Dagloon berekening WW en sociaal minimum

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door sofie21, 3 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sofie21

sofie21 Actief lid

25 jan 2010
    301
    0
    0
    Hallo ben een alleenstaande moeder en afgelopen maand is me contract niet verlengt werkte maar 4 ochhtendjes en verdienden maar 500 kan niet meer werken heb geen oppas niks red het totaal niet et 500 nu is mijn vraag hoeveel ww krijg ik nu heb ook bijstand aangevraagd hoeveel krijg ik precies bij elkaar alvast bedankt

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 5 aug 2013
    Laatst bewerkt: 5 aug 2013
    Beste sofie21,

Je wilt weten hoeveel je aan WW-uitkering gaat ontvangen. Daarnaast heb je een Bijstandsuitkering (WWB) aangevraagd en je wilt weten hoeveel je precies bij elkaar gaat ontvangen.

De hoogte van het dagloon van je WW-uitkering wordt gebaseerd op het SV-loon dat je verdiend hebt in de referteperiode van een jaar voor je eerste werkloosheidsdag. Het SV-loon is het loon waarover premies en belasting is afgedragen en staat vaak op je loonstrook. De referteperiode eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand voor je eerste werkloosheidsdag.

UWV Webcare heeft geen inzage in je dossier en de beoordelaar doet de berekening. Maar als je een indicatie zou willen van wat je aan WW-uitkering mag verwachten, adviseer ik je de Rekenhulp te gebruiken.

Je geeft aan afgelopen maand werkloos te zijn geworden. Is dat de maand juli? Dan tel je al het SV-loon in de periode van 01-06-2012 tm 31-05-2013 bij elkaar op en klik op bereken.

Van dit dagloon ontvang jij de eerste 2 maanden 75% en vervolgens zolang je uitkering duurt 70%. Houdt er wel rekening mee dat van dit bedrag nog wel 8% wordt ingehouden aan vakantiegeld.

Heb je korter dan een jaar gewerkt bij je werkgever? En ben je in juli werkloos geraakt? Dan tel je het SV-loon vanaf het begin van je dienstverband tot en met 31-05-2013 bij elkaar op. Dit staat ook aangegeven in de Rekenhulp wanneer je aangeeft geen heel jaar gewerkt te hebben.

Heb je een WW-uitkering aangevraagd en aangegeven dat je onder het sociaal minimum komt? Je hebt dan ook mogelijk recht op toeslag. UWV vult je inkomen aan tot je maximale dagloon. Ligt je inkomen dan nog altijd onder het sociaal minimum? Je kunt dan een aanvullende WWB aanvragen. De Gemeente vult je inkomen aan tot bijstandsniveau. Hier vind je de hoogte van het bruto sociaal minimum per dag per 1 januari 2013.

Actuele informatie over de berekening van een WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je veel succes met solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina