Verplichte opleiding volgen en reiskostenvergoeding?

Discussie in 'De lounge' gestart door MHMW, 27 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MHMW

MHMW Niet meer actief

Hoi dames,

Hierbij even een vraag, waar mijn man en ik niet uitkomen. Het zit als volgt..
    Mijn man werkt in de transportwereld en moet van zijn werkgever een verplichte 3 daagse opleiding volgen. Niks mis mee, wil het geval niet zijn dat hij voor 1 dag naar Tilburg moet. Dat ligt hier 82 km vandaan. Hij heeft hier gister een brief over gekregen waarin staat, dat ze zelf voor vervoer moeten zorgen en met elkaar meerijden wordt geadviseerd. Deze dag valt op een zaterdag en word voor 7 uur 100% uitbetaald. Bij het niet volgen van deze opleiding, staat ontslag en het zelf betalen van de opleiding. Oke duidelijk, maar nu is mijn vraag, is de werkgever verplicht om zijn werknemers een reiskostenvergoeding aan te bieden? Of mogen we allang blij zijn, dat hij voor 7 uur wordt uitbetaald. Ik kan het nergens terug vinden en misschien zit hier iemand die er wat verstand van heeft.
    Alvast bedankt!

2. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

normaal gezien is als de werkgever je verplicht , hij ook moet zorgen voor vervoer of reiskosten , is toch in belgie zo weet niet hoe het daar zit

3. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Ik ga zeer waarschijnlijk een opleiding beginnen volgende maand en de reiskosten betaalt RBO dan hebben ze gezegd.
    maar eerst ff afwachten of ik bijzondere bijstand krijg hier voor ;)

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

wat voorn opleiding is het? adr bbs? tis waarschijnlijk wel voor eigen kosten ook voor behoud van zijn chauffeurs diploma moet hij een aantal cursesuren per jaar maken ( 16 als ik me niet vergis)

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Check even of er iets van in de CAO staat. Als je man lid is van een bond, is dat de ideale partij om deze vraag bij neer te leggen.

6. MHMW

MHMW Niet meer actief

Het is een MBO opleiding niveau 2 welke tevens aan de code 95 nascholingseisen voldoet.

7. MHMW

MHMW Niet meer actief

Even zijn CAO nagekeken en daar staat inderdaad in dat ze het moeten vergoeden. Reiskosten, curcuskosten en het examengeld.

8. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    gaat dat om de chauffeurs pas misschien??

In ieder geval als het verplicht is dan zou het netjes zijn van je werkgever dat hij ook reiskosten betaald voor je man. maar je man mag blij zijn dat hij die cursus aangeboden krijg EN nog 7 uur uitbetaald word. Dit kreeg mijn vriend namelijk niet 7 uur uit betaald. alleen de cursus.

9. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    owh zie nu net dat t om iets anders gaat. dan zou ik die CAO mee nemen naar de werkgever. en dat hem laten zien.

10. MHMW

MHMW Niet meer actief

De MBO opleiding bestaat uit 3 vakken/dagen.

- Veilig werken met de heftruck/handpallettruck
    deze wordt gegeven in Tilburg.

- Schadepreventie
    deze wordt op het bedrijventerrein zelf gegeven.

- Ladingzekeren.
    ook op het bedrijventerrein.

11. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ja maar ze betalen zijn uren zelfs ook al dat vind ik eigenlijk al gul dus eigenlijk vind ik het een beetje zeuren om ook nog reisgeld te vragen, je word zelf ook beter van een opleiding dus waarom niet er wat voor over hebben?

12. MHMW

MHMW Niet meer actief

Het gaat erom dat het verplicht is. Qua opleiding heeft hij er weinig tot niets aan. Wat er geleerd moet worden, komt hij tijdens zijn werk niet tegen. Het is 82 km heen en 82 km terug. Niet langs de deur dus. Hij weet wat er in zijn CAO staat en ging er nog even over nadenken of hij ermee langs kantoor ging.

13. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja maar de uren doorbetalen is blijkbaar niet verplicht dus pak je dan toch dat geld daarvan af?

En een opleiding maakt je altijd beter op de arbeidsmarkt dus draagt altijd bij aan de persoon die hem krijgt dus de enige die er beter van word is je man, ik snap dat gezeur om geld nooit zo...

14. Sensea

Sensea Niet meer actief

toen mijn vriend een cursus van9 dagen moest doen ( wekelijks 1 dag) werd die doorbetaald als een werkdag ( ze waren uiteraard veel later thuis hoor) en namen ze met 3 man een auto van het werk mee.ze moesten dan verzamelen op de parkeerplaats van het werk, dat was voor jezelf.ze waren 4 uur per keer onderweg maar hadden dus geen benzine kosten dat ging van de zaak. ze moesten wel samen reizen met die auto dus.

15. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Bij ons mogen de mensen als werkgever opleiding verplicht hun kilometers opgeven.0,19 p.km. en eventuele parkeerkaarten mag je dan ook indienen. Een verplichte opleiding is trouwens niet alleen ketst omdat je baas het wil. Je wordt er zelf ook beter van;)

16. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    het is ook beter voor je eigen toch die extra papieren. en als je met elkaar meerijdt dan zou ik niet moeilijk doen over die kilometers. rijdt met 4e in een auto, verdeel de benzine kosten en je hebt een goedkope investering in je toekomst. de uren worden ook al gewoon uitbetaald. tis dan 170km gedeeld door 15 (laat zeggen je rijdt een auto 1 op 15) dan kost het je nog geen 20,- per persoon.

17. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Nou als het 1 dag is dat reizen zou ik er niet om zeuren. Gewoon carpoolen en benzinegeld delen. Als het nu structureel elke dag 90 km zou zijn, vind ik het een ander verhaal. Je wil ook niet dat je baas en collega's je als krenterig bestempelen, lijkt me.

18. MHMW

MHMW Niet meer actief

Hij heeft het gister met zijn collega´s over gehad. Het blijkt dat de overige 2 dagen, ook in Tilburg gehouden worden. Ze gingen met het CAO boekje langs op kantoor en gingen het even navragen. Ik zie het niet als zeuren om geld, en het klopt dat je inderdaad nooit dommer wordt van een extra opleiding. Het ging ons alleen puur om de reiskosten.

19. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Gaat ie dan het geld wat ie doorbetaald krijgt voor zijn uren inleveren ik bedoel dat is niet verplicht dus kunnen ze intrekken als ze willen, dat gaat om heel wat meer geld lijkt me..

Deel Deze Pagina