0-uren contract niet verlengd, wel recht op zwsch-uitkering?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Soumayyaah, 5 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Ik heb een 0-uren contract bij mijn werkgever, en sinds eind mei ben ik ziek nav zwangerschapsklachten. Helaas ben ik nog steeds niet hersteld. Onlangs heb ik een brief gekregen van mijn werkgever dat mijn contract niet verlengd wordt per 1 november nav bezuinigingen.
    Nu vraag ik mij een aantal dingen af;
    -Heb ik nog wel recht op de zwangerschapsuitkering? Ik ben namelijk 31 december uitgerekend, en heb destijds begrepen dat in de 'oude' situatie per half november zwangerschapsuitkering kon krijgen. Heb ik hier nog steeds recht op, nu mijn contract niet per 1 nov. wordt verlengd?

- Mijn man studeert, en gaat momenteel een periode in van een jaar waarin hij stage gaat lopen. Zijn inkomsten zullen hierdoor aanzienlijk naar beneden gaan. Kunnen wij aanspraak maken op een ander soort uitkering/ inkomensaanvulling aangezien ik momenteel ook geen inkomen heb.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Soumayyaah,

Op dit moment ben ziek door je zwangerschap. Ik ga er dan ook bij mijn antwoord van uit dat je een Ziektewet-uitkering ontvangt. Deze kan via je werkgever of rechtstreeks aan jou betaald worden. Als je contract niet verlengd wordt meldt je werkgever je ziek uit dienst bij UWV. UWV gaat de uitkering dan rechtstreeks aan jou betalen.

Vanuit de Ziektewet-uitkering kom je in aanmerking voor een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Je kunt deze aanvragen door 8 weken voor je uitgerekende datum contact op te nemen met UWV-telefoon (0900-9294).

Om te kijken of je jullie inkomen kunt aanvullen kun je de link op deze pagina aanklikken. Je vult dan jullie gegevens in en de site geeft aan of er regelingen en/of uitkeringen zijn waarop jullie aanspraak kunnen maken.

Actuele informatie over het recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en je man veel succes met zijn stage.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina