Goedemiddag, Ik werk momenteel bij 2 banen. Doordeweeks via het uitzendbureau administratief werk en in het weekend restaurantmedewerker bij een verzorgingstehuis. Ik ben bij 7 maanden zwanger en sinds twee weken zit ik nu in de ziektewet bij het verzorgingstehuis. Ik heb daar een vast contract voor 10 uur in de week, welke ik altijd werk in het weekend en verdien 11 euro bruto per uur. Nu heb ik een brief ontvangen over mijn dagloon, maar ik snap er helemaal niets van. Mijn dagloon is vastgesteld op iets van 39,89. Maar dit lijkt mij erg weinig? Hetgeen dat ik het afgelopen jaar heb verdiend (inclusief onregelmatigheidstoeslagen, vakantiegeld, etc. ) is grof 9390,94 euro. Dit wordt dan gedeeld door 261 (het gemiddeld aantal uitkeringsdagen per jaar). 9390,94 / 261 = 35,98 dagloon Nu kan het zijn dat ik het SV loon niet helemaal correct hebt natuurlijk, vandaar dat mijn vastgestelde dagloon denk ik iets hoger uitvalt. Maar nu vind ik het gek dat dit door 261 wordt gedeeld, aangezien ik helemaal niet fulltime werk en het UWV daar wel van uit gaat nu? Ik heb grof gezegd zo'n 96 dagen gewerkt de afgelopen 12 maanden. Waarom wordt mijn SV loon dan niet daarover berekend? Want nu kom ik toch helemaal niet goed uit? Als ik 9390,94 / 96 = 97,82 dagloon Ik werk natuurlijk niet 8 uur op een dag, maar 5 uur. 97,82 / 8 * 5 = 61,13 dat lijkt mij dichter in de buurt komen van waar ik recht op heb? Graag ontvang ik uitleg op waar mijn dagloon op berekend wordt. Daarnaast heb ik dan ook de vraag hoe ik mijn maandsalaris kan berekenen aan de hand van dat dagloon. Ik zit nu namelijk de stress over mijn financieen en heb totaal geen overzicht op wwat ik nu binnen ga krijgen. Ik hoop dat u mij verder kunt helpen! Met vriendelijke groet, rodefiets
Beste Rodefiets, Je wilt graag aanvullende uitleg over de berekening van je dagloon. Het klopt dat UWV je Sociale Verzekeringsloon van 1 jaar voor je eerste ziektedag gebruikt om je dagloon te berekenen. Dit totale inkomen wordt gedeeld door 261 werkbare dagen en uit deze berekening volgt het dagloon. Het dagloon krijg je voor 5 dagen per week uitbetaald. Je geeft aan dat bij jou het dagloon is vastgesteld op 39,89 Hiervan ontvang je 100% als je ziek bent door je zwangerschap. Ben je niet ziek als gevolg van je zwangerschap dan ontvang je hiervan 70%. Om te berekenen wat je dan per maand aan inkomen hebt vermenigvuldig je het bedrag per dag met 21,75 (werkbare dagen per maand) Het maakt hierbij niet uit dat je maar 10 uur per week werkt. Hier is door de manier van dagloon berekenen al rekening mee gehouden. Voorbeeld: 39,89 x 21,75 = Bruto uitkering per maand 867,60 Van dit bedrag worden nog de loonbelasting en premies afgedragen. Actuele informatie over de hoogte van de Ziektewet-uitkering vind je hier. Ik wens je voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare