Hallo dames, Nu dan het volgende kersttopic maar. Ik organiseer het kinderkerstfeest bij ons in de kerk. Het ontbreekt me alleen dit jaar alleen een beetje aan ideeen. Heeft iemand van jullie nog wat leuke ideeen liggen? Liever niet iets van een musical want daar zijn ze bij ons niet zo heet op (is deze zin nou een friesisme?) Ik wil trouwens met dit topic geenzins een discussie uitlokken op welke manier dan ook. Ik kan alleen op internet maar weinig inspirerende ideeen vinden. Maar misschien hebben jullie die wel? Ik zoek eigenlijk ook iets van een korte kinderfilm, van 15 min ofzo m.b.t. de kerst. Maar dan niet iets met de kerstman etc. erin... Is er toevallig 1 iemand die me kan helpen?
Bedoel je om te vertonen tijdens het feest voor de kleintjes? Of bedoel je iets dat je samen met de kinderen voor de ouders doet? Er zijn allerlei tekenfilms over het kerstverhaal (het originele kerstverhaal, de geboorte van Jezus) dus misschien is zoiets leuk? En als je het 2e bedoeld dan is het misschien leuk om een ouder kind het kerstverhaal beknopt voor te laten lezen terwijl de andere kinderen het uitbeelden. (Alle kindjes die je geen rol kunt geven spelen een schaap)
Wij hebben liever niet dat Jezus etc. wordt nagedaan of op beeld worden uitgezonden. Ja ik bedoelde om tijdens het feest te laten zien! meestal hebben we een vrij verteld verhaal met een boodschap maar op een gegeven moment wordt dat ook zo saai...! Maar alle ideeen zijn welkom! Maar bedankt voor je idee(en) hoor...!
Bij ons doen ze meestal wel een muscical, dan gaan de kids zingen en tekstjes opzeggen. Soms gaan de zondagschoolleiders een toneelstukje doen, om een boodschap over te brengen, wat begrijpbaar is voor kinderen. Na afloop krijgen de kinders lekker te eten en een verrassing. En de ouders ook wat te eten. Verder heb ik echt geen flauw idee wat je zou kunnen doen met die kleintjes.
Wat misschien leuk is is: 1 hele groot schilderij maken van kerst. En alle kinderen daaraan mee laten doen. Vervolgens maak je er een ''puzzel'' van of verdeel je 'm in een aantal stukken en laat je de kinderen die willen en durven stuk voor stuk het kerstfeestverhaal vertellen. Nadat ieder kind zijn stukje van het verhaal verteld heeft mag hij zijn ''puzzelstuk'' ophangen (even iets organiseren dat het aan de kansel kan ofzo, als die een beetje hoog is) en uiteindelijk heb je dan het kerstverhaal en het schilderij af. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is...