De titel zegt het al. Ik ben momenteel 34 weken zwanger van ons 5e kindje en ik wil het betreffende vaccineren deze keer graag anders gaan doen. Het is niet mijn bedoeling een discussie aan te gaan of verantwoording af te leggen (wat je vaak ziet in dit soort topics), maar ik ben opzoek naar advies. Wie heeft er ook gekozen om een afwijkend programma te volgen, en hoe zijn bij jullie de afspraken gemaakt bij het CB? Na veel lezen heb ik besloten ons kindje wel te laten vaccineren (over BMR twijfel ik nog) maar later te beginnen en geen 2 vaccinaties tegelijk te geven. Wie heeft hier ervaring mee en volgens welk schema laten jullie je kind vaccineren, met welke achterliggende reden? Hoe is daar bij het CB op gereageerd en welke mogelijkheden heb je/had je? Alvast bedankt!
Ik ben net drie weken geleden bevallen van de 4e ik lees even,mee zat,hier ook namelijk over te denken Ook betreft niet 2 tegelijk te doen
Omdat onze jongste eerder gehaald is, willen wij de vaccinaties laten geven vanaf de uitgerekende datum. Dat is 2 weken later dan er eigenlijk voor staat. Omdat ze de maandcontroles samen laten vallen met de vaccinaties vanaf 2 mnd vonden ze het wel lastig. Ik heb voorgesteld om tot de eerste x, bij 10 weken dus, extra te komen op het weegspreekuur. Na die eerste afspraak ga ik gewoon weer een maand later enz. Ze hebben vaste routines, daarom vonden ze het volgens mij wel lastig, maar stonden er wel voor open.
Ik sluit aan bij het verhaal van baby 2, mijn zoontje is 3 weken te vroeg gehaald en daarom wilden mijn man en ik de vaccinaties een maand uitstellen. Hij was nog zo klein en kwetsbaar. Toen hij gevaccineerd moest worden, zat ik zwangerschaptechnisch gezien nog maar in 'week 44' snap je? Dat vonden wij echt te vroeg. Hij heeft wel alle vaccinaties tegelijk gehad, ik heb ze niet gesplitst. Hij moest voor èèn vaccinatie een keer extra komen naar het inloopspreekuur, maar dat was verder geen probleem. Ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Op het cb probeerden ze natuurlijk wel uit te leggen waarom ik beter wel eerder kon beginnen met vaccineren en dat begrijp ik ook wel, maar het was verder geen probleem dat ik later ging starten met vaccineren. Mijn zoontje reageert goed op de vaccinaties tot nu toe, hij is èèn keer koortsig geweest. Succes met het maken van de beslissing hierover, ik hoop dat je goede steun krijgt van het cb!
Mijn zusje heeft zich ook erg ingelezen, zij is van mening dat het eerste vaccinaties niet nodig zijn.... Of iig dat het lichaam van een 1 jarige er beter mee om kan gaan met het lichaams vreemde stofje dat in het lichaam gespoten word, Zij houd het vaccinatie progamma aan maar dan vanaf 1 jaar, met uitzondering van de bmr die gaat ze niet geven volgens mij. Dit heeft ze op het cb ook duidelijk gemaakt en ze zijn voor zover ik begrepen heb van haar nooit in discussie geweest met haar,
Ik ben ook later begonnen met het programma. Vanaf dat mijn dochter 6 maanden was en maar één vaccinatie per keer. Het schema is als volgt: 6, 8 en 14 maanden: DKTP-hib-hepB. 18 maanden: Men.C BMR twijfel ik nog steeds over, die krijgt ze sowieso niet voor haar tweede jaar. De Pneu vaccins heeft ze nooit gekregen, dit heb ik weloverwogen besloten na het lezen van de bijsluiter en andere medische info. (Geen vaccinvrij o.i.d. maar gewoon objectieve informatie.) Het CB vond dit lastig zeiden ze. Ik heb ook haar hele eerste jaar constant gehoord dat ze wel gevaccineerd moest worden en dat het nu echt moest gebeuren. Niet iedereen was namelijk op de hoogte van mijn aangepaste programma. Dit werd wel in de computer gezet maar dit werd nooit nagekeken. Ook stuurt het RIVM veel brieven en herinneringen ondanks dat doorgegeven is dat onze dochter aangepast gevaccineerd wordt. Sommige CB's zijn heel begripvol, anderen minder. Ik wil je adviseren om je zoveel mogelijk in te lezen, en vooral bij je eigen standpunt te blijven. Misschien reageert jouw CB heel positief hoor, maar je weet het gewoon niet van te voren. Toen ik dit de eerste keer meedeelde kreeg ik een discussie met de verpleegkundige. Niet heel erg handig .
Wij hebben bij beide kinderen aangepast gevaccineerd. ten aanzien van de DKTP Hip pneu Heb-b vaccinaties, als je later begint kan je de derde vaccinatie overslaan. dat betekent dus eentje minder. Ik heb de schema's gehaald uit de bijsluiter voor professionals die ooit op de site van het RIVM stonden. Ik heb net gezocht maar nu staan alleen de bijsluiter voor gebruikers er nog plus een suffe uitleg dat bijwerkingen toch eigenlijk onmogelijk zijn als je zoekt bij documenten en publicaties op bijsluiter DKTP bijvoorbeeld en je kijkt goed dan vind je die van het vaccin Bijsluiter Infanrix Hexa (DKTP-Hib-HepB) - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Home - Rijksvaccinatieprogramma het staat er dus echt super duidelijk in maar het CB weet dit dus gewoon niet. Hoe jonger je vaccineert hoe vaker je moet omdat het immuunsysteem het nog niet goed kan verwerken. Wat je kan doen is DKTP met 3,5 en 11 maand en Pneu bij 4,6 en 12 maand ongeveer. Je moet dan wel vaker heen maar ik heb dit met mijn dochter gedaan en ging prima, bij mijn zoon heb ik ze wel samen laten zetten. Ik zie nu trouwens dat ik het schema staat dat ze nog maar 3 keer pneu vaccineren, dat is voor mij nieuw. maar ze hanteren nu 2, 4 en 11 maand en dat is dus niet de juiste interval BMR-Men C kan wanneer jij wil, dus ook met 3 jaar als je daar beter bij voelt. wij hebben niet gelet op leeftijd maar op gestel van de kinderen dus voor de zomer wanneer de weerstand het hoogst is. Ik heb er lang over gedacht alleen de mazelen te geven en Men C want ik heb liever dat ze de bof en rode hond natuurlijk doorlopen zodat ze levenslang immuun zijn maar aangezien iedereen vaccineert is de kans dat ze het natuurlijk gaan doorlopen weer erg klein en toch uit "gemak"maar mee gevaccineerd. o,ja en alles ondersteunen met tujababy druppels van VSM, ik heb beide kids consequent deze druppels drie dagen voor en na de vaccinaties gegeven (BMR langer) en ze hebben niet eens verhoging of niets gehad. Ik zweer erbij!! Tujababy druppels bol.com | Tujababy Kind 0-2 Vsm | Mooi en gezond 4.2 Dosering en wijze van toediening Dosering De vaccinatieschemas voor Infanrix hexa moeten zijn gebaseerd op officiële aanbevelingen. Primaire vaccinatie: Het primaire vaccinatieschema bestaat uit drie doses à 0,5 ml (zoals op de leeftijd van 2, 3 en 4 maanden; 3, 4 en 5 maanden; 2, 4 en 6 maanden) of twee doses (zoals op de leeftijd van 3 en 5 maanden). Er dient een interval van tenminste 1 maand in acht te worden genomen tussen de doses. Het EPI (Expanded Program on Immunisation)-schema (op de leeftijd van 6, 10 en 14 weken) mag alleen worden gebruikt als bij de geboorte een dosis hepatitis-B-vaccin is gegeven. Lokaal vastgestelde immuunprofylactische maatregelen tegen hepatitis-B dienen te worden gehandhaafd. Daar waar een dosis hepatitis-B-vaccin bij de geboorte is gegeven, kan Infanrix hexa vanaf de leeftijd van 6 weken worden gebruikt ter vervanging van aanvullende doseringen hepatitus-B-vaccin. In het geval dat vóór deze leeftijd een tweede dosis hepatitis-B is vereist, dient monovalent hepatitis-Bvaccin te worden gebruikt. Boostervaccinatie: Na een vaccinatie met 2 doses Infanrix hexa (bijv. op de leeftijd van 3 en 5 maanden) dient een boosterdosis gegeven te worden ten minste 6 maanden na de laatste dosering van de primaire kuur, bij voorkeur tussen de leeftijd van 11 en 13 maanden. Na vaccinatie met 3 doses Infanrix hexa (bijv. op de leeftijd van 2, 3 en 4 maanden; 3, 4 en 5 maanden; 2, 4 en 6 maanden) dient een boosterdosis gegeven te worden ten minste 6 maanden na de laatste dosering van de primaire kuur, bij voorkeur voor de leeftijd van 18 maanden. Boosterdoses dienen gegeven te worden volgens de officiële aanbevelingen, maar er dient minimaal een dosis Hib geconjugeerd vaccin toegediend te worden. Infanrix hexa kan als booster worden overwogen indien de samenstelling in lijn is met de officiële aanbevelingen.
Bedankt voor alle uitgebreide informatie, ik ga het even laten bezinken. Hep-b ga ik sowieso niet geven dat kunnen kinderen alleen krijgen via bloed, seksueel contact of besmette naalden, lijkt me beetje onlogisch voor een kind om dat te krijgen. Ik denk dat de vaccinatie zelf meer belastend is, of zit die ook in een cocktail? Aanvullingen, ideeën en info blijven welkom!
Heb B zit in de cocktail Ik wilde hem ook niet voor mijn zoon. Dan moet je via de HA proberen het oude vaccin los te krijgen
Ik wil geen discussie opwerpen, maar ik wil wel wat achtergrondinformatie geven. In principe ben je als ouder altijd vrij om te kiezen welke vaccinaties je wilt geven aan je kind. Ik vind het echter wel goed dat het CB met je in gesprek wilt gaan over je motivering. Wie weet heb je niet alles gelezen, of heb je verkeerde informatie gevonden (ik laat even in het midden wat dan verkeerd is, daar verschillen de standpunten nou eenmaal in en nogmaals ik wil geen discussie). Het is natuurlijk een ding om in gesprek te gaan, of om als CB met een ouder in discussie te gaan. Ik hoop dat jouw CB met jou erover wilt praten en het verder accepteert. Ik lees een aantal reacties dat het fijner is voor het kind om later te beginnen. Ik vraag me af wat dan fijner moet zijn? Wat voor heftigs gebeurt er dan om niet jonger te willen vaccineren? Ook in het ziekenhuis worden prematuurtjes gevaccineerd volgens kalenderleeftijd, niet volgens uitgerekende datum. De reden hiervoor is de vatbaarheid. Tuurlijk is het niet leuk als een klein babytje koorts krijgt na de prikken. Maar het is nog verschrikkelijker als je ieniemienie baby kinkhoest krijgt en drie maanden lang hoest. Houd daarom goed in de gaten of er niets op dat moment heerst waar je kleine ziek van kan worden. Of dat je naar een gebied op vakantie gaat waar minder gevaccineerd wordt (biblebelt bijvoorbeeld). Wil je het uitstellen, prima, maar houd rekening met de risico's dat je baby de ziekte door kan maken. Hoe jonger je vaccineert, hoe vaker je inderdaad moet vaccineren omdat het immuunsysteem nog niet rijp is. Maar dit wordt gedaan om het kindje toch te beschermen op deze jonge en kwetsbare leeftijd. De kleintjes die momenteel niet ziek worden, terwijl ze niet gevaccineerd zijn, genieten hierbij van de herd immunity. Doordat een groot deel van de omgeving wel gevaccineerd is, heerst de ziekte niet of minder, waardoor jouw kind minder snel de ziekte zal krijgen. Waarom zou je niet meewerken aan deze herd immunity? Hetzelfde geld voor 1 prik per keer. Realiseer je wel dat je je kind tweemaal een mogelijke koortsperiode 'aandoet'. Een losse prik geeft niet minder klachten dan een dubbele prik (ok, dit is dan wel even een standpunt die discussie kan opwerpen, sorry). Maar daarbij stel je de weerstand tegen een eventuele ziekte dus ook weer uit. De spuiten zijn combinatievaccins. Je hebt de combinatie: -DKTP + Hepatitis B met daarbij Haemophilus B (ik licht dit straks toe) -Pneumococcen -Meningococcen C -BMR -D(a)KTP -DTP Wil je bv alleen de DKTP geven, maar niet de Hepatitis B, dan kan dat niet via het CB. Het zit er al in als combinatie. Wil je per se de Hepatitis B niet, dan zal je via je huisarts het losse DKTP vaccin moeten bestellen en zitten er kosten aan verbonden. Aan dit vaccin wordt de haemophilis B toegevoegd door de CB-arts of verpleegkundige, deze kan dus wel weggelaten worden. De D(a)KTP wordt niet gegeven aan baby's, alleen aan de (bijna) vierjarigen, dus hier kan je ook niet om vragen. Idem voor de BMR. Het is of alle drie (=B+M+R) de ziektes via het CB, of niet. Iemand geeft aan geen meerwaarde te zien in de Hepatitis B omdat het risico op besmetting zo klein is. Lees even hier op ZP, of vraag in je omgeving na, hoeveel kinderen worden opgenomen in het ziekenhuis vanwege een infectie, of dat er bloed wordt afgenomen voor verder onderzoek. Het risico op bestemming is er wel degelijk als er een prikaccident voorkomt. Het is dan nog steeds een klein risico voor de kinderen, maar het wordt al ietsje groter dan gedacht. Daarbij beschermd de Hepatitis B levenslang. We willen er allemaal niet aan denken op wat voor manier ons kind seksueel actief zal zijn, maar hij / zij zal maar Hepatitis B oplopen in de toekomst. Dan kan hij/zij net zo goed opgevoed zijn, maar dat zegt niets over toekomstige partners. Ik realiseer me dat ik toch een aantal standpunten heb genoemd (effect van 1 of 2 prikken tegelijk, herd immunity) sorry hiervoor. Ik wil geen discussie, maar ik wil wel dat de informatie bekend is zodat je als ouder een keuze kan maken.
Hihi ik vrees dat er een discussie gaat komen. Ben het overigens ook niet met je eens wat betreft coctail of de vaccinaties apart geven, ik geloof dat er in een cocktail meer toegevoegde zooi zit dan in de vaccinaties apart, alleen al om de scheikundige reden, dat stoffen anders gaan reageren op elkaar. Er zitten Veel hulpstoffen in om te neutraliseren. Ik adviseer ook pas na een jaar te enten. Je hebt dan de helft minder 'nodig'. Over BMR zou ik goed nadenken, goed inlezen. .. Ik hoop dat je nog wat adviezen zult krijgen hier
Je hebt dan inderdaad minder nodig als je later begint. De vaccinaties op de jongere leeftijd worden niet goed opgenomen door het immuunsysteem en de beschermende werking is dus minder. Vandaar dat je boosters geeft om wel steeds die periode te overbruggen en de werking te verbeteren. En je hebt minder nodig omdat het kind sterker is. Na het tweede jaar wordt er uberhaupt niet meer de pneumococcen en haemophilus B gegeven. Want de eerste twee jaar zijn het heftigst als ze ziek zouden worden. Zijn de kinderen ouder dan 2 en krijgen ze alsnog de infectie, dan zijn ze in principe sterk genoeg om weer goed beter te worden. Bijvoorbeeld de DKTP. Iemand die het volledige schema volgt, krijgt er 6 (2, 3, 4 en 11 mnd, 4 jr en 9 jr). Iemand die begint na het 1ste jaar krijgt er nog maar 5. Maar je loopt in dat eerste jaar wel het risico op om ziek te worden. En als je begint na het 6de jaar krijgt hij/zij nog maar 3 prikken.
De redenen waarom jij aangeeft vroeg te vaccineren zijn niet de redenen waarom het CB vroeg vaccineert. het huidige schema is er omdat het zo mooi samen valt met het afspraken boekje, net als het feit dat HEB B is toegevoegd aan het vaccinatieprogramma (want mijn dochter is er niet voor ge-ent) Dat is alleen gedaan omdat het goedkoper is dan het zoeken en vaccineren van de risico groepen. bangmakerij over al die kindjes met HEP B, daar kan ik weinig mee hoor, wat een onzin. Mijn kind komt niet eens in de buurt van een risico groep laat staan dat er dermate intiem bloed of lichaamsvloeistof contact is om besmetting te veroorzaken. Financieel belang speelt echt ook wel een zeer grote rol, net zoals het overal in de gezondheidszorg meespeelt. Ik vind het zeer naïef om er maar vanuit te gaan dat elke beslissing puur in het belang van het kind is. In de landen om ons heen vaccineren ze ook later. Daarbij zijn kinderen voor een aantal zaken ook goed beschermd na de geboorte vanuit weerstand van de moeder dus ze zijn niet op hun kwetsbaarst na de geboorte maar na een maand of vijf wanneer de effecten van natuurlijke bescherming afnemen. Ik heb mijn ideeën wel besproken met het CB, zo weet ik dat ze geen kennis hebben van de professionele bijsluiter wat ik zeer kwalijk vind. Ze hebben het kortgesloten met een arts van het RIVM en die bevestigde wat ik al wist. Er zijn zat kinderen die pas met 3 maand geënt worden omdat ze bijvoorbeeld met 8 weken niet fit zijn en die kinderen hoeven dus feitelijk een enting minder maar geen CB die daar op wijst.
Ik heb nog een reactie ten aanzien van het schema, de schema's in andere landen en de risico's van hepatitis b naar aanleiding van stephanie78's reactie, maar daarmee komen we dus in een discussie en dat wil ik liever niet. Als TO dat wilt kan ik reageren, of via een pb, maar nu post ik daar nog even niet over in dit topic.
Ik neem ook een abbo. Zoon heeft alle entingen gehad volgens schema CB. Dochter tot een jaar ook maar de BMR en M&C nog niet omdat ik begin te twijfelen en eerst duidelijkheid wil voor ik verder ga met vaccineren. De baby die nu in aantocht is wil ik denk ik maar het verlate programma vanaf 1 jaar gaan doen. Maar weet nog steeds niet precies en blijf het een lastige materie vinden!
In cocktails zitten juist minder hulpstoffen en minder eiwitten per ziekte, omdat ze elkaar versterken. Je kind krijgt dus met een cocktail per saldo minder binnen dan wanneer je alles los laat geven. Wist ik ook niet hoor, ik heb bij 1 kind ook gesplitst, maar zou dat niet meer doen. BMR vind ik zelf, vanwege de mazelen, nogal belangrijk, maar voor kinderen met een allergische aanleg kan deze nog wel eens wat zwaarder vallen. Kwestie van naar je kind kijken en overleggen met kinderarts (als je nog onder controle bent i.v.m. prematuriteit of dysmaturiteit bijvoorbeeld - CB-arts is geen kinderarts) Praktisch gezien: kijk of er in je omgeving een antroposofisch CB of huisarts is. Die hebben veel ervaring met aangepaste vaccinatieplannen. Al moet ik zeggen dat ik op ons gewone CB ook nooit gekke gezichten gekregen heb.
Wat betreft hep b zou ik toch even kijken of het toch niet een risico kan zijn. Wellicht dat een familielid in de zorg werkt (jij zelf of je man) en ook op het kdv kunnen ze in aanraking komen met hep b. Verder lees ik hier even mee, ben al wel begonnen met vaccinaties maar wat ik lees over later starten neem ik evt mee naar een tweede!
Wij zijn bij de jongste met 7 maanden gestart. Daardoor hebben ze dan maar 2 prikken nodig en na 6-7 maanden een herhalingsprik. BMR gaan ze hier met 9 jaar krijgen, als ze dan niet zelf de ziektes doorlopen hebben, HPV doen we helemaal niet.