Even een vraagje hoor, bij de ha zijn er andere prikken tegen de mex griep dan de ggd, wie weet wat het verschil tussen deze prikken is? En waarom hebben ze verschillende prikken?
ja, dat heb ik ook gelezen. er is ergens een topic (bij gezondheid geloof ik) waarin het verschil staat.
Het verschil zit 'm in het merk en het feit dat de huisartsen een 'kant en klare' prik hebben, en dat de GGD's het vaccin moeten mengen....
Waarom zijn er 2 verschillende vaccins, en wat is het verschil tussen beide? Er worden vaccins van 2 verschillende fabrikanten gebruikt: Focretia van Novartis en Pandemrix van GSK. De vaccins hebben een verschillende samenstelling en een ander productieproces, maar werken hetzelfde. De vaccins zijn niet uitwisselbaar, dus de eerste en de tweede prik moeten van dezelfde soort zijn. Voor de vaccinaties van risicopatienten en 60-plussers die via de huisarts verlopen is Focretia ingezet. Voor de vaccinaties via de GGD (gezonde kinderen en huisgenoten van baby's) wordt Pandemrix gebruikt. Dit onderscheid is gemaakt op basis van beschikbaarheid van het vaccin, niet op basis van samenstelling. Beide vaccins worden door de EMEA (European Medicines Agency) beoordeeld op hun veiligheid en werkzaamheid. De EMEA is een instituut van de Europese Unie, dat er op toe zit dat nieuwe geneesmiddelen veilig zijn. Beide vaccins voldoen aan de WHO-aanbevelingen en aan het EU-besluit met betrekking tot pandemie. ( gecopieerd van grieppandemie.nl)
Soms moet je er net ff op komen.. Zo vind ik vaak ook antwoorden op vragen op t forum door te zoeken via zoeken.nl.. ( Google snap ik de ballen niet van..)
Dat dacht ik eerst ook, maar ook onder huisartsen wordt de Focetria in multidosisflacons verspreid, die nog gemengd moet worden. GGD'S gaan enten met Pandemrix.