Hallo Even een vraagje... Ik neem vanaf januari jl. voor een jaar 1 dag ouderschapsverlof per week op. Als ik bv over 3 maanden ontslag zou nemen en ergens anders ga werken, hou ik dan nog recht op 8 maanden ouderschapsverlof bij mijn nieuwe werkgever (ik weet dat je daar eerst een jaar moet werken om t uberhaupt op te nemen), of vervalt dan de rest van mijn verlof? Ik kan t op officiele sites nergens vinden (lees er soms wel wat in een forum over), wie o wie weet dit. Als dit zo is betekent het dus dat een centrale organisatie hier zicht op heeft, maar naar mijn weten is dat alleen de belastingdienst en ik kan me niet voorstellen dat zij daar verder naar kijken... Groetjes!
Ik weet niet of je dat 'niet gebruikt recht' meeneemt maar pas wel op: als je werkgever een deel van je ouderschapsverlof betaald heeft, dan moet je misschien wat terugbetalen als je er niet blijft werken! Zoiets las ik in mijn cao-bve (Onderwijs-mbo). Laat je goed informeren bijvoorbeeld bij de vakbond. Succes!
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht dat je dan geen recht meer hebt op die 8 maanden. Wie weet het wel zeker?
Je moet ouderschapsverlof in één keer opnemen. Dus als je eraan begint, moet je het opmaken anders vervalt het. Je kunt niet nu een half jaar doen en volgend jaar weer een half jaar. Zo is het bij ons tenminste. Weet niet zeker of dit overal zo is.
@Nala, zo is het bij ons niet, dus dat hangt denk ik van de cao af. Ik kan juist wel odv in stukjes opnemen, maar het zou kunnen dat dat ook gewoon van mijn werkgever afhangt. Ze zijn best makkelijk bij mij. @deetje: dat dacht ik ook. Zoiets staat volgens mij wel bij ons in de regeling. Dat als je kort na je odv ontslag neemt, je iets terug moet betalen ofzo. Maar goed, om op de vraag terug te komen... Ik zou het niet weten! Goede vraag wel, want als het nergens wordt geregistreerd zou je dus kunnen jobhoppen en bij elke nieuwe baas odv opnemen. Dat lijkt mij toch niet de bedoeling...
je hebt pas recht op ouderschapsverlof als je ergens 1 jaar werkt. Dus op een nieuwe werkplek heb je geen recht op verlof.
Hallo Femke, Leuk je hier te zien ! Hieronder een stukje dat ik van de site van postbus 51 heb gehaald, ff googlen op 'postbus 51 ouderschapsverlof' en je krijgt veel info! Verandering van werkgever Als u het verlof in delen heeft opgenomen maar in de tussentijd een nieuwe baan vindt, behoudt u uw verlof. Bij uw nieuwe werkgever kunt u het resterende ouderschapsverlof opnemen. Als u het verlof in een keer heeft opgenomen, maar in de tussentijd van werkgever verandert, vervalt uw resterende verlof. Groet Snoozie
het ligt er inderdaad aan hoe je het hebt aangevraagd. Je kan het osv bij de meeste werkgevers wel in delen splitsen (max 3 geloof ik), maar dan moet je dat meteen bij de (1e) aanvraag aangeven. Dus je kan niet nu, halverwege je verlof, nog zeggen dat je het wilt opsplitsen. Dan heb je dus vette pech als je van baan verandert... Als je wel aangegeven zou hebben dat je het in delen wilt opnemen (dus bijv. nu een half jaar 1 dag per week en volgend jaar weer een half jaar 1 dag per week), dan houd je je recht op het 2e deel ook bij een nieuwe werkgever (alleen moet je dan inderdaad een jaar wachten, want in je eerste jaar mag je nog geen osv opnemen).
Oja...ik mag bij mijn huidige werkgever het OSV niet in delen opnemen, dus ik ben t helemaal kwijt mocht ik een andere baan vinden...