ZEZ uitkering in een ingewikkelde situatie

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Mariavanvan, 21 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mariavanvan

    Mariavanvan Nieuw lid

    21 mrt 2018
    1
    0
    1
    Best webcare team,

    Ik heb een vraag over een eventuele ZEZ-uitkering in mijn ingewikkelde situatie. In kalenderjaar 2017 zag mijn financiele situatie er als volgt uit:

    - ik viel voor 4 maanden buiten het Nederlandse sociale zekerheidsstelsel ivm werk in het buitenland. Ik betaalde in Nederland inkomstenbelasting, maar droeg geen social premies af in Nederland (bv voor de AOW). Ik had geen recht/plicht op het hebben van een Nederlandse zorgverzekering. Dit alles in overleg met de Sociale Verzekeringsbank.
    - ik had gedurende het hele jaar bijverdiensten als oproepkracht in Nederland (Nederlandse werkgever)
    - ik werkte een aantal maanden in Nederland in loondienst via een vast contract/vaste uren
    - ik had gedurende het hele jaar beperkte bijverdiensten via inkomsten overige arbeid
    - ik ontving een studiebeurs vanuit het buitenland die daar belastingvrij is, maar in Nederland moest worden belast (dat geef ik op bij de jaarlijkse aangifte).
    Dit alles klinkt of ik erg rijk ben, maar het gaat helaas om kleine bedragen..

    Nu ben ik dit jaar (2018) van plan zwanger te worden. Mijn vraag is hoe mijn financiele situatie er dan uit zal zien (veronderstellend dat van alle genoemde inkomsten tzt nogsteeds sprake is). Ik veronderstel dat ik over mijn vaste uren in loondienst een normaal zwangerschapsverlof zal krijgen. De buitenlandse studiebeurs blijft doorlopen (een buitenlandse zwangerschapsregeling met doorbetaling van 100%). Maar de rest is mij onduidelijk. Is dit afhannkelijk van hoeveel middelen ik al heb verzameld vanuit mijn studiebeurs en zwangerschapsverlof bij loondienst, of heeft dat er niets mee te maken?

    Ik hoop dat u antwoord kunt geven op mijn vraag. Alvast bedankt voor de moeite.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Mariavanvan,


    Je hebt vragen over of je recht hebt op meerdere zwangerschaps- en bevallingsverlof uitkeringen (WAZO) en wat de voorwaarden zijn.

    Je hebt recht op een WAZO-uitkering als je in dienst bent van een werkgever of een uitkering ontvangt van UWV. Heb je bijvoorbeeld twee werkgevers dan zijn er twee verschillende rechten op een WAZO-uitkering. Heb je bijvoorbeeld een werkgever en een WW-uitkering dan heb je vanuit beide recht op een WAZO-uitkering. De hoogte van je WAZO-uitkering wordt per recht berekend en is 100% van je dagloon.

    Er is ook nog de 10 weken regel na einde verzekering. Dit houdt in als je vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na einde verzekering is, dan kun je recht hebben op een WAZO-uitkering. Einde verzekering is einde dienstverband of einde WW-uitkering.

    Inkomsten uit het buitenland hebben geen invloed op je WAZO-recht.

    Ik wens je een snelle vervulling van je kinderwens.


    Met vriendelijke groet,

    Viktoria
    UWV Webcareteam.
     

Deel Deze Pagina