1 keer.
    Ik moet ook zeggen dat ik hem op die momenten het beste kan negeren.

Een tip voor het niet willen luisteren:

Niet super creatief, maar het werkt wel: de luisterstoel!

13. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    #14 Line, Aug 25, 2009
    Last edited: Aug 25, 2009
    Wat een leuk topic. Mijn dochtertje is bijna twee en krijgt ook steeds meer eigenwijze buien. Ze wil bijv. niet mee naar boven, naar de badkamer of naar haar eigen slaapkamer. Nu vindt ze het tegenwoordig helemaal geweldig om te rennen. Dus dan zeg ik: samen rennen naar (plaats van bestemming)? Dan zijn we er in een mum van tijd .

Ook met het bordje leeg eten. Als ze haar bord leeg eet dan gaan mijn man en ik voor haar klappen en joelen. Dat is een flinke stimulans, want zij zit trots te glunderen als we dit doen. Vanochtend ging haar boterham zó op, zonder dat ik het zelf door had. Dan zegt ze: Mama kappe? Dan ga ik natuurlijk los! Lief hoor...

Met tandenpoetsen heb ik ook een oplossing gevonden die voor ons werkt. Was altijd drama, maar nu gaan we opnoemen wat zij die dag allemaal gegeten heeft. Botie (boterham) Bos (worst), Mek (melk), Baan (banaan) en één voor één poets ik alles weg uit haar mondje. Werkt perfect!

En ik merk dat kindjes zooo gevoelig zijn voor complimenten. Dus als zij zich goed en lief gedraagt dan benoem ik dat altijd. Daar wordt ze zo trots van.

14. tweemeisjes

Wat heerlijk creatief moeten we zijn! soms is het gewoon lachen!
    Wat ze ook harstikke leuk vind is dansen (de oudste)
    We gaan dan echt helemaal los! alleen een beetje geschrokken van de week. Ze had Snappi de krokodil aanstaan en de wijsneus klikte verder toen ik stond te koken.
    Hoorde ik op een gegeven moment, harrie de drentse krokodil! en ik zeg je, die tekst is niet grappig! (dus snel andere film erop gezet) gelukkig zijn we er ook ATLIJD bij, maar soms zijn die kleine handjes zo snel!

Share This Page