Tutten bij het drinken van de fles

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door senseemillia, 7 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Hoi Ilja,

Jaime is nu 2,5 maand oud. Sinds een paar dagen is ze ongelofelijk aan het tutten wanneer ze haar fles krijgt. Ze pakt de speen wel maar sabbelt er aan het begin heel hard op (dat ie dan wat losschiet) en daarna heeft ze de speen eigenlijk alleen wat in haar mond zonder echt veel te drinken.
    Normaal dronk ze ca 150cc vijf keer per dag. De fles was met een kwartiertje leeg.
    Nu heeft ze na een kwartier misschien maar 50cc op. Gister kwam ze wel aan 700cc op de dag, maar dan dus echt uren doen over haar voedingen.

Ik maak me een beetje zorgen hierover en weet niet zo goed wat ik hiermee kan doen. Is het een sprong waar ze in zit?
    Of wordt ze ziek ofzo?

Ze ziet er overigens niet ziek uit en reageert goed. Brabbelt tegen haar dierentuin en babygym en ook op ons reageert ze zoals ze altijd doet, lachen e.d.

Wat kan ik nu het beste doen? Uren bezig zijn met de voedingen om haar toch aan de juiste hoeveelheden te krijgen? Of kan ze gewoon eens wat minder drinken zonder dat het veel kwaad kan?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Groetjes Sensee

ps ik ben wel net overgestapt van nutrilon standaard naar hypoallergeen, dit op aanraden van de kinderarts. Ik heb de nutrilon standaard wel afgebouwd.

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hallo,

Geeft het nog even de tijd. Desnoods bied je iets vaker een mindere hoeveelheid aan. Dus in totaal kom je dan wel op een voldoende hoeveelheid.
    Houd het aantal plasluiers in de gaten.

Zolang ze verder goed reageert zou ik me niet teveel zorgen maken.

Ilja

3. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Hoi Ilja,

Omdat Jaime nog steeds niet goed dronk en ik toch voor haar prikken op het cb moest zijn heb ik gelijk gevraagd of ze misschien spruw heeft (door dat rare drinken en dat klakkende geluid waarbij ze steeds de speen loslaat). Het cb gaf aan dat ze geen spruw had. Ze adviseerden mij een 3 standenspeen te proberen.

De 3standenspeen heb ik geprobeerd maar de melk komt dan zowat haar oren uit, die is echt nog te groot voor haar.
    Maar goed intussen blijft ze zo tutten met het drinken. Ik ben dat echt helemaal niet gewend van haar omdat ze dus echt met gemak af en toe 200cc wegtikte.

Misschien ben ik een overbezorgde moeder maar ik ben dus van de week ook even met haar naar de HA geweest om te checken. Ook zij zei geen spruw en geen keelontsteking oid.

Nu is het punt dat Jaime een aangeboren hartafwijking heeft en ik mij gewoon nu best zorgen maak (we hoeven pas over een jaar terug naar het WKZ, ze heeft een ASD als je dat kent?). Ik kom vandaag voor een totaal aan 530cc voeding. Nu moet ze nog een laatste voeding krijgen (ik ben weer teruggegaan naar 6 voedingen) maar dan nog haalt ze niet de 'standaard' hoeveelheid. Ze weegt bijna vijf kilo dus zou eigenlijk zo rondom 750cc moeten zitten. Moet ik er wel bij zeggen dat vandaag de eerste keer is dat ze niet aan de 'standaard' hoeveelheid komt.
    Wat is aan te raden om bij een arts aan de bel te trekken ten aanzien van het stelselmatig te weinig voedingen nemen?

Haar plasluiers zijn nog voldoende (bij iedere voeding krijgt ze een schone luier en heeft ze altijd geplast).

Alvast weer bedankt voor je reactie.

Groetjes Sensee

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi,

Als eerste wil ik je op het hart drukken als jezelf er geen goed gevoel bij hebt dan moet je gewoon contact opnemen met de kinderarts. Ik weet niet exact wat asd (atrium-septum-defect) inhoud, maar deze kan dan wel dingen eventueel uitsluiten.

Heb je het idee dat ze tijdens het drinken veel lucht inslikt? Kan ze goed boertjes laten? Dit i.v.m klakken.

Ilja

5. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Hoi Ilja,

Het is niet zozeer dat ik er geen slecht gevoel bij heb. Ze is even vrolijk als altijd, brabbelt in haar box en lacht ontzettend veel. Misschien ben ik wel overbezorgd. De kindercardioloog in het wkz zei ga met haar om alsof er niets aan de hand is.
    En ASD is overigens een gaatje in de boezems, daar waar normaal als een baby in de baarmoeder zit, een klepje zit. Het bloed gaat met een kortere circulatie door het hart omdat de longen geen/weinig zuurstof nodig hebben. Het klepje sluit meestal met een paar maanden nadat een baby is geboren. Bij Jaime is het gaatje wat het klepje moet sluiten wat groter dan het klepje kan sluiten. Het kan nog dichtgroeien (omdat het hart groeit) of het wordt kleiner.

Dat klakken is echt opvallend en deed ze tot een week terug helemaal niet. Dan hoorde ik als ze haar fles dronk een soort ruis en zag je die belletjes omhoog komen. Nu is het bij iedere zuigbeweging zo'n klakkend geluid. Ze laat haar speen echt een soort los maar dat bij bijna iedere zuigbeweging. Het boeren gaat redelijk. Het lijkt de laatste tijd of het iets langer duurt voor ze een boer kan laten. Meestal komt de boer binnen een kwartier, maar soms proberen we het een kwartier en heeft ze nog niks. Dan gaat ze slapen en als we haar dan weer pakken komt die boer ineens.

Ik was er van de week echt van overtuigd dat ze spruw had door dat rare geklak van haar. Ook steeds haar speen loslaten en dan haar mond uitduwen, maar dan als de speen eruit was even rondkijken en vervolgens huilen omdat ze honger heeft.

Iig bedankt voor je snelle reactie zojuist.

Groetjes Sensee

6. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Misschien zou je eens een andere fles met ander soort speen kunnen uitproberen.

Ilja

Deel Deze Pagina