Hebben meer mensen dit..? Het is niet heel belangrijk maar ik vind het wel raar. Met 4 maanden kwamen ze bij het CB uit op 65 cm, zelf kwam ik op ruim 68 cm. Minder kon ik er echt niet van maken. Nu met 6 maanden zelfs nog leuker... zij zeggen 70 cm, ik kom uit op ruim 75cm???!!! Dit scheelt 5 cm? Ik heb het met 2 verschillende meetlinten nagemeten en ok, ik kan er best 1 of 2 cm naast zitten, maar ik kom eerder ruimer uit dan kleiner. Waar kan dit aan liggen? En ze zeggen dat hij goed in verhouding groeit qua lengte/gewicht. Maar betekent dit dan niet dat hij nu te licht is??? Kan het me niet voorstellen, want hij is 8,5 kilo, maar toch.. 5cm is best een verschil toch?! Volgende keer ga ik eerst zelf een paar keer meten en het toch eens benoemen op het CB. Tot nu toe dacht ik dat het mij lag.
Hier op het CB meten ze veel nauwkeuriger dan ik zelf kan met een meetlint. Ik weet niet hoe ze dat bij jou doen, maar ik vertrouw m'n eigen meting minder dan die op het CB. Heb je niet meegekeken met het meten? Dan kun je toch zien hoe ze aan hun getallen komen? Ik zou me er trouwens niet al te druk om maken hoor, het meten is sowieso gewoon lastig bij die kleintjes, zolang ze tenmniste niet staand kunnen meten. Al dat heen en weer gewiebel, mijn dochter ligt tenminste nooit stil. Ik ga er maar vanuit dat, zolang niemand zegt dat m'n dochter er slecht uitziet en ik dat zelf ook niet vind, het wel goed zal zitten...
Ja het maakt mij verder ook niet uit, alleen omdat ik het vreemd vond dat hij echt behoorlijk uit maatje 74 is gegroeid heb ik zelf nog eens nagemeten, want met 70cm zou dat toch wel een beetje moeten passen. (mits het niet klein valt, maar heb het over verschillende merken). En soms moet ik maatje 86 kopen.. Ik maak me ook niet echt druk, het lijkt me alleen zo slordig en ze meten hem met een schuiflat, maar vond vorige keer al dat die raar vastgemaakt was.
volgende keer een meetlint mee naar het cb? Om die er eens naast te leggen, gewoon omdat je gemerkt had met kleertjes dat het niet lijkt te kloppen?
ik heb hetzelfde hier. bij het cb is hij langer dan bij het ziekenhuis. misschien zijn die meetdingen niet overal gelijk.
75 cm met 6 maanden is wel errug lang hoor. En dan is 8,5kg best wel licht. Niet dat je je hier dan zorgen om zou moeten maken, want dat kan prima. Mijn zoontje is redelijk lang, is nu zo'n 75cm en zo'n 10,5 kilo. Dat is precies in verhouding. En hij is ruim 8 maanden Maar goed, ga er de volgende keer eens bij staan en kijk goed naar de meting? En vraag aan ze hoe het komt dat jij op een andere lengte uitkomt of vertel ze dat je het niet eens bent met de meting? Want wij kunnen hier heel moeilijk over oordelen lijkt mij.
Hier trekken ze de beentjes ook niet helemaal naar beneden, dus Keana is groter dan hun zeggen. Ik merk het ook duidelijk ook haar kleertjes. Bij het cb hier is het "ze is ongeveer 56 cm"
75 cm voor 6 maanden lijkt mij ook erg lang eigenlijk. Maar dat is nu eigenlijk mijn vergelijking met mijn zoontje en hij is idd kleiner en lichter voor zijn leeftijd. Mijn zoontje wordt volgende week 1 jaar en was 2 weken geleden 74,8cm en 8750 gram En ik denk dat je het beste van de metingen van het CB kan uitgaan want zo'n ligbak is nauwkeuriger dan een meetlint lijkt mij.
T. groeit hard ! Maar hoe kan 75cm en 10.5kg precies in verhouding zijn vraag ik me af? K. is ook 75cm en 9.2kg en bij hun stond hij precies op de middellijn? Ik merk vaker dat het lijkt alsof ze ook verschillende groeicurves hebben ofzo
dat had ik met de weging. Onze weegschaal is tch echt heel anders blijkbaar dan die bij het cb. Eerst weeg ik mezelf en dan met haar erbij en dan het verschil weegt zij. Alleen hier is ze zwaarder als bij het cb. Met meten weet ik zo niet. ze houden haar hier toch goed recht met haar beentjes en meten haar dan. Ik ga ervan uit dat het wel klopt. Ze is nu 58 cm. en 5020. Precies gemiddeld
Ik denk dat een meting nooit helemaal precies kan zijn, helemaal met de kleintjes, je krijgt nooit het hoofdje recht en de beentjes goed gestrekt. Zou me er zelf niet te druk om maken
Maar ontopic... ik zou me er ook niet druk over maken & ook niet na gaan meten... denk dat ze daar sowieso wat nauwkeuriger meten dan thuis
Mijn dochter was bij haar geboorte, in het ziekenhuis, 48 cm. Vier weken later op het cb: 50 cm. Weer vijf dagen daarna, in het ziekenhuis: 53 cm. Het lijkt mij sterk dat ze 3 cm gegroeid was in vijf dagen. In het ziekenhuis zeiden ze dat het cb 'maar wat doet' met de metingen - maar dan nog, zou dochter 5 cm gegroeid zijn in vier weken en vijf dagen, lijkt me ook stug Met de weegschaal ook een probleempje: de ene week woog ze bij de kinderarts 3800 gram, een week later 3400. Nu hebben wij zelf een weegschaal, dus ik zei dat het niet klopte. Werd ik me toch raar aangekeken. Want ze gebruiken een geijkte weegschaal ja. Dat ik het maar wist Enfin, toch nog nagewogen, tot twee keer toe: 3400 gram. Ik bleef erbij dat het niet klopte. Kinderarts erbij gehaald. Andere (mechanische) weegschaal geprobeerd. Resultaat: 4000 gram. Conclusie: er gaat regelmatig ergens iets mis met meten en wegen. Als lengte en gewicht van je kindje niet in verhouding zouden zijn, zou je dat toch zelf ook wel gaan zien lijkt me?
Zolang ze bij de CB-metingen maar groeit zou ik me niet druk maken . Maten in kleertjes kloppen trouwens ook lang niet altijd dus daar zou ik niet op af gaan. Hier een bijna 2-jarige die nog steeds een paar broekjes draagt waar maat 62 in staat... (ze heeft verder dus 80-86 )
Zelf meten met meetlint lijkt mij minder nauwkeurig dan bij het CB op dat ding (neem aan dat ze daar ook zo'n ding hebben waar ze op liggen?). Qua gewicht merk ik ook wel dat de weegschaal op het CB veel minder aangeeft dan onze eigen... als ik met Thirza samen en daarna zelf, kom ik eigenlijk altijd een halve kilo zwaarder uit dan wat ze wegen op het CB. En hier vlak na de geboorte ook gestress vanwege alle verschillende weegschalen van VK, kraamhulp, WVK en CB... Zolang ze gezond zijn lekker niet druk om maken en qua maten merk je vanzelf waar ze in of uit groeien
Zelf wegen door met je kind op je weegschaal te gaan staan, is bij mijn weten niet betrouwbaar. Althans, wij voeren dan altijd herhaalde metingen uit, met mij en mijn man, en het is nooit iedere keer hetzelfde. Soms kon het wel een halve kilo uitmaken. En dat heb ik niet als ik alleen mezelf weeg. Misschien komt het doordat het gewicht onnatuurlijk is verdeeld? Ik heb geen flauw idee. Misschien ligt het ook wel alleen aan onze weegschaal.
En als je bij de groeilijn achterin het CB boekje kijkt? Want volgens deze (en volgens mij zijn ze allemaal hetzelfde) zit jouw zoontje qua gewicht ietsje onder het gemiddelde en qua lengte ietsje boven het gemiddelde. Maar het verschil is niet noemenswaardig, dus wellicht is de computeranimatie iets minder duidelijk daarin of is de lijn in het boekje verouderd tov de lijnen die ze op hun computer gebruiken. Mijn zoontje zit qua lengte en qua gewicht ietsje boven de plus 1 lijn. Het ligt verder ook aan het leeftijdsverschil hoor. Want de groeilijn voor het gewicht zwakt meer af dan de groeilijn voor de lengte. En aangezien mijn zoontje ruim 1,5 maand jonger is, kan het wel kloppen dat ie bij dezelfde lengte een zwaarder gewicht heeft.
@Merijn: dat was hier wel toen we de weegschaal op onze slaapkamer hadden staan waar we vloerbedekking hebben, maar hij staat nu in de badkamer op de tegels en daar is de weging wel vrij constant
Die van ons staat ook op tegels in de badkamer, maar misschien is ie dan gewoon niet zo goed Nu maar hopen dat ik dan niet opeens stiekem 2 kilo zwaarder ben
Ja das waar ook merijn... ze schelen ook nog in leeftijd! Ach het zal allemaal wel! Enne samen wegen op de weegschaal is echt niet betrouwbaar idd... pas ging mijn broer met mijn zoontje op de weegschaal staan & daarna ik met hem... ineens was hij ruim een halve kilo lichter!