amicaal gedrag om bang van te worden.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door amarantha, 5 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amarantha

amarantha Lid

23 dec 2007
    69
    0
    0
    electromonteur
    Alkmaar
    Beste lezers,

Ik moet toch even wat kwijt over het gedrag van mijn dochterje,hopend op wat advies en/of ervaringen.

Mijn dochtertje(Sinds mei 3 jaar)is altijd al als baby een verschrikkelijk makkenlijk kindje geweest kwa omgang met andere mensen.
    Lachte eigenlijk altijd vrij snel en makkelijk naar vreemden en ging ook zonder boe of ba mee naar verjaardagen van vrienden en familie etc.
    Nu is het punt dat ze dit verschrikkelijke amicaale gedrag nog steeds
    vertoond,wat aan de ene kant erg makkelijk is natuurlijk maar mij aan de andere kant ook een erg bang gevoel geeft.
    Het is nl niet dat het mij jaloers maak ofzo,maar ik vind het zo moeilijk om haar uit te leggen dat niet iedereen op een kusje,knuffel oid van haar zit te wachten ne dat ook niet ieder mens even aardig of lief is.
    Ze vraagt zelf aan mensen die haar totaal vreemd zijn waar ik in gesprek mee ben om kusjes en ook gaat ze nu op verjaardagen bij voor haar totaal vreemde mensen op schoot zitten en zitten kletsen etc.
    Heb zelfs wel een overwogen om met een voor haar volstrekt vreemde af te spreken om haar totaal te negeren,een standje te geven of te vertellen dat ze daar niet van gediend zijn als ze wil knuffelen of aan hun broekspijp hangt.
    Ben er echt mee aan en dat te bedenken dat nu te tijd aan breekt haar stukje bij beetje los te laten ivm school volgend jaar.
    Ze zou zo met een vreemde mee gaan als ze een beetje aardig doen.
    Hoop dat mensen dit lezen en ervaring willen delen over dit soort gedrag.
    en eventueel advies hebben.

Groetjes Amarantha.

2. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Aan de ene kant super schattig natuurlijk maar ik kan me wel voorstellen dat kusjes geven aan vreemden (vooral mannen) voor jou moeilijk is hoor.
    Je hebt al hebt uitgelegd dat dat gedrag niet altijd gepast is,kan je met haar afspraken maken dat ze alleen opa/oma/naaste familie kusjes geeft? en dan gewoon 1 of 2 kusjes?
    En haar uitleggen dat ze niet bij iedereen op schoot mag zitten?
    misschien kan je dan met goede bekenden afspreken en als ze dan bij diegene op schoot wil zitten gelijk zeggen,hup eraf! (ofzoiets). Of op dat moment uitleggen dat het niet gepast is.
    Bij bekende doe je dat toch makkelijker dan bij een vreemde.

Vind het wel lastig hoor,kijk ik denk wel dat ieder kind zomaar mee kan gaan met een engerd hoor,zo`n creep heeft altijd wel een glad praatje waar je ieder kind mee weglokt dus dat zij daar extra gevoelig voor is weet ik niet.

Maar ik zou haar gedrag toch nog een keer goed bespreken/afspraken maken en gewoon verbieden om bij de vriend van de buurman van ome Henk op schoot te gaan zitten:D

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Misschien is het makkelijker om haar niet zelf te laten beoordelen wie vreemd zijn en wie niet.
    Blijkbaar heeft ze toch een ander idee bij dan jij.
    Maar je kunt natuurlijk afspreken dat ze het even vraagt.
    Leuk is dat niet.. Maar na verloop van tijd kun je het beetje bij beetje los laten. Kijken of het dan beter gaat.

4. adi

adi Niet meer actief

Ik snap dat je je een beetje zorgen maakt. Ik begrijp dat ze ong 3 jaar is?
    Heb je het haar duidelijk uitgelegd? Dat ze vreemden bijv een handje geeft en vraagt 'hallo, hoe gaat het?'. Veel kindjes vinden dat heel stoer.

Doet ze ook zo als jij niet aanwezig bent?

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Goh ja, ik zou het ook vervelend vinden als mijn dochter zo amicaal was met iedereen.
    Ik denk ook eerlijk gezegd dat ik (als adviezen hier niet helpen) het cb of het centrum jeugd en gezin advies zou vragen.

6. Sensea

Sensea Niet meer actief

#6 Sensea, 6 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2011
    hier is pas ook een topic over geweest, misschien kun je die ook nog even lezen. weet alleen de titel niet meer.

verder zou ik inderdaad beginnen met leren dat er bepaalde "fatsoensnormen" zijn. je kan niet zomaar elke willekeurige vreemde een kusje gaan geven. daar zul jij dus in moeten grijpen op het moment dat ze al aanstalten maakt. en het thuis ook steeds bespreekbaar maken.

over dat ze misschien mee gaat met vreemden. dat zal haar spelenderwijs ook uitgelegd moeten worden, maar dat zal lastig worden omdat ze misschien bang wordt. of misschien dusdanig in de war raakt omdat het ene deel van haar karakter is en ze niet weet wat je van haar verwacht of hoe ze dat moet doen.

ik persoonlijk maak me over zulk gedrag na 3 kinderen minder druk nu. meestal doen ze veel minder vrij als ze eenmaal op zichzelf aangewezen zijn op school en voor de kindjes die toch vrijer zijn, ligt er een taak bij de juf ze te beschermen. net zoals dat ze in de gaten moeten houden dat ze niet van het schoolplein afrennen. die kinderen heb je ook, die nergens gevaar zien.

7. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wat vervelend! heb zelf een dochter van 3 en als zij dat zou doen zou ik het meteen corrigeren of er nou een vreemde bij staat ofniet! laat jij dat dan toe op dat moment ? dan zou ik daar meteen mee kappen en ingrijpen wanneer ze dit doet. zal even duren en veel tijd kosten maar vind wel dat je haar duidelijk moet maken bij wie wel en wie niet. je moet je kind daarin grenzen leren kennen en als ze ouder word de mogelijke gevaren, daar is ze nu nog te klein voor.

mijn dochters mogen alleen mensen zoenen die dicht bij ons staan. zoals opa,oma, broer, zus, zusje, papa, mama, en tantes en ooms...

en de juffen van de psz...

als een vage kennis hier komt en weggaat en hen een kusje willen geven dan zegt mijn oudste dat ze dat niet wil en geeft een handje en zegt doeg.... mijn jongste dochter van 2 jaar wil dat zowiezo al niet, zelfs geen handje... dus dat vind ik prima....

Deel Deze Pagina