Mijn (stief)oma kan op dit moment even niet meer voor zichzelf zorgen, omdat ze is gevallen. Maar ze is nog wel te goed voor een verzorgingstehuis. Ze woont in een aanleunwoning en kan altijd de zuster bellen voor evt hulp. Nu woont haar dochter en zoon erg ver weg. Die kunnen dus niet helpen qua mantelzorg. Daarom komt dus alles op de andere dochter aan. Die moet er elke dag heen omdat ze vlakbij woont. Maar zelf werkt ze ook! Ze moet nu wel eens dagen vrij nemen, die ze dus niet krijgt betaald, om met oma naar het ziekenhuis te gaan. Enz, Enz. Ook verplicht de wijkverpleegkundige de familie om er elke dag te zijn tussen 2 en 5. Hierbij moet dus de familie, oma, die valgevaarlijk is, zelf uit bed halen! Met een groot risico op valpartijen omdat ze eigenlijk niet weten wat ze moeten doen. Wat vinden jullie hier nou van? En wat kunnen we hier aan doen?
Ik persoonlijk vind dat er niets mis is om voor familie te zorgen, en in overleg met elkaar zodat niet alles op 1 schouder terecht komt. Ik vind er dus niet zoveel van en je kunt zelf hulp regelen, maar dat zul je dan zelf moeten betalen.
Nee ik vind ook dat er niets mis mee is om elkaar te helpen. Maar wel dat alles op 1 iemand neer komt, naast werk en gezin. Terwijl de rest van de familie te ver weg woont om vaker te kunnen helpen. Die hebben natuurlijk ook eigen gezin en werk.
Oke, dus in principe zouden zij vanuit hun woonplaats, iemand kunnen inhuren, die hier de dingen kan doen, die zij (de familie) eigenlijk zouden moeten doen, als mantelzorger?
Ja, Google eens op WMO, daar kan je eventueel hulp vindeb. Of anders de nationalehulpgids dan kan je iemand inhuren.
Klopt.. Hier ben ik diegene die het dichtste bij mijn oma woont. Mijn tantes en moeder wonen allemaal 1,5 uur- 3 uur bij haar vandaan. Mijn oma koopt zelf zorg in...want ik kan dat niet doen met 2 kleine kinderen. Ik moet juist dan met ze naar sport et cetera...en mijn man is soms ook een maand weg. Nu doe ik ook nog wel dingen. Als ze wat boodschappen moet hebben of er iets is in huis waar ze even niet uitkomt... maar dat is nooit meer dan 1 keer per week.
Waarom moet familie oma uit bed halen tussen 2 en 5. Naar mijn idee is daar de thuiszorg toch voor. Dat familie qat kan doen oké. Maar zoiets vind ik echt iets voor de thuiszorg.
Gewoon wat tips; -kijk na of oma goede indicatie heeft, wat is de zorgvraag en wat krijgt ze vergoed? Waar bestaat die zorg uit? En klopt dit. -oma gaat rusten op bed s'middags lees ik, is een luie electrische stoel iets voor haar? Zo kan ze toch even plat zonder dat er hulp voor in/uit bed nodig is. daarnaast is het helaas zo dat er een groot beroep op mantelzorg gedaan word. Maar mee naar een ziekenhuis oid kan ook een vriendin oid zijn,dit hoeft niet altijd een kind te zijn. Durf hulp te vragen binnen oma haar netwerk (als dat er is).
Hoe ver is erg ver weg? Kunnen ze niet zo nu en dan vrij nemen? Heeft ze verder geen enkele familie? Woon jij niet in de buurt?
Als je echt het gevoel hebt dat de situatie onverantwoord is, huisarts inschakelen. En anders, hulp inhuren of het netwerk vergroten. Ieder moet toch z'n steentje bijdragen. En het is een tijdelijke situatie, is dit niet te regelen voor de herstelperiode?
Het probleem met de uit bed haal tijd is namelijk dat er meestal bij de meeste thuiszorg organisaties niemand een volledige dagdienst heeft dus er niemand is om mensen uit bed te halen. Er zijn bv meerdere ochtenddiensten tot een uur of 11, een dagdienst die tot na de boterham werkt ( Insuline geven, medicatie toedienen, in bed stoppen ) maar niemand om 15u om mensen uit bed te halen. De volgende dienst komt dan rond 17u weer voor avondmaaltijd, insuline en steunkousen uit. Wij zijn hier ook wel klanten door verloren die naar een heel grote thuiszorg instantie gingen, soms hebben die namelijk wel dagdiensten tot 15-16u. Maar dat is ook wisselend aan de hand van de zorgvraag. Voor 1 iemand uit bed halen kan je niet een verpleegkundige tot 15u laten rondrijden, voor meerdere zorgvragen wel.
Ja, ik woon ook dichtbij. Doe ook wat ik kan, maar heb ook een gezin met twee kleine kinderen, werk en andere verplichtingen.