dagprijs 31 euro voor chreche in België, is dat normaal?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Fefe, 1 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fefe

Fefe Actief lid

8 mei 2014
    199
    0
    16
    NULL
    NULL

1000 euro!!!!!!! Dat is gewoonweg schandalig dat de overheid in NL daar niets aan doet?

2. nieuwemoeder97

nieuwemoeder97 Actief lid

13 mei 2014
    194
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja amai nog niet! 1000euro voor 3 dagen! Hier gaat ze 4 dagen, ik werk 4 dagen per week, de 5de dag heb ik ouderschapsverlof, waarvoor ik per maand 100euro van de staat krijg, voor een periode van 20? maanden dacht ik. Maar als mijn 20 maanden om zijn, ga ik kijken voor vaste 4/5. want anders het geld dat ik bij verdien, geef ik langs de andere kant terug aan de kribbe;) En grootouders zijn geen optie, dus dat is geen optie. Kinderbijslag is 90euro dacht ik dat we krijgen per maand.
    Ja idd fijn om te lezen zo de verschillen. Ik dacht dat er in NL veel voordelen waren, maar ben blij om te lezen dat er toch nog positieve dingen hier zijn.... :p

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nee ... het wordt alleen maar duurder ieder jaar helaas. :(

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.270
    23.386
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier hetzelfde, alleen vriend werkt er 5, maar op maandag vrij. Kost ons na teruggave belasting 342 euro per maand. Nou, ik verdien echt teveel om dan maar minder te gaan werken, hoor :D Maar wat een verschil met België. Hoewel ik natuurlijk niet weet wat jullie inkomsten zijn uit werk. Liggen de lonen lager in België? Zo niet, dan hebben jullie niks te klagen over kosten kinderopvang :p

5. Fefe

Fefe Actief lid

8 mei 2014
    199
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik dacht de lonen iets lager lagen in belgie omdat we meer belastingen betalen maar ben daar niet zeker van...

6. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    #26 Pepijnn, 4 aug 2015
    Laatst bewerkt: 4 aug 2015
    Ik ging net uitrekenen wat wij dadelijk kwijt zijn als de derde er is. Wij gaan waarschijnlijk 1221 netto kwijt zijn (dus dan hebben we al veel geld teruggekregen). Vier dagen per week, 2 kids kdv en 1 bso.

Echt bizar veel geld. Dat is ruim een kwart van wat we verdienen. Misschien toch maar overstappen van kdv...

Ga ook bijna twijfelen of ik het wel goed heb gedaan, maar denk het wel. We gaan ongeveer 400 meer betalen dan we nu doen voor 2 kinderen.

In elk geval even ontopic: ik denk dat als 31 euro verder nergens normaal lijkt te zijn (wat ik hier dus lees) dan zou ik verder zoeken naar een goedkopere opvang! Het is nogal een kostenpost, maar zoek er wel een waar je je goed bij voelt. Je kind brengt er nogal wat tijd door, dus je moet hem/haar met een gerust hart achterlaten.

7. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.225
    1.295
    113
    Centrum België
    Wij (Belgjes ;) ) betaalden ongeveer 24€ per dag, inkomensgerelateerd (om en bij de 4400€ netto per maand samen), waarvan zoals gezegd bijna 12€ ingebracht mag worden bij belastingaangifte (en netto ong 5 à 6 € terugbetaald wordt). Inclusief luiers, fruit, warme maaltijd enz enz... En vonden dit al aan de dure kant :)

Hangt echt af van het soort crèches. Er zijn er die met "jokerdagen" werken (FT 20 dagen dat je kind niet komt op gereserveerde dagen, buiten schoolvakanties om, die je dan niet moet betalen. Vanaf de 21e dag betaal je toch).

Collega van mij had zijn dochter op een onafhankelijk KDV, met bio eten enz en betaalde fix 650€ per maand, onafhankelijk of een maand 19 of 22 werkdagen telde. Jokerdagen bestonden er ook niet. Dus ja, in dat geval kom je wel aan 31€/maand...

@ TS: als het kan, kijk eens verder rond, maar afhankelijk van waar je woont, kunnen er wel enorme wachtlijsten zijn...

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De lonen liggen hier inderdaad iets lager. En in vergelijking met Nederland hebben wij inderdaad niet te klagen over de prijs van opvang. Ook een van de redenen waarom het in België volkomen normaal is dat beide ouders fulltime werken natuurlijk. Moeder aan de haard is hier veel minder standaard.

9. mamaK79

mamaK79 Actief lid

15 feb 2012
    394
    8
    18
    Belgisch Nederland
    Hier bij zelfstandig erkend kdv 28€ incl alles en vakantiedagen
    Nu bso 1.05 per half uur en vakantie opvang 13€ per dag.
    Vond het niet veel iig.

10. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik heb de reacties even gelezen en sta versteld dat het zo duur is in NDL en BE. En ik maar klagen, hehe. Hier betaal ik nu 140€ per maand voor 5 dagen per week van 8.45h tot 12h. Moest onze zoon blijven eten en blijven tot 17u zou het 340€ zijn per maand voor 5 dagen per week. Dat komt neer op 2€ per uur. Hier zijn wel geen luiers inbegrepen, die moet je zelf meegeven.

11. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere

Ik ga toch maar naar Spanje verhuizen ..
    Wij betaalde voor2 dagen opvang €1000,- 1 kind 2 dagen en 1 kind 1 dag 😓

12. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Wij betalen 27€ per dag. Voor minder dan 5 uur is de prijs 21€.
    Onze crèche is niet volgens inkomen, het is een vaste prijs.
    In onze streek (Zuid-limburg, België) is deze bij de duurdere maar ik ben wel tevreden. De inrichting is heel ontwikkelingsstimulerend en er gelden duidelijke regels voor de "grote" kinderen naar de baby's toe...
    Ook is het mogelijk om soms eens ons zoontje een extra dagje naar de opvang te laten gaan, mits we dat aanvragen weliswaar. Dat vind ik ook een plus want soms is dat wel handig met mijn werk.

Wij bezochten destijds ook onthaalmoeders (gastouders noemen jullie in NL dat) maar bijna allemaal werkten de 1 dag in de week niet ofwel twee halve dagen niet en meer van dat, dus dat viel bij ons ook al af.

13. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Amai. Ben ook van België, inkomensgerelateerd en betalen 16 euro voor een hele dag..
    Had al gehoord dat 't in Nederland veel duurder is!

Deel Deze Pagina