Dagstructuur baby 2 maanden

Discussion in 'Baby en dreumes' started by raspberry, Jan 26, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

Thirza is inmiddels wat langer wakker tussen de slaapjes door en hoeft ook niet elke 2-3 uur meer wat te drinken. Maar vaak slaapt ze maar 1 uurtje (ik las op www.inbakeren.nl dat dat wel de normale slaapcyclus is op deze leeftijd), maar ze valt daarna niet meer in slaap. Als ik niet voed, valt ze uberhaupt niet in slaap weer en direct doorslapen na zo'n slaapje is me ook nog niet gelukt...
    Hoe doen jullie dat dus? Slapen jullie kleintjes wel na enkel wat spelen en knuffelen? Hoe vaal en hoeveel slapen ze? Hoelang hebben jullie overdag tussen de voedingen? Oftewel: hoe ziet jullie dagschema eruit?
    Hier is het de laatste dagen ongeveer als volgt:
    8 uur voeden
    wakker: spelen/knuffelen en badje/wassen
    10 uur voeden
    10.30 slapen
    11.30 wakker en spelen/knuffelen
    12 uur voeden
    12.30 slapen
    13.30 wakker en spelen/knuffelen
    14.00 voeden
    15.00 spelen/knuffelen
    15.30 slapen
    16.30 wakker en spelen/knuffelen
    17.30 voeden
    18.30 slapen, eventueel nog even knuffelen en om 19.00 slapen

Ze slaapt vervolgens de laatste nachten goed door, om een uur of 5 komt ze dan voor een voeding, soms rond half 3 ook nog. Maar overdag slaapt ze dus zo maar 3 uurtjes en ik merk dat ze dan bij de laatste voeding wel moe is... Ze wil echter niet direct na dat slaapje drinken en het is echt een beetje met hangen en wurgen dat die voeding nog lukt. Vandaag BV uit de fles gedaan en dan drinkt ze dus maar 80 ml. Zonder die voeding gaat ze echter van haar levensdagen niet slapen.
    Ik ben dus erg benieuwd hoe jullie dagen er uitzien, of rond deze periode uitzagen. Hopelijk brengt het me wat handvatten om Thirza iets meer aan het slapen te krijgen....

2. Suya

Suya Actief lid

Dec 26, 2008
    235
    0
    0
    Ons kleintjes schelen 3 dagen. Bij ons mannetje merkte ik in de kraamtijd al dat hij goed naar 5 flessen op een dag kon en dat hij dus om de 4 uur gevoed kon worden. Dit hebben we dus al direct gedaan. Daarnaast dan ook nog nachtvoeding.

Ons mannetje is nu ongeveer 1u-1,5u wakker (inclusief verschonen en flesje geven). Daarna gaat hij ongeveer 2u slapen. En dan zit ik dus gemiddeld met 3,5-4u. De ene keer is dit langer, de andere keer korter.

De eerste 2 flessen op een dag geef ik op verzoek, dit is dus inclusief de nachtvoeding (ergens tussen 03.30-05.00). Dan probeer ik zodanig uit te komen dat ik ergens tussen 22.30-23.30u de laatste fles geef. Dit betekent dat ik hem soms wakker maak, of soms een beetje extra. Maar meestal komt dit eigenlijk vanzelf wel goed op een dag.

Ons mannetje was overdag vaak erg onrustig en kon moeilijk in slaap komen of in slaap blijven. De avond, nacht en ochtend was nooit een probleem. Ik ben nu 2 dagen gaan inbakeren. De eerste nacht heeft hij gelijk tot 05.30u geslapen en vandaag heeft hij overdag heel goed geslapen. Ik heb nu dus in 2 dagen heel goed verschil gezien.

Vandaag werd hij bv om 17.30u wakker. Hij heeft om 18.00u de fles gekregen en was om 19.00u weer moe. Ik heb hem naar bedje gedaan en hij is nog steeds niet wakker geworden. Ik ga hem dus nu rond 23.00 zijn laatste flesje geven (180cc+6schepjes) en als het goed is komt hij dan weer ergens tegen de ochtend.

3. raspberry

Iemand anders nog? Meer kindjes die maar een uur slapen? En wat doe je dan in de tussentijd? Elke keer tussen twee slaapjes voeden?
    En hoe krijg je ze langer te slapen?

4. Sandhya

Sandhya Bekend lid

Aug 14, 2008
    583
    0
    0
    Den Haag
    Mijn kleintje was ook niet zo van het slapen..het ene kind slaapt nu eenmaal veel en de andere niet.

ik ben gaan inbakeren omdat ik zeker wist dat hij moe was (hij kon ook niet alleen slapen). dit heeft echt geholpen. Wij hebben ook verduisterende rolgordijnen opgehangen want als het super licht was had hij ook moeite om in slaap te komen.
    mijn kleintje krijgt om de 4 a 5 uur voeding. hij heeftw el zuigbehoefte dus een speentje biedt uitkomst!

ken je het boekje inbakeren en regelmaat? een echt 'met twee benen op de grond boekje' en ik heb er echt veel van opgestoken! (besteld op pacco.nl).

5. sung

sung Actief lid

Oct 19, 2007
    169
    0
    0
    rotterdam
    Hoi hoi,
    Milan slaapt overdag max. 3 uur Als hij slaapt, is het echt max. 50 minuutjes. Nu moet ik zeggen dat hij eigenlijk de hele dag gezellig is, hij huilt erg weinig. s Nachts slaapt hij goed en slaapt eigenlijk het klokje rond met 1 ochtendvoeding.
    Na een hazeslaapje is hij weer klaarwakker, zonder enige tekens van vermoeidheid of huilerigheid. Dus zolang hij niet huilerig wordt of hangerig en goed groeit etc. slaapt milan kennelijk voldoende.

Misschien heeft jouw kindje ook niet zoveel slaap nodig. Jouw kindje slaapt ongeveer 16 uur op en dag en mij lijkt dat goed voor de leeftijd. Als je kindje de laatste voeding niet wil drinken, omdat ze zo moe is, zou ik haar lekker laten slapen en dan kijken wanneer ze weer komt. Als ze honger heeft, komt ze vanzelf wel. Dan is ze uitgerust en drinkt ze waarschijnlijk ook beter?

rond 18.00 drinken, in wipstoel tijdens eten en dan op schoot
    rond 19.30 douchen
    rond 20.30 drinken en meteen naar bed
    rond 05.00 drinken en meteen weer naar bed
    rond 10.00 drinken, knuffelen en kroelen in ons bed, dan kleren aan
    dan in de wipstoel, dan in de box en met mazzel een hazeslaapje van max.30 minuten.
    rond 13.00 drinken en daarna spullen pakken, Milan in de wandelwagen, slapen in blokjes terwijl we boodschappen halen.
    (Bij heel slecht weer: knuffelen, wipper, box, proberen te laten slapen)
    rond 16.00 drinken, knuffelen, wipper, box, hazeslaapje .

6. Joveli

Joveli Niet meer actief

Mijn zoontje slaapt nooit langer dan 45 minuten/een uurtje.

Wij gaan meestal om 11 uur uit bed en naar beneden. Dan heb ik hem vaak net nog in bed gevoed (ik geef borstvoeding) en dan is hij tot een uur of half 1/1 uur wakker. Dan slaapt hij vaak een uurtje tot 2 uur en krijgt hij weer een voeding. Vaak spelen we dan eventjes, boodschappen doen, wandelen etc en valt hij tegen 17.00 weer een uurtje in slaap. (Tussendoor heeft hij wel voedingen gehad natuurlijk) vanaf 18 uur is hij meestal wakker tot 21/22 uur en dan gaat hij echt slapen.

Wel krijgt hij om 24 uur nog een voeding en vaak 's nachts ook nog 1 of 2.

Dus:
    Van 11 tot 13 uur: Wakker
    Van 13 tot 14 uur: Slapen
    Van 14 tot 17 uur: Wakker
    Van 17 tot 18 uur: Slapen
    Van 18 tot 22 uur: Wakker
    Van 22 tot 8 uur: Slapen
    Van 8 tot 11 uur: Wakker, wel blijven we dan lekker in bed liggen. Beetje knuffelen, slapen, tv kijken.

En dan tussendoor gemiddeld 10 tot 12 voedingen.

7. Joveli

Joveli Niet meer actief

Wel moet ik eerlijk zeggen dat het soms ook helemaal anders is. Soms slaapt hij overdag gewoon helemaal niet (of bijna niet) en een andere dag slaapt hij juist weer bijna de klok rond..

Maar meestal is het wel ongeveer zoals hierboven staat.

8. sung

sung Actief lid

Oct 19, 2007
    169
    0
    0
    rotterdam
    oh ja, vergeten. ik denk dat je best trots op haar kunt zijn met slapen hoor. volgens je schema slaapt ze zo'n 13 uur op een nacht met 1 en som 2 nachtvoedingen. ik denk dat veel ouders jaloers op je zijn :D
    ik heb Milan trouwens 's nachts ook ingebakerd, omdat hij zo met zijn armpjes maait.
    ik heb vandaag bij ikbenmama.nl de woonbie gekocht (stretch bakerzak), omdat ik overdag niet wil inbakeren. ik vind het niet fijn, omdat hij zich dan ook weer niet kan bewegen en dat slecht voor de motoriek is. dus alleen 's nachts vind ik voldoende.
    hij ligt er nu voor het eerst in en slaapt nu. even afwachten voor hoelang het werkt.

9. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Bij ons is elke dag weer anders. Ligt eraan hoe kind zich voelt, wat we gaan doen etc. Zo'n strak schema werkt hier echt niet.
    Hij slaapt ook niet meer door trouwens sinds 3 dagen.

10. mejon

mejon Bekend lid

Apr 12, 2006
    750
    0
    0
    secretaresse
    noord-brabant
    ons schema:

6.30/7.00 uur: fles
    daarna slapen tot volgende voeding (soms komt ze eerder)
    10.30/11.00 uur: fles.
    wakker/spelen.
    doet hazeslaapje tussendoor van ongeveer een half uur tot een uur.
    14.30/15.00 uur: fles
    daarna in bed slapen (ook vaak tot volgende voeding; enkele keer niet).
    18.00 uur: badje (niet elke dag)
    18.30/19.00 uur: fles
    daarna wakker/spelen.
    doet hazeslaapje van ongeveer 1 uur.
    soms slaapt ze wel helemaal tot de volgende voeding.
    22.00/22.30 uur: fles (laatste voeding).

ze krijgt om de 4 uur.

ze doet de nachten goed door op een enkele keer na.
    vaak geef ik haar een fiepje en dan valt ze weer meteen in slaap en doet ze weer door tot de ochtend.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,234
    7,280
    113
    Female
    Brabant
    Eva deed toen ook zo'n 3 a 4 slaapjes van 3 kwartier... ik vond het best lastig, want je leest toch overal dat baby's veel slapen. Maar dat is dus gewoon niet zo. Zolang ze verder tevreden is, zou ik het zo laten. Hier is het nooit gelukt om Eva langer te laten slapen. Toen ze 5 maanden was ging het slapen beter (het was sowieso al een drama haar in slaap te krijgen) en vanaf 6 maanden tot nu gaat het super! Als ze nu na 3 kwartier wakker wordt, draait ze zich meestal even om of speelt heel even en gaat dan weer slapen. Toen ze zo klein was kon ze zich er gewoon niet meer aan overgeven. 's Nachts heeft ze trouwens net als Thirza altijd prima geslapen (behalve de eerste paar weken).

Maar ik vond het dus ook altijd lastig, want wat doe je met een kleine baby die zoveel wakker is, maar nog niet zoveel kan? En wanneer heeft ze nou honger en doe ik het allemaal wel goed, het voeden en slapen? Dat wordt in ieder geval vanzelf beter en was hier in ieder geval een periode waar we even doorheen moesten. Eva lag veel in de box te kijken naar haar mobiel, of ik legde haar op bed als ik de was ging opvouwen. Een klusje dat we nu nog steeds samen doen ;). En soms als ze in slaap viel aan de borst liet ik haar lekker op schoot liggen en dan sliep ze vaak wel 2 a 3 uur, om wakker te worden omdat ze honger had. Maar ik geloof dat jij nog andere kinderen hebt rondlopen, dus dat is dan misschien een beetje lastig.

Ik lees trouwens dat ze meestal niet direct na een slaapje wil drinken. Maar dat hoeft toch ook niet? Bij Eva deed ik het eerst ook zo, ritme en regelmaat enzo, maar dat werkte hier niet, Eva werd er erg onrustig van. Ze kreeg te drinken als ze echt honger had en dan dronk ze lekker rustig. En als het zo uit kwam dat ze moe was, maar 2 uur daarvoor had gedronken, dan voedde ik haar nog een keer vlak voor het slapen. Meestal in onze kamer (toen ze nog in de wieg sliep) of op haar kamer (toen ze naar het ledikantje ging). Als ze dan in slaap viel aan de borst, kon ik vaak zo in bed leggen (en vaak ook niet ;)).

12. niek

niek Fanatiek lid

Aug 31, 2005
    2,611
    0
    0
    zaanstad
    jordy is ook veel wakker, maar dan ligt hij in zijn box of in zijn wipper ofzo en kijkt zijn ogen uit. hij komt niet eerder voor voeding

13. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

Jul 2, 2008
    402
    0
    0
    wij hebben nog niet echt een vast ritme, soms moeten we weg en is het op tijd opstaan en soms slapen we uit tot 11 uur. Soms gaat ze om 20.00 naar bed en soms feest ze door tot een uur of 00.00 (en soms wel 02.00!) 's nachts komt ze meestal 1x om borstvoeding vragen en heel af en toe slaapt ze door tot de vlg morgen, ze krijgt ong. 6 voedingen op een dag, ze komt om de 3 a 4 uur. Ook ik baker haar in want de eerste weken sliep ze niks overdag, ze kon niet zelfstandig in slaap vallen. Sinds ik nu ong. 3 weken inbaker gaat het veel beter. Ze doet overdag ongeveer 2 a 3 slaapjes van min. 45 tot max. 3 uur, maar slaapjes van 3 uur overdag komt sowieso zelden voor. Meestal is het 2 a 3x een uurtje! Ze groeit als kool en oogt heel tevreden en vrolijk dus als jou meisje het goed doet is het prima!

14. raspberry

He meiden,

thanks... 't is blijkbaar toch wel aardig normaal, dat ze zo weinig slaapt overdag. Van de kraamhulp en het CB krijg je toch de indruk dat ze zowat de hele dag moeten slapen...
    Wat ik vooral nog lastig vind, is dat thirza de laatste voeding, die van 6-7 uur 's avonds, gewoon hardstikke moe is, maar zonder die voeding gaat ze niet slapen. Zal dus voorlopig maar een beetje aanklooien blijven dan :(

15. raspberry

Oja, en idd; ik realiseer me terdege dat ze het 's nachts nu echt geweldig doet! Soms meldt ze zich nog een extra keer 's nachts, maar dan is het eigenlijk altijd 10 minuutjes drinken en direct weer pitten... heerlijk!
    Da;s dan het voordeel van een groot kindje...

16. mejon

mejon Bekend lid

Apr 12, 2006
    750
    0
    0
    secretaresse
    noord-brabant
    Rozemarijke: thirza slaapt dus van 19.00 uur door tot 8.00 uur in de ochtend?
    dat is wel lang zeg (wel heel lekker natuurlijk).
    misschien dat ze daarom overdag dan ook zoveel wakker is.

17. sem ilse

sem ilse Lid

Mar 17, 2008
    37
    0
    0
    Idd ik vind ook dat ze dan heel lang slaapt van 19.oo tot 8.oo maar dan slaat ze dus ook een voeding over als ik het goed begrijp.

Onze meid is nu 2 md 5 dagen en zij krijgt om de 4 uren de fles van 165ml (5 fles 24 uur) en ze krijgt
    23.00 de laatste en ze meld haar weer op een uurtje of 7.00 en dan leg ik haar direct na de fles weer in bedje en dan slaapt ze tot 11 uur dan moet ik haar wakker maken. Maar van 11 tot 15.00 doet ze haze slaapjes en dat doet ze dan ook weer van 15.00 tot 19.00 en dan slaapt ze weer goed.

Gr.Annelies

18. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Rozemarijke, mij valt op dat je haar wel heel snel na de voeding in bed legt.. misschien wat langer wakker houden, spelen en dna naar bed leggen en niet direct na 30 minuten.

19. Nash

Nash Bekend lid

Jan 2, 2008
    522
    0
    16
    Hier ook een kindje dat weinig slaap hoor, ze wordt 's ochtends om half 7 wakker krijgt dan een voeding en slaapt dan nog even tot half 9. Dan eerste even knuffelen bij mij in bed en dan naar beneden gaat ze in haar wippertje of de box. Dan nog even op schoot, daarna in bad. Dan slaapt ze vaak van 11 tot 12.30 en vanaf dan zijn het steeds hazeslaapjes tot de laatse voeding heel soms gaat ze al om 21 uur 's avonds slapen maar vaak niet ;)

Nou moet ik zeggen dat ze vandaag al bijna heel de dag slaapt, hebben jullie kindjes dat ook weleens? Dat ze normaal weinig slapen en dan ineens een dag heel veel?

20. Joveli

Joveli Niet meer actief

Maar het slapen 's nachts heeft toch niets te maken met hoe groot je kindje is? Want ik las net ergens dat dat een voordeel was van een groot kindje hebben?

Mijn zoon is ook groot en redelijk zwaar (weegt nu 6500 gram) en komt 's nachts nog gewoon voor 1 of 2 voedingen hoor.

Share This Page