Dagritme en structuur

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Joepsefloeps, 6 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joepsefloeps

    6 nov 2018
    6
    5
    3
    Vrouw
    Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven.
    Wij hebben een prachtige zoon van 8 weken oud en alles gaat eigenlijk heel goed. Maar ik lees overal dat ritme en structuur zo goed is voor een baby en dit wilde ik ook gaan proberen. Nu heb ik eigenlijk twee vragen. Want ik wil graag een avondritueel aanhouden, zodat hij goed weet dat hij daarna gaat slapen. Nu probeer ik dit als volgt te doen: na ons avondeten douchen met de kleine, dan beneden fles geven, nog even knuffelen/spelen, dan naar boven om pyjama aan te doen, boekje lezen en dan naar bed. Dit ritueel heb ik van een ander forum overgenomen, want het sprak mij wel aan. Nu lees ik bij veel ouders dat zij in de avond douchen, maar elke dag douchen is toch eigenlijk niet goed? Slaan jullie het douchen dan wel eens over en snappen jullie kindjes het avondritueel dan nog wel?

    Verder probeer ik overdag nu ook een beetje een ritme aan te houden, maar dit lukt nog totaal niet. Ik geef deels afgekolfde borstvoeding en deels kunstvoeding en geef op verzoek. Maar per dag wisselt hij hoeveel tijd hier tussen zit. De ene keer heeft hij om 13.30 voeding nummer vier en de volgende dag heeft hij deze pas om 15.30. En hij slaapt ook op totaal andere tijden elke keer.
    In de nacht slaapt hij overigens wel gewoon goed.
    Hoe doen jullie dit? Gewoon nog maar laten gaan zo, of toch meer proberen het ritme erin te krijgen? Want als ik bedenk dat hij moet slapen en hij is totaal niet moe, dan zet hij het op een krijsen als ik hem in zijn bedje leg.

    Hebben jullie advies?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Ritme komt vanzelf. Nu gewoon je kind volgen, dat geeft voor beide het minst stress.
    Het gaat vooral om ritme qua volgorde van acties, ritme op de klok heeft geen nut.
    Je kind kan toch geen klokkijken en heeft honger wanneer het honger heeft en is moe wanneer het moe is.
     
  3. Joepsefloeps

    6 nov 2018
    6
    5
    3
    Vrouw
    Ja dat idee had ik zelf ook een beetje, maar ik hoor verhalen in mijn omgeving van moeders die het wel zo doen en dat hun kindje hierin meegaat. Dus ik werd wat onzeker hierdoor. Dus dankjewel voor je reactie!
     
  4. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Wij deden hier flesvoeding. Wel borst geprobeerd. Maar mijn tempels zijn daar simpelweg niet geschikt voor en de kleine had niet genoeg zuigkracht. Kolven zag ik niet zitten.

    Fles dus.
    Hier hadden we wel redelijk vaste tijden. Als hij ging er tussendoor had gaven wij ook gewoon en dan op het ' kloktijdstip' weer. Hij stopte vanzelf als hij genoeg had en ma een poosje ging hij vanzelf mee in ons ritme. ( moet je wel mazzel hebben met een kindje die zelf stopt als hij genoeg heeft natuurlijk).

    Bed ritueel is bij ons kort maar krachtig.

    Maar boven al dan niet douchen (hier om de dag). Pyjama aan. Schone luier. tanden poetsen. Even in de grote stoel zitten. Paar slokjes drinken. 2 liedjes zingen. In bed leggen en dan ook weg gaan. En geen drama van maken.

    Totaal ca. 10 minuten.

    Hier nooit te lang gedaan. Ook als baby niet. Te veel dingen achter elkaar snappen ze toch nog niet.
     
  5. Lentebaby2018

    18 apr 2018
    65
    20
    8
    Och je kindje is nog zo klein! Dat ritme komt vanzelf en zal ook steeds weer iets veranderen als je kindje ouder wordt. Als je nu naar je dag kijkt zal je misschien al wel iets een ritme ontdekken zelfs.

    Mijn dochtertje liet zich de eerste 3,5 maand van haar leven ‘s avonds absoluut niet in bed leggen en wilde bij ons op de borst slapen, na de laatste fles ging ze dan wel in bed. Wat ik ook probeerde, het lukte gewoon niet. Dus we legden ons erbij neer. Inmiddels is ze 5 maanden geweest en krijgt ze haar laatste fles om 19:00 u en gaat dan haar nacht in en slaapt tot de volgende ochtend. Dat had ik nooit kunnen denken tijdens die eerste maanden.

    Ook sliep ze overdag de eerste tijd niet veel in bedje, maar vaak bij mij of naast mij. Vanaf dat ze drie maanden is ging ze wel boven in bedje. Ik hou overdag ook een ritueeltje aan, heel simpel. Als we de trap oplopen benoem ik dat ze lekker gaat slapen, we doen de slaapzak aan, doen de gordijntjes dicht en ik zing ‘slaap kindje slaap’ met haar, stop haar lekker in en doe het muziekdoosje aan. Dit ritueeltje werkt hier goed.

    Probeer maar lekker je kindje te volgen en je zult vanzelf merken waar je kindje aan toe is. Het ritme komt vanzelf!
     
  6. EvaD

    EvaD Actief lid

    16 jun 2018
    344
    201
    43
    Vrouw
    #6 EvaD, 6 nov 2018
    Laatst bewerkt: 6 nov 2018
    Dochterlief is net 8w. Ik zou me nog niet zoveel zorgen maken over een ritme. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik volg het ritme van de baby en hebben al aardig wat structuur zonder te sturen. Zelfs een nachtvoeding is niet altijd meer nodig. Ze komt meer en meer enkel tussen 5u en 7u.

    Ik ben ook van mening dat het wel duidelijk wordt wat nacht is en wat dag. De invulling is van nature al helemaal anders. Niet enkel vanwege het licht, maar ook de prikkels. ‘S nachts speelt er geen radio, wordt er niet gespeeld, niets of weinig om naar te kijken,... het is eten en slapen (uiteraard ook troosten als het even moeilijker gaat). Wordt de baby eens wakker is het donker, niet veel prikkels. Ook de voedingen zo prikkelarm mogelijk. Ik ververs ‘s nachts enkel als het echt nodig is, want dat zijn heel veel prikkels.

    Ons kort slaapritueel. Naar boven, gordijnen toe, propere pamper, slaapzak aan en in bed. Nog een nachtzoentje met een droomzacht. Ik ga nog wel direct mee slapen. ‘S morgens doen we diezelfde gordijnen weer samen open. ;)

    Overdag zijn er ook kleine rituelen. Eerst pamper, dan bavet aan en eten. Die volgorde ivm niet te moeten prutsen na haar eten. Ondertussen kent ze het goed. Als de bavet aangaat valt ze stil. Ze lijkt al te weten dat het dan etenstijd is. Na haar eten gaat ze de wipper in, omdat ze dan recht zit.
     
  7. Suus2910

    Suus2910 Actief lid

    22 feb 2015
    337
    184
    43
    Lekker het ritme van je baby volgen, hier drinkt ze ook nog iedere dag op andere tijden.
    Ritueeltjes houden we hier zo kort mogelijk, en die komt gedurende de dag steeds terug. Dus niet alleen in de avond. (dochtertje is 13 wkn)
    Boekje lezen zijn we sowieso pas met 10/11 maanden mee begonnen, vind ik nu nog totaal geen nut hebben. Lekker kletsen is net zo gezellig.
     
  8. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Oh meid, mijn jongste is 7,5 maand en ik heb nog steeds geen ritme ;). En elke keer als ik denk dat we wél een ritme hebben wordt ie ‘s nachts ineens wakker of slaapt ie in de ochtend ineens hartstikke lang. Ik doe dus maar gewoon wat en dat werkt eigenlijk prima.

    In de avond houd ik wel een vast ritueeltje aan, namelijk wassen (2x p/w in bad) - pyjama en slaapzak aan - voeden - in bed.

    Als je het fijn vindt en het je wat houvast geeft is er helemaal niks mis met wat ritme erin proberen te krijgen, maar kijk ook goed waar je kindje behoefte aan heeft en dan kan je het eigenlijk niet fout doen.
     
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    8 weekjes is nog zo klein, heel normaal dat ze niet op vaste tijd eet en slaapt :)
    Sommige babytjes hebben van zichzelf een redelijk vast ritme, maar de meeste niet hoor. Dit komt later pas, en sommige pas heel veel later (rond een jaar of zo).

    Ik ben niet van het ritme en regelmaat. Ik heb het wel geprobeerd want dat moest toch? Nee hoor. Gewoon doen wat jij prettig vindt en wat werkt voor je kindje.

    Mijn 'baby' is nu bijna 1,5 jaar en heeft nog steeds geen ritueeltje savonds. Ik leg hem in bed en hij slaapt, haha. Tandenpoetsen is het enige wat we wel bijna altijd doen. Bijna altijd, want soms zijn we buitenshuis als hij zijn nacht ingaat en dan leg ik hem thuis direct over naar zijn bedje.

    Volg je gevoel, volg je kindje en alles komt goed :)
     
  10. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Het ene kindje doet het enorm goed op een strak ritme en het andere kindje moet je gewoon lekker volgen.
    Ben je zelf van het strakke ritme dan is het wel aan te leren natuurlijk, maar dat gaat echt met mini stapjes en moeilijker in de fase waarin nu het hoofddoel van je baby is om te overleven.
     
  11. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    Ik volgde het ritme van mijn kinderen, maar de eerste en de laatste voeding waren op mijn verzoek. De dag begon hier standaard om half 8 ongeacht hoelaat ze die nacht een fles gehad had. Bedritueel hadden we op die leeftijd nog niet, behalve een pyjama aan doen.
     
  12. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Woeahahahaha you made my day :roflmao: :roflmao: :roflmao:

    Sorry voor het off-topic gaan ;)
     
    Zoe123, Jackie87 en KleineLai vinden dit leuk.
  13. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Waha. Lang leve autocorrect!
     
    KleineLai en hummeltje5 vinden dit leuk.
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    Hier volgden we de kleine qua tijden. Qua handelingen deden we eigenlijk alles in een vaste volgorde.

    Verschil tussen de nacht en de dag slaapjes gaven wij aan door een bepaald liedje te zingen zodra we met naar bed gaan begonnen. Dat zongen we alleen voor de nacht.

    Kwam daar een douchebeurt/bad tussendoor dan zongen we dat daarna pas. Eten, douche/bad is dus bij ons niet gekoppeld.

    Hier is t altijd eten/drinken, luier verschonen, pyjama aan en dan naar bed. Met 1 standaard riedeltje wat we zeggen als we haar in bed leggen en haar kamer uitgaan wat geldt voor alle slaapjes. Inmiddels is het iets uitgebreid dat zij het licht uit doet en een muziektrekdoosje nog aanzet en dan in bed gaat.

    Uitbreiden is makkelijker dan inperken en wij hebben daarom juist zo kort mogelijk gekozen want de glaasjes water en de extra kusjes en knuffels gaan toch nog wel komen naarmate ze ouder wordt en dan heb je daar nog ruimte in om daar al of niet aan toe te geven.
     
  15. Joepsefloeps

    6 nov 2018
    6
    5
    3
    Vrouw
    Oké ik moet mij gewoon niet zo druk maken over wat er allemaal op internet staat. Ik lees te veel denk ik, haha.
    Dan gaan wij hier gewoon lekker door zoals wij denken dat goed is en ik volg mijn mannetje gewoon in zijn ritme.
    Hartstikke bedankt voor alle reacties!
     
  16. sssilly

    sssilly Lid

    13 jan 2017
    62
    11
    8
    Vrouw
    NULL
    NULL
    De eerste 9 weken toen ik nog borstvoeding gaf volgden wij gewoon het ritme van onze meid, ze gaf het zelf prima aan en sliep ook redelijk snel de nacht door (van 11 tot 5).

    Vervolgens kreeg ze een periode dat de voedingen niet meer lekker liepen en waardoor ook haar slaapritme op de schop ging, vooral overdag echt drama want ze sliep uiteindelijk helemaal niet meer overdag, hierdoor raakte ze oververmoeid wat weer tot gevolg had dat de borstvoeding totaal niet meer lukte.

    In overleg met arts toen overgegaan naar flesvoeding en toen ook de rust en regelmaat ingevoerd met een vast bedritueel, voor ons meisje werkte dat super. Haar ritueel was (is) altijd in haar eigen wiegje en nu haar ledikantje, dus niet bij ons of in de box, slaapzakje aan, gordijnen dicht, liedje zingen en aai over het bolletje en een kusje :), vervolgens haar slaapschaap aan en de kamer uit. Het vaste ritme heeft bij haar echt wonderen gedaan.

    Hebben er niet echt bewust op aangestuurd maar ze krijgt toch meestal op dezelfde tijden haar voeding, ze heeft haar eigen ritme een beetje ontwikkeld, maar ben ook wel van mening dat dat met flesvoeding iets makkelijker gaat dan met borstvoeding.

    Sinds een aantal weken lezen we haar ook een klein verhaaltje voor als ze na de 1 na laatste voeding naar bed gaat, als ze straks wat ouder is en de laatste voeding wegvalt, hoort dat bij haar bedritueel voor ze de nacht in gaat.
     
  17. RyansMommy

    25 mei 2018
    47
    9
    8
    Vrouw
    Ons zoontje is nu 10 maanden en ik volg alsnog zijn ritme. Als ik zie dat hij moe is, leg ik hem in bed. Als hij honger heeft, krijgt hij eten. Fruithapje wel standaard in de ochtend in principe, smiddags boterham en wanneer wij eten krijgt hij zijn warme hap. Ik stop hem 2 keer in de week in bad en dat is meestal overdag ergens een keer. Hij doet het hartstikke goed en is heel vrolijk en tevreden. Dus heb me hier ook niet druk over gemaakt.
    Maar je moet doen wat het beste voor jou en je kindje voelt.
     
  18. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik snap nog steeds niet hoe mensen een ritme met een baby hebben. Ja vanaf een maand of 8 wel maar niet bij een baby van een paar weken. Slapen-voeden-verschonen-spelen-slapen... HOE?!
    Ten eerste sliepen die van mij vaak direct na een fles. Ten tweede sliepen ze de ene keer 2 uur en dan een half uur. Dan ga ik echt niet direct weer voeden. En als de luier vies was verschoonde ik.

    Ik probeerde altijd maar wat. Wel al vroeg altijd een avondritueeltje gehad. Fles, pyjama aan, knuffelen en op bed.
     

Deel Deze Pagina