Advies bedrijfsarts bindend?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door NooNoo, 6 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NooNoo

    NooNoo VIP lid

    18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Hallo UWV Webcare-team,

    Onlangs heeft mijn bedrijfsarts advies gegeven omtrent mijn situatie en deze luidt dat ik voor 80% weer aan het werk kan/moet en voor 20% ziek mag zijn. Dit advies is gebaseerd op richtlijnen die zijn geschreven. Mijn huisarts, fysiotherapeut en verloskundige spreken dit tegen maar toch heeft de bedrijfsarts zo besloten.

    Is mijn werk verplicht om dit advies na te leven en kunnen ze mij dus verplichten om weer aan het werk te gaan?
    Ik weet dat ik via het UWV een deskundigenoordeel kan aanvragen, als ik deze zelf aanvraag moet ik deze ook zelf betalen. Kan/mag mijn werk deze in dit geval ook aanvragen?

    Alvast bedankt!
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste NooNoo,


    De bedrijfsarts van de arbo-dienst heeft een belangrijke adviserende taak, maar de werkgever en de werknemer zijn zelf verantwoordelijk voor de re-integratie. Zij moeten daarover hun eigen beslissingen nemen. Als zij er samen niet uitkomen, dan kan de werkgever of de werknemer het UWV vragen om een deskundigenoordeel. Zie actuele informatie hier.

    Actuele informatie over het deskundigenoordeel vind je in de brochure: “Deskundigenoordeel van UWV. Informatie voor werkgever en werknemer” Zie hier.


    Ik wens je een spoedig herstel.



    Met vriendelijke groet,



    Brigitte
    UWV Webcare Team


    www.uwv.nl/webcare
     
  3. NooNoo

    NooNoo VIP lid

    18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Hallo,

    Bedankt voor het antwoord en de informatie over het deskundigenoordeel.

    Ik ben werkzaam voor de overheid en ben niet bij een bedrijfsarts van het UWV geweest maar bij één van het onderdeel zelf.
    Maakt dit nog verschil in deze situatie? (voor wat betreft het bindend zijn van een advies in elk geval)

    Bedankt alvast!
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste NooNoo,


    Ik ben ervan uitgegaan dat je informatie zocht over het advies van een bedrijfsarts en niet over een verzekeringsarts van het UWV. De bedrijfsarts heeft een belangrijke adviserende taak maar de werkgever en werknemer zijn zelf verantwoordelijk voor de re-integratie. Zij moeten daarover hun eigen beslissingen nemen.


    Met vriendelijke groet,


    Brigitte
    UWV Webcare Team

    www.uwv.nl/webcare
     

Deel Deze Pagina