Bv loopt nu bijna 3 mnd goed, na een hoop opstartproblemen leek het even goed te gaan want geen krampjes meer en stiekem een paar nachten van zes uur op de bv gemaakt. Spruw is wel gebleven en de nystatine doet weinig, maar het drinken ging toen wel een stuk rustiger en de krampjes waren weg. Maar nu sinds een week of twee wordt er helemaal niet meer geslapen (en dus ook niet door mij en manlief), omdat de kleine enorm last heeft van reflux. Ze spuugt vaak, niet bijzonder veel maar ze heeft er wel veel pijn van en moet dan ook veel huilen en kan niet slapen. Als ze dan slaapt gaat het een half uurtje goed maar dan ineens hoor je het omhoog komen, moet ze veel slikken en soms lijkt het alsof ze stikt echt te naar. Ze drinkt al vanaf de eerste weken om de maximaal twee uur, en ze drinkt veel. 'S nachts betekent dit om 21.00-22.30-23.30-1.30-3.30-5.00-8.00 voeden en dit is pittig, maar met een kind dat tussendoor letterlijk niet slaapt is dit niet meer te doen. Een uur na voeding rechtop houden etc etc helpt niet. Nou heb ik het advies gekregen om of de bv te kolven en te verdikken met jbm, of over te stappen op kv omdat mijn bv te dun zou (kunnen) zijn. Ik denk zelf ook dat het te dun is omdat ze zoveel en zovaak drinkt, en eerlijk is eerlijk op een flesje kv van maar 100 ml doet ze het ruim vier uur en heeft ze minder klachten. Ik vind bv erg mooi en belangrijk maar ze lijkt het op kv beter te doen. En ik ga niet elke voeding kolven en verdikken, dat is gewoon niet elke twee uur te doen want die voeding moet dan ook nog gegeven worden. Iemand ervaring of advies?
Onzin! je borstvoeding te dun??!! Nou die komt ook op mn lijstje met belachelijke opmerkingen over de borstvoeding. Ik weet niet door wie je bent geinformeerd maar echt...neem contact op met een goede lactatiekundige en je huisarts om iets aan de reflux te doen. Met kv worden de klachten alleen maar erger want borstvoeding is licht verteerbaar en kv zeker niet Je kan echt niks beters geven dan BV . Voor de reflux is goede medicatie te krijgen en misschien een andere drinktechniek kan ook al veel schelen maar daar kan een lactatiekundige je bij helpen. Als je facebook heb wordt dan eens lid van la leche leage, hun kunnen je ook heel goed helpen. Indikken met jppm zou ik zeker niet aan gaan beginnen, liever dunne vloeibare bv dat steeds omhoog komt dan een dikke brei, het spugen is dan minder maar de dikke brei komt alsnog omhoog.
Begrijp ik dat de spruw nog niet helemaal weg is? Mijn dochter spuugde hierdoor ook meer, sliep vreselijk en had echt ontzettend veel kramp. Nystatine is een lachertje.. De huisarts heeft ons 4 maanden niet serieus genomen. Totdat de kinderarts ons daktarin voor schreef. Daar zijn huisartsen niet gek op omdat er stikkingsgevaar dreigt als je het niet juist gebruikt (lees een bolletje in de mond spuit). Maar als je het eerst dun uitsmeert op je vinger en daarna in het mondje (tong, gehemelte, wangen) is er niks aan de hand het werkt als een crème. Hier was het binnen een paar dagen weg! En de klachten werden ook snel beter.
Bedankt voor je reactie. Advies komt van de huisarts heb al meerdere maken cb/lk/ha geraadpleegd, maar wordt er niet meer wijzer van. Drinktechniek is perfect, tsr soms wat te sterk maar vang ik op, ze drinkt rustig en lang dus lijkt ook alle voor en achtermelk te krijgen. Niemand weet waarom ze nou zo vaak zoveel wil drinken, schijnt normaal te zijn en kan losstaan van de klachten. Volgende week nieuw consult bij huisarts, dan maar eens aandringen op medicatie voor reflux (als het niks anders is). Begrijp me niet verkeerd, ik wil erg graag doorgaan met de bv, maar ik kan er erg slecht tegen om haar zoveel pijn te zien hebben en wil dat graag oplossen maar weet niet hoe, als ik dan het advies krijg om iets aan de voeding moet veranderen sta ik er wel voor open het te proberen.
@maartt inderdaad de spruw is nog niet weg dus ik kan me goed voorstellen dat ze daar gewoon nog veel last van heeft. Heb vanmiddag nog gevraagd om iets anders maar krijg alleen nystatine en geen daktarin, specifiek naar gevraagd. Maar ik leg het volgende week nog eens voor, bedankt voor je advies. Zou 'mooi' zijn als het spugen door de spruw komt want als de spruw verholpen kan worden zijn we natuurlijk dan een stuk verder.
En anders gentiaan violet proberen tegen de spruw. Werkt hier top! Dat ze het vier uur doet op 100cc kv geeft wel te denken. Borstvoeding te dun? Eh... Echt nog nooit van gehoord! Wat gebeurt er als je kolft en je geeft haar daarvan 100cc uit de fles?
En als je alle leefregels mbt reflux probeert? Ik herken echt heel veel in je verhaal en hier was de spruw echt de boosdoener. Incl. huisarts die me op een gegeven moment zei dat het al heel knap was dat ik ruim 4 maanden voedde en ze nu wel genoeg had gehad en ik misschien maar moest stoppen als het zulke problemen gaf. Je merkt het... Ik ben niet zo dol op "domme" huisartsen. Ik hoop dat het geen reflux is. Dat is wel een stuk lastiger op te lossen. Misschien nog een keer contact met een goede lactatiekundige die hebben vast ook goede adviezen op gebied van eventuele reflux.
Off topic: het zijn niet alleen de huisartsen hoor! Ik kreeg vorige week van de kinderarts het advies te beginnen met vaste voeding, omdat onze zoon zo veel spuugt en erg gevoelig is op de darmen (nog steeds half/half vermoedens voor allergie notabene!). Mogelijk zou hij dat beter kunnen verteren. Zoon was tijdens dat bezoek nog niet eens 3 maanden oud!!!
@maartt ja alle leefregels, eigenlijk al sinds de eerste weken ook ivm krampjes toen. Belabberd he als je zulke adviezen krijgt, hier krijgen we rustig op 1 dag vier verschillende adviezen van lk/cb/ha/apotheek, en welke kun je dan echt vertrouwen. @merah ik ga het vanavond eens proberen, dat flesje bv. Al begin ik nu wel sterk te vermoeden dat het allemaal toch door de pijn van de spruw komt, aangezien het ook heel lang goed is gegaan.
Als je je artsen niet meekrijgt: bestel gentiaan violet. 10 euro voor een flesje incl verzend. Werkt echt super! Bij onze oudste begonnen we ooit eens aan onze 4e of 5e (!!!) nystatine kuur. Moest echt een keer gaan werken volgens de huisarts. Ik geloofde er niet meer in dus gentiaan violet besteld. Binnen drie dagen een heel ander kind, dat eindelijk weer normaal kon drinken.
Mega irritant en frustrerend omdat je ze wel nodig hebt om bepaalde medicatie te krijgen etc. Daarbij zou je bijna aan jezelf gaan twijfelen.. Soms vind ik het niet zo gek hoor dat er zo "weinig" kinderen bv krijgen. Ik hoorde laatst van een kennis dat haar kraamverzorgende direct had gezegd dat ze te kleine borsten had om te kunnen voeden. Ze geeft nu al 6 weken bv. Echt.. Bizar..
Nou ja het is al gezegd maar je bv te dun is echt grote onzin. Daarnaast is bv voor kindjes met reflux veel fijner dan kv. Bv verzacht ook nog eens de pijn. Als jullie langer spruw hebben zou ik oo gentiaal violet bestellen ( bij eurolac). Was hier het enige dat hielp. Ik weet dat jet pittig kan zijn. Mijn dl heeft de eerste 6 mnd elke 2 uur gedronken. Sommige kleintejs doen dit nu eenmaal. Als je fb hebt is de pagina van LLL wel heel fijn. Daar kun je goede tips krijgen. Veel succes en hopelijk snel beter!
Bedankt voor je reactie, die gentiaan violet hou ik zeker in gedachten voor na het weekend. En ik heb toch nog weer even advies nodig wat het dan wel kan zijn. Want de hele dag was drama met voeden en erna, ze gilt van de pijn, dit kan natuurlijk de combi spruw en/of reflux zijn. Maar manlief heeft zojuist weer een flesje kv geprobeerd (flinke discussie gehad maar wilde hij per se proberen dus ok) en ze geeft werkelijk waar geen kik en ligt lekker te slapen. Ik kan me niet voorstellen dat het drinken aan de borst haar nog uren na de voeding pijn doet en ze bij de fles totaal geen pijn heeft van de spruw. Het verschil in reactie is gewoon zo groot! Heb ook al verschillende voedingshoudingen geprobeerd. Kan het dan toch iets in mijn eigen voeding zijn dat zo irriteert? Ik eet heel neutraal en kan niks bedenken, en het is pas enkele dagen dat ze deze reactie geeft. Bv in hetzelfde flesje moet ik nog proberen. Oh en ik vind het erg fijn dat jullie meedenken, kan het soms zelf niet meer helder zien door alle info en ik hoor graag meer over hoe ik de bv toch goed kan doorzetten. @maartt, dat meen je niet?! Dat vind ik dan weer een belachelijk advies, mooi dat het toch loopt nou.
Mogelijk gaat je melk te snel? Mijn tsr is sterk, veel stralen ook en zoontje drinkt met name eind vd dag heel sterk. Hierdoor krijgt hij enorme plenzen te verwerken en spuugt hij ook veel dan. Regelmatig ook huilen erbij. En idd inclusief hikken, slikken, kokhals/rochel-geluidjes. Bij fles gekolfde voeding doet hij dit minder. Wij komen ook van iedere 2uur drinken, 20 min na iedere voeding rechtop houden en zelfs eerste 4 weken rechtop in slaap wiegen.? Hij is nu ruim 13 weken en t wordt nu beter. Lijkt iets beter zelf melk te kunnen doseren, rustiger te slikken en hij spuugt en huilt minder. Drinkt iedere 3uur, soms misinterpreteer ik moe/zuigbehoefte voor honger en voed ik m na 2 uur. Dan is t bijna altijd gelijk overvoeden (te vol) met dus spugen en huilen als gevolg. Wat hier hielp was tussendoor keertje loskoppelen voor extra boer, lang rechtop houden dus, en als hij binnen 2u weer komt zelfde borst aanbieden. Succes want veel voeden, kolven, rechtop houden zijn slopend. Voor mij is die hele dikke glimlach na een voeding t waard.
Humtum bedankt voor je reactie, klinkt ook behoorlijk pittig ja. Mijn tsr is soms wat krachtig maar niet anders dan anders heb ik het idee. Ik herken wel zuigbehoefte of drinken (echt een verschil in zoekgedrag), en ik merk ook als ze teveel heeft gedronken want dan geeft ze vrijwel meteen veel melk terug en dan is (was) het goed. Tussendoor boertje laten etc doen we ook, en de afgelopen dagen hebben we haar fulltime rechtop gehouden want zelfs 1 of 2 uur na een voeding kunnen we haar niet op haar rugje leggen. En nu dus wel na de fles, al kan dit een toevalstreffer zijn natuurlijk. Ze wilde vandaag op een gegeven moment een paar keer gewoon niet aan de borst, bleef me aankijken en huilen, dit heeft ze nooit gedaan
Ik heb niet alles gelezen, maar herken heeeeeel veel. Mijn zoon is nu 3 maanden en heeft hardnekkige spruw en reflux. Kinderarts vermoedde overvoeding: te vaak en teveel drinken (ik legde hem aan wanneer hij leek te willen drinken. Dit bleek vaak troostborsten te zijn), waardoor hij veel meer last had van reflux. Hier kolf ik nu fulltime en geven we met jbpm flesjes. Het is nog niet geweldig, maar hij maakt 's nachts een langere tuk, dus dat is al flinke winst. Als we verticaal leven gaat het redelijk, maar de onrust en spugen blijft wel. fulltime kolven vind ik zwaar,zeker omdat ik gevoelig ben voor ontstekingen en er nu weer een aan het bestrijden ben. De kv lonkt, maar ik ben daar gevoelsmatig niet klaar voor nog. Maar de overvoeding was iets waar ik zelf niet aan gedacht had in elk geval! Succes!
Aan de borst moet ze veel meer moeite doen dan met de fles. Het zuigen aan de borst kan pijnlijk zijn. Met de fles wordt de melk er als het ware in gegoten. Dit kan een reden zijn dat ze minder pijn ervaart van de spruw. Ik zou zelf zo min mogelijk flesjes kv aanbieden. Slecht voor je productie en je dl zou ervan in de war kunnen raken. Als je langer wilt voeden is dit niet wat je wil. Kv is zwaarder dan bv. Ligt zwaarder op de maag. Dat is vaak de reden dat kindjes op kv langer en dieper slapen. De vraag is of je dit wil. Uitgaande van het natuurlijke gedrag van babies. Eet je ei, noten, soja? Voordat je naar de kv grijpt zou ik afgekolfde melk proberen. Tenzij je graag over wilt stappen natuurlijk. Maar als je langer wilt voeden, stop dan met de kv.
We hebben de proef op de som genomen. Flesje kv is nul klachten en voor het eerst sinds weken hebben we met ons drietjes zes uur geslapen, erg fijn. Bv uit borst: drama, het lijkt toch teveel en te snel te gaan. Bv uit flesje: gaat beter, geen drama maar ook niet zo'n succes als de kv, nog veel onrust en het duurt bijna anderhalf uur voordat ze weer wat rust vindt. De enige oplossing die ik kan bedenken is fulltime kolven, zoals Kara zegt, maar ik moet ook werken en ik zie werkelijk waar niet in hoe ik dag en nacht moet kolven en ook nog voeden, zonder zelf een oog dicht te doen. Enig slaapgebrek vind ik prima, maar op geen slaap kom ik geen werkdag door en manlief ook niet. @Kara mag ik vragen hoe jij dat doet? Ook in combinatie met werk of andere bezigheden overdag? Vind het erg knap dat je fulltime kan kolven, lijkt me echt een enorme opgave.
@patrijs ja ik eet soms wel ei, en ook wel noten, maar dat doe ik eigenlijk altijd al. Kan het zijn dat ze daar dan toch pas na zoveel weken ineens op reageert? En ik ben zelf absoluut geen fan van kv maar ik ben nog minder fan van mijn dochter zoveel pijn zien hebben, vandaar dat ik het wel wilde proberen, mijn productie is vrij makkelijk op te krikken mocht dat nodig zijn. Als ze er niet zoveel last van zou hebben zou ik er geen problemen mee hebben om de komende maanden nog om de twee uur te voeden, vind het erg fijn om bv te geven.
Volgens mij kan dat. Er is nooit direct een allergische recatie, maar eerst moet het lichaam de stof een aantal keer hebben ervaren. Hoe het precies werkt weet ik niet . Je zou een afspraak kunnen maken met een bio resonantie arts ( alternatieve geneeswijze) als je hier achter staat. Zij kunnen redelijk eenvoudig uitzoeken of er sprake is van een voedsel allergie. Koemelk is het waarschijnlijk niet, want ze reageert goed op de kv. Dat ze langer doorslaapt op de kv is niet gek ivm de zwaarte.