Wie kolft er ook met je baby (prematuur) in ziekenhuis

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Birdie, 8 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Birdie

Birdie Bekend lid

16 sep 2008
    528
    0
    0
    Hallo meiden,

Wil wat ervaringen uitwisselen met vrouwen die bv willen geven, maar gelijk al vanaf het begin moeten kolven omdat je baby nog in het ziekenhuis ligt in de couveuse.

Dat is bij ons het geval, twee weken geleden geboren met keizersnee omdat ik zwangerschapsvergiftiging kreeg.

Ik gebruik nog medicijnen voor de hoge bloeddruk. Verder ben ik wel aardig ontspannen omdat het met ons kindje zo goed gaat. We gaan elke dag naar het ziekenhuis en verder hebben we geen afspraken, ben dus de overige tijd (in de ochtend en avond) thuis en doe rustig aan.

Maar de bv wil niet zo lukken. We hebben sinds vrijdag een dubbelzijdige kolf symphonie van medela gehuurd. Per keer (om de drie uur) kolf ik zo'n 5 ml af, heel af en toe 10, maar vooral zo rond de 5 ml. Dit zou per keer 50 ml moeten zijn.

Ik wil graag tips hoe ik dat kan verbeteren. De verpleegkundige van de IC waar onze baby ligt zegt veel drinken, rust nemen, dat soort dingen. Vandaag zei ze als tip om twee dagen achter elkaar om de 2 uur te kolven.

Wie heeft er nog meer tips? Ik wil zo graag dat het lukt.

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Birdie: ik denk dat het in elk geval verstandig is om contact op te nemen met een lk IBCLC, welke je hier kunt vinden.
    Mischien is er ook wel een lk verbonden aan het zh waar je kindje ligt en kun je die raadplegen.

Je kunt idd tijdelijk de kolffrequentie wat opvoeren en kijken of dat wat uithaalt.
    Kolf je ook 's nachts ? Best pittig maar 's nachts is je prolactine niveau hoger. Prolactine is het hormoon dat er voor zorgt dat er melk word gemaakt.
    Ik weet niet of je ook mag kangaroën met je kindje ? Huid op huid contact met je kindje is ook goed voor je productie.
    Verder idd rust (maar zo te lezen denk je daar wel om)
    Ontspannen tijdens het kolven kan ook helpen. In een warme ruimte ziten met een kopje thee o.i.d. evt. met foto/geluidjes van je kind. Of live kolven bij je kindje.
    Als je geen tsr (toeschietreflex) krijgt kun je met je ha overleggen of je Syntocinon kunt gebruiken. Dat is een neusspray met oxytocine die voor een tsr zorgt.

Maar neem in elk geval contact op met een lk. Die kan je vast veel beter helpen !

3. imani

imani Bekend lid

6 nov 2006
    926
    0
    0
    Hoi Birdie,

Ook mijn meisje was te vroeg geboren en moest de couveuse in. Dus heb ook mijn productie op gang moeten brengen d.m.v. kolven.
    Er werd mij gezegd dat ik tien minuten moest kolven per keer. Maar wanneer ik me aan die tijd hield, bleef ik stuwing houden. Ik ben dus heel eigenwijs langer gaan kolven, en daarmee ging mijn productie omhoog.

Eenmaal thuis gebruikte ik dezelfde kolf als jij. Ik kreeg toen nog wat nazorg (kraamzorg) en had een kraamverpleegster die mij heel goed hielp met kolven. Zij ging mijn borsten masseren, uiteindelijk zaten zij en m'n man beide een borst te masseren :) . En wat kwam er toen veel uit! 60 ml en 80 ml. Voor het eerst voelde mijn borsten leeg aan.
    Uiteindelijk moest ik het masseren zelf doen, maar ook dat gaf resultaat.

En wat Nemo al zei, neem contact op met een LK.

4. Birdie

Birdie Bekend lid

16 sep 2008
    528
    0
    0
    Dank voor jullie antwoorden!

1 vraagje :oops: wat is een lk IBCLC?

Ik had ook inderdaad tip gekregen van borsten masseren, maar dat gaat zo lastig als je die dingen eraan hebt hangen. Heb dan maar 1 hand vrij. Moet je dat masseren voorafgaand aan het kolven doen of tijdens? Ik leg er nl. ook al vtv een warme kersenpitdoek op.

Ik kolf ;s nachts niet. Kan ik ook nog doen, maar ben daar niet heel enthousiast over.. Maar als het helpt.. :(

5. imani

imani Bekend lid

6 nov 2006
    926
    0
    0
    Lk is lactatiekundige, die andere letters weet ik ook niet.

Ik masseerde eerst voorafgaande aan het kolven. Nou ja, masseren....ik zat voorovergebogen en schudde met mijn borsten (dat schijnt te helpen, maar kan wel pijnlijk zijn).
    Vervolgens zette ik op beide borsten een kolf. Na verloop van tijd haalde ik er 1 vanaf en ging ik met mijn vrije hand de andere borst masseren. Dit was en tippelende beweging met de vingertoppen van buitenkant borst naar de tepel toe (ook dit was soms best een beetje pijnlijk). maar het mooie zou zijn dat iemand je daar in kan begeleiden. Zit er aan het ziekenhuis waar je kindje ligt geen lactatiekundige verbonden?

Warmte compressen hielpen bij mij ook goed.

Mijn kolfschema zag er als volgt uit:
    6.00 uur
    9.00 uur
    12.00 uur
    15.00 uur
    18.00 uur
    00.00 uur
    Probeerde idd ook die 6 uurtjes rust achter elkaar te pakken. Maar mijn productie was dan ook al aardig op gang. Aan de ene kant denk ik, in jouw geval, pakt de rust die je kunt krijgen. Je hebt het nu druk genoeg. Aan de andere kant, als dat echt de productie omhoog kan brengen....

Er zijn trouwens ook een soort banden te koop die je om je borst heen doet tijdens het kolven zodat je handsfree kunt kolven. Die band houdt dan de kolven vast. Dan heb je beide handen vrij.

Mag je kindje al zelf bij je drinken? Dit kant ook helpen om de producite op gang te krijgen.

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    IBCLC = een soort van 'keurmerk' voor lactatiekundige ;)!
    Betekenis van de letters -> International Board of Lactation Consultant Examiners.

Verder zie idd uitleg van Nemo!
    En ik zou als ik jou was idd snachts gaan kolven. Neem aan dat je kleine in het ziekenhuis snachts ook voeding krijgt, dus er is snachts vraag door je kindje dat jij 'nadoet' met de kolf en vraag=aanbod, geen vraag=geen aanbod ;)! (wel heel kort gezegd maar het is wel zo)

Verder vind ik het super dat je ondanks dat je kleine in het ziekenhuis ligt, je een ks gehad hebt, je je toch zo inzet om bv te geven! Super! Zet 'um op en zorg dat je wat proffecionele hulp krijgt meid!

Liefs, Hanneke!

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

Iedereen mag zich i.p. lk noemen. IBCLC (zie uitleg Bolbuikje) mag je alleen voeren ale je een diploma hebt ;)

8. Birdie

Birdie Bekend lid

16 sep 2008
    528
    0
    0
    Hoi hoi,

Dank voor alle tips! Ja, in het zh waar ze nu is is zeker een lk verbonden. Misschien dat ze een dezer dagen naar een ander zh wordt overgeplaatst, dus ik wacht nog even met inschakelen lk, kan ik beter doen als ze wordt overgeplaatst, anders is het wat onhandig verschillende ziekenhuizen.

Ben op tip gisteren van vk begonnen met om de twee uur kolven, maar dan voor 2 dagen. Alleen net om elf uur kwam er niks, probeer het om half twaalf weer. En 's nachts inderdaad, dat wordt de wekker zetten, ha.

Thanks bolbuikje, ik wilde voorafgaand voordat ik wist dat dit zou gaan gebeuren al bv geven. Maar als het niet lukt, ga ik stoppen hoor, ga er niet tot in het oneindige mee door. Er is een grens.

9. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

bij mij liep het eerst ook terug, wat bij mij werkt is het volgende schema
    07.00
    10.00
    13.00 of om 14.00
    17.00
    20.00
    23.00

dus zes keer per dag.
    tussen 20.00-23.00 alvast klaar maken om te gaan slapen zodat je 7 uur nog en nog wat kunt slapen.
    Slaap is heel belangrijk, toen ik snachts om 3.00 uur steeds wakker werd om te gaan kolven, produceerde ik minder als nu.
    denk aan voldoende drinken.
    ik kolf nu 450 ml per dag.

succes, groetjes van een kolvende moeder met een kindje in de couveuse

10. Birdie

Birdie Bekend lid

16 sep 2008
    528
    0
    0
    Haha, dat is precies ook mijn schema wat ik aanhoud! :D En ik kom op 45 ml per dag, wat een verschil he.

Komt misschien ook door al de medicijnen van voor en na de bevalling (keizersnede), ongeveer een week aan infuus gezeten of nog langer en ik slik nog steeds medicatie voor hoge bloeddruk. Ben best ziek geweest, kan ook reden zijn dat het niet wil volgens lk. Misschien dat het nog goed komt als ons kleintje zelf kan drinken, daar hoop ik op eigenlijk, want meer kolven, borstcompressie, die neusspray helpt allemaal niet... :(

11. Rijffel

Rijffel Niet meer actief

Ik lees even mee.

!0 dagen geleden bevallen met 34 weken van een prachtige dochter.
    Ik kolf nu 7 keer per dag, s'nachts niet.
    Gemiddeld 40 ml per keer. Maar mijn meisje zit al op 8x50 ml.

Ik ben zo bang dat de productie niet verder op gang komt. Dit wil ik nu zo graag voor haar.

Ik merk wel dat ik er een beetje doorheen zit. Dus rust moet ik nemen, maar vind dat heel moeilijk wil toch ook naar haar toe.

Mocht iemand voor mij tips hebben, ik hoor het graag.

Liefs

12. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Rijffel: gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter !

Wil je meer informatie ? Ik heb zelf geen ervaring met een te vroeg geboren kindje. Dan kun je hier veel vinden op bv.com. Hier kun je een brochure van de VBN downloaden: Afkolven van moedermelk. LLL heeft ook brochure's over te vroeg geboren kindjes en het afkolven van moedermelk.

13. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Hai meiden,

5 januari is Mischa 7 weken te vroeg geboren (spontaan, door pre-eclampsie) en ben ik in het ziekenhuis begonnen te kolven. Mischa is uiteindelijk 3 weken in het ziekenhuis gebleven, en door het slopende heen en weer rijden en doordat ik zelf nog niet fit was, kon ik het toen hij een week thuis was niet meer volhouden en ben gestopt met borstvoeden (wat toch al niet goed liep) en kolven.

Na een week kreeg ik spijt (hij verdroeg de flesvoeding slecht en zat binnen de kortste keren helemaal verstopt, en had erg veel pijn in zijn buikje) en ben ik opnieuw begonnen met kolven. In het begin kolfde ik maar een paar druppels per dag, maar nu, 3,5 week verder, kolf ik ruim 600 ml per dag.

Ik heb dus wel wat tips. :D

In eerste instantie ben ik minimaal om de twee uur gaan kolven (soms vaker), zoals eerder al genoemd werd. Een tip wat betreft de nacht, ik merkte dat hoe vermoeider ik werd, hoe slechter de opbrengst. Wat ik dus probeerde is om wanneer ik Mischa 's ochtends (om een uur of 6) een fles gegeven had (en als ik dan nog energie over had!) snel nog even 10 minuutjes te kolven. Op deze manier probeerde ik 's nachts zo weinig mogelijk tijd tussen twee kolfbeurten te laten komen. (ik las ergens dat het beste is om te proberen er niet meer dan 6 uur tussen te laten komen)

Als dit eens niet lukte omdat ik te moe was probeerde ik me daar niet druk om te maken, want ook stress werkt averechts. Sterker nog, ik merkte duidelijk dat als ik adrenaline aanmaakte tijdens het kolven (doordat ik schrok of boos op iemand was en daar aan begon te denken), de tsr zelfs opeens uitbleef.
    Ook je druk maken om hoeveel je kolft moet je dus proberen niet te doen (makkelijker gezegd dan gedaan...). Wat ik deed is precies opschrijven wat ik per keer kolfde. Aan de ene kant gaf dat aan het begin wel stress, want wat was het weinig... Maar na een tijdje zag ik opeens hoe hard mijn productie omhoog ging en dat werkte erg motiverend!

Kolven als je bij je kindje bent is geloof ik al genoemd, maar wat mij pas ECHT goed geholpen heeft is een kant tegelijk kolven met Mischa op de andere arm. Ik kolfde op dat moment opeens veel meer dan eerst. Om aan te geven hoe goed dat werkte: ik probeerde het 's avonds om 24.00 voor het eerst. Normaal heb je 's avonds veel minder opbrengst dan 's morgens. Die keer kolfde ik 's avonds zelfs iets meer dan ik die ochtend gedaan had!

En nog een laatste, niet onbelangrijke, ik heb een poos gekolfd met de kolf in een te hoge stand. Op dat moment merkte ik daar niets van, maar vorige week had ik opeens enorm pijnlijke tepels. Het leek wel alsof door de pijn, de tsr gewoon uitbleef. Kolfde ik eerst 15 minuten per keer, nu na minder dan 5 minuten kwam er gewoon niets meer. Ik ben de kolf zachter gaan zetten, en nu kan ik weer doorkolven tot ik het idee heb dat mijn borsten "leeg" zijn. Ik las op de website van medela dat het absoluut niet zo is dat hoe harder de kolf staat, hoe meer je kolft, en dat heb ik duidelijk gemerkt. Ik zet de kolf nu veel zachter dan ik de afgelopen weken gedaan heb, en kolf meer dan ooit.

Nou ja, een heel verhaal is het geworden. Ik hoop dat iemand er iets nuttigs uit kan halen.

Groetjes en succes!

14. go4baby

go4baby Fanatiek lid

11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Eigen baas boven baas ;-)
    Noord-Holland
    Nog gefeceliciteerd met je dachter! Wat fijn dat ze het zo goed doet!
    Ik heb een kleine tip:

Mijn dochter was niet te vreog geboren maar moest met 3 dagen naar het zh onder de lamp. Ik mocht haar toen niet zelf voeden, maar moest kolven en bijvoeden met kv.
    Ook die dubbelzijdige gehuurd.
    Was een drama omdat ik ook amper opbrengst had.
    Toen we thuis waren had ik een goede kraamphulp die me veeeeel langer door liet kolven, ook toen het in mijn ogen al lang op was en er niets meer uitkwam. Daardoor kwam er opeens na 15 minuten wel weer meer uit! Binnen een paar dagen had ik de boel weer opgekrikt en kon ik weer volledig bv geven!

Maar raadpleeg een lactatiekundige en laat die erbij zijn als je kolft. Desnoods een paar dagen achter elkaar zodat je echt steun en hulp hebt!
    Het gaat dan zeker lukken!

Sterkte en succes!

15. Birdie

Birdie Bekend lid

16 sep 2008
    528
    0
    0
    Super dat het bij jullie wel is gelukt!

Ik ben inmiddels aan het afbouwen, morgen laatste dag en dan einde verhaal. Het is mooi geweest. Ik ga ook niet weer beginnen. Maar ben blij voor jullie dat het gelukt is! Ik heb ook al zoveel geprobeerd, ook een half uur kolven maar dat maakte niets uit, niets hielp. Helaas, bij 1 tot 2 % van de vrouwen lukt het niet, ben er eentje van denkelijk....

Deel Deze Pagina