Reflux ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door xprincessx, 24 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Dames ,

Ik ben even helemaal radeloos me mannetje spuugde al wat maar ineens werd het erger en sinds Woensdag ochtend huilt hij zo hard van de pijn . Gisteren contact gehad met het cb die dachten misschien dat hij meer honger had en mocht dus van 120 cc naar 150 cc ophogen. Dit drinkt hij wel gewoon tot de bodem op maar het huilen blijft en het onrustige en weinig slapen en veel spugen. Vandaag weer contact gehad met het cb ik had wat dingen gelezen over reflux en zat hier sterk aan te denken. Me mannetje heeft ook veel de hik. Ik mag nu van het cb nutriton bij de fles in proberen. Iemand ervaring met reflux en iemand tips ? En jullie ook nutriton gebruikt en hoe snel werkte dit ?

2. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Hier een paar tips: langzaam laten drinken, goed laten boeren, 20/30min laten zakken rechtop. Bedje/box schuin zetten (stapel boeken hadden wij eronder)

Ik gebruik hero comfort dus geen ervaring met nutriton. In hero comfort zit johannesbroodpitmeel al in waardoor het dikker is.

3. bloemetje95

bloemetje95 Niet meer actief

Nutriton veroorzaakt hier enorme krampen, maar t helpt wel direct tegen de reflux, er wordt niet meer gespuugd dan. Wij geven t dus niet meer vanwege de krampen. Staan na 2 doorverwijzingen nu op de "wachtlijst" voor de kinderarts, dit duurt een maand.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Bij reflux is, of eigenlijk hoort, stap 1 de leefregels voor reflux op volgen.
    Stap 2 is jbpm toevoegen, in nutriton of puur, of van voeding wijzigen.
    Stap 3 is medicatie.
    Stap 2 en 3 horen wel icm stap 1, om het zo goed mogelijk te laten werken.

Twee heel belangrijke leefregels zijn dat een voeding (15-) 20 minuten hoort te duren en je veel beter kleine flesjes kunt geven.
    150/5 is voor deze leeftijd veel te groot, veel liever 120/4 of zelfs 90/3 en dan gewoon wat vaker.

Reflux is het terugstomen van de maaginhoud naar de slokdarm. De maag heeft een beschermlaag tegen de maagzuur. De slokdarm niet. Dus doet het pijn als de voeding in de slokdarm komt. Hoe meer voeding, des te meer druk op de maag en dus meer in de slokdarm en meer pijn.

Mijn advies is eerst leefregels toepassen icm kleinere flessen. En dan evt indikken (hier kunnen bijwerkingen aan zitten).

Leefregels zijn;
    - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed, of waar je kindje slaapt, bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc).
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - geef je kindje vaker kleine porties per dag.
    - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt).
    - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt, een fles die hier vaak goed bij helpt is de dr browns fles. (De smalle variant heeft zelfs een prematuur speen geschikt voor te snelle drinkers, ondanks de naam ook voor kindjes die 'optijd' geboren zijn).
    - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop.
    - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat.
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - niet (onnodig) laten huilen. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag waardoor je de reflux verergert en ook krampen kan veroorzaken. Laten huilen zorgt vaan voor meer huilen.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.
    - sommige kindjes slapen liever op hun buik.

5. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Probeer eens puur johannesbroodpitmeel van de biologische winkel. Dat gaf hier helemaal geen krampen, Nutriton was hier verschrikkelijk.

6. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    We hebben nu wel nutriton gedaan , normaal doet hij 13 minuten ongeveer over een fles hij deed er nu 20 - 25 minuten over een fles hij werd er ook slaperig van maar eenmaal als hij weer in zijn bedje wordt gelegd wordt ie heel snel weer wakker en begint weer te huilen

7. bloemetje95

bloemetje95 Niet meer actief

Die tip kreeg ik idd al, maar thanks. Dat ga ik proberen !
    Krampen zijn hier ook echt heel erg met die jbpm :( terwijl ze verdwenen waren

8. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik kijk nog even aan met de nutriton. Iemand wel goede ervaringen er mee ?

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Grote kans dat alleen indikken niet voldoende is.

Nutriton staat in het algemeen bekend om zijn bijwerkingen, bevat immer 70% toevoegingen. Er zijn ook kindjes doe er niet op reageren.

Jammer dat je nu doet overkomen dat je alleen naar het indikken kijkt. Juist de leefregels kosten jouw misschien meer tijd/energie, maar geven geen bijwerkingen. En zijn juist vaak zo verschrikkelijk belangrijk. Met reflux is er vaak niet een simpele shortcut, door alleen in te dikken.

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.320
    10.284
    113
    Onze uk had ook verborg reflux, wij gebruikte ook nutriton maar dikte het niet heel erg in.in de buik zet het verder uit dus als het al dik in de fles is zet het teveel uit in het buikje.

Alle leefregels naleven en wat ook heel erg goed hielp was halverwege de fles extra boeren.
    Hier was het zo erg dat hij bleef schreeuwen en uiteindelijk medicatie kreeg.
    Ook wij zijn grote fan van de dr brown flessen.

11. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Alle tips (leefregels) zijn eigenlijk al gegeven!
    Alleen indikken voeding heeft m.i. weinig effect.
    Hier worden bijna alle leefregels nageleefd en 3 van de 6-7 voedingen ingedikt (afgekolfde bv met jbpm). Dit lijkt wel te werken!

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Om het jezelf makkelijker te maken...je kan ook een jbpm papje
    maken en dat vóór de voeding op een lepeltje/met spuitje geven.
    Hoef je niet te kolven...
    :)

13. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Helemaal mee eens. Reflux los je niet op door alleen de voeding in te dikken. Het is vaak een combinatie van leefregels toepassen, Comfortvoeding geven en ja, soms ook medicatie.

Begin eens met de leefregels toepassen zoals hierboven beschreven. Verwacht geen wonderen na 24 uur, maar doe dit een paar dagen. Waarschijnlijk zul je wel wat verbetering gaan zien.

14. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij proberen hem vaak een ritme aan te leren en wij gebruiken ook de dr brown fles al , eerst in het begin avent fles gebruikt maar daar dronk ie te snel mee. Nu met de dr brown fles zonder de Nutriton drinkt hij maar 13 minuten over een fles van 120 cc. We kijken ook heel vaak naar hoe we hem vasthouden met drinken dit moet zo ie zo omdat hij een hardnekkige voorkeurshouding heeft. Dus de leefregels zijn we wel echt mee bezig !

15. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Kraamverzorgster heeft trouwens wel altijd al gezegd dat ik gewoon warm water uit de kraan mag halen.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    #16 Zoe123, 25 jul 2015
    Laatst bewerkt: 25 jul 2015
    Na de slechte borstvoeding adviezen, klopt ook dit wederom niet.
    Je kraamhulp moet echt een opfriscursus gaan volgen...

13 minuten over een fles doen...dat is best snel!
    Te snel eigenlijk..

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat wordt echt met klem afgeraden.

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
  19. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Thx voor de tip!
    Heb t geprobeerd maar dat gaat er niet zo makkelijk in helaas...

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Zoon was ook wel iets ouder moet ik zeggen...
    Daar zal het mee te maken hebben?

Deel Deze Pagina